Mielipiteitä kuivurin käytöstä?
Kuka käyttää ja kuka ei, syyt, hôdyt, haitat jne.
Harkitsen elämäni ensimmäisen kuivurin ostoa.
Kommentit (36)
Hölmö minä, tarkoitin siis vaatteiden kuivausta. Kuivausrumpua, mikä se nyt on. Pelkään että pilaa vaatteet, mutta nyt moni tuttu on yrittänyt kääntää päätäni suosittelemalla moista. Siksi haluaisin kuulla mielipiteitä!
T. Ap, jota kyllä kiinnostaa iteeasiassa myös sienikuivuri
Minusta se pilaa ja kuluttaa vaatteita. Printit halkeilee nopeammin, pinta nukkaantuu pyörityksestä sekä elastaania sisältävät menettävät joustavuuttaan. Osa vaatteista kutistuu. Käytän kyllä pyyhkeille ja lakanoille, mutta pärjäisin ilmankin.
mielestäni ihan turha sähköä kuluttava laite. Vaatteet kuivuvat itsekseenkin narulla. Lisäksi kun on joskus jossain esim leirintäalueella kuivausrumpua pakon edessä käyttänyt, niin kyllä ne vaatteita kuluttavat.
meillä on suuri perhe ja ei mitään erillisiä pyykinkuivatustiloja. Vaatteet kuivaan enimmäkseen henkareissa, mutta lakanat, pyyhkeet, sukat, alusvaatteet sukat yms. kuivaan kuivausrummussa.
Tiedän, että moni valmistaja kieltää rumpukuivauksen pesulapuissa vain varmuuden vuoksi, mutta olen silti noudattanut ohjeita orjallisesti. Tällä taktiikalla en ole huomannut kulumista tai muita jälkiä vaatteissa. Elastaania ja printtejä sisältävissä vaatteissa rumpukuivaus on kielletty. Näin ainakin meidän vaatteissa. Jos kiellosta huolimatta rummuttaa vaatteet, on minusta tyhmä valittaa vaatteiden kuulumisesta. Ihan kuin jos pesisi kaikki vaatteet 60 asteessa ja valittaisi siitä, että osa vaatteista ei sitä kestänytkään.
Pyyhkeistä ym. tulee ihanan pehmeitä rumpukuivauksella. Ja paitsi että se säästää aikaa ja pyykin ripustamisen vaivan, vähentää se pölyyntymistä ihan olennaisesti. Vaatteista irtoava nukka jää nukkasihtiin, eikä jää kotiin pyörimään. Eron huomasi meidän kodinhoitohuoneessa selvästi, kun rumpu hankittiin.
Käyttäisin kylläkin vain lakanoiden ja pyyhkeiden kuivaamiseen, vaatteet kuivaisin perinteisesti kuivaustelineessä.
mutta itselleni jäi lapsuudenkodista kammo kuivausrumpuja kohtaan. Tuntui että yhtenään joku vaatteeni kutistui, haalistui tai muuten meni pilalle kuivausrummussa.
On tosiaan ihan oletettavaakin että ovat niistä päivistä kehittyneet, mutta en silti ole viitsinyt itse ostaa kuivausrumpua. Kuivuvathan vaatteet telineessäkin.
Tosiaan osa porukasta sanoo, että ei kuluta vaatteita, osa sanoo että kylläpä kuluttaa. Onkohan kuivureissa isojakin eroja eri valmistajien välillä? Eräskin tuttu sanoo, että ei varmasti kuluta yhtään, jos valitsee aina sen jonkun tietyn ohjelman. Minkä, en muista. Mielestäni lähes kaikissa nykyvaatteissa on rumpukuivaus kielletty- merkintä.
käytössä kolmatta viikkoa.
Sähköä ne ei paljoa vie kun ostaa sellaisen mallin (= lämpöpumpputekniikka)
Vaatteista tulee pehmeitä ja ai mahdotonta sitä pölyn ja nukan määrää mitä jää suodattimiin
Ei sillä kaikkea tarvitse kuivata mutta näin kesä aikaan hitaasti kuivavat pyyhkeet yms ummehtuvat herkästi. Suosittelen kuivausrumpua!
Ja väittäisin että vaatteiden kuluminen rummussa on urbaanilegenda ! toki väärin käyttämällä tämäkin varmaan onnistuu.
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä minä teen väärin kun mulla vaatteet nukkaantuvat, kuluvat ja kutistuvat. Rumpu on kallis ja uudehko Boschin kone.
Juhlavaatteita tai printtivaatteita en siinä kuivaa, mutta muuten kyllä kaikki lenkkareista lähtien. Tosi joskus on mennyt printtivaatekin vahingossa, eikä sille kuvalle ole mitään tapahtunut....
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Mitä minä teen väärin kun mulla vaatteet nukkaantuvat, kuluvat ja kutistuvat. Rumpu on kallis ja uudehko Boschin kone.
Jos noudattaa ohjeita, niin ei voi käyttää väärin. Kaikki vaatteesiko kuluvat ja kutistuvat?
liian kuivaksi!!!
Ei niitä tarvitse korpuksi paahtaa
käytetään pääasiassa pyyhkeiden ja lakanoiden kuivatukseen.Vaatteet kuivatan narulla ellei ole kiire saada samantien käyttöön.
Miten voi olla noin erilaiset kokemukset samasta koneesta (12 & 13) ?
Tosiaan osa porukasta sanoo, että ei kuluta vaatteita, osa sanoo että kylläpä kuluttaa. Onkohan kuivureissa isojakin eroja eri valmistajien välillä? Eräskin tuttu sanoo, että ei varmasti kuluta yhtään, jos valitsee aina sen jonkun tietyn ohjelman. Minkä, en muista. Mielestäni lähes kaikissa nykyvaatteissa on rumpukuivaus kielletty- merkintä.
Monet lasten ja erityisesti vauvan vaatteet ovat rumpukuivattavia. Mm. PoP:n, H&M:n ja Lindexin. Useat ulkohaalariy ja muut ulkovaatteet. Samoin yhdysvaltalaiset vaatteet, kuten myös urheilu- ja tekniset vaatteet. Miesten paidat, alusvaatteet jne.
Eniten kuivaan kuitenkin pyyhkeitä, lakanoita jne. Samoin tädit, tyynyt ym on helppo kuivata rummussa.
T. Se joka noudattaa orjallisesti pesuohjeita
Miten voi olla noin erilaiset kokemukset samasta koneesta (12 & 13) ?
En pärjäisi enää ilman. Tosin en laita kuivausrumpuun mitään suoraan koneesta vaan ripustan ne ensin kuivumaan. Sitten esim yön yli tai päivän aikana jo lähes kuivat laitan rumpuun. Tämä saattaa kuulostaa vaivalloiselta, mutta ei sitä ole. Tämä systeemi säästää vaatteita huomattavasti, mutta irrottaa nukat sopivasti. Eikä sähköä kulu niin paljon. Tällä systeemillä saan helposti useamman koneellisen kuivaa pyykkiä vuorokaudessa (meillä 8 kg pesukone ja 2 kuivaustelinettä).
Vaelluksille yms. pitkille reissuille kuivataan ruokaa.
Lisäksi jonkin verran kuivaan luonnonkasveja, esim. nokkosta yms.
Muuta haittaa en keksi kuin sen, että vie tilaa kaapissa.