Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monilahjakkuus

Vierailija
03.07.2012 |

Mitä ajatuksia herättää monilahjakas henkilö? Mitä ajattelet ihmisestä, joka on matemaattisesti, kielellisestä ja musikaalisesti ja/tai taiteellisesti lahjakas? Huomaan itsessäni kateutta ja etsin virheitä erityisen lahjakkaista. Olen "vain" kielellisesti lahjakas ja ihan menestynyt minäkin.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2012 klo 15:11"]

Tunnen aika monta tuollaista ja onhan siitä etua elämässä.

[/quote]

ET varmasti tunne. Kun tuollaisia ei ole Suomessakaan kuin muutamia ja siitäkin voi keskustella onko nekään. 

Se että osaa vaikka soittaa pianoa ei tee ihmisestä musikaallisesti lahjakasta. 

Vierailija
2/11 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 17:39"]

[/quote]

ET varmasti tunne. Kun tuollaisia ei ole Suomessakaan kuin muutamia ja siitäkin voi keskustella onko nekään. 

[/quote]

Mikä tekee ihmisestä musiikillisesti lahjakkaan?

Pitääkö osata säveltää ja myydä sillä platinaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2012 klo 15:06"]

Mitä ajatuksia herättää monilahjakas henkilö? Mitä ajattelet ihmisestä, joka on matemaattisesti, kielellisestä ja musikaalisesti ja/tai taiteellisesti lahjakas? Huomaan itsessäni kateutta ja etsin virheitä erityisen lahjakkaista. Olen "vain" kielellisesti lahjakas ja ihan menestynyt minäkin.

[/quote]

Monilahjakas henkilö voi olla myös monitaituri muutoin, kuin matemaattisesti tai taiteellisesti.

Puolisoni ja poikani ovat monilahjakkuuksia! Osaavat tehdä hyvin monenlaisia töitä, ymmärtävät monenlaisista asioista paljon, ovat käsistään hyvin taitavia ja menestyvät siinä, mihin ryhtyvät. Kunnioitan heidän periksiantamattomuuttaan ja taidokkuuttaan erilaisten projektien läpiviemiseksi. Toinen heistä on myös musikaalinen, joskaan ei ole siihen kouluja käynyt, ainoastaan on lahjakkuus, minkä voi havaita hänen soitossaan. En todellakaan kadehdi, mutta jollakin tapaa ehkä ylpeä, vai olisiko parempi sana kiitollisuus!

Vierailija
4/11 |
20.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lahjakkuutta mitataan? Milloin voi sanoa olevansa lahjakas jossain? Onko monilahjakas jos esim yo-kirjoituksissa monta laudaturia? Omassa tuttavapiirissä pari erittäin hyvää oppilasta monessa aineessa, on tanssi/soitto harrastuksia jne. Nyt samat kirjoittaa loppusuoralla väitöskirjoja ja ikää about 30 v. Heillä kaikki tämä ei ole tullu millään tavalla helposti tai kuin itsestään vaan on vaatinut vuosien suunnitelmallista työtä ja paljon. En siis ole kateellinen heille vaan ihailen hienoja saavutuksia. Itse en olisi jaksanut noin pitkään ja nuoresta saakka tehdä töitä noin kovalla itsekurilla.

Vierailija
5/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos oikeasti urakoivat monella eri saralla. Ei siinä kyydissä jaksaisi olla mukana, ei todellakaan. Olen ihan tyytyväinen omiin lahjoihini ja siihen mitä itse osaan parhaiten, enkä ole kade, katkera tai ymmälläni muiden taitojen edessä.

Vierailija
6/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/11 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettii mitä ne EI osaa ja nälvii niistä puolista.

Vierailija
8/11 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua väitetään usein monilahjakkaaksi, mutta omasta mielestäni en todellakaan ole. Toisaalta en kyllä kovin paljoa harjoittelekaan enkä juuri tee töitä lukiomenestykseni tai harrastusteni eteen, mutta ehkä perfektionistina aliarvioin itseni siinäkin suhteessa. Kielissä olen ehkä lahjakas. Mielestäni melkein kaikkea voi oppia, kun harjoittelee. En osaisi piirtää, maalata tai tehdä muita käsitöitä, ellen olisi harjoitellut.

En ole kateellinen muille, koska minun ei tarvitse kilpailla heidän kanssaan. Kilpailen itseni kanssa, ja yritän aina onnistua paremmin kuin edellisellä kerralla. Täydelliseksi en kuitenkaan pyri. Olenkin ihan surkea matemaattisissa aineissa, ja liikunnassakin saan harjoitella paljon enemmän kuin toiset, jotta opin esimerkiksi samat liikekuviot tai tekniikan.

Vierailija
9/11 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse mennä kuin johonkin lääkkikseen, oikeustieteelliseen ja sieltä niitä esimerkiksi löytyy vaikka kuinka paljon. Oletettavasti voi ajatella, että suht koululahjakkaita he ovat, koska muuten he eivät olisi siellä laitoksellaan. Yleensä he ovat olleet, siis niitä luokkansa parhaimpia ja lahjakkaita. Sitten katsot heidän piirrustustaitoa. Ilman suurempia koulutuksia ja silti taso on korkea. Monet ovat soittaneet soitinta, joka monesti tarkoittaa, että he ovat pieninä läpäisseet jotkut musikaalisuustestit. Lopulta he saattavat olla vielä huippuhyviä jossain urheilulajissa. Eivät ehkä ihan maajoukkueessa, mutta Suomen mestaruus mitaleita saattaa löytyä junnutasolla kaapista. Jonka lisäksi puolen vuoden vaihto-ohjelman jälkeen puhut todella hyvin jotain uutta kieltä.

Ihminen voi olla musikaalisesti lahjakas, vaikka ei soittaisi mitään soitinta. Kuten voit olla lahjaton vaikka kuin soittaisit.

Itselläni on aina ollut 10 musiikista, 10 piirustuksessa, 9 matematiikassa ja puhun viittä kieltä sujuvasti. Pelannut sm- tason joukkueessa ja olen luovassa ammatissa. En koe olevani todella suuri poikkeus, minun kaltaisia on suht paljon. Voihan se tietenkin olla, että pidät minua ihan keskiarvo tapauksena. Ajattelen lahjakkaista, kuinka paljon helpompaa heillä on verrattuna lahjattomiin.

Ajattelen, että monesti lahjakkuudet kulkevat käsikädessä. Musiikki, piirrustus, matikka ja kielet. Liikunta ja kirjoittaminen ei välttämättä ole sidoksissa muihin.

Perun puheeni, jos puhut da Vincin tasoisesta lahjakkuudesta. Sellaisia ei löydy ihmisen historian aikana montaa ja eikä varmasti Suomesta. Mutta jos sellaisen kohtaisi, niin kai sitä jäisi suu auki ihailemaan.

Vierailija
10/11 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakkuus on 95% työntekoa. Ja itse peruslaiskana ihmisenä en tunne kuin suurta ihailua tuollaisia ihmisiä kohtaan.

Vierailija
11/11 |
14.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen monilahjakkain on Joulupukki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän