Isyys ja äitiysrahasta ja pahoinvoinnista yms.
Ensinnäkin jippii, olen raskaana, ehdimme otattaa jo sperma-analyysinkin! (mikä oli ookoo)
Mulla vasta rv 5, vielä ei pahoinvointia. Millä vkolla teillä on pahoinvointi alkanut?
Ja sitten äippärahasta, lasketaanko arkipäiviksi lauantait?
Entä isyysrahassa? Ja kun isä voi pitää 18 arkipvää kun vaavi syntyy lomaa, niin 105 äippäpäivän jälkeen voi ilmeisesti pitää vielä 12 arkipvää, mutta vähennetään äidin lomasta???
Jotenkin vaikeaselkoista tuolla Kelan sivuilla....
Ja kun lomalle jäädään 30-50 arkipvää ennen laskettua aikaa, saako äiti itse päättää jääkö 30 vai 50 pvää aiemmin?
Meneekö äippäpvärahasta tulojen mukainen vero%, eli kun kyseinen raha pienempi kuin palkka niin prosentti pienempi?
Kommentit (2)
Selvennyksenä vielä että äitiys-, vanhempain- ja isyysvapaamääriin lasketaan myös lauantait eli yksi viikko on 6 päivää (paitsi jos pyhiä sotkemassa tilannetta).
Sitä isän 18 päivän isyyslomaa ei vähennetä mistään vaan se tulee äitiysloman 105 päälle.
Jos isä pitää vanhempainlomasta tietyn osan lopusta (oliko se kaksi viikkoa, en muista?) hän saa sen 12 lisäpäivää. Tätä 12 päivää ei vähennetä mistään, mutta se kaksi viikkoa on pois äidin vanhempainlomasta.
Kelalla on hämmästyttävän fiksu tapa tuossa isän vanhempainlomaosuuden hakumenettelyssä. Eli äidin kannattaa hakea ihan jo aluksi kaikki etuudet kerralla yhdellä lomakkeella: äitiysavustus (paketti tai raha), äitiyspäiväraha, vanhempainlomaraha maksimiajaksi ja lapsilisä. Näin voi tehdä vaikkei vielä tietäisi pitääkö isä sen pari viikkoa (tai pitempäänkin) vanhempainlomasta. Myöhemmin sitten kun on ehtinyt asiaa pohtia voi isä tehdä hakemuksen siitä, että äidin osuudesta siirretään hänelle se pari viikkoa tai jotain. Myös äidin tulee tämä paperi allekirjoittaa ikäänkuin suostumuksena.
ja toivottavasti kaikki menee hyvin.
Äitiysrahakaudella päiviksi lasketaan kaikki ns. mustat päivät kalenterissa eli ei sunnuntaita eikä juhlapyhiä esim. pääsiäisenä pitkäperjantai ja 2. pääsiäispäivä, juhannuspäivä jne.
Isä saa pitää 18 päivää eli 3 viikkoa. Jos isä pitää vanhempainvapaan 12 viimeistä päivää (äiti menee työhön tai on vuosilomalla) hän saa pidennyspäiviä vapaavalintaisesti 1 ja 12 päivän väliltä, maximissaan siis 2 lisäviikkoa (tällöin siitä syntyy ns. isäkuukausi).