Onko elokuva aina samanpituinen alkuteksteistä tiettyyn kohtaukseen
tai lopputeksteihin?
Riippumatta tallennusmuodosta (siis lähinnä dvd/blueray), vhs:ää ei taida pystyä mittaamaan alkuteksteistä, kun mainokset alussa?
Kommentit (13)
Miten se itse elokuvan pituus vois muuttua tallennusmuodon mukaan?
Itse asiassa elokuvan pituus vaihtelee eri esitystavoilla.
Elokuvan pituus riippuu siitä, millä nopeudella (kuvaa/sekunti) se on kuvattu ja millä nopeudella se esitetään. Nämä vaihtelevat ja teknisistä syistä kuvausnopeus ei välttämättä ole sama kuin esitysnopeus. Pienet erot eivät haittaa, sillä muutaman prosentin nopeutumista tai hidastumista ei huomaa.
Elokuvat kuvataan (filmille ja kai myös digitaalisesti) yleensä nopeudella 24 kuvaa/sekunti. Videokuvauksessa käytetään muita nopeuksia ja PAL-järjestelmän maissa nopeus on ollut 25 kuvaa/sekunti. Muitakin nopeuksia on ollut ja on käytössä.
Elokuvateatterissa elokuvat esitetään alkuperäisellä nopeudella (yleensä siis 24 kuvaa/sekunti) eli elokuva on sen mittainen kuin sen on tarkoitus olla.
Kotona kuvaa katsellaan televisiosta, joka saattaa osata esittää kuvaa erilaisilla nopeuksilla. Modernin television pitäisi osata useita erilaisia esitystapoja erilaisilla nopeuksilla. Hieman yksinkertaistaen Suomessa televisio näyttää 25 kuvaa sekunnissa.
DVD-standardi sallii kaksi nopeutta: 25 kuvaa/sekunti ja 29.97 kuvaa/sekunti. Ensimmäinen on käytössä Suomessa.
Blu-ray sallii huomattavan määrän erilaisia nopeuksia. Mahdollisia ovat mm. 24, 25 ja 29.97 kuvaa/sekunti. Periaatteessa siis Blu-ray-levylle on voitu tallentaa elokuva alkuperäisella nopeudella eli 24 kuvaa/sekunti.
Kaikkea tätä sitten vielä sekoittavat katsojan laitteistot, jotka saattavat tehdä muunnoksia tarpeen mukaan. Meillä kuva lähtee Blu-ray-soittimelta, kulkee vahvistimen läpi ja jatkaa televisioon digitaalisesti HDMI-johdoilla. Televisiomme kykenee näyttämään kuvan sellaisena kuin se on tallennettu. Jossain toisessa taloudessa sama Blu-ray-soitin voisi olla kiinni suoraan televisiossa scart-johdolla. Silloin tehdään muunnoksia, sillä scart-johdoilla ei siirretä HD-kuvaa.
Hyvä esimerkki on vaikkapa Saapasjalkakissa. Imdb:n mukaan elokuvan pituus on 90 minuuttia. Blu-rayllä pituudeksi ilmoitetaan noin 90 minuuttia ja DVD:llä noin 87 minuuttia.
Elokuvat kuvataan (filmille ja kai myös digitaalisesti) yleensä nopeudella 24 kuvaa/sekunti. Videokuvauksessa käytetään muita nopeuksia ja PAL-järjestelmän maissa nopeus on ollut 25 kuvaa/sekunti. Muitakin nopeuksia on ollut ja on käytössä.Elokuvateatterissa elokuvat esitetään alkuperäisellä nopeudella (yleensä siis 24 kuvaa/sekunti) eli elokuva on sen mittainen kuin sen on tarkoitus olla.
Kotona kuvaa katsellaan televisiosta, joka saattaa osata esittää kuvaa erilaisilla nopeuksilla. Modernin television pitäisi osata useita erilaisia esitystapoja erilaisilla nopeuksilla. Hieman yksinkertaistaen Suomessa televisio näyttää 25 kuvaa sekunnissa.
Juu, ja tosi muusikot eivät pysty katsomaan televisiosta musiikkia sisältäviä elokuvia, koska 24fps esitettynä 25fps nostaa äänen korkeutta n. puoli sävelaskelta...
Opin sitten jotain uutta tänään :) En oo koskaan edes ajatellut moista asiaa.
Opin sitten jotain uutta tänään :) En oo koskaan edes ajatellut moista asiaa.
Tiviistän tuosta hyvästä kirjoituksesta, miten asia pääsääntöisesti menee:
- TV:ssä tai DVD:llä esitettävä elokuva pyörii 4% liian suurella nopeudella.
- BLU-RAY:llä esitettävä elokuva pyörii oikealla nopeudella, jos soitin ja TV tukee 24p-moodia.
Poikkeuksia sitten tietysti on (esim. TV-elokuvat, joita ei koskaan esitetäkään teatterissa), mutta tuo pääsääntö.
Elokuvat kuvataan (filmille ja kai myös digitaalisesti) yleensä nopeudella 24 kuvaa/sekunti. Videokuvauksessa käytetään muita nopeuksia ja PAL-järjestelmän maissa nopeus on ollut 25 kuvaa/sekunti. Muitakin nopeuksia on ollut ja on käytössä.Elokuvateatterissa elokuvat esitetään alkuperäisellä nopeudella (yleensä siis 24 kuvaa/sekunti) eli elokuva on sen mittainen kuin sen on tarkoitus olla.
Juu, ja tosi muusikot eivät pysty katsomaan televisiosta musiikkia sisältäviä elokuvia, koska 24fps esitettynä 25fps nostaa äänen korkeutta n. puoli sävelaskelta...
Mä oon luullut että leffoissa joskus biisit on väärällä nopeudella siksi että juuri se haluttu biisinpätkä mahtuisi kohtaukseen. Siis että kappale/kappaleen kohta istuisi dramaturgisesti mahdollisimman hyvin siihen mitä ruudulla tapahtuu.
Mä oon luullut että leffoissa joskus biisit on väärällä nopeudella siksi että juuri se haluttu biisinpätkä mahtuisi kohtaukseen. Siis että kappale/kappaleen kohta istuisi dramaturgisesti mahdollisimman hyvin siihen mitä ruudulla tapahtuu.
Eli kuuletko tuon puolen sävelaskeleen eron suoraan? Itse huomaan vain jos vertailen nopeasti peräkkäin, mutta en suoraan... Mutta en olekaan muusikko! :)
Mä oon luullut että leffoissa joskus biisit on väärällä nopeudella siksi että juuri se haluttu biisinpätkä mahtuisi kohtaukseen. Siis että kappale/kappaleen kohta istuisi dramaturgisesti mahdollisimman hyvin siihen mitä ruudulla tapahtuu.Eli kuuletko tuon puolen sävelaskeleen eron suoraan? Itse huomaan vain jos vertailen nopeasti peräkkäin, mutta en suoraan... Mutta en olekaan muusikko! :)
Mutta joo kuulen jos on eroa siihen mitä olen tottunut kuulemaan :)
Mä oon luullut että leffoissa joskus biisit on väärällä nopeudella siksi että juuri se haluttu biisinpätkä mahtuisi kohtaukseen. Siis että kappale/kappaleen kohta istuisi dramaturgisesti mahdollisimman hyvin siihen mitä ruudulla tapahtuu.Eli kuuletko tuon puolen sävelaskeleen eron suoraan? Itse huomaan vain jos vertailen nopeasti peräkkäin, mutta en suoraan... Mutta en olekaan muusikko! :)
Miten se itse elokuvan pituus vois muuttua tallennusmuodon mukaan?
Itse asiassa elokuvan pituus vaihtelee eri esitystavoilla.
Elokuvan pituus riippuu siitä, millä nopeudella (kuvaa/sekunti) se on kuvattu ja millä nopeudella se esitetään. Nämä vaihtelevat ja teknisistä syistä kuvausnopeus ei välttämättä ole sama kuin esitysnopeus. Pienet erot eivät haittaa, sillä muutaman prosentin nopeutumista tai hidastumista ei huomaa.
Elokuvat kuvataan (filmille ja kai myös digitaalisesti) yleensä nopeudella 24 kuvaa/sekunti. Videokuvauksessa käytetään muita nopeuksia ja PAL-järjestelmän maissa nopeus on ollut 25 kuvaa/sekunti. Muitakin nopeuksia on ollut ja on käytössä.
Elokuvateatterissa elokuvat esitetään alkuperäisellä nopeudella (yleensä siis 24 kuvaa/sekunti) eli elokuva on sen mittainen kuin sen on tarkoitus olla.
DVD-standardi sallii kaksi nopeutta: 25 kuvaa/sekunti ja 29.97 kuvaa/sekunti. Ensimmäinen on käytössä Suomessa.
Blu-ray sallii huomattavan määrän erilaisia nopeuksia. Mahdollisia ovat mm. 24, 25 ja 29.97 kuvaa/sekunti. Periaatteessa siis Blu-ray-levylle on voitu tallentaa elokuva alkuperäisella nopeudella eli 24 kuvaa/sekunti.
Kaikkea tätä sitten vielä sekoittavat katsojan laitteistot, jotka saattavat tehdä muunnoksia tarpeen mukaan. Meillä kuva lähtee Blu-ray-soittimelta, kulkee vahvistimen läpi ja jatkaa televisioon digitaalisesti HDMI-johdoilla. Televisiomme kykenee näyttämään kuvan sellaisena kuin se on tallennettu. Jossain toisessa taloudessa sama Blu-ray-soitin voisi olla kiinni suoraan televisiossa scart-johdolla. Silloin tehdään muunnoksia, sillä scart-johdoilla ei siirretä HD-kuvaa.
Hyvä esimerkki on vaikkapa Saapasjalkakissa. Imdb:n mukaan elokuvan pituus on 90 minuuttia. Blu-rayllä pituudeksi ilmoitetaan noin 90 minuuttia ja DVD:llä noin 87 minuuttia.
Voisiko sitten ajatella että aina dvd:llä sen elokuvan pituus on tismalleen sama, riippumatta erästä? Eli vaikka 1996 julkaistu dvd on yhtä pitkä kuin 2010 julkaistu sama elokuva?
Pahus ei taida onnistuakaan mun hieno älynväläys ;)
ap
Voisiko sitten ajatella että aina dvd:llä sen elokuvan pituus on tismalleen sama, riippumatta erästä? Eli vaikka 1996 julkaistu dvd on yhtä pitkä kuin 2010 julkaistu sama elokuva?Pahus ei taida onnistuakaan mun hieno älynväläys ;)
ap
Onhan elokuvista olemassa eri versioita. Esim. eri maita varten leikattu jotain osia pois. Ja on jotain Director's cut:tteja yms. Eli ihan hyvin voi olla eri pituiset versiot.
Esim. elokuvasta Hohto sanotaan wikipediassa näin:
Kesto
144 min (US-versio)
119 min (kansainvälinen versio)
146 min (alkuperäinen versio)
Korjaan sen verran itseäni (kun asia jäi mietityttämään), että kyseessä on alle puoli sävelaskelta. Puoli sävelaskel on (n. 1,06 * edellinen taajuus) ja elokuva esitettynä tv:ssä on (1,04 x alkuperäinen taajuus).
Voisiko sitten ajatella että aina dvd:llä sen elokuvan pituus on tismalleen sama, riippumatta erästä? Eli vaikka 1996 julkaistu dvd on yhtä pitkä kuin 2010 julkaistu sama elokuva?
Ei. Ensinnäkin elokuva on voitu muuntaa DVD:lle eri tavalla. Jos elokuva on julkaistu uudelleen noin pitkän ajan kuluttua, on melko varmaa, että muitakin muutoksia on tehty. Mahdollisuuksia on monta:
1) Elokuvasta on voitu julkaista uusi versio (director's cut, extended edition tms.), joka on erilainen kuin vanha versio.
2) Vanhempi versio saattaa olla ikärajasyistä sensuroitu, sillä Suomessa K18-elokuvien videolevityksen kieltänyt videolaki oli vielä voimassa. Leikkaamalla elokuvasta pahimmat osuudet pois ikärajaa saatiin alemmas ja elokuva videolevitykseen ja myöhemmin dvd-levitykseen. Toisaalta monesta elokuvasta on julkaistu erikseen teatteriversio ja DVD-versio, sillä Yhdysvalloissa on tärkeää, että elokuvalla on riittävän alhainen ikäraja, jotta se kelpaa teattereihin.
3) 1996 ei vielä käytännössä ollut saatavilla elokuvia DVD:llä. Ensimmäiset elokuvat julkaistiin Japanissa loppuvuodesta 1996, Yhdysvalloissa 1997 ja Euroopassa 1998. Todennäköisesti uudempi versio on teknisesti parempi kuin yli kymmenen vuotta vanhempi versio. Monia vanhoja elokuvia on esimerkiksi restauroitu uusintajulkaisua varten. Toisaalta vanha DVD on voitu tehdä perinteisen television 4:3-ruudulle, kun uusi versio on todennäköisesti samanlainen kuin elokuvateatteriversio. Minulla on mm. yksi DVD, jossa käännettävän levyn (ihan oikeasti) toisella puolella on 4:3-versio ja toisella puolella 16:9-versio.
Enkä minä mikään asiantuntija ole. Joskus tuli tutustuttua näihinkin asioihin ja tätä kirjoittaessani tarkistin netistä muutaman yksityiskohdan.
pituus vois muuttua tallennusmuodon mukaan?