HUHTIsten to-pe pinkka! =)
Hellurei ja heliät tunteet kaikille!
Aamu alkoi ihanalla uutisella: rakas ystäväni kertoi odottavansa toista vauvaa =) Ihanaa!
Täällä vaivaa valtavat liitoskivut what ever ovatkaan mutta lonkka- ja häpyluita särkee niin järjettömästi ettei rajaa. Heti kun kävelee pienenkin matkan niin auta armias ku on semmonen pakotus että! Yöllä särki kans ja Pikku-J koputteli samalla =)
Juteltiin eilen miehen kanssa paljon vanhemmuudesta. (Me ollaan enempi semmonen huumoripariskunta että ei kauheesti " vakavaa keskustelua ja pohdiskelua" harrasteta) ja oli ihana huomata kuinka sitoutunut mies on tähän tulokkaaseen ja muhun ja minkälaisia toiveita hänellä on vauvan tulevaisuuteen. Kävi selväksi myös se että mulla on paljon ankarammat periaatteet (olematta kuitenkaan Hitler 2.) kuin hänellä. =)
Se on kuulkaas mammelit sit tasan kuukausi jouluun! Voi että mä odotan sitä! Mä olen niitä ihmisiä jotka viettävät joulua hartaasti samoilla perinteillä kuin aina =)
Nyt toivotan hauskaa loppuviikkoa kaikille kanssasisarille =)
Annu ja Pikku-J 21+1
Kommentit (26)
Kankean puoleista aamua täältä Savosta! Eilisen illan jumppaohjaukset otti jostain syystä niin lujaa voimille, et yöunet meni siinä samassa. Olo on tällähetkellä siis kuin herkästi hengästyvällä rautakangella!:0)
Alan tosiaankin heittää epäilyksiä hemoglobiiniin...
Jumpparit on alanneet heitellä epäilyttäviä katseita mun vatsan suuntaan, ja uskalsihan sieltä muutama jo tulla kysymäänkin.
Se tosiaankin on niin, et enää kuukausi Jouluun! Aika rientää... Viikonloppuna täytyy käydä Joulukalenteriostoksilla: äiskälle Fazerin suklaakalenteri, ja lapsille kuvakalenterit! Enhän tokikaan tahdo vaarantaa lasteni hammaskalustoa joka aamuisella suklaa-annoksella.. ;) Saan kyllä itse sit avata salassa...
(Mä en ole muuten vieläkään ottanut niitä joulukorttikuvia, voi äiti!!!)
Masuasukki ei juurikaan pidä meteliä itsestään; viihtynee tuolla jatkuvasti hytkyvässä ja jytkyvässä kohdussa kellutellen :) Tänä aamuna tosin siellä hiukan möyrysi, mutta saisi möyrytä enemmän, niin olisi mamilla hiukan turvallisempi olo! Noh, enään ei ole pitkälti ensi tiistain ultraan. Jännittää kyllä tosi paljon. Toivottavasti kaikki on kunnossa.
Nyt täytyy pukea lapset ja pakata rattaisiin; vuorossa aamulenkki koiran kanssa! =) (Oi tule jo kaunis, luminen talvi!!)
tilda 18+4
Töissä tyyntä myrskyn edellä :-) Viime raskaudessa olisin ollut varmasti jo saikulla tällä työtahdilla, mutta nyt ei mitään ongelmia. Jatkuisi vain näin, työprojekti on huippukiva ja haluan todella tehdä oman osuuteni loppuun!
Joulusta: Köpiksessä oli Illumin sisustusliikkeessä makeat joulukoristukset. Sain hyviä uusia ideoita. Väreinä oli musta, suklaanruskea ja mattahopea! Kuulostaa ehkä oudolta, mutta toimi upeasti. Isoissa maljakoissa oli lepän oksia (käkkyräisiä joissa niitä pieniä " käpyjä" ), joihin oli kiedottu ohutta hopealankaa jossa oli pikkuruisia hopealehtiä. Oksilla oli ruskeita (pronssi), hopeanhohtoisia ja mattavalkoisia palloja. Musta on kiva kokeilla jotain uutta joka joulu, vaikka esim. kuusi saakin aina olla aika perinteinen. Taidan käydä viikonloppuna rannassa kävelyllä keräämässä muutaman oksan, niin saamme vähän joulutunnelmaa jo nyt :-) Kynttilänjalat ja ikkunatähden ajattelimme myös laittaa viikonloppuna, muu koristelu saa jäädä lähemmäs joulua.
Mulla tuntuu liikkeet yhä tosi pieninä ja satunnaisina. Esikoinen ei ollut mikään hurja potkija joten ehkä tämä on samanlainen? Tosin edessä oleva istukka ilmeisesti vaimentaa tosi paljon, neuvolankin mukaan tässä vaiheessa suurin osa potkuista on juuri suoraan eteenpäin -> ei tunnu istukan läpi. Onneksi sentään jotain liikettä on joka päivä.
Viikonloppuna pitäisi asentaa palohälyttimet (VIHDOIN). Kaverin kotiin oli murtauduttu vähän aikaa sitten, ja aloimme miettimään myös jonkunlaista hälytysjärjestelmää :-(( Eihän sillä tavaralla ole väliä, mutta kaverillakin oli pengottu aivan kaikki paikat, tyhjennetty kaapit ja laatikot lattialle, viety lasten DVD:t, perheen passit, yms. Joka päivä huomaavat uusia tavaroita puuttuvan kun niitä tarvitsisi. Tosi kurjaa!
Nyt hommiin! Mukavaa torstaita kaikille huhtikuisille!
Pipsukka 21+4
Kannanpa minäkin korteni tähän huhtikuiseen pinoon kun teidän muiden tuntoja on ollut niin mukava lueskella! Kuin varkain on raskaus edennyt jo yli puoleenväliin! Aika tuntuu lentävän. Massu pullottaa jo ihan mukavasti, mutta vieläkin on vaikea kuvitella, että siellä ihan ihmisen näköinen ja suht isokin möllykkä kelluskelee. Varsinkin kun liikkeitä tunnistan vain iltaisin keskittymällä, ja silloinkin se on sellaista pulputusta. Kaiken pitäisi kuitenkin olla kunnossa, joten en siitä stressaa, kuulemma niitä potkuja munuaisiin ehtii kokea ihan tarpeeksi sitten loppuaikana.. :)
Jännä kun monet puhuu tuosta istukan sijainnista ja sen vaikutuksesta liikkeiden tuntemiseen. Kysyin rakenneultraajalta että millainen on kohdun asento ja istukan sijainti, niin hän tokaisi vain ettei mun tarvitse sellaisia tietää. Että näin meillä Jorvissa. Nimimerkillä Olishan se ollu jännä tietää. Yllättävän monet terveydenhoidon ammattilaiset on ilmaisseet, että nykyään on liikaa tietoa, ja varsinkin nuoret koulutetut naiset stressaa sitten joka pikku asiasta. Ootteko muut törmänneet tällaiseen asenteeseen?
Joulun tuloa odoten ihan eri innolla kuin muutamana aiempana vuotena. Johtuneeko sitten hormooneista vai mistä. Olen aina ajatellut joulua lasten ja perheen juhlana, ja nyt se oma " lapsiperhe" on lähempänä kuin koskaan. Epäilenkin, että masuasukki saa eniten lahjoja, helppoahan se masussa on olla kiltti! Ainakin jos pahoinvoinnin aiheuttamista ei katsota vaavin syyksi.
Talvisempaa ilmaa odotellen,
Kissamus rv 21+3
Täällä ollaan edelleen supistusten vuoksi sairaslomalla. Alkuviikosta olin pari päivää töissä, mutta tuli paljon takapakkia. Keskiviikkoaamuna kun kävelin lääkäriin (tosi lyhyt matka ja todella hissukseen), niin koko ajan supisteli :-(.
Onkohan ihan tavatonta jos jo tässä vaiheessa jää kokonaan töistä pois? Kertokaapa mielipiteenne pliis.
Mutta kotilepo onneksi auttaa. Ja vauva mellastaa masussa. Tänään käydään katsomassa sellaisia hyvin vähän käytettyjä gessleinin baby3rad -vaunuja ja ostetaankin ne varmaan jos ovat yhtä hyvät kuin kuvissa näyttää. Olisikin sitten ensimmäinen kunnon vauvahankinta tehty, ja ehkä myös vaikein.
Mutta nyt tilaa muiden kertomuksille, hauskaa loppuviikkoa!
Vattumato ja pieni rv 21+0
Ei nyt vieläkään ole mikään maratoni olo,mutta liikkuminen on hieman helpompaa.
Meille on nähtävästi tulossa lentsu aalto,koska eilen illalla pojalla nousi kuume ja aamulla oli minun vuoroni alkaa aivasteleman ja nokkakin vuotaa.Lämpöä ei vielä ole,mutta tässä on päivä aikaa..
Omalle navalle ei kuulu kummempia.Pieniä liikkeitä tuntuu iltaisin.
Kuinka moni aikoo ottaa äitiyspakkauksen?
Itse otan pakkauksen,kun esikoisen syntymästä kohta 7 vuotta,niin eipä ole juurikaan vauvan vaatteita enää tallessa,kuin ne tärkeimmät,jotka pidän muistona pojan vauva ajasta.
Pakkauksessa on minusta aika kivoja vaatteita.Kelan sivuilla ne näyttivät todella kummallisilta,mutta kaverini sai juuri pakkauksen ja esitteli vaatteet ja yllätyin kovin.
Tosin se toppapuvun miehusta ei silmää hivele.Miksi se ei olisi voinut olla vaikka valkoinen.Puku olisi ollut varmaan sievempi,tuo riemunkirjava verhoja muistuttava kangas ei mielestäni sovi turkoosin kanssa ollenkaan.
Mutta makujakin on monenlaisia=)
Niksu78 21+5
Pistän vielä kyssärin tähän että mitä näille koville liitoskivuille voi tehdä? Mulla on noi luut niin kipeenä että meinaa itku tulla. Vai onko se nyt kärsittävä vaan. Osaatteko sanoa kukaan?
Kiitos jo etukäteen,
Annu Kipuinen
Että on synkeä sää, lämpöä 5 astetta ja sataa!!! (Anteeksi että valitan säätä joka pinoutumisen alussa, mutta tulisi jo pakkasta!!!!!)
Todellakin, enää kuukausi jouluun, ihanaa! Ja sunnuntaina on jo eka adventti! Ajattelin viedä esikoisen ekaa kertaa laulamaan hoosiannaa kirkkoon.
Omaan napaan ei sen ihmeempiä. Närästää ja masu paisuu. Eilen illalla masuasukki potkiskeli ekaa kertaa myös isukin käteen (isukki jaksoi ekaa kertaa odottaa tarpeeksi kauan käsi mahalla;) ). Kivaa, kun liikkeet on kuitenkin miehelle ehkä se eka konkreettinen juttu raskaudesta.
Vattumato, lepäile kaikessa rauhassa, toiset joutuvat jäämään töistä pois aikaisemmin, tärkeintähän on kuitenkin vauvan hyvinvointi!
Nyt lähden syömään.
Iloista torstaita kaikille huhtimammoille.
Lala 19+5
P.S: Annu, mä en tiedä liitoskipuihin helpotuskonstia, olisin mielelläni auttanut jos jonkun keinon olisin tiennyt! Itse olen vaan kärvistellyt.
On ollut töissä kamalaa kiirettä ja pitkiä päiviä, en ole muuta kuin käynyt iltaisin lukemassa teidän muiden kuulumiset läpi. Tänään sitten pidän vähän ylityötunteja pois ja lähdin jo kotiin. Jouluostoksille jos tästä jaksaisi lähteä...
Meillä oli maanantaina rakenneultra, poika on tulossa :) Olisihan se pitänyt arvata, koska minulla on ollut koko ajan tyttöolo. Koska molemmilla aikaisemmillakin kerroilla olen aavistanut väärin, tytön ounastelin pojaksi ja pojan tytöksi! Että se siitä äidinvaistosta tai mikä liekään :)
Kätilö joka ultrasi oli todella mukava, selitti koko ajan missä mennään jne. Ja sanoi sukupuolen varmaksi, ja kyllä mekin se pippeli siellä nähtiin kun paikka näytettiin! Ja mikä parasta, meillä oli isommat lapset mukana, joten heillekin vauva konkretisoitui huomattavasti kun näkivät pikkuveljen " telkkarissa" .
Kaikki oli periaatteessa melkein hyvin, mahalaukkua ja ruokatorvea mennään tarkastelemaan uudestaan vielä 7.12. Kun ne kuulemma näkyivät mutta jotensakin huonosti, niin on kuulemma pieni mahdollisuus olemassa että siellä on joku tukos tai jotain :( Mutta toisaalta on mandollista ettei vauva vaan ollut juuri juonut niin eivät näkyneet.
Minä olin jo aivan paniikissa, mutta ihana kätilö kertoi heti, että jos ruokatorvessa tai mahalaukussa jotain vikaa on, niin se kuuluu sarjaan " pikkuviat" vastasyntyneillä. Eli se tarkottaisi käytännössä sitä että vauva syntyisi sellaisessa paikassa missä on vastasyntyneiden leikkausmahdollisuus, eli se tukos avattaisiin heti ja on kuulemma pieni operaatio. Silti se ajatus tuntuu pelottavalta; että vauva vietäisiin heti synnyttyään leikattavaksi!? Tiedän toki, että ultrassa löydetään sydänvikoja ja muita paljon vakavampia juttuja, mutta silti...
No, ei auta kuin toivoa parasta, ja että kahden viikon päästä kaikki näkyy kunnolla.
Maha minulla on valtava, kätilökin totesi, että on se kyllä iso! Arvatkaa vaan oliko miehellä naurussa pitelemistä :) Mutta tottahan se on, olen isompi kuin muut pitemmällä olevat. Lapsivettä on todella paljon, syytä siihen ei tiedetä, eikä kai niin väliksikään. Eihän siitä mitään haittaa ole, muuta kuin minun oloni on tukala jo nyt. Vaikka silloin sairastaessani sitä tihkui välillä ulos, ja nyt riittäisi vaikka muille jakaa! Jospa elimistö onkin niin viisas, että juuri siitä lirahtelusta johtuen sitä muodostuu nyt oikein urakalla?
Minulla on myös noita liitoskipuja tai mitä lieneekään. Lonkkia pakottaa ja iskias vaivaa ja muuta " mukavaa" . Saa nähdä pystynkö olemaan töissä loppuun asti, seisomatyö kuitenkin ottaa jalkoihin. Ja jos tämä mahan kasvu jatkuu tätä tahtia niin en kohta mahdu ovista :)
Nyt täytyy rientää joulupukin asioille, vaikkei tuolla ulkona siltä näytäkään :(
Eusenia 20+3
Sä voit käydä lainaamassa sun kaupungin sairaanhoitopiiristä SI-vyön. Se tukee liitoskohtia lähemmäs toisiaan, ja estää lantioliitosten ylimääräiset liikkeet.
tilda
Toi sun vinkki oli kullan arvoinen!!! Kiitos paljon!!!!!
Annu
Aiheutuvat hormooneista (relaxin) ja voivat jatkua jonkun aikaa jopa
raskauden jälkeen...jeee
- Kunnollinen tukivyö (ei mikään Anita yms. vaan fysioterapeutilta
saatava)
- Vältä lajeja joissa lantio venyy auki, esim. uintia, haarahyppelyä
jumpassa jne.
- Lantiopohjanjumppa saattaa auttaa myös häpyliitoksen kipuihin,
samoin " merenneitokävely" , reidet yhdessä pienin askelin (hih)
- Nukkuessa kyljellään tyyny polvien väliin
- Vältä rappusia
- Älä istu sääri toisen päällä tai seiso paino toisella kankulla,
vältä leveää haara-asentoa ja kanna painavat asiat selkärepussa
- Vesijumppa ja pyöräily suositeltavia. Kivuista ei pääse
treenaamalla eroon, mutta kevyt jumppa ja venyttely voivat auttaa
kunhan ei kuormita lanteita ja liitoksia
- Akupunktio, joskus jopa kiropraktikko voi auttaa, samoin
mammajooga. Älä tee mitään mikä aiheuttaa lisää kipua.
Mulla oli vaihtelevasti viime raskaudessa noita, samoin nyt. Tulevat
ja menevät rasituksen mukaan. Vielä en ole onneksi tarvinnut
kipulääkkeitä, vaan olo on yleensä ollut aamulla parempi. Olen myös
yrittänyt parantaa työasentoa töissä ja istun selkä suorana
aikaisemman rötköttämisen sijaan... Lantioliitosten kipuihin olen
joskus hieronut illalla Ice Power-geeliä kankkuihin ja kömpinyt
sänkyyn lämpimän kaurapussin kanssa.
Kaverilla liitokset tulehtuivat (8!!) ja joutui loppuraskauden
kulkemaan kyynersauvoilla. Ei kovin kivaa, ainakaan keskellä talvea...
Toivottavasti joku noista tepsii.
Pipsukka besserwisser taas :-)
Harvoin tulee tänne vauvalle kirjoitettua, mutta jos välillä taas ryhdistäytyisi. Mahaan ei kuulu kummempia, iso vatsa minullakin on. Tiistaina kävin rakenneultrassa NKL:lla ja kaikki vaikutti hyvältä. Vauveli siellä joi lapsivettä ja sitten sai hikan :) Nätisti ojenteli raajojaan ja kaikki tarpeellinen näkyi, pissarakkokin oli ihan täynnä. Peppukuvan sain mukaan myös, sitä ollaan tiirailtu ja veikattu sukupuolta...ennestään meillä on siis 4 poikaa ja 1 tyttö. Neiti on sitä mieltä,että olisi jo aika saada sisko taloon.
Juttelin siellä mahdollisista supistuksista ja sektioarven kestävyydestä (kaikki syntyneet sektiolla) niin kätilö sanoi, että no, sä olet meillä tarkkailussa....siis missä hiton tarkkailussa teki mieli sanoa! Tämän jälkeen menen rv 36 paikkeilla synnytystapa-arvioon sektioaikaa sopimaan, siinä on ne tarkkailut!! Että eipä sinne kutsuta sen useammin. Niin, sanoihan se vielä, että varaudu osastolle joutumiseen loppuraskaudessa. No siihen mä nyt varaudun jo muutenkin, minulla on yhdessä raskaudessa mennyt lapsivedet 2kk ennen LA:ta ja silloin sitten maattiin sairaalassa 3vkoa.
KISSAMUS: Katsopa neuvolakortistasi, istukan paikka merkitään sinne rakenneultrassa. Ihmeen tyly kätilö sinulla.
En ota äitiyspakkausta, ei siinä oikein ole ollut sellaisia vaatteita, joita tulisi kunnolla käytettyä. Nirso olen, tiedän.
Annulle tsemppiä liitoskipujen kanssa, toivottavasti joku Pipsukan neuvoista helpottaa! Minulle liitoskivut ovat iskeneet viimeisen kolmanneksen aikana ja lähinnä vaivanneet yöllä. Sitten yöt ovatkin sitä tyynyn kanssa tappelua ja aina kun se on hyvin, iskee pissahätä ja aloita alusta :D
Jouluvalmistelut meillä aloitetaan sunnuntaina, olemme perinteisesti leiponeet ensimmäiset tortut ja piparit 1. adventtina (ja syömme ne sitten heti :P).Joulukuusi pitää ostaa uusi tänä vuonna; mies mokoma on allerginen kuuselle, joten hankimme suosiolla taas muovikuusen ettei tarvitse toisen pärskiä koko joulua. Saas nähdä kuinka minulta jouluruokien syöminen onnistuu, varmaan täytyy ostaa närästyslääkkeitä arsenaali valmiiksi.
4D-ultraa odotellen
Mandi rv 19 tasan
Minulla alkoi päivä oikein reippaalla ja energisellä ololla. Täälläkin on reippaasti plussan puolella, joten sain villin ajatuksen, että pesenpä ikkunat!! Minulla on parin viime vuoden ajan ollut koko ajan kädet täynnä koulu- tai työhommia, etten ole jaksanut edes ajatella ikkunoiden pesua. Niinpä nyt ne ovat ärsyttäneet minua jo pitempään, kun hyvä jos niistä läpi näki... Uskomatonta, miten kirkkaiksi ne tulivatkaan! Nyt vaikka on harmaata, tuntuu että valo tulee paremmin ikkunoista! Wau.
Täytyy kyllä myöntää, että alkaa tuo masu jo olemaan tiellä monessa hommassa. Nytkin tuntui, ettei mahdu yhtä sutjakasti pesemään ikkunoita kuin ennen vanhaan, kun masu oli tiellä. Ja kyykistyminen on hankalaa, kun masu tuntuu " lutistuvan" . Kaipa sitä silti vielä loppuraskaudessakin jotkin kengät saa ähellettyä jalkaan?
Minä olen aikonut ottaa äitiyspakkauksen myöskin. Esikoinen tulossa, ja minusta ne pakkaukset ovat ihan mukavia muistoja kyseiseltä ajalta. Tarkoitan, että niissä kuitenkin näkyy aikakauden muotia ja tyylejä. On ollut hauska verrata vanhojen pakkausten tuotteita ja värejä toisiinsa. Minun aikanaan saamassa pakkauksessa oli silloin muodikasta kakanruskeaa ja pisunkeltaista... Kieltämättä tämän vuoden talvihaalarin miehustan väri on harvinaisen huonosti yhteen sopiva itse haalarin väriin. Todennäköisesti suunnittelijan maku sanoo muuta.
Minulla on 2,5 viikon päästä seuraava neuvola, jossa sitten katotaan nämä kelan paperit. Ajattelin laittaa pakkaushakemuksen sitten heti vetämään, niin saa sen kotiin hiplattavaksikin. Uutta pakkausta ei kuitenkaan ennätä saada, vaikka kuinka venyttäisi hakemuksen jättämistä, ja minua ainakin syyhyttää kauheasti kaikki vauvan tavarat jo nyt... Mitä olen ymmärtänyt muilta palstailijoilta, ei pakkauksen tuleminen kestä yleensä kuin muutaman viikon, jippii! :)
Kissankello 21+0
sun viesti tuli kreivin aikaan, olin ajatellut että lähden uimaan josko se helpottas näitä kipuja! huh onneksi en ehtinyt ku sithän mä vasta oisin kipee!!!
Kiitti tosi paljon hyvistä vinkeistä! Tukivyö lähtee hakuseen heti! ja muut vinkit tulostin mukaan kotiin =)
Annu
Onko muilla itku herkässä? Itseäkin hävetti tänään, kun mies sanoi että kunnalta oli tullut maksumuikkari maksamattomasta päivähoitomaksusta. Aloin siinä autossa sitten vollottamaan ihan ääneen ja itkin koko matkan (n. 10 min.)kotiin. Mies siinä koitti sitten sanoa että eihän tässä mitään hätää ole... senkusta maksaa pois. Mulle se oli ilmeisesti kuitenkin maailmanloppua lähentelevä juttu. Tää oli mun eka purkaus tässä raskaudessa, huhhuh toivottavasti myös viimeinen.
Pikkujoulutkin olis sitten lauantaina... kiva nähdä kollegoja muista kaupungeista ja päästä samalla vähän tanssimaan baariin, muuten en kyllä ravintolaan lähtisi. Ei onneksi tarvitse olla myöhään, kun olen sunnuntaina työssä.
Meidän piti mennä miehen kanssa itsenäisyyspäivän aattona Vanajanlinnan juhliin, mutta eilisistä etsinnöistä huolimatta en löytänyt sopivaa iltapukua alle 400 euron, joten ajattelin että en kyllä aio nyt maksaa niin paljoa. Jää hienot juhlat tänä vuonna väliin, mutta en halua lähteä missään semihienossa koltussa, missä olo on vaan turpea. Ensi vuonna sitten.
Pakkauksen minäkin ajattelin ottaa, vaikka siinä ei kaikki ihan oman maun mukaisia olekkaan, eihän niitä rumuuksia ole pakko käyttää.
Huomiseen, toivottavasti on parempi päivä silloin!
Peppinetta 21+3
olen käynyt ahkeraan lukemassa juttujanne, mutta omat kirjoittelut ovat jääneet taas viime aikoina vähiin...
Väsymystä ja yliherkkyyttä kuuluu tännekin: viimeisen parin viikon aikana olen itkeskellyt milloin mistäkin syystä, yleensä ei niin kovin isostakaan. En ole normaalistikaan ihan parhaimmillani tähän aikaan vuodesta (lievästi sanottuna), ja niinpä nyt tuntuukin kuin kaikki kaatuisi päälle: pitäisi tehdä töitä ja opintoja ja pitää huolta kodista ja mitä muuta vielä. Mies toki auttaa minkä ehtii, ja on onneksi ymmärtäväinen ja hellä tätä koti-itkeskelijää kohtaan. Minäkin odotan jo joulua, mutta ennen kaikkea siksi, että saisimme levätä ja olla rauhassa yhdessä.
Mukavaa on se, että kerroin tänään työpaikalla odotuksesta, ja työkaverit ottivat uutisen tosi iloisesti vastaan. Muutama jo sanoikin arvailleensa asiaa, mutta ei ollut oikein kehdannut kysyä; jos olisinkin vain pyöristynyt muuten vain:-) Onneksi en sentään.
Äitiyspakkauksen meinaan ottaa ilman muuta, vaikka olen samaa mieltä niistä raitahommeleista - olisi kyllä voinut jättää laittamatta. On kuitenkin esikoinen tulossa ja olen muutenkin vähän pihalla, millaista vaatetusta sitä vähitellen pitäisi alkaa hankkimaan pienokaiselle. Entä jos unohdamme hankkia jonkun täysin olennaisen asian (vaikka vaipat tai jotain)? Kaipaisin nyt jotain aloittelevan äidin käsikirjaa, missä kerrottaisiin vastaukset kaikkiin mieltä askarruttaviin pieniin ja suuriin kysymyksiin... ei ole vain vielä löytynyt postilaatikosta.
Niin ja vielä yksi juttu: jotain möngerrystä tuolla masussa on viimeisen viikon aikana alkanut tuntumaan. Tuntuu hassulta: meidän vauva se siellä liikkuu!
Viikonlopun odotusta muillekin rasitetuille
terveisin Kisulainen 17 + 4
Pääsen vasta nyt koneelle kun töissä ei kehtaa tulla tänne, vaikka raskaus tiedossa onkin =)
Neuvolassa kaikki oli ihan hyvin, paitsi että virtsassa taisi ehkä olla " häivähdys" valkuaista, joten huomenna pitää sitten kiikuttaa aamupissi labraan. Tuo minun täti on supertarkka, mutta ei se minua haittaa. Pääasia kun on supertarkka tärkeissä asioissa eikä yritä väenvängällä etsiä ongelmia asioista, missä sitä ei ole! (kuten aikaisempi neuvolatätini).
Sf-mitta mitattiin ja oli 19.5 cm...eli ihan yläkäyrän seudussa mennään, kuten aikaisemmissakin raskauksissa. Hullua että käyrillä ollaan ylähäällä, mutta mitoissa mennään jäljessä... Mutta pääasia että kaikki on hyvin. Syke vaihteli 140 - 150 välillä aivan kuten aikaisemmissakin raskauksissa. Tuleekohan meille kolmas tyttö??? ;)
Iskiaskivut palasi heti pahemmaksi kun palasin töihin, joten ei niistä näytä pääsevän eroon.... toivottavasti ei tule niin pahoiksi kuin pari viikkoa sitten. Onneksi ei ole enää kuin huominen ja sitten on taas viikonloppu!
Sain neuvolasta kelapaperitkin näin etukäteen, täti täytti todistuksenkin etukäteen, että voin sen sitten vaikka ensi viikolla toimittaa halutessani palkkatoimistoon. Täyttelinkin tänään jo vähän lappuja, nyt pitää vaan päättää että jäisinkö varhennetulle mammalomalle...
Mutta nyt pitää lähteä pesemään kakkapyllyä, kiva kiva...
T: Siriin ja mussukka tasan rv 21
Onpas kiva lukea kuulumisia!
Itellä ollut tänään töissä rankka päivä. Jopa vähän suppaili välillä. Kotiin tullessa olinkin ihan romuna, eikä kyllä muutenkaan olisi viittinyt lähetä sateeseen kävelylle. Toivottavasti huomenna olisi kivempi keli!
Joku kyseli itkuherkkyydestä... Juupa juu. Juuri katsoin superkoskettavaa ameriikkalaista tositv:tä, eikös siinä jo kyynel vierähtänyt. :D
On tämä raskaanaolo varsin jännää hommaa, minusta! Tämä raskaus on ihan erilainen kuin edelliset. Ensimmäinen oli ihmeellinen, kun ei tiennyt mistään mitään. Toinen oli epätodellinen, syystäkin. Tämä ollut varsinaista vaivanvalitusta ja kummastelua ja ihmeellistä tietysti!
Joku mietti esikoiselle tavaratarvetta. Kun ite odotin esikoista, olin ihan pihalla. Onneksi saimme tutuilta paljon vaatetta lainaan, kuten myös vaippoja ja rättejä ja kaikkea mahdollista roinaa. Siitä sitten vauvanhoidon kehittyessä osasin valkkailla meille sopivia juttuja. Muutenkin vauvallisista kavereista ja siskosta oli iso apu, uskalsi kysyä tyhmiäkin. (kuten: pitääkö vaunuihin laittaa lakanat.) Ja sairaalassa sain paljon apua mukavilta kätilöiltä.
Mutta nyt alkoin 3s kivi! Moi!
Tuli taas kirjotteluun aikas pitkä tauko, kuten arvelinkin. Miehen työvuorot oli taas niin etten oikeen joutanut koneella istuun...
Mutta nyt siis pitkästä aikaa kurkkaan huhtikuisten kuulumisia ja onhan niitä!!! Menee varmaan jokunen tovi kun noita entisiä listoja selailen, olen vasta tämän uusimman lukassu. Meillä ei edellenkään mitään suurempia uutisia, ultraan ja neuvolaan on vielä aikaa joten niitä kuulumisia ei vielä ole tiedossa. Tosin voi olla että käväsen tässä joku päivä nvlassa mittauttamassa verenpaineet ym. On nimittäin ollu jo melkein viikon verran ajoittaista huimausta ja päänsärkyä, yks ilta jopa oksensin ja muutaman kerran on meinannu taju lähtä. Ajattelin odottaa ens viikon alkuun ja jos ei oo helpottanu käväsen sitten tarkistuttamassa tilanteen. Mun " oma" nvla täti on näin loppu viikosta poissa töistä kun tekee yksityisesti seksualiterapeutin töitä...
Muuten on menny ihan kivasti, masu kasvaa ja kaveri sen sisällä! Kävin yks päivä kattelee niitä tukivöitä, mut en vielä ostanu, aateltiin miehen kans et käydään ostaa sit 12pvä ku on se rakenneultra ku sillo ei oo lapset mukana nii pääsen rauhassa sovittaan. Oon päätyny siihen Anitan Baby Belt:iin sen pitämisessä ei oo mitään rajotuksia ja vaikuttaa ihan toimivalta (hinta vaan 41e ei oo mikään mukavin).
Hyvää vointia kaikille palailen taas jutulle kun ehdin koneelle..
PS. Tosi ankeaa kun täältäkin suli taas kaikki lumet pois, jouluolokin on hävinnyt lumien mukana.
daisy82 rv 18+1
Aloitettiin Annun kanssa samaan aikaan pino, joten siirrytään vaan tähän pinoon, koska on tuo perjantaikin jo valmiina!
Minimaissi rv 21+2