Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jakkupukuihmisiä paikalla? Auttakaa, mitä työhaastatteluun helteellä??

Vierailija
02.07.2012 |

Hei siskot,

olen menossa perjantaina tärkeääntärkeään haastatteluun, ja nythän loppuviikolle on luvattu hellettä.

Koska en ole ihan laihimmasta päästä, musta väri (ja esim. liituraita) olisi ehdottomasti minun juttuni. Mutta onko se helteellä liian tunkkainen? Näytän myös paremmalta pitkissä housuissa kuin hameessa, mutta läkähdynkö/näytänkö hikiseltä, jos laitan mustat suorat housut ja mustan jakun?

Olen vyötärön kohdalta hoikka mutta siitä alaspäin tyypillinen päärynä. Varsinkin raskaudesta jäänyt pömppömaha kiusaa. Käsivarteni kyynärpäistä ylöspäin eivät ole kauneimmasta päästä, joten tavallaan en mitään lyhythihaistakaan haluaisi pukea.

Voi ei, paniikki iskee :( Työpaikka on aika fiini (rahoitusalalla), ja minulle vastavalmistuneelle iso juttu ja tärkeä, joten en kovin vapaamuotoisesti (vaikka pelkässä kauluspaidasa) kehtaa mennä - rupesin just miettimään että mitä kaikki jakkupukuihmiset laittaa päälleen kesällä?

Mitä teen? Olen kiitollinen kaikista neuvoista!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ne siellä sun muotoja ja alleja niin tarkkaan katsovat.

Mielummin laittaisin kuitenkin polvipituisen tumman hameen ja jokun raikkaamman puseron. Ei mitään havaiji-kuosia tietenkään, mutta vaikka pastellikauluspaita ja kivat helmet?

Trakoitus on antaa itsestäsi pätevä ja siisti kuva. Hikinen, naama punottava ja selvästi ei-käytännöllisesti jakkupukuun helteellä ahtautunut mamma? Millaisen kuvan annat?

Vierailija
2/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ahdistaakin, niin purskahdin nauruun kun luin viimeiset rivisi. Olet kyllä oikeassa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ihan hullun leiman :)

Voisitko ajatella jotain mustaa vinoon leikattua tunikaa, joka peittää armeliaasti muotoja? Ja alle vaikka mustat kapealahkeiset housut? Siihen päälle joku näyttävä pukukoru niin on oikeasti viisaampi veto...

Vierailija
4/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo musta on ehdoton väri, laita mustat housut ja musta toppi. Topin päälle sitten kokonaisuutta raikastamaan valkoinen paitapusero.

Vierailija
5/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tarjoilijalookissa kulkea.

tuo musta on ehdoton väri, laita mustat housut ja musta toppi. Topin päälle sitten kokonaisuutta raikastamaan valkoinen paitapusero.

Vierailija
6/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tarjoilijalookissa kulkea.

rahoitusalan tarkoittavan ravintolan tarjoilijaa. Onhan niitä kauniita kietaisumekkojakin tms olemassa. Itse en edes voisi hakea paikkaan jossa käytetään jakkupukuja aina. Alituinen ahdistus ja paha olo, kun vaatetus ei miellytä itseä..

Vierailija
7/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sitten mustana. Mukavan viileä materiaali. Uskoisin että myös rahoitusalalla uskottava ja hyväksyttävä vaatetus kesähelteellä.

Jakun alle ylaosaksi vaikka pellavainen tai silkkinen toppi, jossa pienet hihat.

Tai sitten kunnon hihallinen pusero tai lyhyempi tunika ja isohkot korut, esim. kivi- tai lasihelmet, rannerenkaat tms. niiden mustien pellavahousujen kanssa.

Vierailija
8/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle joku silkkitoppi ja menet paikalle topissa ja pitkissä housuissa. Laitat sen jakun päälle vasta juuri ennen sisään astumista, niin et ehdi tukehtua (olettaisin, että haastattelupaikassa kuitenkin on ilmastointi?).

Vierailija
9/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja mies vai nainen?

Vierailija
10/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, konservatiivisimmilla työpaikoilla miehetkin joutuvat kärvistelemään puvussa helteellä.

Olen kokoa 48, ja laittaisin esim. vaalean housupuvun. Alle valkoinen silkkitoppi olisi hyvä.

Ei sua kukaan erehdy luulemaan 36-kokoiseksi vaikka burkhassa kulkisit. Parempi koittaa antaa itsevarma, hillityn tyylikäs vaikutelma kuin näyttää ihmiseltä joka yrittää epätoivoisesti peitellä itseään.

Pellava on periaatteessa ok, mutta rypistyy hetkessä joten pellavassa on vaikea antaa tosiskarppia vaikutelmaa. Myös 3/4 hihaisia kesäjakkuja on.

Sitten nätin asialliset kengät joissa maltillisesti korkoa, laadukas pukukoru (vain yksi), hiukset siististi.

Toinen konservatiiviselle työpaikalle varmasti sopiva vaihtoehto on kotelomekko johon sisään mennessäsi yhdistät jakun. Jos kotelomekko on oikean kokoinen, se ei "lihota", ja päälle heitetty avonainen jakku tuo asuun pitkittäisiä linjoja.

Vierailija
11/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysät kesähousut väriltään beige, musta, valkoinen. Paidaksi jokin muotoja peittävä mutta muuten istuva paita/toppi. Paidan väri musta, vaaleanpunainen. Lisäksi joku kiva koru joka sopii paidan tyyliin. Jalkaan kengät jossa hieman korkoa.

Vierailija
12/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi konservatiivisissa paikoissa kuten esim. rahoitusalalla on käytössä pukukoodi myös kesällä. Käytännössä se tarkoittaa vaaleampaa jakkupukua kuin talvella.

Itse laittaisin sen jakkupuvun ja alle esim. lyhythihaisen paidan tai topin, mutta ei missään nimessä syväänuurrettua kaula-aukkoa!

Voit haastattelussa jossain vaiheessa kysäistä talon mahdollisesta pukukoodista ja kertoa, että paikan saadessasi aiot marssia ensimmäiseksi vaatekauppaan.

Jokainen rekrytoija ymmärtää, että vastavalmistuneella ei ole välttämättä täydellistä työasugarderopia.

Vierailija
13/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin vielä että pysy jakkulinjalla, äläkä hairahdu mihinkaään tunikaan. On parempi mukailla työpaikan pukukoodia kuin yrittää peillä pömppävatsaa. Ja oikeasti, ne tunikat eivät edes hoikenna ketään, mutta hyvinleikattuna kotelomekko ja jakku voivat kyllä antaa linjakkaamman ilmeen muodokkaammallekin.

Vierailija
14/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustan, vaikka liituraitaisen, polvipituisen hameen ja sen kanssa valkoinen paitapusero ja mustan liivin päälle. Hillityt korut korviin, kaulaan ja ranteeseen.

Vierailija
15/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi hyviä vinkkejä on tullut! KIITOS!

Minua alkoi kiinnostaa esimerkiksi se kotelomekko, voisin käydä katselemassa jos löytäisin hyvän. Pellava-asukin olisi kiva, mutta tosiaan minullekin tuli mieleen, että se saattaisi kuitenkin olla liian helposti rypistyvä.

Ja 3/4-hihainen jakku olisi tosi hyvä! Edelleenkin tuntuu tosi oudolta ajatus siitä, että jossakin 25 asteen helteessä laittaa sellaisen ylleen edes sisään mennessä, mutta toisaalta olen varma, että paikassa on ilmastointi.

Kotelomekon pituus, eli olisiko se sitten polvipituinen? Toivottavasti pohkeeni eivät näytä liian paksuilta. Entä sukkahousut, ovatko mustat out?

Liiviäkin joku ehdotti, mielenkiintoinen ajatus ihan, eli voisikohan siis konservatiiviseenkin työpaikkaan mennä paitapuserossa ja liivissä? Ja siis liivi-ajatukseen pitää muutenkin vähän totutella, kun itse muistan niiden olleen muodikkaita silloin joskus yläasteella, enkä ole tajunnut että niitä nyt taas voi käyttää...? :)

-Ap

Vierailija
16/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten jakku saa olla täyspitkillä hihoilla, tai näytät siltä, että vaatteet ovat jääneet liian pieniksi.

Vierailija
17/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmeisesti asuu Suomessa?

No, tiedoksi vaan, että meillä päin on nyt jo useatta päivää 35 astetta varjossa ja kyllä ne normityövaatteet puetaan silti.

En ymmärrä miten Suomen ns. helteessä eli 25 ylittyy juuri ja juuri, työpukeutumisesta voi tulla ongelma?

Mutta onnea työhaastatteluun kuitenkin?

Vierailija
18/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten jakku saa olla täyspitkillä hihoilla, tai näytät siltä, että vaatteet ovat jääneet liian pieniksi.

Esim. Zarassa on ollut vaaleita jakkupukuja, joihin kuuluu bleiseri ja capripituiset housut. Jotkut fiksut avokkaat (ei liian korkea korko, hieman korotettu kiilakorko olisi ehkä paras) ja valkoinen paitapusero tai valkoinen hyvälaatuinen t-paita (toppi)siihen alle niin se on siinä.

Valkoinen puku ja musta paita, sekin voisi toimia.

Vierailija
19/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä vastauksia lukiessa huomaa, että monella muulla vastaajalla sen sijaan ei ole tietoa tai kokemusta konservatiivisen pukeutumisen koodistosta lainkaan.

Jos on tiukan pukukoodin paikka kyseessä, työhaastattelu ei ole oikea paikka lähteä venyttämään koodin rajoja. Jakkupuku on varma valinta, mutta musta puku helteellä kieltämättä antaa kuva siitä, että ko. puku on ainoa siisti vaatteesi ja siksi olet joutunut laittamaan sen päällesi. Valitse mieluummin vaaleampi väri. Pellava rypistyvånä materiaalina ei ole hyvä, sen sijaan pellavasekoitteesta olen löytänyt hyviä asuja. Samoin kotelomekko + jakku on hyvä ja tyylikäs valinta.

Sitten jos/kun saa työn ja oppii pukukoodin tarkemmin, voi valita asuiksi koodiin mahtuvia kietaisumekkoja, liiviviritelmiä jne. Tunikoita tai capreja ei välttämättä silloinkaan.

Ainakaan täällä pk-seudulla ei sitä paitsi uusimpien ennusteiden mukaan pitäisi perjantaina olla edes hellettä.

T. Asianajaja

Vierailija
20/27 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulemma saa olla jalkineissa joissa varpaat on näkyvissä...kannattaisko tuotakin ajatella jos alalla pukeudutaan konservatiivisesti.

Vaatteiksi minä laittaisin vaikka pitkät housut ja sellaisen kevyen paitapuseron joka on hieman vartaloa myötäileva ja jossa paidan helma on pyöristetty. Nuo saisivat olla samansävyiset, mutta ei välttämätta ihan samanväriset ettei tule liikaa univormulookkia. Miten olisi esim ruskea-beige-hiekanruskea-asteikolla? Kengiksi vaikka avokkaat joiden väri löytyy myös tuolta asteikolta.

Kokonaisuutta piristämään vaikka joku näyttävä koru tai lentoemäntätyyliin solmittu pieni huivi kaulalle, värinä esim oranssi, kirkkaan punainen tai sininen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän