Vl-suviseuraidylliä
http://www2.suviseurat.fi/2012/fi/kuvia/torstai/
Kyllä näin entisenä vanhoillislestadiolaisena tulee mukavia fiiliksiä näitä Lopen suviseurakuvia selatessa ja katsellessa.
Siellä on oma tunnelmansa!
Ikävä vain, ettei se suviseurojen mukava fiilis ole ainoa puoli siitä uskonnosta.
Mutta jatkan nyt selailua ja fiilistelyä, muistoja herää niin monia menneiltä vuosikymmeniltä... :)
Kommentit (26)
äitini tunnistaa lessut ulkonäönperusteella. No katselin kuvia ja en itse huomaan mitään tunnusmerkkejä.
Hurjat järjestelyt tuo "kaupunki " vaatii.
tuollaisesta määrästä lapsia samassa paikassa ja noista asuntovaunuista. Sekä jotain telttakokouksia, huh. Mieluummin Ruisrockiin :-)
hiljentynyt. Tänään kai ne alkaa palailla koteihinsa ja sirkus naapurustossa jatkuu...
Ensi kesänä suviseurat ovat muistaakseni Pudasjärvellä, joten siellä varmasti tulee pistäydyttyä, on sen verran lähellä. Moneen vuoteen en ole käynyt. Viimeksi muistaakseni kesällä 2004.
Ap
Siis kun jengi hengaa tuossa aukiolla, niin mitä ne tekee, monta päivää?
Mikä on se juttu?
Juttelua ja keskustelua kai se on. Ja taustalla kuuluu seurapuheita ja lauluja aamusta iltamyöhäiseen.
Varmaan yksi pointti on se, että suviseuroissa saa vapaasti - ilman ympäristön ihmettelyä ja paineita - olla se, mikä on. Uskoa vapaasti niin kuin uskoo. Ainakin itsestäni tuntuu, että arkielämässä moni vanhoillislestadiolainen "joutuu" viimeiseen asti pitämään piilossa sen, mikä on ja miten uskoo. Vaikka kyllähän se päällepäin väkisinkin näkyy, jos on esim. iso perhe.
Olen kuullut sanottavan suviseuroista usein, että ne ovat heille kuin esimakua taivaasta. Varmaan juuri se uskomisen vapaus siellä ja se, että siellä voi isoon ääneen tervehtiä toisia "Jumalan terveellä".
Arkielämässä ne jumalanterveet kun usein tuppaavat olemaan hiljaisia mumunoita kohdattaessa kaupan käytävällä. Etteivät muut kuulisi.
Ap
Siis ihan ilman isoa lapsilaumaa tai vauvamahaa.
Tyyli on usein tietynlainen. Se on oma kulttuurinsa ja elämäntapansa (ajattelen sitä nykyään usein juuri elämäntapaliikkeenä), ja toki jokaisella elämäntapaliikkeellä on oma "pukeutumiskoodinsa". Tosin se noudattelee aika pitkälti nykypäivän muotivirtauksia.
Esim. allaolevan linkin lauantai-päivän kuvissa nro 14 ja 17 on mielestäni "tyypillisen lestadiolaisen näköisiä" nuoria naisia/äitejä. Vaatteet ja hiukset usein viimeisen päälle, kasvot naturellit. :)
http://www2.suviseurat.fi/2012/fi/kuvia/lauantai/
Ap
päälle noiden hiuksissa oli? Voisitko selventää? =D
No en tiedä, oliko juuri heillä, mutta sillä tavalla yleensä viimeisen päälle kuin nyt leikkaamalla voi hiuksiaan muodistaa. :)
Ja permanentithän ovat sallittuja. Värjääminen ei.
Kyllähän lestadiolaisen naisen erottaa aika hyvin juuri siitä, että hiuksissa on oma väri. Niin paljon muu väestö värjäilee päätään.
Olen kyllä sitä mieltä, että värjäämistä varmasti tapahtuu nykyään enemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Korjatkoon joku, jos väärin tätä asiaa ounastelen. :)
Ap
Bongasin kuvista naisen, jonka miestä nusasin sillä välin, kun vaimo oli seuroilla.
Johtoportaan miehethän sen määrittelee miten "oikea" uskovainen uskoo. Jos poikkeat tästä niin heti ollaan porukalla hoitamassa sut kuntoon ja oikealle tielle. Ja jos et parannu niin sut dumpataan kylmästi porukasta. Mitä ihmeen uskomisen vapautta se on, ei mitään.
näitä hyväksikäyttöjuttuja ja lastensuojeluasioita.
Olen kuullut sanottavan suviseuroista usein, että ne ovat heille kuin esimakua taivaasta. Ap
On kyllä kaukana mun taivaasta tuollainen karavaanilapsiperhehelvetti. Onneks en oo sinne joutumaisillanikaan.
kiitos! sain päivän parhaat naurut!
Olen kuullut sanottavan suviseuroista usein, että ne ovat heille kuin esimakua taivaasta. Ap
On kyllä kaukana mun taivaasta tuollainen karavaanilapsiperhehelvetti. Onneks en oo sinne joutumaisillanikaan.
Kai sillä sanonnalla sitä tunnelmaa haetaan/tarkoitetaan. En tiedä.
Ja uskomisen vapaudella tarkoitettaneen vapautta uskoa ilman ympäröivän maailman (ts. muiden "tavallisten" ihmisten) taholta.
Totta tuo, että uskomisen vapaus on kyseenalaista omiensa joukossa. Uskottava on tietyn kaavan ja ns. yhteistunnon mukaan. Henkilökohtainen usko ja omantunnon ratkaisut jäävät pahasti jalkoihin. Surullista sinänsä. Yksi syy, miksi lähdin itse pois.
Ap
ja pian tulee lisää vl-pappisnaisia, ei Mari Leppänen ainoaksi jää.
http://freepathways.wordpress.com/2012/04/14/voimalassa/
Mielestäni uskovaiset voi hyvin olla eri mieltä siitä voiko nainen toimia seurakunnassa pappina vai vain tiedottajana tms.
Mutta eihän sen takia saa toista uskovaista erottaa siionista kun tällaiseta asiasta on erimieltä.
Eihän sitä ole kaikki uskovaiset naiset edes ryhtymässä papiksi!
monta perhettä tunnen vaikken ite oo vl
Mä katoin et mitä vittua, onko Mikko Koivu lestadiolainen :D
Jotakin sanoinkuvaamatonta. Se tunnelma on mahtava ja jos olis vielä lämpimät ilmat niin aivan ihanaa olla siellä.
Tiedän että jotku ei voi käsittää, mut ihan sama:)
Itse kävimme la päiväseltään. Ens vuonna pakko päästä pidemmäksi aikaa.