Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmas lapsi +35-vuotiaana?

Vierailija
01.07.2012 |

Onko järkeä? Meillä kaksi lasta, 6-ja 3-vuotiaat. Nyt kun nuorempikin on kasvanut "isoksi" (siis ei käytä vaippaa, osaa pukea jonkin verran itse yms) niin olen alkanut miettiä kolmatta. Toki samalla huokaisen helpotuksesta kun lapset ovat jo omatoimisempia ja esikoinenkin kohta koululainen. Silti joku selittämätön olo on, että haluaisin vielä yhden. Olen itse kolmilapsisesta perheestä, vaikuttaisikohan se, en tiedä.

Olen palaamassa syksyllä töihin kotiäitivuosien jälkeen ja vuosi on ainakin oltava töissä, koska eräs koulutus, johon menen syksyllä, kestää vuoden. Mietinkin, että kahden-kahden ja puolen vuoden päästä olisi hyvä aika kolmoselle (jos tärppää jne). Olisin kahden vuoden päästä 36-vuotias, melkein 37. Hulluako? Pitäisikö vaan nauttia kun on isommat lapset ja heidän kanssaan on helppo touhuta kaikkea, esim käydä uimassa, pyöräilemässä jne. Vauva hidastaisi menoa ja toisi taas yöheräilyt ja muut ikävät jutut kuvioihin.

Miten olette rohjenneet tehdä kolmannen lapsen hieman vanhempana? Pelkäsittekö kovasti, että lapsi ei synny terveenä ja sitä, miten jaksatte vielä yhden vauva-ajan? Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan tulon perheeseen. Vanhempi lapsi olisi jo kahdeksan ja nuorempikin n. 5-vuotias. t. ap

Vierailija
2/6 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen oli silloin juuri täyttänyt 8, keskimmäinen melkein 5. Kuopus on nyt lähes 2 ja kaikki on mennyt hienosti. Isommat ovat olleet hyvä apu eikä mustasukkaisuutta ole ollut. Nyt kesälomareissu oli hieman haastava, kun piti keksiä tekemistä noin monenikäiselle ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienempi sisarus kun ei osaa käsittää, että mikä huutava pötkylä hänet on syrjäyttänyt. Koululaisen kanssa voi jutella ja puuhailla samalla kun hoitaa vauvaa, mutta pieni sylilapsi ei mahdu samaan syliin vauvan kanssa.

Vierailija
4/6 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin silloin yli 35 v.

Kolmannen kanssa on mennyt tosi mukavasti. Isommat ovat tohkeissaan pienemmän hoivaamisesta ja meiltä aikuisiltakin vauvan/taaperon hoito sujuu rutiinilla. Miinuksena se, että olin kolmosen vauva-aikana aivan tolkuttoman väsynyt yöheräilyjen takia. Tosin ei se lapsen järjestysnumero siihen varmasti vaikuttanut, vaan hänen unitottumuksensa.

Nyt nuorin on jo kohta 3 v. Joskus tulee häivähdyksenomaisia kateuden tunteita niitä kohtaan, joiden kaikki lapset ovat jo isoja. Miten helppoa heillä onkaan! ;) Toisaalta, heillä ei sitten ole enää pientä, mikä on sekin ihanaa.

Vierailija
5/6 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla rimakauhua alkavaa työelämää kohtaan, kun vauvakuume nyt sopivasti ilmestyi? Nimittäin itselläni oli vastaavanlainen tilanne, ja vauvakuumehan siinä tuli kun alkoi haikeilla. Mutta päädyin kuitenkin siihen, että nyt on aika kehittää itseä. Lapsia meilläkin kaksi, 3- ja 5-vuotiaat. Kolmatta harkittiin pitkään, ja lopulta päätettiin että eiköhän nämä terveet lapset riitä. Vihdoin on alettu nukkua, toki ei joka yö vieläkään mene putkeen. Kroppa on taas suunnilleen kuosissa. Lapset leikkii paljon keskenään. Omaakin aikaa alkaa jo itselle tarjoutua ja vieläpä ilman huonoa omaatuntoa. Talousasiat alkaa olla melkoisen hyvällä tolalla parin vuoden sisään. Näille muksuille on rahaa harrastuksia varten, myös yksilöllistä aikaa löytyy. Talomme on juuri sopiva tälle perhekoolle.

Mieti, miksi haluat kolmannen. Vai haluatko vaan jäädä kotiin? Vauvat kasvaa isoiksi lapsiksi, haluatko uuden uhmaikäisen/koululaisen/teinin?

Jos tuntuu, että haluat lapsen etkä breikkiä työelämästä niin ei muutaku toimeen. Ei kai tuo ikä sinänsä ole este jos homma onnistuu.

MInusta ei ole oikeita ja vääriä ratkaisuja. On vain erilaiset vaihtoehdot. Saatan itse katua omaa päätöstämme, mutta luulen selviäväni siitä katumuksesta ;) elämä nyt ei ole mustavalkoista.

Vierailija
6/6 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on ollut toisaalta raskasta, toisaalta antoisaa olla. Haikeaahan se on kun lapset kasvavat. Toisaalta itsekään ei nuorru, ja välillä nytkin jo väsyttää kahden aika pienen lapsen kanssa. Jotenkin vaan tekisi mieli saada lisää lapsia kun ne ovat niin ihania ja niitä rakastaa niin mielettömästi. Oikastaan en haluaisi jäädä kotiin kolmannen kanssa kovin pitkäksi aikaa, ehkä n. puoleksitoista vuodeksi, ja mies voisi sitten vaikka olla n. vuoden, jos haluaisi. t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi