Onko 3h+k liian pieni asunto perheelle, jossa on 2 lasta?
Kommentit (18)
Mitä todennäköisimmin ei ole. Riippuu toki lasten iästä, sukupuolesta, vanhempien halukkuudesta nukkua olohuoneessa, neliöistä, saunan olemassaolosta ja pohjan toimivuudesta.
Meillä on kolmio 77 m2. Täällä asuu kolme lasta, minä ja koira. Vanhin on 20 v. poika hänellä oma huone, Tytöt ovat isossa huoneessa kaksin ja minulla on oma makkari. Pieni halli toimii olkkarina ja keittiö erikseen. Hyvin mahdutaan.
meillä 70m2 ja kolme lasta, on ihan liian pieni. neljäs tulossa ja isompaa haetaan jatkuvasti, vaan hinnat on niin pilvissä ettei meinaa kohtuuhintaista löytyä.
kun muutettiin isompaan, lapset olivat 11v 9v ja 7v
Meillä on kolmio 77 m2. Täällä asuu kolme lasta, minä ja koira. Vanhin on 20 v. poika hänellä oma huone, Tytöt ovat isossa huoneessa kaksin ja minulla on oma makkari. Pieni halli toimii olkkarina ja keittiö erikseen. Hyvin mahdutaan.
eikö halli ole yksi huone?
Jos kaikki sujuu eikä ahdista niin ihan varmasti. Tää on muuten kummallista kun nykyään pidetään itsestäänselvänä että taivaasta tipahtaa luxustilat jotenkin ihan syntymälahjana. (no oikeestihan monella on ihan liikaa velkaa...) Mut ajatus siitä et on normaalia elää myös ahtaasti, eikä kaikki viimeisen päälle heti on kadonnut. Oikeestihan monella ei olis varaa eds kolmioon, mutta niin moni elää valheessa.... Ja kaikilla lapsilla ei ole omia huoneitakaan vaan siks et vanhemmat haluu
Mitä todennäköisimmin ei ole. Riippuu toki lasten iästä, sukupuolesta, vanhempien halukkuudesta nukkua olohuoneessa, neliöistä, saunan olemassaolosta ja pohjan toimivuudesta.
ja muodosta sekä mallista, onko ehjiä seiniä vai joka seinällä ovi, kuten meillä on. laitettais sänky olkkariin muttei viitsi keskelle lattiaa laittaa, kun ei ole yhtäkään ehjää seinää vaan jokaisella 4 seinällä on ovi.
jos teistä siltä tuntuu. Me on asusteltu tyytyväisesti kolmen lapsen kanssa ihanassa 77 neliön kolmiossa nyt jo useita vuosia. Vasta nyt, kun haaveillaan neljännestä lapsesta, hankittiin pieni omakotitalo.
ja muodosta sekä mallista, onko ehjiä seiniä vai joka seinällä ovi, kuten meillä on. laitettais sänky olkkariin muttei viitsi keskelle lattiaa laittaa, kun ei ole yhtäkään ehjää seinää vaan jokaisella 4 seinällä on ovi.
Siis tuohan on juuri pohjaa. Me pistetään vielä "paremmaksi" eli meillä on olohuoneessa 5 ovea... tosi mukava sisustaa.
eikö halli ole yksi huone?
Papereissa on merkitty kolmioksi. Kaksi makkaria, olohuone , halli ja keittiö.
Neliöiden määrä kuitenkin ratkaisee.
ja tuntuu, että tilaa on aivan valtavasti. Toki meillä on tosi hyvä pohja eikä ole saunaa viemässä neliöitä. Tykkään kovasti! Lapsille on yhteinen huone, ovat pk-ikäisiä ja samaa sukupuolta. En usko, että ihan heti ollaan tästä muuttamassa, sillä muutto tähänkin oli jo kamala operaatio. Eikä meillä oikeasti ole varaa isompaan varmaan moneen vuoteen. Olen asunut lapsuuteni ahtaasti ja mieskin on asunut ahtaasti joten ollaan totuttu hiukan ahtaaseen asumiseen. Turhaa tavaraa ei juurikaan ole.
Minun kaverillani on tuo tilanne ja todellakin ovat koko ajan hankaluuksissa tilan vuoksi. On yritetty ties mitä järjestelyjä. Nyt on menossa sellainen vaihe, että vanhemmat nukkuvat olohuoneessa ja molemmilla lapsilla on omat huoneet.
Heidän isompi lapsensa on 14-vuotias ja ymmärtää kyllä, että kun lähtee lukion jälkeen opiskelemaan, on kova paine jo muuttaa opiskelija-asuntoon, kun vanhemmat joutuvat tukalasti nukkumaan olohuoneessa.
Todella kurjaa, etteivät lapset saa asua vanhempiensa kanssa siihen asti, kun alkavat tienata kokopäiväisesti itse. Sehän olisi hyvin luonnollista, jos opiskelupaikkamahdollisuuksia on ihan lähellä.
Ja kaipaan kovasti yhtä lisähuonetta. Työhuone tai työtila puuttuu. Meitä on 4. Lapset tyttö 5 ja poika 2.
Jos huoneet on isoja, niin ihan OK.
Mikä sinun ongelma on?
Voisiko se lapsi sitten asua kotona ja matkustaa toiselle paikkakunnalle kouluun jos on oma huone? Ja tätä ei voi tehdä jos jakaa huoneen sisaruksen kanssa?
Meillä on 3 lasta samassa huoneessa ja muoto on ok- talo, ei muuteta suurempaan ja lapseni saa olla kotona ihan rauhassa.
Me hankittiin unelmiemme kerrostalokolmio odottaessamme toista lasta. Muut ovat ilmaisseet meille hyvin selvin sanoin, että tämä asuntohan jää ihan kohta pieneksi. Jaha. Neliöitä on 82, joten tilaa kyllä riittää, vaikka makuuhuoneita onkin vain 2. Toistaiseksi alle kouluikäiset lapsemme jakavat yhteisen huoneen, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa siirrämme parisänkymme olohuoneeseen.
Ehkä pääkaupunkiseudulla tämä pienessä kerrostaloasunnossa asuminen olisi hyväksyttävämpää muiden silmissä. Me asumme pienellä paikkakunnalla Keski-Suomessa, jossa jokaisella lapsiperheellä kuuluu olla iso omakotitalo ja paljon velkaa. Meillä on velaton kämppä ja olemme tyytyväisiä näin. Ehkä joskus saamme säästettyä sen verran, että hankimme isomman asunnon ilman jättivelkaa. Jos haluamme.
Ihan tavallinen perheasunto neljänkin lapsen kanssa minun lapsuudessani.