Miten rajata häävieraat?
Sukua tulisi, mutta keitä kutsua?
Onko muille tämä ollut vaikeaa?
Meillä häät lähinnä pitkittyneet tämän rajaamisen takia..
On serkkuja joita ei ole koskaan tavannut, on serkkuja joita nähnyt viimeksi lapsena ja niitä joita nähnyt silloin tällöin!
Sitten kun toisen kummit on olleet mukana elämässä ja toisen joita nähnyt viimeksi 15 vuotta sitten kun pääsi ripille.
Miten tälläisestä klaaraa?
Kenties hääkutsua ei edes odoteta jos ei olla edes nähty mutta on tämä vaan niin hankalaa ja nyt tämä tarttee jo ratkaista. Vaikka niin ettei kutsuta ketään! :)
Keitä te olette kutsuneet? Tuliko kutsuttua ihmisiä joita ei arjessa tapaa tai olisiko ollut mukavempaa jos joku jäänyt pois?
Kertokaa!
Kommentit (9)
Meillä oli tarkoituskin järjestää pienet häät. Vieraina olivat molempien vanhemmat, sisarukset, läheiset ystävät ja serkut joita molemmilla vain kaksi, vieraita oli yhteensä 32.
isoista juhlista ja ajattelin, että samallahan se menee isompikin porukka. Joten kutsuin "kaikki", jota keksittiin, jotta ei varmasti kukaan valita, ettei tullut kutsutuksi ja olen sen verran sukurakas, että niitäkin serkkuja olisin aidosti mielelläni nähnyt, joita ei olla nähty kymmeneen vuoteen. Minä tykkään juhlista tapana suvulle nähdä toisiaan, jotta yhteydet eivät täysin katkea.
Eihän kauempana asuvasta suvusta, jota nähdään harvemmin lopulta oikein ketään tullut, mutta eipä sekään oikeastaan haitannut. Sen sijaan sitä ihmettelin, että tästäkin huolimatta, joku oli loukkaantunut, kun jokunen oli kuitenkin jäänyt kutsumatta. (Joitain joita olen nähnyt viimeksi n. 20 vuotta sitten.) Ja nämäkin sellaisia, jotka eivät kuitenkaan olisi tulleet ja joiden lähisukukaan ei tullut, mutta piti sitä kuitenkin päivitellä miksei kutsua tullut, kun tuollekin tuli.
Eli kutsuitte miten vaan tai vaikka jättäisitte juhlat pitämättä kokonaan, joku pahoittaa mielensä kuitenkin.
Pidimme vain pienet häät ja kutsuimme vain ja ainoastaan ne ihmiset jotka halusimme ilman mitään ressiä tai syyllisyyttä.
ja rajasin niin, etten todellaakaan kutsunut niitä joita en ole koskaan tavannut. Kutsuin ne kenen kanssa lapsena oltiin paljon tekemisissä ja tietty ne kenen kanssa nyt. Rajasi jo paljon. En itse edes olettaisi kutsua häihin niiltä serkuilta ketä en ole koskaan tai vain pari kertaa elämässäni nähnyt.
Itsellä sama juttu kummien kanssa, toisen kanssa enemmän tekemisissä ja toisen ei ollenkaan, mutta silti halusin kutsua molemmat, koska olisi tuntunut oudolta olla kutsumatta omaa kummia. Mutta tässäkin asiassa tee ihan just kun hyvältä tuntuu :)
Tai joita tapaatte vähintään kerran vuodessa.
Tai joiden aidosti toivotte olevan paikalla.
Minusta joku täti tai kummi on jo niin kaukainen, että ei tarvitse kutsua kaikkia vaan vain ne joiden kanssa on tekemisissä.
Me kutsuttiin häihin kaikki, jotka olivat olleet meihin yhteydessä vuoden sisällä. Jos eivät olleet mitenkään huomioineet meitä, niin sit ei kutsuttu. Rajaus osui tällä tavalla hyvin tilan kokoon nähden.
Meillä oli juuri pienet ja ajallisesti lyhyet häät, joihin kutsuttiin n. 30 ihmistä: kummankin perheet, sukulaisia ja lähimpiä ystäviä.
Serkkuja ei kutsuttu, koska heitä on niin paljon ja melkein kaikki perheellisiä. Ei juhlapaikalle olisi yksinkertaisesti mahtunut. Haluttiin muutenkin tavallaan kunnioittaa vanhempia ("arvovaltaisempia") sukulaisia, ja ovathan hekin kutsuneet vuosien varrella meidät moniin omiin juhliinsa.
Rajattiin ihan ronskisti pois sellasia ihmisiä, jotka ei näytä haluavan olla meidän kanssa tekemisissä, esim. mun kummisetä. Olen vuosikaudet yrittänyt pitää yhteyttä ja tutustua häneen paremmin, mutta ei häntä jotenkin tunnu kiinnostavan, niin antaa olla.
Ei-kutsuttujen joukossa oli myös useita vanhoja kavereita, joiden kanssa ei ole enää oikein mitään yhteistä ja ystävyys on kuihtunut lähinnä tuttavuudeksi.
Häistä tuli ikimuistoiset ja porukkaa oli juuri sopiva määrä. :)
Mistä te revitte näitä ikivanhoja ketjuja
mutta pohdimme isompiakin, ja kummallekin oli selvää, että kutsutaan ensisijaisesti niitä henkilöitä, joita me molemmat olemme tavanneet. Ennen häitämme olimme asuneet yhdessä kaksi vuotta ja seurustelleet neljä vuotta ennen sitä. Olimme siis tavanneet ne tärkeimmät sukulaiset ja ystävät, joten tuntemattomia kasvoja emme halunneet kutsua.
Minusta tuo on hyvä lähtökohta. Joku poikkeus voi löytyä esim. ulkomailla asuva ystävä tms. mutta pääperiaate, että molemmat tuntevat kutsuvieraat, on hyvä ja selkeä lähtökohta.