JOENSUU!
Millainen paikka asua ja elää? Mitkä on hyviä alueita, entä koulut? Kokemuksia kehiin!
Muutto edessä ensi kesänä, tyttö menee ekalle silloin syksyllä.
Kommentit (73)
Ihana kaupunki. Kompaktin kokoinen, josta kuitenkin löytyy kaikki tarvittava ja paljon harrastusmahdollisuuksia. Ihmiset mukavia karjalaiseen tapaan. Itselle mieluisimmat alueet on keskustan lähellä eli keskusta, Linnunlahti, Niinivaara, Penttilä. Tervetuloa :)
Hyviä asuinalueita mielestäni ovat Niinivaara, Linnunlahti, Kanervala ja Karsikko jotka ovat kaikki aika lähellä keskustaa ja palveluja. Iiksenvaara ja Hukanhauta myös hyviä asuinalueita. Kouluista en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:11"]Mistä muutatte?
[/quote]
Hämeenlinnasta muutetaan.
-ap
Sisäsiittoinen ja kuolettavan tylsä paikka
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:12"]Huono työtilanne ainakin.
[/quote]
Miehellä luultavasti työpaikka tiedossa. Itse oon vielä äitiyslomalla silloin, kaksosten pitäisi syntyä tammi-helmikuun vaihteessa ja muutetaan lähemmäs sukulaisia.
-ap
Mukava kaupunki, mainettaan parempi! Kompakti, etäisyydet lyhyitä. Pyöräilijän unelma! Kaupungissa panostettu pyöräilyyn. Hyväkuntoiset leveät pyörätiet viittoineen. Joensuu on myös todella tasainen kaupunki. Mäkiä ei ole ja pyörällä pääsee kevyesti.
Asuinalueina kannattaa välttää rantakylää ja utraa
Karsikko on hyvä ja rauhallinen paikka. Vähän vuokrakolhooseja, mamuja vain nimeksi. Mamualueet Rantakylä ja Noljakka. Utra myös . Karsikosta kuten muistakin kaupunginosista lyhyet matkat palveluihin.
Marjalassa myös hyvä asua, pieni kiva koulu. Karsikon koulu myös hyvä tosin sisäilmaongelmaa. Kanervalasta ja Linnunlahdelta monet tahtovat Norssiin, opetuskoulu eikä kaupungin säästöjen alainen.
Hyvä täällä on asua. Hyvät harrastusmahdollisuudet, lyhyet matkat, luonto monipuolinen ja elämänasenne ihmisillä leppoisampu, ei stressata turhasta ja kiirehditä.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:12"]Huono työtilanne ainakin. [/quote] Miehellä luultavasti työpaikka tiedossa. Itse oon vielä äitiyslomalla silloin, kaksosten pitäisi syntyä tammi-helmikuun vaihteessa ja muutetaan lähemmäs sukulaisia. -ap
[/quote]
Mutta löydätkö töitä sitten äitiysloman jälkeen...
Onhan tämä Suomen epävirallinen rokkipääkaupunki. Toisaalta rakennemuutokset iskevät täällä palveluihin ja elinkeinoelämään nopeasti. Tietyissä julkisissa palveluissakin on parantamisen varaa verrattuna joihinkin naapurikuntiin.
Kannattaa vähän katsella ja harkita myös Liperiä ja Kontiolahtea asuinpaikkoina. Molemmista pääsee Joensuuhun paljon nopeammin kuin Joensuun syrjäisemmistä osista. Jos olette asuntoa ostamassa niin sitä suuremmalla syyllä. Taajaman ulkopuolelta alkaa Joensuussakin löytyä kohtuuhintaisia asuntoja jollei matka ole ongelma.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:18"]
[/quote]
rantakylä oli meille ainakin tosi mieluisa asuinalue. Rauhallinen ja kaikki palvelut ihan lähellä. Paljon hyviä ulkoilureittejä ja jopa oma neuvola.
Joensuu on tosi kiva kaupunki ja ihmiset pääsääntöisesti aika rentoja. Sairaalalla muutekseen ihanat kätilöt :)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:12"]Huono työtilanne ainakin. [/quote] Miehellä luultavasti työpaikka tiedossa. Itse oon vielä äitiyslomalla silloin, kaksosten pitäisi syntyä tammi-helmikuun vaihteessa ja muutetaan lähemmäs sukulaisia. -ap
[/quote]
Mutta löydätkö töitä sitten äitiysloman jälkeen...
[/quote]
Luulen, että lähihoitajalle jotain aina löytyy, kun ei oo turhan nirso.
-ap
Kiitos kaikille! Omaa asuntoa ollaan ostamassa, matka ei oo ongelma kun on auto(t). Jos kauempana asuu, miten järjestyy koulukyydit? Kahden alle vuoden ikäisen kanssa eestaas suhailun onnistuminen arveluttaa jos tytön koulumatka on pitkä eikä kuljetusta.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:44"]Kiitos kaikille! Omaa asuntoa ollaan ostamassa, matka ei oo ongelma kun on auto(t). Jos kauempana asuu, miten järjestyy koulukyydit? Kahden alle vuoden ikäisen kanssa eestaas suhailun onnistuminen arveluttaa jos tytön koulumatka on pitkä eikä kuljetusta.
[/quote]
Tämä siis minä.
-ap
Niinivaara ja Mutala ihanaa aluetta, Linnunlahti myös lapsiperheille sopiva. Jos töitä löytyy niin mukava kompakti asuinpaikka jossa muutamia kivoja keikkapaikkoja ja ravintoloita ja kesällä paljon erilaista aktiviteettia.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 12:18"]
[/quote]
Mulle sattu ekaks ihan kamala kätilö, sano mulle että ponnistele siinä vaan ja häippäs johonki..no täst on aikaa jo toistakymmentä vuotta.
rantakylä oli meille ainakin tosi mieluisa asuinalue. Rauhallinen ja kaikki palvelut ihan lähellä. Paljon hyviä ulkoilureittejä ja jopa oma neuvola.
Joensuu on tosi kiva kaupunki ja ihmiset pääsääntöisesti aika rentoja. Sairaalalla muutekseen ihanat kätilöt :)
[/quote]
Ihan yhtä hyvin voisi sanoa, että asuinalueena kannattaa välttää keskustaa ja Noljakkaa. Itse sanoisin, että kaupungin vuokratalojen viereen ei kannata mennä asumaan, mutta niinhän se on joka kaupungissa. Se kannattaa huomioida, että linja-autot kulkee vähän miten sattuu ja aika harvoin.
Joensuussa on talvella ihan hemmetin kylmä (tänäänkin oli vajaa 20 astetta pakkasta) ja yleensä paljon lunta. Talvi on täällä muutenkin hirvittävän ankeaa aikaa. Ihmiset ovat luonteeltaan lähempänä savolaisia kuin karjalaisia, eikä täällä todellakaan ole normaali esim. se, että aletaan tuosta noin vaan jutella vieraiden ihmisten kanssa (kuin korkeintaan torikahviossa kesällä). Muutenkin ollaan hieman sisään päin kääntyneitä ja kateellisia. Jotenkin totuttu aina elämään omissa oloissa.
Ulkoilumahdollisuudet on hyvät ja luonto lähellä. Jos tykkää kulttuurista, niin voi tulla pieni pettymys teatterin tason ja näyttelyiden suhteen. Näin näen kaupungin muualta tänne muuttanein silmin...
Mistä muutatte?