Miten teillä ihmiset on varaa kahteen autoon? Yhdenkin ylläpitäminen on kamalan kallista
Meille siis hommattiin ihka ensimmäinen auto, koska sain työpaikan sellaisen matkan päästä, ettei sitä oikein julkisilla kulje. Mies kulkee edelleen bussilla töihin.Emme ole mitään ihan pienituloisia, mutta silti on alkanut tuntua, että eihän tässä mun työssäkäymisessä ole järjen hiventäkään kun auton kustannuksiin menee palkasta niin iso osa. En viitti edes ajatella, mitenkä sitä rahaa kuluis, jos olis pakko olla kaksi autoa.
Kertokaa vähän, miten teillä on varaa kahteen autoon? Mitä teillä on tulot sellaisessa perheessä? Osaatteko tehdä paljon itse ja säästätte sillä?
Kommentit (27)
että on vain pakko. Autot tulevat halvemmiksi silti kuin asuminen yhtään lähempänä, ja matkakuluista saa vähän verovähennystä, joten näillä mennään.
Pahimmillaan suurin osa palkasta saattaa mennä huoltokuluihin...
Minä hoidan lapsia kotona ja mies on töissä (tienaa alle 3000e/kk). Tarvitaan 2 autoa, sillä meiltä on huonot julkiset yhetydet. Oma auto tuo vapautta lähteä silloin kun täytyy, eikä aina tarvi niin tarkkaan miettiä miehen aikatauluja.
Meillä on molemmilla ollut autot koko aikuisiän, joten ei ole mielikuvaa millaista olis elää ilman autoa... Autolainaa ei ole, joten kulut on vaan polttoaineesta, veroista, vakuutuksista ja korjauksista. Ne perushuollot tehdään itse mitkä, pystyy. Ja minun auto on 10v vanhan, miehellä 6v. Eli emme aja uusimmilla ja hienoimmilla autoilla.
tuloja, voi sitä laittaa menemäänkin..
pois työelämästä ja silti kaksi autoa. Sellasia tonnin autoja ja 70% bonukset molemmissa. Pääasiassa kuljetetaan lapsia kouluun ja harkkoihin.
mutta osataan (mies osaa) tehdä käytännössä minkä vain remontin autoon ja saa työnsä kautta varaosat halvemmalla. Siinä tulee iso säästö. Myös renkaat saadaan hankittua huomattavasti huokeammin, onneksi. Palkkataso on meillä sama kuin ensimmäisella vastanneella, lapsia kaksi. Ei pärjättäisi mitenkään yhdellä autolla, asutaan sen verran korvessa, ettei täältä pääse yleisilläkään mihinkään. Jo vähintään työmatkoihin on ne autot oltava.
Meille siis hommattiin ihka ensimmäinen auto, koska sain työpaikan sellaisen matkan päästä, ettei sitä oikein julkisilla kulje. Mies kulkee edelleen bussilla töihin.Emme ole mitään ihan pienituloisia, mutta silti on alkanut tuntua, että eihän tässä mun työssäkäymisessä ole järjen hiventäkään kun auton kustannuksiin menee palkasta niin iso osa. En viitti edes ajatella, mitenkä sitä rahaa kuluis, jos olis pakko olla kaksi autoa. Kertokaa vähän, miten teillä on varaa kahteen autoon? Mitä teillä on tulot sellaisessa perheessä? Osaatteko tehdä paljon itse ja säästätte sillä?
Molemmat meistä saa hyvää tuloa kuukausittain.
Molemmille omat autot on pakko. Molemmilla erittäin liikkuvakon työ paikoin.
Ja kun on jo hyvän aikaa autot olleet niin vakuutuksista täydet Bonukset. Tankkaus, perushuollot. Autoja vaihdamme uusiin 3v välein.
Autot huolletaan aina merkkiliikkeessä.
Meidän perheen yhteiset nettotulot ovat keskimäärin 15000€ per kk.
just ja just osaan tankata :D Sillähän sitä säästäis että itse osaisi jotain. Kai tähän sitten tottuu, tuohan tuo auto toki paljon vapautta ja eihän ne julkiset joka paikkaan kulje, vaikka pk-seudulla asutaankin. Ja ainakin loppui nyt se kyytien pummiminen kavereilta. Ei tätä vaan ole tajunnutkaan, kuinka kallista touhua tämä auton ylläpitäminen on. Ja varmaan tullaan niin huijatuksi mennen tullen kun ei oo mitään hajua että mitä minkäkin huollon ja varaosan tulisi maksaa. Niin kauan, kun ei tule mitään yllättävää kronaa, niin kai tämä menee (vaikka nuo huollotkin on ihan törkyhintaisia).
ap
ps. mies soitti just, että motarilla oli lentänyt kivi tuulilasiin, ai kun kiva...
enkä todellakaan ymmärrä, mitä ihmeen järkyttäviä kustannuksia autoilusta on. Vakuutuksiin menee muutama satanen, huolto kerran vuodessa noin 300 e (tosin vaihdatan samalla polttimot jne. eli teetän turhaakin työtä) ja renkaat vaihtoon muutaman vuoden välein.
Meillä on 3 autoa, kukaan ei osaa tehdä niille tankkaamista kummempaa enkä silti ymmärrä, että mihin niissä saa rahaa tuskaan asti uppoamaan.
just ja just osaan tankata :D Sillähän sitä säästäis että itse osaisi jotain. Kai tähän sitten tottuu, tuohan tuo auto toki paljon vapautta ja eihän ne julkiset joka paikkaan kulje, vaikka pk-seudulla asutaankin. Ja ainakin loppui nyt se kyytien pummiminen kavereilta. Ei tätä vaan ole tajunnutkaan, kuinka kallista touhua tämä auton ylläpitäminen on. Ja varmaan tullaan niin huijatuksi mennen tullen kun ei oo mitään hajua että mitä minkäkin huollon ja varaosan tulisi maksaa. Niin kauan, kun ei tule mitään yllättävää kronaa, niin kai tämä menee (vaikka nuo huollotkin on ihan törkyhintaisia). ap ps. mies soitti just, että motarilla oli lentänyt kivi tuulilasiin, ai kun kiva...
Vaihdon ajaksi saatte sijaisauton muutamalla kympillä, vakuutus korvaa lasin ja vaihdon. Kai teillä on tuulilasivakuutus?
just ja just osaan tankata :D Sillähän sitä säästäis että itse osaisi jotain. Kai tähän sitten tottuu, tuohan tuo auto toki paljon vapautta ja eihän ne julkiset joka paikkaan kulje, vaikka pk-seudulla asutaankin. Ja ainakin loppui nyt se kyytien pummiminen kavereilta. Ei tätä vaan ole tajunnutkaan, kuinka kallista touhua tämä auton ylläpitäminen on. Ja varmaan tullaan niin huijatuksi mennen tullen kun ei oo mitään hajua että mitä minkäkin huollon ja varaosan tulisi maksaa. Niin kauan, kun ei tule mitään yllättävää kronaa, niin kai tämä menee (vaikka nuo huollotkin on ihan törkyhintaisia). ap ps. mies soitti just, että motarilla oli lentänyt kivi tuulilasiin, ai kun kiva...
Vaihdon ajaksi saatte sijaisauton muutamalla kympillä, vakuutus korvaa lasin ja vaihdon. Kai teillä on tuulilasivakuutus?
Mitäköhän kaikkea sitä tulisi tehtyä muuta, jos ei olisi autoja...
Meillä on kolme autoa. Tosin miehen auto ei ole rekisterissä, kun sai firmasta leasingauton. Aika hurjasti on sen myötä polttoainekulut vähentyneet, kun voidaan vapaa-ajan ajojakin tehdä sillä.
Mulla on kaksi autoa, toinen vain kesäkäytössä. Mulla on aina ollut auto, en osaisi elää ilman. Joten kun se on aina ollut jonkinlainen menoerä, sitä pitää vähän samanlaisena kiinteänä kuluna kuin vaikka asumista.
Mulla on palkka vähän päälle 2000 euroa, miehellä vähän päälle 3000 verojen jälkeen.
Vanhoja ovat, itse huolletaan ja korjataan. Miehen työmatka 40 km ja mun lähes 60 km, joten ilman ei pärjää.
Mies vie lapset aamulla hoitoon ennen töitään ja minä haen töitteni jälkeen. Työmatkaa molemmilla niin pitkästi, että julkisilla olisi mahdottomuus ehtiä mitenkään.
Auton hankintahinnan lisäksi en pidä kuluja huikeina, vaikka joudun tankkaamaan kerran viikossa. Vakuutukset maksavat noin 500€/auto vuodessa ja huollot noin 250€ autoa kohti.
Meidän tulomme ovat noin 5500/kk nettona. Ehkä autojen kustannuksia ei pidä suurina, koska on tottunut niihin aina ja koska ei oikeastaan ole vaihtoehtoja.
eikä niistä ole mitään taloudellista rasitetta. Yhteiset vuositulomme ovat noin 250 000 euroa. Eli syy jota kysyit: kaikki eivät ole tyhjätaskuja.
Minä en ymmärrä, että mitenniin autojen ylläpitäminen on kallista? Jos on kokoaikatyössä niin kyllä helposti oman auton siinä kustantaa. Itsekkin tienaan bruttona 1600e/kk ja helposti maksan lähes uuden autoni lainan 370e/kk + kolmenkuukauden välein tulevat vakuutukset 250e. Huoltoihin menee 200-300e/vuosi. Kun autolaina on maksettu ja vakuutuksiin bonuksia kerrytetty niin eipä tuon ylläpitäminen kauheasti maksa. Miehellä oma auto myös ja maksaa samalla tavalla omista (hieman isommisa) tuloistaan.
Itse ajattelen tällähetkellä vain, että tuo autolainan maksaminen on kallista. Kun se on maksettu niin jää rahaa vaikka mihin! :D
Mies työttömänä ja minä äitiyslomalla. Nettotulot n. 2500e/kk ja hyvin pärjätään. Asutaan maalla omakotitalossa, lainaa lyhennetään 500e/kk.
Autot eivät ole uusia, niissä on pelkkä liikennevakuutus. Miehellä bonuksia 70%. Molemmat bensa-autoja, joten ei dieselveroja.
Paljastakaas ny parempituloiset, mitä työtä teette. Mut hei ne tulot ei kuitenkaan ole aina oma valinta, se tietty, mitä niillä tekee:)
Ja ainakin loppui nyt se kyytien pummiminen kavereilta. Ei tätä vaan ole tajunnutkaan, kuinka kallista touhua tämä auton ylläpitäminen on.
ap
miten noi kyytien pummijat aina kuvittelee, ettei siitä kyydistä tarvi mitään maksaa. Tai enintään muutama euro siitä, kun toinen vaivautuu kuskaamaan jonnekin, kun onhan sillä se auto joka tapauksessa.
No ainakin ap on nyt kohdannut totuuden tuossa asiassa.
Ai niin ja sitten vinkiksi, että kannattaa kaikki kilpailuttaa ja tinkiä auton hankkimisesta alkaen. No se hankintahan teillä on jo tehty. Mutta kilpailuttakaa vakuutukset, huollot, renkaiden ostot, jne. Noissa on suuria eroja.
Me ollaan tämän palstan mukaan perseaukisia ja minun mielestä keskituloisia, vuositulomme yhteensä n. 70-80 000 e.
Mulla on aina ollut auto ja miehellä on aina ollut auto, eikä yhteistä elämää aloittaessa tullut mieleenkään, että jompi kumpi luopuisi autostaan.
Koska meillä on sen verran vanhat autot, ossaa mies korjata niitä osittain myös itse jos tarve vaatii. Ja niistä ei ole autolainaa, ei ole koskaan ollutkaan. Vakuutuksissa bonus 70%. Ei tää mun mielestä mitenkään erityisen kallista ole.
mutta pärjäisimme huonosti yhdellä autolla. Meillä on molemmilla vaihtelevat työajat ja kaikki kolme lasta eri kouluissa/päiväkodeissa + harrastuksena musiikki ja isot soittimet, jotka edellyttää roudaamista toiselle puolelle kaupunkia.. Meillä ei ole iso palkka kummallakaan: omani on nettona vähän päälle 2000 ja miehen vähän alle sen. Autot ei ole mitään tuliteriä, huollattaakin pitää, eikä itse osata niille tehdä mitään. Kyllä rahat autojen pitämiseen riittää, matkailuun ym ylimääräiseen ei niinkään.