Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkäverran teitte kotitöitä lapsena?

Vierailija
28.06.2012 |

Täällä on pyörinyt keskusteluja siitä, minkä verran lapset tekevät nykyään kotitöitä kotona. Itseä ihmetyttää, miten vähän heiltä vaaditaan ja asiaa perustellaan sillä, että lasten pitää saada olla lapsia. Onkohan asia ihan noin...?

Minkäverran siis itse teitte lapsena/vanhempien luona asuessa kotitöitä? Ja minkä ikäisiä olette nyt?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsena minun piti aina tehdä jotain kotihommaa ennen kuin menin kavereiden kanssa mihinkään.. ja ei ollut mitään vie roskapussi roskikseen tyylistä hommaa. vaan jotain tän tyylistä.. imuroi talo, heittele puut varastoon, tiskaa tiskit yms. isälläni oli ongelmia mielenterveyden kanssa, ja äitini oli siis melkein aina töissä. olen ehkä vähän höveli noiden omien lasteni kanssa.. vaadin vain ja ainoastaan, et pitävät omat rojunsa järjestyksessä ja laittavat roskat roskiin yms

Vierailija
2/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin jokaviikkoiseen kodin siivoukseen ala-asteelle mennessä (imuroimista, luutuamista, pölyjen pyyhintää, vessojen siivousta, kukkien kastelua jne.) eikä siitä työstä saanut luistaa, vaan oma osuus oli tehtävä.

Lisäksi välillä piti katsoa pikkusiskon perään vanhempien käydessä asioilla. Tuota tapahtui joka viikko, esim. kaupassa käydessä.

Tiskikonetta tuli tyhjentää, viedä roskia edes kerran tai muutaman kerran viikossa.

Yläasteelle mennessä aloin lisäksi tekemään ruokaa ja leipomaan. Tein ruoan ainakin kerran viikossa ja autoin leipomisessa.

Näiden lisäksi oli vielä kevään ja syksyn pihatyöt joihin tuli osallistua koko perhe.

Aika paljon sitä on itse tullut tehtyä kun miettii, mitä nykypäivän lapsilta vaaditaan. Itse en myöskään ihan noin paljon vaadi, mitä vanhempani vaativat, mutten kyllä anna olla niin, etteivät tekisi mitään tai lähes mitään. Opin itse kuitenkin niin paljon siitä, että jouduin osallistumaan kodin askareisiin muiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alussa syntynyt.

Vierailija
4/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman huoneen sain 7-vuotiaana ja siitä lähtien se piti itse siivota kerran viikossa. Siis järjestellä tavarat, pyyhkiä pölyt ja imuroida. Ehkä siinä kymmenvuotiaana tyhjentelin ja täyttelin lisäksi tiskikonetta lähes päivittäin, keräsin syksyisin marjoja puutarhasta ja satunnaisesti pyyhin pölyjä tai imuroin koko asunnon. Minä tosin olin lapsena kova leipomaan ja laittamaan ruokaa ihan vapaaehtoisesti, joten luultavasti sen ansiosta säästyin monilta muilta kotitöiltä. Vanhempani kun taas eivät olleet mitään keittiöihmeitä, niin olivat iloisia siitä, että minä sentään viihdyin kyökin puolella ;) Yhä edelleen kun käyn kotona, hemmottelen heitä tuoreilla leipomuksilla ja saan aina yhtä kiitollista palautetta.

Omat lapset ovat nyt 6 ja 8. Heillä on velvollisuus pitää omat huoneensa siisteinä, mutta imuroinnista meillä vielä vastaavat aikuiset. Pölyjä pyyhkivät joskus koko talosta ja pienempi tykkää pestä vessan ja kylppärin lattioita. Roskat vievät pyydettäessa, samoin hakevat postin.

Vierailija
5/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja töitä tein lapsesta asti. Juu ei ole pakotettu, mutta sitä vaan meni, kokeili ym.

Siivousta, lehmien hakua laitumelta, heinätöitä ym. Lapsena osallistuin kaikennäköisiin töihin aina mitä jaksoin ja aina oppi uutta:)

Vierailija
6/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoin aina arkena ruuan 13- vuotiaasta lähtien. En muista, että olisin paljon siivonnut, paitsi oman huoneen silloin tällöin. Lisäksi tietysti osallistuin tiskaamiseen. Olen vm. -68.

Vierailija
7/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin jokaviikkoiseen kodin siivoukseen ala-asteelle mennessä (imuroimista, luutuamista, pölyjen pyyhintää, vessojen siivousta, kukkien kastelua jne.) eikä siitä työstä saanut luistaa, vaan oma osuus oli tehtävä.

Lisäksi välillä piti katsoa pikkusiskon perään vanhempien käydessä asioilla. Tuota tapahtui joka viikko, esim. kaupassa käydessä.

Tiskikonetta tuli tyhjentää, viedä roskia edes kerran tai muutaman kerran viikossa.

Yläasteelle mennessä aloin lisäksi tekemään ruokaa ja leipomaan. Tein ruoan ainakin kerran viikossa ja autoin leipomisessa.

Näiden lisäksi oli vielä kevään ja syksyn pihatyöt joihin tuli osallistua koko perhe.

Aika paljon sitä on itse tullut tehtyä kun miettii, mitä nykypäivän lapsilta vaaditaan.

Opin itse kuitenkin niin paljon siitä, että jouduin osallistumaan kodin askareisiin muiden kanssa.

asuttiin rivitalossa. Lapsemme on vielä niin pieni (1v5kk) ettei tee sen kummempaa kuin auttaa keräilemään lelujaan ja "auttaa siivoamisessa" (eli huitelee pikuisella mopilla lattiaa, koska pappakin tekee niin ja se on kivaa.. :D ) Mutta mieheni lapsi on jo niin vanha (6v) että pikku hiljaa pitää opetella, nyt siivoaa huoneensa ja petaa sänkynsä, vie likapyykkinsä koriin jne pientä.

Vierailija
8/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieellä oli ilman muuta selvää, että töihin tartutaan heti, kun kykenee. Opin lypsämään lehmiä viisivuotiaana, ennenkuin opin ajamaan polkupyörää. Kitkeminen, heinätyöt, ja perunanistutus/nosto, kivien keräys pelloilta yms kuuluivat kuvaan jo alata kouluiän. En muista tarkkaan, mutta viikkosiivous kuului yli 10v tehtäviin. Tavaroiden paikalleenlaittoa, pölyjen pyyhintää ja saunansiivous ja jätehuoneen siivous. 13 v. äitini oli pitkään sairaalassa, joten silloin tein perheen ruokaostokset viikolla ja suunnittelin ja laitoin ruuan. Kyllä siivous, ruuanlaitto yms kuului aina kuvaan. Hoidin myös sisarusten lapsia 11v. veteenpäin. Ja ikää nyt 48 v.

Vierailija
9/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siihen asti ku täytin 11v, mun ainooa velvollisuus oli siivota oma huoneeni. Sitä vastaan sain siten pientä viikkorahaa. ja se piti tehdä kerran viikossa, yleensä lauantaisin.

Muutettuamme omakotitaloon siinä 11v täyttäessäni niin lisähommaksi tuli että me lapset kun asuimme kolmannessa, ylimmässä kerroksessa, saimme vuorollamme kukin joka kolmas viikko imuroida ko. kerroksen aulan ja vessa, sekä pestä sen kerroksen vessan.

Lisäksi piti aina käskettäessä kattaa pöytä/tyhjentää tiskikone/viedä roskat/laittaa pyykit pesuun/pyykit kuivumaan, tms. pikkukotihommia.

Mut ainoot trkeet omat hommat oli siis oman huoneen siivous ja toi oman kerroksen vessan siivous omalla vuorolla.

Lisäksi jos haliusi rahaa niin jostain kasiluokkalaisesta eteenpoäin sain n. 5-10e/h homman raskaudesta riippuen tekemällä muita kotihommia vapaaehtosesti, esim imuroimalla koko talon (kolme kerrosta eli ei ihan pieni juttu), ajamalla nurmikon, hakkaamalla puita, pesemällä astioita, laittamalla ruokaa, mankeloimalla, jne...

ikää täl hetkellä 21v. reilun 2v oon omillani asunu.

Vierailija
10/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hommiin kuului omien lelujen ja huoneen siivous. Koululaisena sitten pikkuhiljaa enemmän siivoushommia, imurointia, lattioiden pesu, pölyjen puyyhintä, wc:n pesu, keittiön siivuos, tiskit, pyykin pesu ja silitys, petivaatteiden vaihto. Monesti siivottiin isoveljen kanssa yhdessä kun olin pienempi kuolulainen. Yläaste iässä muistan että marjoja tuli poimittua, syksyllä keräsin pudonneet omenat ja keitin soseeksi ennen kylille ja kavereille lähtöä. hoidin ja leikitin pienempiä serkkuja.

Olen syntynyt 80-luvulla. Tein kyllä enemmän kotitöitä kuin ystäväni ja ilman tappelua. Meillä ei ollut viikkorahaa mutta yleensä rahaa sai pyydettäessä,kiitokseksi kotitöistä. Toki kohtuudella, mitään rikkaita ei oltu.

Vierailija
11/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutunut tekemään yhtään kotitöitä. Edes roskia ei tarvinnut viedä roskikseen tai huonetta siivota. Äiti teki kaiken ja passasi muutenkin lähes piloille. Kun sitten muutin omaan kotiin, tipuin korkealta ja kovaa. :) Siksi vaadin omalta alakouluikäiseltä lapseltani oman huoneen siistinä pitämistä viikkorahaa vastaan ja muiden pienempien kotitöiden (tiskikoneen tyhjennys/täyttö, roskiksen vieminen yms.) tekemistä pientä (50 sntistä kolmeen euroon hommasta riippuen) korvausta vastaan.

Yhdyn täysin siihen, että lasten pitää saada olla lapsia, minkä vuoksi en odota osallistumista arkisiiin siivousrutiineihin tilanteessa kuin tilanteessa, mutta olen myös sitä mieltä, että lapsen pitää ymmärtää, kuinka paljon työtä huushollin ylläpito vaatii ja samalla oppia ansaitsemaan "elantoaan" työllä, joten siksi edellytyksenä "oman" rahan (jonka saa sitten käyttää vaikka kuinka turhiin höpsötyksiin) saamiselle on kotitöiden tekeminen. Itseltäni kun ei lapsuudessani vaadittu minkäänlaista panostusta mihinkään (ainoastaan koulussa piti pärjätä, siinä äitini oli tiukka), vaan rahaa sain aina, kun pyysin. Ja ei, en ole rikkaan perheen ainokainen, vaan vähävaraisessa suurperheessä kasvanut...

Vierailija
12/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei antan, teki mieluummin kaikki itse. Pääsi helpommalla kun ei jotutunut opettamaan.

Sitten oli kauheasti martyyria kun joutui kaiken tekemään yksin.

Itse olen opettanut lapsille kotitöiden tekemistä ja annan osallistua kotitöiden tekemiseen.

Vierailija
13/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman huoneen pidin siistinä.

Jos kaipasin rahaa niin silloin tein muutakin esim. imuroin koko talon, tein pihahommia tms. En myöskään opetellut tekemään ruokaa enkä pessyt pyykkiä kertaakaan ennen kuin omassa kodissani.

Äitini oli kotiäiti ja hoiti kodin.

Ja päinvastoin kuin joku aiempi, en pudonnut korkealta kun muutin omilleni. Pientä haparoimista oli alkuun, tiskit kertyivät jne. mikä lienee aika normaalia kenelle tahansa omilleen muuttavalle nuorelle.

Siisteyden kanssa meillä ei ole koskaan ollut ongelmaa, kotiimme voi aina tulla yllätysvieraita.