Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Postissa työskennelleet! Onko posti millintarkka ja punnitsee kirjeet grammalleen?

Vierailija
28.06.2012 |

Kun kirje saa olla 3cm paksu (tiukkaa paperia joka ei jousta yhtään), niin onko se millin tarkkaa meneekö kirjemaksuna? Tosi vaikea on kotona mitatakaan onko joku just se 3cm, vai millin kaks yli. Entä annetaanko kirjeen tai maksikirjeen painossa yhtään anteeksi? Lähellä ei ole kuin postilaatikko ja posti on 20 kilometrin päässä. Lähettelen tällaisia aina silloin tällöin joten kurja on maksa reilu pari euroa per lähetys ylimääräistä varoiksi...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se 3cm on postiluukun/laatikon kokoa ajatellen. meillä töissä sellainen "postiluukkumitta" mistä kokeillaan meneekö läpi. Kokeile meneekö omasta luukusta.

Vierailija
2/13 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos menee Itellan oranssista postiluukusta läpi niin pitäis olla ok?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, Rovaniemen postilla ainakin yks P***läpi postin kassalla haluaa aina panna kaiken maksikirjeeksi, vaikka kotona oon mitannu, että paksuus alle 3 cm ja painot sun muut kohillaan. Pari kertaa valitin asiasta, mut ei vaan suostunu laittamaan normaali kirjeeksi. Lakkasin sit viemästä sinne tiskille - ostan postimerkkejä ja laitan normaali kirjeenä oranssiin postiluukkuun. Aina ovat menneet perille, oon vastaanottajalta tarkistanu. En tiiä, saako se yks kuspeä siitä sitte jotaki tyydytystä, että panee ihmiset maksamaan ylimääräistä. Pikkusen nyppii maksaa joku 5 e postimaksua jostain huutiksessa myymästään vaatteesta, josta ottanu 3 e hintaa ostajalta. =)

Vierailija
4/13 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirje mahtuu postin mitasta läpi. Puntari ja kassa ovat ainakin meillä yhdistetty. Ei voi myyjä päättää mitä kirjeestä maksetaan. Pyysin ja sain postista mitan kotiini kun postitan päivittäin kirjeitä.

Vierailija
5/13 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään yksi postineiti ei ottanut vastaan pahvikoteloa, joka on milliä, paria vajaa 3 cm paksu, mutta muilta mitoiltaan pienempi kuin postin antamat kirjelähetysmitat. Sisältö pehmeää ja joustavaa vaatetta, eli menee myös lyttyyn helposti.  Kotelo on monesti aiemmin kelvannut tähän samaan postiin, olen käyttänyt samoja koteloita ennenkin vastaaviin lähetyksiin. Ovat jostain valokuvakehyksistä säästettyjä. Mies, joka vei koteloa postiin, eikä postineiti ottanut sitä tavallisena kirjeenä vastaan, vaan olisi maksattanut lisää, sanoi neidille, että annapa se takaisin, vien toiseen postiin. Hän ajoi 20 km:n päähän (siis 40km sen postituksen takia!) ja sinne postiin kelpasi suoraan postivirkailijan yhtään änkyttämättä! Eipä saaneet lisämaksua TURHASTA!!! (Bensanmyyjä sai sen rahan!)

Pidän tuollaista postin käytöstä ylimielisenä ihmisten kyykytyksenä.

Vierailija
6/13 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään yksi postineiti ei ottanut vastaan pahvikoteloa, joka on milliä, paria vajaa 3 cm paksu, mutta muilta mitoiltaan pienempi kuin postin antamat kirjelähetysmitat. Sisältö pehmeää ja joustavaa vaatetta, eli menee myös lyttyyn helposti.  Kotelo on monesti aiemmin kelvannut tähän samaan postiin, olen käyttänyt samoja koteloita ennenkin vastaaviin lähetyksiin. Ovat jostain valokuvakehyksistä säästettyjä. Mies, joka vei koteloa postiin, eikä postineiti ottanut sitä tavallisena kirjeenä vastaan, vaan olisi maksattanut lisää, sanoi neidille, että annapa se takaisin, vien toiseen postiin. Hän ajoi 20 km:n päähän (siis 40km sen postituksen takia!) ja sinne postiin kelpasi suoraan postivirkailijan yhtään änkyttämättä! Eipä saaneet lisämaksua TURHASTA!!! (Bensanmyyjä sai sen rahan!)

Joo, munkin kokemus on että jotkut postin työntekijät on hulluja. Niitä pitää vain vältellä.

Jos on lähettämässä "kyseenalaisen kokoista" kirjettä niin todennäköisimmin se menee perille ilman lisämaksuja sillä että ihan itse laittaa postimerkit ja sitten vie sen postin kirjelaatikkoon. Jos taas postityöntekijälle kirjeen vie niin aina se on vähän enttententtenteelikamentten että mitä tapahtuu.

Surkea firma.

Vierailija
7/13 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan paljon ulkomaalaisia kirjekavereita ja jossain vaiheessa kirjeiden mukana läheteltiin vaikka mitä ja painoraja taatusti paukkui (ulkomaille normaalin kirjeen raja oli vain 20 g kun Suomeen 50 g) ja silti aina menivät perille.

Yksi kavereistani käytti merkit uusiksi eli laittoi liimaa päälle, jotta leima ei tarttunut siihen, ja pyysi sitten lähettämään merkin takaisin. Saksan posti oli tarkkana ja tyttö sai jonkinlaisen varoituksen asiasta.

Vierailija
8/13 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, munkin kokemus on että jotkut postin työntekijät on hulluja. Niitä pitää vain vältellä.

Jos on lähettämässä "kyseenalaisen kokoista" kirjettä niin todennäköisimmin se menee perille ilman lisämaksuja sillä että ihan itse laittaa postimerkit ja sitten vie sen postin kirjelaatikkoon. Jos taas postityöntekijälle kirjeen vie niin aina se on vähän enttententtenteelikamentten että mitä tapahtuu.

Surkea firma.

No eihän se työntekijä pysty sitä sanomaan tuollaisissa vähän mittojen ylittävissä kirjeissä, että mitä niille mahdollisesti matkalla tapahtuu. Eli siis onko jossain vaiheessa lajittelua joku hyvin tarkka, joka sitten lätkäisee lunastusmaksut kirjeeseen. Itse saa toki omalla vastuullaan laittaa vaikka kilon kirjeen kymmenen sentin merkillä, mutta jos viet sen ihan työntekijälle hinnoiteltavaksi, niin hän ottaa siitä sen maksun, mikä on ko. kuljetusfirman antama ohjeistus. Jokaisella on työssään jotain sääntöjä, joita joutuu noudattamaan, miksi se tässä tapauksessa on niin paha? 🙄

Vierailija
9/13 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä mutta postista kuitenkin. Lähetin tässä taannoin pienen paketin siskolleni synttäreiksi.

Annoin paketin punnittavaksi ja maksoin mitä pyydettiin.

Kuinkas ollakaan: muutaman päivän päästä tuli postista vihainen ukaasi että postimaksu oli ollut liian pieni. Perille oli mennyt mutta luki että asiakas on vastuussa siitä että maksu on oikea.

No, herääpä kysymys: miten kontrolloit että postidaami tai herra ottaa oikean maksun? Enhän se minä ollut joka sen punnitsi ja maksun määräsi! Ei nyt kyllä mene minun jakeluun. Tyhmä kun olen...

Onko nyt niin, että asiakas on vastuussa siitä, että virkailija tekee työnsä oikein!? Voi siis soveltaa kaikkeen muuhunkin. Potilas on vastuussa että saa oikean lääkkeen? Jne?

Vierailija
10/13 |
11.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä mutta postista kuitenkin. Lähetin tässä taannoin pienen paketin siskolleni synttäreiksi.

Annoin paketin punnittavaksi ja maksoin mitä pyydettiin.

Kuinkas ollakaan: muutaman päivän päästä tuli postista vihainen ukaasi että postimaksu oli ollut liian pieni. Perille oli mennyt mutta luki että asiakas on vastuussa siitä että maksu on oikea.

No, herääpä kysymys: miten kontrolloit että postidaami tai herra ottaa oikean maksun? Enhän se minä ollut joka sen punnitsi ja maksun määräsi! Ei nyt kyllä mene minun jakeluun. Tyhmä kun olen...

Onko nyt niin, että asiakas on vastuussa siitä, että virkailija tekee työnsä oikein!? Voi siis soveltaa kaikkeen muuhunkin. Potilas on vastuussa että saa oikean lääkkeen? Jne?

Posti lunastuttaa kirjeen saajalla.

Vierailija
11/13 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri lähetin sen postilaatikko kokoisen paketin. Mittasin ja punnitsin huolella ja kokeilin, että menee omasta postiluukusta. Nyt posti ilmoittaa, että lähetys palautuu koska liian iso.Joudun ilmeisesti maksanaan palautuskulut. Kiva.

Vierailija
12/13 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3cm raja tarkoittaa käytännössä 2,5cm. Joskus juurta jaksaen selvittelin Postilta. Kuulemma kirjeen pitää sujahtaa vaivattomasti postiluukusta, koska postinjakajat ovat kiireisiä. Siihen ei 3cm paksuinen kirje pysty vaan korkeintaan 2,5cm. 

On se kummaa, että Postilta ostettu 3cm postituspahvilaatikko on ihmeellisesti hyväksytty poikkeus.

Vierailija
13/13 |
04.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arvelen painon olevan enemmän, mittaan kaupan karkki vaa'alla ja kassa tarkistaa tiedoistaan meneekö mikä maksu kirjeestä. Omalla postiluukulla voi mitata koon, mahtuuko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi