Sukulaiset uhkailee lahjoituksen vuoksi!! Ov.
Vanha tätini lahjoitti serkulleni tilan lahjakirjalla ja kaupanvahvistaja vahvisti. Nyt kateelliset sukulaiset jotka luulivat et saavat tilan ovat ilkeitä serkulleni.
Voiko lahjaa peräyttää? Miten neuvoa serkkua, joka on ihan stressissä näiden hullujen kanssa. Mitä on ns pahinta mitä voi tapahtua, sillä lahjahan saadaan ja lahjoittaja on asian hoitanut kaupanvahvistajan kanssa? Lahjahan saadaan, täti olis halutessaan voinu lahjoittaa näille sukulaisille, mut ei halunnu...
Kiitos vastauksista
Kommentit (43)
Rintaperillisiä on kolme, joista yksi on serkkuni ja kaksi hänen sisarustaan. Nämä uhittelijat on yhden sisaruksen perhe.
En ymmärrä, jos lahjoittaja on lahjoittanut tilan ja serkkuni on opiskelija. Ei hänellä ole varaa alkaa makselemaan näille jotain. Voiko hän esim myöntää, että se lahja katsotaan hänen ennakkoperinnökseen?
Missä vaiheessa on varsinainen perinnönjako? Tai miten tämä asia etenee, nyt kun maistraatti ei ole vielä vahvistanut osakasluetteloa perunkirjoituksen jälkeen?
Kiitos avusta!!
Jos on saanut lahjoituksena omaisuutta, ja sen myös vastaanottanut, on homma selvä. Serkkusi todennäköisesti on maksanut tilasta myös lahjaveron (mikäli kyseessä ei ole ollut muutaman tonnin arvoinen tila) ja se on myös lainhuudatettu hänen nimiinsä.
Sukulaisista ei kannata välittää, vaan hoitaa OMAA tilaansa kuten pitääkin. Mikäli siellä tehdää ilkivaltaa, on paras keino jatkaa hoitamista kuten ennenkin ja ilmoittaa asiasta viranomaisille. Sotkematta tunteita peliin.
Uskoisin että sukulaiset jättävät rauhaan, kunhan huomaavat että tilan omistajuus on oikeasti siirtynyt ja se alkaa pikkuhiljaa muuttumaan omistajansa "näköiseksi", hänen tekemällään työpanoksella.
Mikäli oikeustoimikelpoinen henkilö on lahjoittanut omistamaansa omaisuutta ja tehnyt sen virallisesti sekä oikein, ei lahjaa voida peruuttaa mikäli ei katsota että kyseinen lahjoitus olisi tehty varojen/omaisuuden siirtämiseksi velkojia tms. piiloon. Lahjoituksesta on tehty myös lahjakirja, josta yksityiskohdat selviävät.
Perinnönjako tapahtuu vasta sen jälkeen, kun pesä on selvitetty ja ositus tehty. Jos jaettavaa on paljon ja perikunta on hyvin riitainen, suosittelisin pesänjakajan kutsumista hätiin. Paitsi että nyt se pesän sekavuus on ehkä sun serkun etukin, kun osakkaat eivät tiedä tai osaa kaikkea. Suosioahjansaajahan ei ole kuolinpesän osakas ellei ole perillinen. Jos serkku on perillinen tai testamentinsaaja itsekin, on hän osakas ja pesänjakaja ottaa myös hänen intressinsä huomioon.
Lahja, kun se tehty lähellä kuolemaa ja on merkittävän kokoinen, mielletään ns suosiolahjaksi. Se otetaan huomioon, kun lasketaan lakiosaa. Jos lakiosa ei lahjan johdosta tule rintaperillisille muusta jäämistöstä, rintaperilliset voivat halutessaan vaatia lakiosaansa. Ja se lahjoituksensaaja voi sitten joutua rahalla tai jossain tapauksissa lahja palauttamalla osallistumaan lakiosan täydennykseen.
Mun moraali toisen käden nettineuvojana ei nyt veny ennää kuin sen verran, että kaverisi kannatta varautua asiaan konsultoimalla lakimiestä.
Jos on saanut lahjoituksena omaisuutta, ja sen myös vastaanottanut, on homma selvä.
Jos suosiolahja on täytetty muutamia vuosia enenn kuolemaa ja lahja loukkaa lakiosaa, ei rintaperillisten tarvitse tyytyä tilanteeseen.
Jos tuolla lahjoittajalla, joka on kuollut, jäi tilan lisäksi muuta omaisuutta, eli vaikka asunto, niin:
Tilan arvo 100 000 €
Asunnon arvo 200 000 €
Yht. 300 000 €
Kolmelle rintaperilliselle ilman erillisiä testamentteja jakaantuu tasan. Eli 100 000 jokaiselle. Näin ollen serkkusi saa pitää tilansa ja muut jakavat asunnon.
Jos mitään muuta perintöä ei kerta kaikkiaan ole, niin serkkusi saattaa joutua maksamaan sisaruksilleen heidän osansa eli 1 / 3 tilan arvosta. Jos taas muuta omaisuutta on paljonkin enemmän, niin serkkusi saa lisää vielä tilankin lisäksi perintöä.
itse rintaperillinen (en ole verma miten se oli) kyseessä ei olekaan suosiolahja vaan testamenttiin rinnastuva lahja. Siihen pätee periaatteessa samat säännöt kuin suosiolahjaan, mutta sen perusteella riitautetut jäämistöasiat eivät menesty aivan yhtä tehokkaasti.
lasketaan jäämistön lisäykseksi, jos lahjoitus on tehty lähellä odotettua kuolemaa.
En tiedä yhtään mitä muuta omaisuutta oli pesässä! Ainakin lahjoittaja on lahjoittanut paljon muutakin näille muille lapsilleen kuin serkulleni.
Siitä olen kiinnostunut, että miten nyt prosessi käytännössä etenee? Nyt perunkirjoitus pidetty ja osakasluettelo maistraatissa vahvistettavana. Miten varsinainen perinnönjako ja näiden omistusten setviminen menee?
Jos on saanut lahjoituksena omaisuutta, ja sen myös vastaanottanut, on homma selvä. Serkkusi todennäköisesti on maksanut tilasta myös lahjaveron (mikäli kyseessä ei ole ollut muutaman tonnin arvoinen tila) ja se on myös lainhuudatettu hänen nimiinsä.
Sukulaisista ei kannata välittää, vaan hoitaa OMAA tilaansa kuten pitääkin. Mikäli siellä tehdää ilkivaltaa, on paras keino jatkaa hoitamista kuten ennenkin ja ilmoittaa asiasta viranomaisille. Sotkematta tunteita peliin.
Uskoisin että sukulaiset jättävät rauhaan, kunhan huomaavat että tilan omistajuus on oikeasti siirtynyt ja se alkaa pikkuhiljaa muuttumaan omistajansa "näköiseksi", hänen tekemällään työpanoksella.
Mikäli oikeustoimikelpoinen henkilö on lahjoittanut omistamaansa omaisuutta ja tehnyt sen virallisesti sekä oikein, ei lahjaa voida peruuttaa mikäli ei katsota että kyseinen lahjoitus olisi tehty varojen/omaisuuden siirtämiseksi velkojia tms. piiloon. Lahjoituksesta on tehty myös lahjakirja, josta yksityiskohdat selviävät.
Lisätään siis vielä sen verran että laki on tässä(kin) asiassa hyvin selkeä, jos muut osakkaat (ja nimenomaan rintaperilliset) vaativat että tilan lahjoitusarvo (miinus infl.) on katsottava mukaan heidän lakiosansa laskuun, on heidän tehtävä asiasta virallinen ilmoitus, jolloin asiaa aloitetaan käsittelemään perinnönjaossa, mikäli sopimukseen ei päästä on osakkaan haettava tuomioistuimelta
Tila on serkkusi nyt. Jos sieltä luvatta jotain otetaan, poliisille vaan ja serkku selittää asian miten on. Jos ruvetaan toisen omaisuutta esim. rikkomaan tai varastamaan, se on lainvastaista. Eli mars poliisin juttusille. Sukulaisenne toimivat lapsellisesti ja typerästi. Jos henkeä uhataan, niin vielä hanakammin poliisin juttusille. itse en luopuisi hyvästä tilasta.
En tiedä yhtään mitä muuta omaisuutta oli pesässä! Ainakin lahjoittaja on lahjoittanut paljon muutakin näille muille lapsilleen kuin serkulleni.
Siitä olen kiinnostunut, että miten nyt prosessi käytännössä etenee? Nyt perunkirjoitus pidetty ja osakasluettelo maistraatissa vahvistettavana. Miten varsinainen perinnönjako ja näiden omistusten setviminen menee?
Silloin hänen on pitänyt olla läsnä perunkirjoituksessa ja hänen pitää tietää mitä muuta omaisuutta on.
Minä ihmettelen, miksi ap sekaantuu vieraan suvun perinnönjakoon. Eikähän se lahjansaaja ole ihan pätevä hoitamaan asiansa itse.
Varmuuden vuoksi neuvoisin serkkua eroamaan miehestään.
Jotenkin tämä tilanne johtaa av-varmuudella siihen, että mies pettää tai ei arvosta ihmisenä, joten parempi heti kuin vasta sitten kun se tapahtuu.
Minä ihmettelen, miksi ap sekaantuu vieraan suvun perinnönjakoon. Eikähän se lahjansaaja ole ihan pätevä hoitamaan asiansa itse.
Varsinkin kun oli niin sekavaa tekstiä. Tämä serkku kun ei siis saanutkaan lahjaan tädiltään, niin kuin alussa annettiin ymmärtää vaan äidiltään ja ne jotaka taisteli vastaan ei olleetkaan lahjan saajan serkkuja vaan sisaruksia. Asia saa ihan uuden merkityksen ja uudet menettylytavat.
Ehkäpä hän kyseli neuvoja miten riitauttaa vanhempiensa sisaruksen lapsen saama lahja.
...on vain kiinnostunut sivusta seuraaja. Onhan tuollainen keissi aika mielenkiintoinen tapaus.
Mitä on "peräyttää"?
No, peruuttamista / mitätöimistä ap selvästi tarkoitti, mutta aika erikoinen ilmaisu: "peräyttää". Ei ole suomea tuo sana...
voidaan lahja tulkita perinnönjaossa ennakkoperimnnöksi, ja silloin lahjan saajan serkut voivat vaatia jäljelläoslevasta pesästä enemmän rahaa kuin se joka sai tilan, tai vaatia tilan saajaa maksamaan serkuille.
Lakiosa pitää jakaa jokaiselle rintaperilliselle.Siinä ei mitkään selittelyt auta,että serkku on köyhä opiskelija.Hänen on maksettava sisaruksilleen lakiosa vaikka velkarahalla jos aikoo tilan pitää.
hyviä hakutermejä ovat
suosiolahja ja lakiosan täydennys