Veritulppa pohkeessa, tietoa taikka kokemuksia kellään?!
Äiti sai minut hermostumaan kun kerroin että vasen pohje on aika kipeä ja kummallisen tuntuinen, ehkä aavistuksen turvoksissakin. Niin, siis heräsin aamulla aikaisin kun pohkeeseen sattui melkoisen paljon. Pohje oli ihan kova ja kipu hellitti sitten jonkin ajan kuluttua. Nyt jalkaa särkee jonkin verran ja kävely ei tunnu hyvältä. On sellanen tunne kuin suonta alkaisi vetämään uudestaan mutta ei sitten alakkaan. Sama pohje on ollut jokusen päivän jo arka ja kipuillut, kireä jotenkin. Mutta toisaalta on minulla toisessakin jalassa, pohkeessa välillä kireyttä ja kipua... Suonenvedosta ei ole kokemuksia mutta tuo aamuöinen varmaankin oli sitä.
Niin että, eikös nämä oireet kuulosta siltä että mulla on ollut vain pohkeessa kramppi ja sen vuoksi se on nyt outo ja kipuilee? Äidilläni on ollut tulppa jalassa ja siksi kait alkoi piruja maalailemaan seinille :( Mainittakoon vielä että en syö pillereitä, ei ole ylipainoa, muita sairauksia, en tupakoi yms. Ja ikää alle 40 vuotta.
Kiitos asiallisista vastauksista :)
Kommentit (21)
jos sun äidillä on ollut tulppa!!!
Mun kaveri sai tulpan pikkasen yli kolmikymppisenä. Tosin sillä oli pilsut ja ylipainoa, eli riski kohonnut.
Ja perinnöllinenhän toi voi sullakin olla.
Kyllä mä ainakin lääkärissä kävisin.
Pidetään jonain panikoivana naisena. Jospa sitten huomenna soitan ja kysyn että pääsenkö näytille.
ap
löytyy, pohje pirun kipeä kun suonta ois vetäny koko ajan mutta paljon verran enempi. en menny lekuriin ja sairastuin sitten keuhkoveritulppaan 35 vuotiaana. Äidillä ollut myös tulppa. Mene heti lääkäriin
kaikki kolme laskimoveritulpan oiretta eli särky, turvotus ja kipu kävellessä. Lisäksi sulla on sukuperimän vuoksi kohonnut alttius laskimoveritulppaan.
Ehdottomasti sinun kannattaa heti soittaa päivystykseen. Hyvinkin voi kyseessä olla väärä hälytys, mutta näillä antamillasi tiedoilla on ehdottomasti syytä hakeutua heti lääkäriin.
Mä ole kuullut että jalka voisi olla muutaman päivän kipeänä...
ei thdo kestää millään kävellä.
Voi olla tosiaankin pelkkää lihaskramppia, mutta mene lääkäriin, saat ajoissa hoidon!!
ei thdo kestää millään kävellä.
Voi olla tosiaankin pelkkää lihaskramppia, mutta mene lääkäriin, saat ajoissa hoidon!!
ja oikeastaan ainoana oireena minulla oli kipu. Se paheni parissa päivässä sellaiseksi, että pystyin vain vaivoin kävelemään.
Muita oireitahan on juuri turvotus ja punoitus mutta minulla niitä ei juurikaan ollut. Veritulppa todettiin ensin ultraamalla ja sitten varjoainekuvauksella.
Täytyy kyllä sanoa, että yöllisen suonenvedon jälkeen minulla saattaa särkeä pohjetta koko seuraava päivä, joten ihan lihaskivunkin mahdollisuus on. Mutta kannattaahan asia tarkastuttaa, jos kipua kerran on.
noilla oireilla voit kyllä lähteä päivystykseen ja kannattaakin mennä. Lääkäri arvioi tilanteen ja ottaa sulta verikokeita!
MENE LÄÄKÄRIIN! Olen itsekin käynyt ja pelkästään sen takia että jalka oli turvoksissa ja suvussa on tulppia ollut.
ja sille ei tehdä mitään, söise jonkun aikaan veren ohennuslääkettä mutta se ei auttanut.. töitä kyllä tekee hullun lailla tulppa koivessa ja matkusteleekin...
jos siellä tulppa on. Mene nyt ihmeessä lääkäriin, jo tänään.
minulla oli raskaus aikana pari kertaa ja pohje oli kipeä pari päivää sen jälkeen. Turvoksissa ei kuitenkaan ollut.
mutta jos kipu ei ole ihan sietämätön, on kyse todennäköisemmin laskimotulehduksesta. Se on pinnallisen laskimon tukos eikä vaarallinen, kipeä kyllä.
Mutta jos itsellä ei ole kokemusta eikä osaa siis arvioida mikä voi olla kyseessä, niin ehdottomasti lääkäriin tarkistuttamaan.
mulla jalan sivulle tuli pari kipeää patia ja kyseessä oli laskimotulehdus, ei siis tulppa. Kuulemma jos on tulppa niin sattuu jos painaa jalan taka eikä pysty kunnolla kävelemään.
Tiedän ihmisen, joka juoksi 10kilsan lenkin veritulppa jalassa. Ei todellakaan aina ole kauhean kipeä. Irrotssaan se päätyy kruhkoihin ja sit onkin tosikiire...
Minulla oli veritulppa pohkeessa sekä jo reidessäkin eikä jalka ollut kovin kipeä. Oli ollut leikkauksen jälkeen kipeämpikin aikoinaan. Mulla huomattavin oire oli valtavan turvonnut nilkka ja jalkapöydän päällinen. Kuumottikin, mutta ei sen kummemmin kuin toistakaan.
Fiddit tutkituttamaan (verikoe). Ja ultra.
Mä vaadin lääkäriin ja pääsin,syvät laskimotukokset oli molemmissa jaloissa(mies kanto mut lääkäriin) en voinu enää kävellä niin kipeää teki.Sitten piikitin 5pv. Ja marevania syön loppuelämän.olen hoikka 25v ja terveet elämäntavat
Heippa! Täällä kirjoittelee 14v tyttö, e-pillereitä söin akneen mutta jätin tauolle tulpan vaaran takia.
polvileikkauksessa 7vk sitten, 2kertaa leikkauksen jälkeen katsottu veritulpan mahdollinen vaara eikä ole löytynyt.
pohje kipuillut jo useimpia viikkoja, mutta nyt yöllinen lepokipu huomattavasti pahentunut. (Polven alapuolella pohkeessa)
Polvi turpoilee ymmärrettävästi leikkauksen jälkeen, pohkeessa olen huomannut myös pientä turvottelua mikä osakseen voi myös johtua polveen kertyvästä nesteestä.
Kävelyvaikeutta, (muutakuin itse polven takia) pinta-arkuutta tai punoitusta ei.
Eihän sitä koskaan tiedä, aihetta voisi olla käydä taas arpuuttamassa tilannetta. Eipähän tarvitsisi miettiä milloin henki lähtee..
tapauksessa hiero pohjetta, voit saada sillä tulpan liikkeelle ja sitten onkin keuhkoveritulppa kyseessä. Jos olet istunut pitkällä lennolla/autossa tms. vähän ajan sisään tämä on yksi riskitekijä. Kerro myös tulppataipumuksesta suvussa.