Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saada vauva nukkumaan

Vierailija
26.06.2012 |

Meillä on nyt kohta 5kk ikäinen tyttö. Kaikki menee muuten aivan loistavasti, mutta tuo nukkuminen on ongelmallista. Yöunille ollaan aina menty tissin kautta, eli nukahtaa tissille josta olen nostanut nukkuvana sänkyyn. Tiedän että näin ei olisi kannattanut opettaa, mutta näin nyt kuitenkin on tehty. Yöunille tyttö kuitenkin suht hyvin nukahtaa. Nyt olen koittanut herätellä tyttöä aina sänkyyn laitettaessa, jotta nukahtaisi siis itsellään sänkyynsä. Joskus tämä toimii, useimmiten ei, vaan alkaa lohduton huuto joka loppuu kun pääsee syliin. Uneen tyttöä ei saa sen jälkeen kuin kanniskelulla (harvoin) tai tissillä (aina).

Päiväunet ovat kuitenkin aivan kamalia. Sisällä tyttöä ei saa nukkumaan. Aina kun keksin muka hyvän nukutuskikan, niin se toimii kerran pari. Esim. kanniskelu, tutti, sylissä hyssyttely, sylissä keinuttelu tai kantoreppu. Jokaisella keinolla olen saanut tytön nukahtamaan kerran tai kaksi ilman tappelua ja siirrettyä tytön sänkyyn jatkamaan unia. Mikäli tyttö onkin siirrossa havahtunut, hän on jatkanut tyytyväisenä uniansa jopa kolme tuntia. Mutta parin kerran jälkeen tyttö on selvästi tajunnut, että kyseinen nukutuskikka tarkoittaa että nyt mennään nukkumaan ja alkaa tappelemaan unta vastaan. Kun tytön saa vihdoin nukahtamaan (tähän menee yleensä väh. puoli tuntia) hän herää heti sänkyyn laitettaessa (vaikka odottaisi sen 20 min. että vaipuu syvään uneen) ja huuto alkaa taas. Mikäli kaiken tämän taistelun jälkeen tytön saa jäämään sänkyynsä nukkumaan, niin hän nukkuu vain puoli tuntia, eikä ole mitään mahdollisuutta että hän enää sen jälkeen jatkaisi unia. Sänkyyn häntä ei saa rauhoiteltua millään, paitsi tutilla joskus, mutta silloinkaan hän ei nuku kuin tuon puoli tuntia.

Pari viikkoa sitten oli ihan ihmeellinen parin päivän jakso, että tyttö nukahti ihan itsestään sänkyynsä ja nukkui pari tuntia. Tätä ei kuitenkaan kestänyt kuin tuon pari päivää ja taas ollaan samassa tilanteessa. Parvekkeella tyttö nukkui vaunuissa aikaisemmin 2-3 tuntia, mutta nyt nuokin unet uhkaavat lyhentyä tuohon puoleen tuntiin. Tuon edellä mainitun jakson aikana tyttö nukahti myös vaunuihin ihan itse ilman että vaunuja piti keinutella, mutta nyt ei pariin päivään ole taas nukahtanut ilman keinutteluja.

Yritin jossain vaiheessa luoda jotain päiväunirutiineja (uniloru/unilaulu jne.) mutta tyttö alkoi hermostumaan jo lorun kuullessaan joten se siitä. Nyt meillä siis ei ole mitään tiettyjä rutiineja. Puhun aina tytölle että mennään nukkumaan ja sen jälkeen on taas parempi olo ja jaksaa telmiä jne.

Mikä siis avuksi? Millä saisin tytön nukahtamaan ilman tappelua ja nukkumaan kauemmin kuin tuon puoli tuntia?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä oli luotettavat tutkimuksetkin liitetty siihen...

älä ap usko tuollaisia hörhöjä

Vierailija
22/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissille ja siitä sitten herättämättä sänkyyn.Aivan sama,kunhan nukahtaa.Jos nukkuu pitkän yön 10-12h,voi olla et pväl vain esim. 20-30min pätkiä nukkuu,eikö se aivan tavallista,ainakin meidän lapsilla,nuorin nyt 4kk.Kyllä ne iltatissille nukahtamiset jne.jäävät itsestään pois stressaamatta. Vauva haluaa olla niiin lähellä sinua.NAUTI!TSEMPPIÄ MITÄ TAHANSA TEETKIN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni syöttämistä ei senkään puolesta kannattaisi yhdistää nukkumiseen että vauvan nukuttamisen voisi tarvittaessa hoitaa myös isikin. Imetystä aion kuitenkin jatkaa vielä pitkään. :)

Minulla ei valitettavasti ole mahdollisuutta jäädä (ainakaan pitkäksi aikaa)hoitovapaalle ja teen myös iltatyötä joten en tule aina olemaan kotona kun tytön nukkumaanmenoaika on.

Jos tämä on ap:n viesti, niin en ymmärrä sua ap. Miksi teet ongelman asiasta, jossa ei ole ongelmaa? Mikä estää isää nukuttamasta vauvaa sitten joskus 10 kk ikäisenä pullolle, jos vielä on tarvis? 5 kk ikäisen on täysin normaalia nukahtaa rinnalle. Miksi teet siitä ongelman hyvänen aika!

Vierailija
24/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkui päikkäreitä aina vain 5-15min. Tai niin kauan kuin jaksoi sitteriä/vaunuja heiluttaa. Miksi sen vauvan ois pakko nukkua enempi kun puoli tuntia? Jos vauva jaksaa niillä unilla niin se riittää hänelle.

Eikä siinä tissittelyssä ole mitään pahaa, oppii siitä aikanaan pois, tuskin senää teininä tarvii rintaa nukahtaakseen yöunille.

Jos oot jo kokeillu kaikki "niksit" niin koita vaan relata, nukkukoon miten nukkuu, kunhan nukkuu lopulta. Vauva-aikakin loppuu aikanaan.

Vierailija
25/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni syöttämistä ei senkään puolesta kannattaisi yhdistää nukkumiseen että vauvan nukuttamisen voisi tarvittaessa hoitaa myös isikin. Imetystä aion kuitenkin jatkaa vielä pitkään. :)

Minulla ei valitettavasti ole mahdollisuutta jäädä (ainakaan pitkäksi aikaa)hoitovapaalle ja teen myös iltatyötä joten en tule aina olemaan kotona kun tytön nukkumaanmenoaika on.

Tällä hetkellä pieni vauvasi on alle 5 kk, asiat ehtivät muuttua moneen kertaan ennen kuin vanhempainvapaa loppuu. Todennäköisesti vauvasi oppii itsekseen nukahtamaan ennen töihin paluutasi, puuttumalla täässä vaiheessa vauvasi normaaliin nukahtamisrytmiin ja yrittämällä "opettaa" vauvalle jotain hyvässä lykyssä vain aiheutat vaikeuksia. Vauvasi nukahtaminen ja nukkuminen on aivan normaalia, älä tee ongelmaa sinne, missä sitä ei ole.

Vierailija
26/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolle on tarvetta vasta puolen vuoden päästä, jos silloinkaan? Sitten kun sulla tulee se iltatyö ekan kerran, niin isä keksii kyllä sitten jonkin keinon nukuttamiseen. Meillä isä istuu lapsi sylissä keinussa ja kuuntelee lapsen kanssa telkkarista Huvituttia. Tuollainenkin on ihan käypä keino silloin harvoin, kun en itse ole illalla kotona.

Kuten joku sanoi, stressaat ihan turhaan tulevia asioita. Kun oikeasti niille tuleville tilanteille löytyy se ratkaisu sitten, kun se tilanne on ajankohtainen.

Vierailija
27/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

halusin vaan sanoa, että mun poika oli aivan samanlainen. Ainoa ero että tissi oli tuttipullo.

Hän nukkui siis yöt huonosti ja päiväunia tuon kuuluisan puoli tuntia.

Näin jälkeenpäin en osaa sulle antaa neuvoja, että miten sitä voisi muuttaa (kokeilin KAIKKI kikat, ei toiminut) ainoa asia, jonka itse tekisin toisin on että:

Älä stressaa, mene lapsesi rytmin mukaan ja unohda kaikki typerät unikoulu tms. neuvot. Jos lapsi nukahtaa tissille, anna nukahtaa tai jos hän nukkuu paremmin vieressä, anna nukkua jne.

Nyt mun poika on lähes 3v ja edelleen nukkuminen on ongelmallista, mutta unet on pidentyneet ja joskus saattaa vedellä yön yhdellä heräämisellä.

Vaikka nukkuminen on vielä joiltain osin vaikeaa, saan jo minäkin nukuttua pidempiä pätkiä.

Muistan kuinka väsynyt olin, kun hän oli vauva. Mitkään konstit ei vain tehonneet ja jos olisin sen tajunnut silloin (ja antanut asian vain olla) olisin selvinnyt niin paljon vähemmällä.. (oli masennusta, stressä, väsymystä jne)

Tsemppiä ap, se menee ohi!

Ja nää, jotka tulee tänne selittämään, että "ei mun lapsi tarvi mitään sirkusta nukahtamiseen, jätetään se vaan sänkyyn" ei tosiaan tiedä mistä ne puhuu. Mulla oli aluksi kaveri, jonka esikoinen oli justiinsa tämmönen joka nukkui kokonaisia öitä 6kk iästä lähtien ja hoki mulle jatkuvasti kuinka heillä lapsi ei päätä milloin nukutaan.. Kun hän sai toisen.. Muuttui ääni kellossa. ;)

Vierailija
28/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapsi tottuu ja oppii yhdelle tyylille, niin lasta ei saa enää millään keinolla oppimaan millekään uudelle tavalle. Ja voin sanoa, että tuo on ihan hölynpölyä. Usein lapset jopa muuttavat niitä tapojaan ihan itse, eivätkä mokomat kysy lupaa meiltä vanhemmilta!

Vierailija
29/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoskaikille neuvoista ja kannustuksesta. Ehkäpä me sitteen jatketaan siitä missä aita on matalin-mallilla, eli tissillä ja vaunuilla. :) Ja on ihan totta että stressaan liikaa tulevaa, sellainen vain olen. Ensimmäinen kerta kun tulen olemaan illalla pois kotoa on elokuussa joten isi saa sitten keksiä omat nukutusniksinsä silloin. :)

Vierailija
30/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt juurikin niin,että teen asian niin kuin se toimii. Eli olen nukuttanut tissille/pullolle, vaunuissa nukkuivat molemmat lapset kaksivuotiaiksi päikkärit. Ei kannata tehdä asioista turhan vaikeita, kyllä ne aikanaan oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä omia aikojaan.

Vierailija
31/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauvojen ei anneta rauhassa oppia nukahtamaan itsekseen. Heti kun vauva vähänkin äännähtää, äiti on vieressä tunkemassa tissiä suuhun, vaikka vauvalle ei oikeasti siihen olekaan tarvetta. Tai jos vauva itkee unissaan tai muuten ääntelee tai on välillä hereillä, se otetaan heti syliin tai sille aletaan puhua jne.

Kunnoittakaa hyvät ihmiset vauvojenne oikeutta saada olla yöllä ihan rauhassa älkääkä olko siinä vieressä kyttäämässä ja "auttamassa", siitä ne univaikeudet saavat alkunsa. (Ja tämä EI tarkoita ihan vastasyntynyttä tietenkään.) Neljän (hyvin nukkuvan) vauvan äiti

Vierailija
32/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tilanne on jo varmasti 2kk päästä ihan toinen ja siitä taas 2kk päästä edelleen joku muu, eli älä stressaa vielä tulevaa. Vauva on vielä ihan pieni ja keskeneräinen nukkumisasioissa, joten älä edes yritä kouluttaa häntä mihinkään, mihin hän ei ole selvästi vielä valmis. Anna nukahtaa tissille tai työntele vaunuissa, se vähäkin uni mitä hän nukkuu, on kuitenkin tärkeää ja se on lupa saavuttaa "keinolla millä hyvänsä".

Joku huonounisen lapsen äiti sanoikin, että kun vaan olisi osannut "luovuttaa" ja antaa asioiden olla niin kun oli. Tätä mieltä olen itsekin ja ihmettelen jälkeenpäin miten paljon pyristelin vastaan ja yritin muuttaa lasta vauva-aikana johonkin, minkä mukainen kehitysvaihe oli tulossa vasta joskus pitkän ajan päästä. Anna itsellesi lupa päästä helpolla ja nukuta vauva tissille, ihan varmasti hän vielä siitä joskus vierottuu tai ainakin vaikka 3kk päästä se vierottaminen on jo helpompaa ja hän on siihen kypsempi. Toisaalta taas, jos vauva nukahtaa vain vaunuihin, niin se ei ole mitenkään tavatonta: anna nukahtaa. Vaatii vähän ehkä enemmän viitseliäisyyttä sinulta, jos siis pitää lähteä kävelylle joka kerta, mutta vauva tarvitsee tuota(kin) palvelua hyvin rajallisen ajan, joten yritä jaksaa.

Toimisiko teillä semmoinen järjestely, että pysyt nykytilassa aina kuukauden kerrallaan ja sen jälkeen kokeilet jotain uutta nukutustaktiikkaa vaikka kolmena päivänä/iltana ja jos ei onnistu, niin palaat taas kuukaudeksi samaan vanhaan, jonka jälkeen taas testaat jotain. Näin et ainakaan olisi jatkuvassa muutos-vaatimus-stressitilassa, vaan pystyisit "luovuttamaan" edes hetkeksi ja tyytymään siihen mitä on?

Tsemppiä kovasti tähän hetkeen, koska tulevasta ei kannata vielä murehtia!

Vierailija
33/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni vauva nukahtaa rinnalle?? Sehän on täysin luonnollista vauvalle!

Vierailija
34/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos vauva nukahtaa äidin rinnalle ja herää sängystään, se on aivan sama kuin sinä nukahtaisit kotonasi ja heräisit naapuriltasi. Pieni vauva vielä vähemmän ymmärtää että miksi hän herää eri paikasta kuin minne nukahti.

Vierailija
35/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos vauva nukahtaa äidin rinnalle ja herää sängystään, se on aivan sama kuin sinä nukahtaisit kotonasi ja heräisit naapuriltasi. Pieni vauva vielä vähemmän ymmärtää että miksi hän herää eri paikasta kuin minne nukahti.

Pienen vauvan on luonnollista nukahtaa rinnalle, eikä yksikään omista lapsistani ole ollut moksiskaan, vaikka on herännyt omassa sängyssään. Eihän se ap:n vauvallekaan ole ongelma, hänen vauvansahan nukuin hyvin rinnalle nukahdettuaan.

Tämä rinnalle nukuttamisesta varoittelu on yksi av:n vakioteemoista, joille ei taida olla mitään todellisuuspohjaa.

Vierailija
36/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta..

Olen 11kk tytön äiti, ja lapsi nukahtaa edelleen tissille, tosin iltaisin on hampipesu, mutta siihen ei herää.

Yötissittely loppui 5kk paikkeilla, silloin sai heijailla sylissä uneen, siitä sitten siirryttiin siihen, että keinuttelin sängyssä uneen, nyt riittää parin minuutin silittely.

Ja päikkäreille ei nukahda enää vaunuihin, kun kaikki kiinnostaa. Eli tissillä mennään..

Sen voin sanoa, minkä kaikki tutut äidit ovat allekirjoittaneet: kun vauva oppii jonkun tietyn rytmin, ja äiti pääsee siihen mukaan, niin sitten se rytmi muuttuu, johtuu sitten hampaista, liikkumaan oppimisesta, seisomisesta, flunssasta, mistä vaan.

Mene sieltä mistä aita on matalin, muuten rasitat itsesi ihan turhaan. Isän syliin voi rauhoittua ihan erilailla, kun maito ei tuoksu. Anna heidän kehittää kahdestaan ihan oma nukahtamistapansa :)

Voimia :)

Vierailija
37/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hetkuteltu kun ollaan viety nukkumaan. Vauva on pistetty sänkyynsä väsyneenä ja kylläisenä, sitten on toivoteltu hyvät yöt ja jätetty vauva nukahtamaan sänkyynsä.

Ei mikään ihme jos ei vauvat saa unta, kun niiden kimpussa ollaan koko se aika kun niiden pitäisi saada olla ihan rauhassa.

Ei vauvat tarvitse yöllä mitään muuta kuin unta, sitä läheisyyttä ja syliä voi sitten antaa päivällä niin paljon kuin kerkiää. Järki käteen äidit, antakaa vauvallenne unirauha, niin ongelmat katoaa.

Vierailija
38/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kerta kun tulen olemaan illalla pois kotoa on elokuussa joten isi saa sitten keksiä omat nukutusniksinsä silloin. :)

Jos kerran vauva nukahtaa hyvin ulos vaunuihin, voi isi nukuttaa hänet sinne myös illalla. Siirrätte vain sitten vauvan jossain vaiheessa sisälle nukkumaan. Toinen vaihtoehto on tuoda vaunut sisälle ja avata ikkuna. Joskus sekin saa olosuhteet tuntumaan vauvasta sellaiselta, että hän nukahtaa helposti vaunuihin.

Vierailija
39/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kolmen lapsen äiti.

Vierailija
40/46 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nukahtaa rinnalle niin nukahtaa ja jos syhö yöllä useasti niin anna syödä, kyllä ne välit alkavat pikku hiljaa pidentymään. Mulla kolme muksua ja pienin reilu 1v ja kaikilla on asiat menneet omalla painollaan, ilman mitään ihan hullua taistelua. Nukuta päivisin vaunuissa vauva ja sitten vanhemapana n.10-11kk alat siirtämään myös sisälle nukkumaan. Meillä kaikki lapset myös aika itsestään tuossa n.6-8 kk iässä vähentäneet/lopettaneet yösyötöt. Hiukan vaan ensimmäisinä öinä on voinut kärsivällisyyttä tarvita. Ja myös n.1v tietämillä alkaneet nukkua yleensä jo voi sanoa hyviä öitä. Viim. yönä pienimmällä herätyksiä aamuyöllä x2.Ja nykyisin juo iltaisin pullon maitoa ja sen jälk. nukahtaa sänkyyn ja tuossa 5kk iässä nukahti aina tissille. Kyllä niillä ne tavat muuttuvat :D Ei niistä aina heti tissitakiaisia tule vaikka täällä niin väitettäisiinkin.. tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi