Miksi mun vyötärömitta on niin iso?
Mittojen mukaan koossa 38 on vyötärönympärys 69cm. Mulla vyötärönympärys on 84cm. siitä huolimatta koon 38 vaatteet on aina olleet sopivia. Pitääkö se mitta ottaa vatsaa sisäänpäin vetäessä vai mikä tässä mättää?
Kommentit (13)
Oon siis vaan 155cm pitkä. Ja siis silmällä katsottuna mulla on ihan normaali kapea vyötärö! Ja mittojen mukaan täytyis ostaa kokoa 46, mutta toi 38 on just sopiva.
ap
ison vyötärönympärysmitan.
Minkälaisella mitalla mittasit? Jos mittasit sellaisella 150-senttisellä, jossa on molemmilla puolilla luvut, olen taipuvainen veikkaamaan, että sulla oli mitta väärinpäin ja oikea vy:si onkin 66 cm.
Jos meinaisin saada ympärykseni kohtuullisen mittaiseksi, pitäisi minun laihduttaa itseni varmaan 30 kiloiseksi. Kaikki pitävät minua hoikkana ja jotkut laihana, vaan silti ympärysmitta on reilusti päälle 80 senttiä, kele.
Olen suunnilleen samoissa mitoissa pituuden, vaatekoon ja vyötärönympäryksen suhteen. Vaikka painoindeksin mukaan olen normaalipainoinen, työpaikkalääkäri suositteli laihduttamaan joitain kiloja vyötärönympäryksen takia. Äidilläni on samanlainen ruumiinrakenne, eli lienee pitkälti perinnöllistä, mihin kohtaan rasva kertyy.
Itse olen huomannut, että vatsalihaksia treenaamalla vyötärö näyttää heti kapeammalta (en ole kuitenkaan erikseen mittaillut). Vyötärönympärys on myös joka raskauden myötä hieman leventynyt. Lisäksi minulla vatsa turpoaa helposti monista ruoka-aineista, ja vyötärönympärys on silloin aina isompi. Minulla on myös notkoselkä, jonka takia vatsa oli hieman ulkoneva silloinkin, kun olin muuten lievästi alipainoinen.
Itselläni on varsin läskinäkin kapea vyötärö, ja toiset taas onhan hoikkanakin aika tasapaksuja vyötärön kohdalta. Ei sellainen suora H-mallin kroppa tarkoita aina läskiä vyötärönseudulla tosiaan, samoin kuin ei tämä että minulla on 70 kg painossa vyötärönympärys vain 69 cm tarkoita että mulla ei olisi liikalihoja (ne on tisseissä, perseessä ja reisissä).
Itse olen mitannut navan alta eli se ei kyllä ole vyötärö, taidan siis puhua vähän asian sivusta. Olen vaan ihmetellyt, että miten voin hoikkana olla kuitenkin keskivartalolihava. Olen kyllä niin tasapaksu, että minulla tuo kapein kohta ei varmasti kovin paljoa leveimmästä eroa.
Kapeampi kohta minulla on korkeammalla, melkein rintojen alapuolella.
ap
ap
Virallisesti ainakin. Minulta taas työterveystarkastuksessa on mitattu kapeimmasta kohdasta.
ap
Mulla se on kämmenenleveyden ylempänä. Matalampilantioisemmilla ihmisillä se usein on siinä pari senttiä navan yläpuolella mutta mulla taas siinä kohtaa on vielä sivulla leveät lantion luut ja ympärystä tulee melkein 90 cm. Kapein kohta kylkiluiden ja lantionluiden välissä on 67 cm ja sitä pidän vyötärönympäryksenäni.
Olen muuten hoikka, mutta vy on selvästi yli 80 cm.