Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi vähentää uskontoa koulusta, sillä kirkko tyrmää aikeet!!!

Vierailija
26.06.2012 |

Kirkko tyrmää aikeet uskontotuntien vähentämisestä

Kirkkohallituksen kansliapäällikön sanoo, että uskonnonopetus on parasta monikultturikasvatusta. Kansliapäällikön mukaan uskontotuntien vähentäminen olisi myös ristiriidassa hallitusohjelman kanssa.

Evankelis-luterilainen kirkko tyrmää hallituksen aikeet vähentää perusopetuksen uskonnon ja elämänkatsomustiedon tuntimääriä.

- Maallistuneessa Suomessa ei välttämättä nähdä, miten suuri merkitys uskonnoilla on muualla maailmassa. Koululaitoksen antama tasapainoinen uskonnonopetus on parasta mahdollista monikulttuurisuuskasvatusta, kirkkohallituksen kansliapäällikkö Jukka Keskitalo sanoo.

Keskitalon mukaan päätös olisi myös ristiriidassa hallitusohjelman kanssa. Hallitusohjelmaan on kirjattu koulun arvokasvatuksen vahvistaminen.

Helsingin sanomat uutisoi eilen, että hallitus aikoo tällä viikolla päättää uskonnonopetuksen vähentämisestä perusopetuksessa.

YLE

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon halvempaakin kun ei lapsia kyyditetä ympäri kaupunkia eriuskontojen tunneille. Pyhäkoulu on se paikka jossa sitten uskomista opetetaan.

Vierailija
22/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. seuraavista oppiaineista:

-Liikunta (ei varmaan kukaan, joka on joskus liikkunut, hehän ovat jäävejä)

- Matematiikka (ei kukaan, joka on joskus laskenut jotakin, esim. vaihtorahaa kaupan kassalla yms.)

- Äidinkielen opetusta ( ei kukaan, joka on joskus lukenut/kirjoittanut edes nimensä)

Eikös se kirkko ole vähän jäävi kommentoimaan tommosia asioita? Kohta opetetaan kreationismia koulussa, ja mitenkäs sitten suu pannaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon halvempaakin kun ei lapsia kyyditetä ympäri kaupunkia eriuskontojen tunneille. Pyhäkoulu on se paikka jossa sitten uskomista opetetaan.

Vierailija
24/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni muukin esittää. Kirkolla on myös mielestäni tärkeä näkökulma asiaan. Vaikka suomalainen yhteiskunta on maallistunut, niin koululaisten on hyvä hahmottaa, että monessa kulttuurissa uksonto on tärkeä osa elämää.

pari kurssia riittää. Vai miten hidas oppija itse olet ollut?

uskonnonopetus on suojatyöpaikka niille ressukoille, jotka ajatuu uskonnonopettajiksi. Ilman tota työpaikkaa ne syrjäytyy yhteiskunnasta.

Montako taspainoista uskonnonopettajaa olette nähneet? Ne ovat nitä säälistä työllistettyjä.

Vierailija
25/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu kirkkoon on itsestään selvää, että enemmistön tahtoa noudatetaan ja uskonto pysyy kouluaineena.

ja että sen rahan voisi laittaa muuhunkin, kuten pienempiin luokkakokoihin ja muuhun, mitä oikeasti tarvitaan.

Vierailija
26/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeaksi kaikki maailman sodat kautta historian jossa on voimakkaasti olleet eri uskonnot mukana! Suinkaan nämä uskonnot eivät ole opettaneet Raamatun oppia ... .joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu...! Arvopohja, salli mun nauraa!

Vierailija
27/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en ole koskaan uskonut Jumalaan, mutta ei se ole estänyt ymmärtämästä eri tavoin uskovien arvoja ja maailmankuvaa. Monissa asioissa olen tietysti eri mieltä, mutta ei se tarkoita että dissaisin kaikkia uskontoja ja uskovaisia, tai että minulla ei olisi mitään eettisiä arvoja.

Ei voi ymmärtää muiden uskontoja ja arvoja eikä kunnioittaa niitä jos ei ole mitään omaa arvopohjaa olemassa.

Suomalaiset on muutenkin niin juntteja, että se vähäinen uskonnon opetus mitä kouluissa vielä on pitää ehdottomasti säilyttää.

Vierailija
28/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyisenkaltaista uskonnonopetusta?

kuuluu kirkkoon on itsestään selvää, että enemmistön tahtoa noudatetaan ja uskonto pysyy kouluaineena.

Vierailija
29/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 80% kuuluu ev.lut kirkkoon. Näillä ihmisilläkö ei ole oikeutta ilmaista mielipidettään koulun uskonnonopetuksesta, koska ovat jäävejä?

Oman uskonnon opetus ehdottomasti pois kouluista, ja tilalle oppitunti, johon osallistuvat kaikkien uskontokuntien ja myös uskonnottomien/agnostikkojen/ateistien edustajat, ja jossa käsitellään kaikkia erilaisia elämänkatsomuksia ja moraalikäsityksiä sekä niiden historiaa ja perusteita. Filosofiaakin voisi ottaa mukaan.

Kuulun kirkkoon, koska haluan tukea kirkkorakennusten ja hautausmaiden ylläpitoa. En suinkaan siksi, että haluaisin lapsiamme aivopestävän koulussa uskomaan Raamatun satuihin. Kukin kirkkoon kuuluva siis puhukoon tässäkin asiassa vain omasta puolestaan; kirkon "virallinen" kanta ei voisi juuri kauempana omasta kannastani olla.

Vierailija
30/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioita ehdottavaa. Tuomiokirkko (ehdottomasti turun sellainen) valmistautuu iskuun: hämää ensin sakastilla ja sitten iskeekin vastustajaa asehuoneella.

Vierailija
31/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken maailman uskonotjen opettamiseen. Tällä hetkellä jo ussan ryhmiä eri uskontojen takia on vaikka kuinka. Miten siihen riittää rahaa, kun joka koulussa on ussan opetuksen takia jättisuuria ryhmiä, että saadaan opiskelemaan nämä kolmen hengen islamin- tai katolisen uskon harjoittajat

Ja sanonpa vaan, että siellä ei taatusti ole opetus tunnustuksetonta.

Vierailija
32/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ymmärrettäisiin luopua lasten jakamisista eri ryhmiin. Koulussa voi opettaa uskonnoista ja osoittaa, millainen vaikutus luterilaisella uskonnolla on ollut kulttuuriimme. Sen voi tehdä kaikille yhteisillä tunneilla.

Olkoon aine mikä hyvänsä kunhan kaikki voivat käydä samoilla tunneilla. Vuoropuhelua ja aitoa vuorovaikutusta ei synny jos erilaiset ihmiset jaetaan eri ryhmiin.

Säästetään rahaa ja edistetään lasten tasa-arvoa! Luovutaan tunnustuksellisesta uskonnosta. Opetetaan kaikille yhteistä etiikkaa, uskontotietoutta, filosofiaa yms. Tunnustuksellinen oman uskonnon opetus jätettäköön seurakuntien tehtäväksi.

Vierailija
33/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse ortodoksi ja ikinä en ole yhdelläkään luterilaisten uskontotunneilla käynyt.

Omilla uskontotunneilla puhuttiin meidän omasta uskonnostamme, ei muiden.

Jos joku pyytäisi nimeämään luterilaisuuden ja ortodoksisuuden erot, en osaisi niitä kertoa, koska luterilaisuudesta en tiedä yhtään mitään.

Että todellakin monikulttuurista, eikö?

Vierailija
34/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse ortodoksi ja ikinä en ole yhdelläkään luterilaisten uskontotunneilla käynyt.

Jos joku pyytäisi nimeämään luterilaisuuden ja ortodoksisuuden erot, en osaisi niitä kertoa, koska luterilaisuudesta en tiedä yhtään mitään.

Kyllä luterilaisen uskonnon tunneilla opiskeltiin jo 30 vuotta sitten niin katolisen kirkon, ortodoksien, eri vapaiden suuntien, islamin, hindulaisuuden, buddhalaisuuden jne. oppeja. Sen lisäksi opiskeltiin esim. kirkkohistoriaa (jossa siinäkin tietysti katolisella ja ortodoksisella kirkolla oli merkittävä rooli) ja etiikkaa. Omat lapseni ovat lisäksi opiskelleet alakoulussa muinaissuomalaisia uskontoja.

Onko tosiaan niin, että muiden kuin ev-lut uskontojen opetus on selvästi yksipuolisempaa?

Vierailija
35/35 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei ala-asteella 80-luvulla ollut kuin tasan sitä omaa ev.-lut. uskontoa, ja vielä siihen tyyliin että näin tapahtui, piste.

Muita kristinuskon osia ja se "ehkä ne ovatkin vertauskuvia"-näkökulma tuli yläasteella, ja muita uskontoja ehkä ysiluokalla.

Mutta minulla ei ole kouluikäisiä, uskontotunneilla käyviä lapsia, joten voi olla että opetus on laadukkaampaa nykyisin.

Kyllä luterilaisen uskonnon tunneilla opiskeltiin jo 30 vuotta sitten niin katolisen kirkon, ortodoksien, eri vapaiden suuntien, islamin, hindulaisuuden, buddhalaisuuden jne. oppeja. Sen lisäksi opiskeltiin esim. kirkkohistoriaa (jossa siinäkin tietysti katolisella ja ortodoksisella kirkolla oli merkittävä rooli) ja etiikkaa. Omat lapseni ovat lisäksi opiskelleet alakoulussa muinaissuomalaisia uskontoja.

Onko tosiaan niin, että muiden kuin ev-lut uskontojen opetus on selvästi yksipuolisempaa?