Äiti ei suostu allekirjoittamaan, miten perustella
Olen 17, maaliskuussa täytän 18.
Vanhempani ovat eronneet, ja haluaisin vaihtaa sukunimeni erääseen suvussa esiintyvään nimeen. Syy, miksi haluaisin vaihtaa sukunimen on se, etten ole isän kanssa missään tekemisissä. Minulla on vanhentunut passi ja syyslomalla tarkotus olisi lähteä ulkomaille. Tarvitsen siis uuden passin, mutta äitini ei suostu allekirjoittamaan sukunimeni muutoslomaketta. En siis myöskään lähde muun perheeni mukana lomalle, koska minulla ei ole voimassa olevaa passia, ja äiti ei halua uusia passiani sitten kahteen kertaan. Miten saan äidin allekirjoittamaan paperin?! 'periaatteen vuoksi' äiti ei sitä kuulema suostu allekirjoittamaan, ei edes perustele muuten.
Kommentit (17)
Odotat, että olet täysi-ikäinen ja vaihdat nimesi vasta sitten. Korttien ja passien yms. uusimiset maksat täysi-ikäisenä itse.
Isäsi ei siis ole huoltajasi. Jos huoltaja ei suostu allekirjoittamaan jotain, niin menee aika monimutkaiseksi ja tuskin sinun sitä muutaman kuukauden ja yhden lomamatkan vuoksi kannattaa alkaa muuttamaan.
Kerrot äidillesi, että sinä muutat nimesi sitten kun olet 18 v. (jos et ole muuttanut mieltäsi...)
Jos on, niin luultavasti äitiäsi loukkaa aikeesi vaihtaa nimesi vaikka on isäsi peruja.
Ongelma on siinä että ei ole itse sitten opiskelijana kiva maksaa uudet passit ja ajokortit. :/ lisäksi sitten tuo nimenvaihto venähtäisi koska menen ensi vuonna 2 kuukaudensi kielikurssille ja reissu on luonnollisesti varattava 'pysyvällä' nimellä.
Äitisi ei tarvitse maksaa joutavuuksista omasta kukkarostaan.
Odota siis maaliskuuhun. Sukunimenvaihtokin voi kestää jonkin aikaa riippuen siitä, haluatko jonkun suvun vanhan nimen vai keksitkö nimen itse. Ei siis ole sanottua, että vaikka nyt vaihtaisit nimesi, saisit sen käyttöön jo syksyllä. Jos otat äidin tyttönimen, niin se käy nopeasti: ehkä 2 viikkoa, kesällä kauemmin.
miten valitset nimen. Päälle muut korteista ja passeista aiheutuvat kulut.
vaan sen tulee kuulua max. viidenteen sukupolveen ja suoraan alenevasti.
Maksaisin itse kaikki kulut, tottakai.
Uuden passinkin maksan itse jokatapauksessa, joten ärsyttää että äiti 'pakottaa' minut tekemään tämän kahdesti. Samalla hän ajaa minut ahtaaseen rakoon jo yllämainitun syyn takia, eli jos vaihdan sukunimen vasta maaliskuussa, en pääse kielikurssille, johon on ilmottauduttava jo hyvissä ajoin. Ja se on taas varattava samalla nimellä kuin henkilö on.
Sä voit matkustaa kielikurssille sillä nimellä mikä sulla on passissa, jonka otat kun olet 17v. Siis varaat sen sillä nimellä ja passi on sillä nimellä.
Vaihdat nimen kun sulla on siihen varaa ja siitä eteenpäin kun sulla on uusi passi, varaat matkat uudella nimellä.
Näin ne häämatkat yms käsketään myös hoitaa, eli varataan vanhalla nimellä ja matkustetaan vanhalla passilla, koska uuden passin saaminen kestää vaikka nimi olis vaihtunutkin jo.
Jos olet, niin ymmärrettävästi äitisi on loukkaantunut ja ei halua maksaa.
sulla on? Nuori ihminen ehdit sitä myöhemminkin eikä tämä elämä ole vuodesta tai kahdesta kiinni.
Tekisin varmaan äitinä samoin
Äidillä on myös isän sukunimi. Mutta en tajua miksen saisi vaihtaa nimeä, isä oli väkivaltainen ja muutenkin paska isä, mutta silti äiti ei suostu.
Suunnitelmissa siis mennä kielikurssille ulkomaille ensi kesänä! Mutta siihen on sen verran kauan, että joutuisin maksamaan itse sitten kahden passin ja ajokortin uusimisen hinnan, kun jos vaihtaisin nyt, ei tulisi tuota vaivaa. Ja mitä se vajaa vuosi äidillenikään merkkaa, olen aina tiennyt haluavani vaihtaa sukunimeni.
Ja mitä se vajaa vuosi äidillenikään merkkaa, olen aina tiennyt haluavani vaihtaa sukunimeni.
Mitä se vajaa vuosi itsellesikään merkkaa?
Äidillä on myös isän sukunimi. Mutta en tajua miksen saisi vaihtaa nimeä, isä oli väkivaltainen ja muutenkin paska isä, mutta silti äiti ei suostu. Suunnitelmissa siis mennä kielikurssille ulkomaille ensi kesänä! Mutta siihen on sen verran kauan, että joutuisin maksamaan itse sitten kahden passin ja ajokortin uusimisen hinnan, kun jos vaihtaisin nyt, ei tulisi tuota vaivaa. Ja mitä se vajaa vuosi äidillenikään merkkaa, olen aina tiennyt haluavani vaihtaa sukunimeni.
Kasva ensin aikuiseksi ja mieti asiaa sitten. Jos et ole isäsi kanssa tekemisissä vaan äitisi kanssa (jolla on sama sukunimi) niin miksi tämä sukunimi merkkaa sinulle niiiiiiin paljon? Haluat katkaista siteet myös äitiisi?
...äitisi tuntee sinut ja on todennut meuhkaamisesi olevan vain kapinaa.
Vaihdat nimesi joko nyt huoltajasi suostumuksella tai täysi-ikäisenä. Hanki se ajokortti vasta nimenmuutoksen jälkeen, niin säästät pari kymppiä. Ja ilmeisesti nyt on niin, että et nimeäsi voi nyt muuttaa, koska huoltajasi ei anna suostumustaan, eli joudut odottamaan.
Mikä estää varaamasta matkaa nyt ja ilmoittamasta nimenmuutoksesta, sitten kun se nimi on muuttunut?
Aikuisena joudut maksamaan muutamasta muustakin asiasta kuin passista.
ja vaihdat sukunimen sitten kun olet 18. Silloin et tarvitse muiden kuin oman suostumuksen. Sitten hankit uuden passin, se on helppoa.