Onkohan tämä lapsi ihan terve?
Täyttää sunnuntaina kolme vuotta.
Hänellä on vaipat yöt ja päivät.
Sanoo "äiti". Ei muuta.
Silmät pyörivät päässä, valkuainen vaan vilkkuu.
Ymmärtää ilmeisesti puhetta, jos kieltää vaikka ottamasta multaa kukkaruukusta, lapsi lopettaa mullan ottamisen mutta juoksee kieltäjän luokse ja potkaisee tai lyö tätä. Vastaa kieltoihin aina väkivallalla.
Juo päivällä ja yöllä äidinmaitoa.
Syö normaalia ruokaa perheen kanssa.
Kävelee ihan hyvin.
Päässä on kaksi "sarvea" molemmin puolin kalloa. Mitä ne voi olla? Ihon alla korkeat möykyt, ihan symmetriset.
Kommentit (6)
Osa taas kasvatuksesta (onko yritetty opettaa kuivaksi, eikö lapsi halua vai ei opi? Miksi imetetään vielä? Onko satuttamiselle laitettu oikeasti stoppi koskaan?)
Olen nähnyt lapsia, jotka ovat oppineet puhumaan vasta kolme vuotiaina ja ovat ihan normaaleja. Silti nykyään neuvolasta laitetaan puheterapeutille puhumattomia 3-vuotiaita. Mitä neuvola on mieltä lapsen kehityksestä?
Ei ole minun lapseni vaan sukulaiseni. Neuvolassa ei ole sanottu kuulemma mitään. Äiti haluaa imettää lasta sillä tämä huutaa jos ei saa rintaa. Yölläkin lapsi nukkuu rinta suussa ja äidin selkä on kipeä aamulla. Ei halua huudattaa lasta.
Ei ole opettanut kuivaksi, ei kuulemma jaksa vielä.
Minulla ei ole vielä kolmevuotiasta niin kysyn vain että onko tämä normaalia. luulin, että 3v puhuu jo vähän enemmän eikä käytä enää vaippoja eikä juo enää rintaakaan. Ja ne möykyt ihmetyttää. Äiti ei "näe" niitä.
poika joka oli vielä 3v. vaipoissa, tosin jätti ne pois aika pian sen jälkeen. Ja samainen poika ei juurikaan puhunut vielä 3v. senkin oppi sitten 3,5v:nä ja nyt 4v:nä on kirinyt muut kiinni. Nyt puhuu jo hiukan yli ikäistensä tason. Lapset kehittyy niin eri tahtia, ettei noista voi vielä päätellä yhtään mitään. Mun pojalla ei esim. löydetty mitään vikaa puheen osalta vaikka puheteraputilla käytiinkin.
Väkivaltaisuus on aika huono homma, tosin voi johtua ihan vaan siitä ettei lasta ole kasvatettu. Pikemminkin lapsi on huomannut saavansa tahtonsa läpi kun alkaa tapella. Sama imetyksessä, äiti on saamaton eikä vieroita lasta.
Eli kyseessä voi olla normaali lapsi jota ei ole kasvatettu. Tai sitten jotain voi olla vialla.
ei vaan onnistu kun on niihin niin rakastunut enkä halua aiheuttaa mitään traumaa.
Mutta kyllä kai neuvolassa tohon puututtaisiin, jos jotain on. VOi olla normaalia tai sitten ei. Mielestäni tuo imetys ym. viittaa siihen, että lasta ei ole kasvatettu ja vauvavaihe on jäänyt päälle.
OT, tiedän yhden pojan, joka oppi vasta päälle 3-vuotiaana puhumaan ja sitten 4-vuotiaana ihan itse lukemaan ja kirjoittamaan. :)
Meillä 3-vuotias poika ei puhunut mitään, ei sanaakaan ikinä ja kuviteltiin jo että on jotain pahasti pielessä. Oli sellainen rauhallinen ja mietiskelevä poika selvästi. Yksi päivä sitten katseli isäänsä autonkorjaushommissa, katseli autoa pitkään ja mietteliäänä, kunnes sanoi "jos noita renkaita ei olis, ei toi auto pysyis ylhäällä" Siinä oli siis ensimmäiset sanat, eka kerta kun poika puhui, ja jos kykenee tuollaiseen lauseeseen, olisi varmasti halutessaan osannut puhua jo kauan.
normaalia että kolmevuotias ei puhu.
Syy pitäisi selvittää.
Usein häiriökäyttäytymistä esiintyy juuri puhumattomilla lapsilla, lapsi turhautuu jos hänellä ei ole keinoa kommunikoida.