Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon sisaruksia voi "pakottaa" leikkimään keskenään?

Vierailija
25.06.2012 |

Kyseessä siis yksinäinen pikkusisko (kohta 5v.) ja tokalle menevä isosisko, jolla kavereita on. Olen vielä kotiäitinä kun perheessä on myös vauva, joten 5-vuotias on talvisin kunnan kerhotoiminnassa mutta nyt kesän tullen kaikki vähäisetkin kerhokaverit ovat kukin tahoillaan reissuissa ja tyttö yksin.

Isosisko leikkii kavereidensa kanssa, mutta useinkaan pikkusisko ei ole tervetullut mukaan tai jos on, niin seurauksena on riitelyä. Isosiskon paras kaveri asuu naapurissa. Hän ei juurikaan pidä pikkusiskosta ja siksikin tämä jää usein leikkien ulkopuolelle, vaikka isosisko hänet mukaan kelpuuttaisikin. Pikkusisko on luonteeltaan tosi temperamenttinen ja haastava tapaus ja aina ollut porukan pienin ja se, jota kukaan ei halua kaveriksi :(

Olen välillä käskenyt isosiskon kotiin leikkimään pikkusiskon kanssa, kun tämä on tuntitolkulla kaivannut kaveria, mutta ei sekään reilulta tunnu, kun isompi tyttö kuitenkin itse haluaisi leikkiä kavereidensa kanssa.

Millaisia kokemuksia teillä on? Kuinka paljon sisaruksia voi vaatia viihdyttämään toisiaan tai ottamaan pikkusiskoa mukaan leikkiin? Anteeksi sekava sepustus, kirjoitan vasurilla samalla kun imetän :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on siis se, että isosisko kyllä leikkisi pikkusiskon kanssa mutta isosiskon kaveri ei halua pikkusiskoa mukaan? Sinä tietysti sanot naapurin tytölle, että jos ei pikkusisko pääse mukaan leikkiin, ei myöskään isosisko pääse.

Laita siskot ja se naapurin tyttö vaikka yhdessä pelaamaan jotain peliä siihen sinun valvovan silmäsi alle, ja jos naapuri temppuilee, laitat hänet kotiinsa.

Joskus on ihan hyvä olla vain perheenkin kesken, joten kaikkina päivinä ei tarvitse mennä lainkaan sinne naapuriin. Oppii siinä se naapurin tyttökin, että ihmisiä pitää sietää. Jos taas oma pikkutyttösi ilkeilee, on hänelle oikein, ettei kutsuta mukaan leikkiin.

Vierailija
2/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pikkusisko ei ollut mukaan tervetullut naapurin pihalle. Mutta siinä sitten kärsii isosisko, joka on kuitenkin yleensä ottaen tosi kiltti ja auttavainen enkä haluaisi, että hän joutuu "rangaistuksi kotiarestiin", vaikka ei ole mitään pahaa tehnytkään.

Ja tuosta, että kenen syy se riitely on... sitä on vaikea sanoa. Isot tietysti osaavat hienovaraisesti syrjiä pienempää (hänen petshoppinsa ei mahdu asumaan samaan taloon kuin muiden tai ei pääse kylään yms.), joka sitten pillastuu ja alkaa huutaa ja joskus muksiakin isosiskoaan. Syytä varmaan vähän kaikissa.

Mutta nuo kotipäivät ovat ihan hyviä, täytyy välillä pitää sellaisia isosiskollekin. Oikein nautin välillä, kun tytöt leikkivät keskenään pitkää hyvää leikkiä :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienempää perässään. kolemen vuoden iläero on suuri.. leikit on varmaan ihan erilaisia.

toki toisinaan, joskus, on hyvä että ottavat peienkin mukaan, mutta ei AINA

hyvin pian käy niin, ettö kukaan ei halua isosiskon kanssa leikkiä enää oleskaan....

ei isot 8v tytö halua leikkiä JATKUVASTI 5v kanssa.

on isojen tyttöjen leikkejä ja juttuja, ja kyllä 5v sotkee ne aivan varmasti.

eli sanoisin, etsi kavereita 5v ja anna isosiskon olla omien kavereiden kanssa, pääsääntöisesti.

toki ehkä kerran viikossa pienempi mukaan tms... ja ei kai ne 8v kaverti teillä asu??? eli on hetkiä jolloin, 8v ei ole omia kavereita ja silloin leikkii pienen kanssa..

ja kyllä se teidän vauvakin nukkuu päiväunia varmaan monta tuntia?? silloin sinä voit pelata ja touhuta 5v kanssa.

eli omasta kokemuksesta sanon ehdotoomasti ison on saatava olla omien kavereidensa kanssa , ilman pikkusiskon jatkuvaa perässä vetämistä!!!!!!

Vierailija
4/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan kyllä pelailla pelejä pienemmän kanssa, mutta ei hän tahdo oikein kelpuuttaa enää vain minun seuraani, kun pitäisi olla toisia lapsia kavereina.

Aika toivottavasti korjaa tätäkin tilannetta ja pienempi löytää omia kavereita, kunhan eskari alkaa vuoden päästä.

ap

Vierailija
5/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina piti vetää peräässä pikku veljee!!! mihinkään ei voinut pihasta lähteä, omat kaverit menivät...

kukaan ei halunut jäädä meidän kaa leikkiin, kun pikkuveli oli aina riippanaa jne jne jne

eli pian olin aika kaveriton : (

nyt mulla tytä, jolla kaveri, jolla pienempi sisarus, jota joutuu hoitamaan .....

eli tuo kaveri ei pääse meille koskaan leikkimään jne jne kun pikkuista pitää hoitaa=leikkiä siis hänen kanssaa... sinne ei heille saa mennä leikkimään mun tytär koskaan, vaikka toki tykkää pienemmistäki lapsista,

nyt tilanne mennyt siihen, etä omani on löytänyt monta uuutta kaveria :) eli tuo isosiko on yksin...alkujaankaan ei ollut hänellä muita kavereita, kun meidän tyttö :(

hoitelee nyt= vetää perässän pikku sisarrustaan......

eli ei hyvä ei ....

perhee isot siskot ja veljet eivät ole lapsenvahteja perheissään !

toki leikkiä pitää, mutta omaakin aikaa ja omia menojakin pitää olle, etenkin ikää kun tulee niin omaa ikätasoistaan seuraa ja menoja

sekin ärsyttää, kun ei voi lähteä mukaan sinne/ttänne, kun pikkusis´rakaan ei pääse.....on epäreilua kuulemma pienempää kohtaan......

eli OMAT KAVERIT ON ETSITTÄVÄ KAIKILLE, JA TOISINAAN YHDESSÄ.

Vierailija
6/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerta leikit sujuvat sisarusten välillä niin tottakai sitä pitä vahvistaa. Ei naapurin tyttö voi olla tärkeempi kuin oma sisko.

Onneksi meillä ei ole veljiä syrjitty kavereiden taholta. Mutta poikien leikit taitavatkin olla enemmän laumaleikkejä - mitä enemmän porukkaa sitä parempi. Ja jos pienin pojistamme kiukuttelee eikä tottele sääntöjä saa hyvin pian palautetta isommilta pojilta, joten jos ei leiki sääntöjen mukaan niin kiukutelkoot sitten rauhassa kotona yksinäisyyttään.

Mutta meillä on aina painostettu että veljiä puolustetaan ja pidetään yhtä. Ei meille tule ketään meidän kotiin meidän lapsia syrjimään.

Mutta ei meillä kuitenkaan isoveljet ole pienempiensä lastenvahteja (muuta kuin hetkittäin kotona jos pyydän). Eli ulos ja kavereille pääsee vasta kun ikä riittää ja leikkeihin otetaan kaikki mukaan jotka kykenevät.

Mutta tytöt eivät taida leikkiä ihan samalla tavalla.

Vierailija
7/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pareittain menevät, ja siihen ei ketään huolita kolmanneksi, ei edes toista samanikäistä, saatikka pienempää sisarusta:(

Vierailija
8/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tilannetta kyllä. Itse olen leikkinyt pienen kanssa joskus ja isäkin kotona ollessaan. Meillä taas kävi niin, että isosiskon kaverit ovat lähteneet kesälomalleen jonnekin ja siksi sisko onkin ollut enemmän pikkusiskon kanssa. Ehkä voisi koettaa rajoittaa kaverin kanssa oloa jossain määrin, esim. aamusta tai illasta vai ovatko he yhdessä aamusta iltaan. Mutta en käskisi leikkimään pikkusiskon kanssa, koska en usko vaatimuksista tulevan hyvää leikkiä. Leikki syntyy jos syntyy. Tilanteesta riippuu pyytääkö ottamaan pikkusisko mukaan. Me ei ole tehty sitä, mutta joskus pikkusisko on ollut mukana pihaleikeissä.

Vierailija
9/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi niinpäin että pienemmän 6v tytön kaverina on yhdet siskokset jotka syrjivät meidän isompaa tyttöä. Juostaan pakoon, ei otettaisi leikkiin, jos 7v menee mukaan näiden siskosten pihaan mihinkään ei saisi koskea jne. Olen myös miettinyt että mitä tekisi.

eli pareittain menevät, ja siihen ei ketään huolita kolmanneksi, ei edes toista samanikäistä, saatikka pienempää sisarusta:(

Vierailija
10/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokikin jos isommalla on ikäisensä kaveri, voi olla ettei pienempää aina huolittas mukaan. Kyllä mä välillä "pakotan" leikkimään pienemmänkin kanssa. Sanon jo kaveria pyydettäessä että saa pyytää jos pienempi otetaan mukaan. Toki saavat välillä leikkiä omineenkin ja jos isompi lapsi menee kaverilleen leikkimään, ikinä en työnnä nuorempaa mukaan

Vierailija
11/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi niinpäin että pienemmän 6v tytön kaverina on yhdet siskokset jotka syrjivät meidän isompaa tyttöä. Juostaan pakoon, ei otettaisi leikkiin, jos 7v menee mukaan näiden siskosten pihaan mihinkään ei saisi koskea jne. Olen myös miettinyt että mitä tekisi.

voisitko keskustella suoraan heidän kanssaa ?

6 ja 7v on liki samanikäisiä, eli siltä osin leikit varmaan sujuu.

mun tyttö on 7v ja kavereina on 6-8 vuotiaita tyttöjä ja poikia.

kolmen vuoden ikäero on täysin eri, kuten ap:n tilanteessa on ! se on jo niin suuri ikäero, ettei leikit millään voi olla tasapainossa.

Vierailija
12/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄmä pienempi lähinnä menee vain isompien perässä. Silti meillä ei ole tätä pienempääkään koskaan pois ajettu. Mutta kun vanhemmat käyttäytyvät samoin, se minua hämmästyttää. Miltä näistä vanhemmista tuntuisi jos meilläkin sanottaisiin että tämä teidän 4v voi painua kotiinsa, ei sitä täällä kaivata?

Ihmetyttää.

kolmen vuoden ikäero on täysin eri, kuten ap:n tilanteessa on ! se on jo niin suuri ikäero, ettei leikit millään voi olla tasapainossa.

Vierailija
13/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄmä pienempi lähinnä menee vain isompien perässä. Silti meillä ei ole tätä pienempääkään koskaan pois ajettu. Mutta kun vanhemmat käyttäytyvät samoin, se minua hämmästyttää. Miltä näistä vanhemmista tuntuisi jos meilläkin sanottaisiin että tämä teidän 4v voi painua kotiinsa, ei sitä täällä kaivata?

Ihmetyttää.

oudolt tuntuu ettei 7v kelpaa 6 vuotiaiden seuraan.

ehkäpä ei itse 7v halua??

ottaisin kaikki lapset pöydän äärelle ja kesksutelisin asiasta.

ja toki ekaks 7v kanssa, et haluaako olla niide pienempien kanssa.

Vierailija
14/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iloinen, puhelias ja sosiaalinen mutta ei kai voi nyrkkitappeluunkaan alkaa jos toiset vain juoksevat pakoon ja ilkeilevät. Ei kai voi pakottaa leikkimään jos heidän perheessä ollaan sitä mieltä että tuo käytös on ihan ok.

t. se 6v ja 7v siskosten äiti

Vierailija
15/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iloinen, puhelias ja sosiaalinen mutta ei kai voi nyrkkitappeluunkaan alkaa jos toiset vain juoksevat pakoon ja ilkeilevät. Ei kai voi pakottaa leikkimään jos heidän perheessä ollaan sitä mieltä että tuo käytös on ihan ok.

t. se 6v ja 7v siskosten äiti

kutsu teille lapset leikkimään ja sivusta seuraaa miten toimivat, ohjaile heitä.. ovat kaikki pieniä ja kaipaavat ohjausta

Vierailija
16/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukset leikkivät vaikka koko päivän keskenään, jos ovat kahden. Jos taas isommalla on kaveri kylääsä, niin tietenkin pikkusisko jää ulkopuolelle...

Ainoa ratkaisu olisi löytää pikkusiskollekin "oma" samanikäinen kaveri, jonka kanssa leikit sujuisivat.

Meillä on toimit hyvin se, että kummallakin on oma kaveri yhtäaikaa kylässä. Jos vain pikkusiskolla on vieras, niin isompi tuppaa kyllästymään ja häiritsee pienempiä minkä ehtii...

Vierailija
17/17 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus on 8v. ja isoveli 10v. Vanhemmalla lapsella lievä kehitysvamma.

Meillä sääntö, että näin kesäaikaan otetaan sisarukset mukaan ja muutenkin huomioon.

Meidän vammaisella lapsella ei ole kavereita.

Mikäli kuopuksen kavereille ei sovi, että toinen lapsemme on leikeissä mukana, niin sitten ei sovi olla kuopuksenkaan kanssa.

Eli annat olla kaverin kanssa kaksistaan, mutta välillä on otettava sisar mukaan.

Meillä kuopus hyväksyy asian ja olen hänelle puhunut kuinka rankaa on olla kaveriton.

Saa kuitenkin paljon olla kavereiden kanssa kaksistaankin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän