Laiska ja passiivinen vai vain ujo ja kokematon lastenhoitaja?
Saatiin kesävieraaksi tuttavaperheen tyttö, jonka oli tarkoitus viettää kesää ja auttaa kotitöissä. Homma ei vaan 1,5 viikonkaan jälkeen suju toivotulla tavalla, kun samoista helpoista rutiineista pitää sanoa joka kerta erikseen. Esim oven vieressä olevan roskapussin voi viedä ulos. Samalla portaalla olevat kuivuvat kukat voi kastella. Lapsen hiippailevat takaisin helmoihini kun hoitaja ei huomaa. Telkkari ja netti vievät kaiken ajan. Hän ei ole kertaakaan puhunut meille oma-aloitteisesti, puhuteltaessakin vastaus on useimmiten olankohautus.
Ollaan maksettu hänen matkansa, hankittu puhelin ja siihen puheaikaa ja vielä 35 euroa annoin käyttörahaa kun ei näyttänyt hänellä olevan yhtään.
Eli miten ohjata häntä paremmin kun itse taidan odottaa liian suurta oma-aloitteisuutta? Kokematon olen teinin kanssa.
Kommentit (25)
Ellei hänellä ole lastenhoitokokemusta, hän saattaa tosiaan ajatella, että puistosta voi tulla pois, kun lapset niin sanovat.
Kun he seuraavan kerran lähtevät puistoon, sano, että tulkaa klo x pois sieltä. Sitten sanot lapsille, että voitte tulla kotiin, kun tyttö niin sanoo.
Jos hommana on lastenhoitoa 2 x 3 h viikossa, ei voi odottaa, että teini tajuaa viedä roskat. Hän todennäköisesti ei kovasti hoida oma-aloitteisesti kotitöitä, vaan hän vie roskat kotona, kun käsketään.
Sopikaa vaikka jo tänä iltana, mihin kellonaikaan seuraavina päivinä on ne teinin hoitopätkät. Kokemattomalle hoitajalle joudut todennäköisesti ohjelmoimaan ajat ihan täyteen jotain. Jos hän ei osaa leikkiä lasten kanssa, hän ei sitä osaa tehdä, eikä siinä auta opastaminen. Sen sijaan pitää olla jotain tekemistä, kuten jonkun aikaisemman kirjoittajan ehdottamat vesivärimaalaamiset ja askartelut. Lautapelit varmaan onnistuisivat.
Eväsretket (vesipullo ja viinirypäleitä) johonkin vähän pidemmälle voisivat viedä aikaa, jos liikenne ja lapset ovat sellaiset, että teinin voi heidän kanssaan päästää.
Lupa komentaa ei auta, jos ei ole mitään tajua siitä, miten lapset saadaan pysymään kiinnostuneena asioista, tai jos lasten kanssa oleminen ei varsinaisesti tunnu kiinnostavalta. Eivät minun lapset ainakaan jaksa olla sellaisen aikuisen(a pitämänsä henkilön) kanssa, joka ei esim. reagoi heidän puheeseensa.
nykyaikana ole "nuorille kesätöitä", kun ennen niitä oli aina tarjolla. Kukaan ei uskalla tarjota teinille mitään apuhommia, kun vanhempienkin odotukset on tota tasoa. On vaan aika vaikea saada sitä ensimmäistä oikeaakaan työpaikkaa, jos ei ole missään saanut oppia edes sellaista tilannetajua ja kohteliaisuutta ja ihmisten kanssa toimintaa, että selviytyy läpi työhaastattelun (tule ajoissa, sano päivää, pukeudu asiallisesti, älä mutise lattiaan jne).
Minusta kyseessä on vain ujous. Itse olin päiväkodissa tetissä, ja olin ihan samanlainen. Istuin tuppisuuna kireästi sohvalla, ja tein jotakin vain jos sitä pyydettiin. En todellakaan ole mikään kermaperse, vaan kyseessä on luonteenpiirre. Rakastan lapsia, mutta kokemattomuuteni vuoksi en osaa olla luonteva heidän seurassaan.
Toki kyseessä oleva teini voi olla laiska, mutta puhumattomuus ja kykenemättömyys tekemään mitään ilman ohjeistusta vaikuttaa ujoudelle. Jos ei tee mitään vaikka pyydetään, niin silloin kyllä on laiska.
kun ylläpito on luvattu ja iltapala on joka ilta about samaan aikaan, niin olisi ihan luontevaa tulla esim alakertaan odottamaan iltapalaa tai joskus vaikka tarjoutua auttamaan, mutta hänet pitää käydä hakemassa joka kerta ja hän tulee, syö, nousee ja nykyisin sanoo kyllä myös kiitos.
Iltapalaesimerkki siksi, että se on päivän ainoa rauhallinen hetki, jossa voidaan koko perhe jutella koska päivät me aikuiset ollaan töissä, lapset hoidossa ja hän siellä kesätöissään. Viikonloppuisin saa koko perhe toki muutakin ruokaa kun ip:n.
ap