Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laiska ja passiivinen vai vain ujo ja kokematon lastenhoitaja?

Vierailija
25.06.2012 |

Saatiin kesävieraaksi tuttavaperheen tyttö, jonka oli tarkoitus viettää kesää ja auttaa kotitöissä. Homma ei vaan 1,5 viikonkaan jälkeen suju toivotulla tavalla, kun samoista helpoista rutiineista pitää sanoa joka kerta erikseen. Esim oven vieressä olevan roskapussin voi viedä ulos. Samalla portaalla olevat kuivuvat kukat voi kastella. Lapsen hiippailevat takaisin helmoihini kun hoitaja ei huomaa. Telkkari ja netti vievät kaiken ajan. Hän ei ole kertaakaan puhunut meille oma-aloitteisesti, puhuteltaessakin vastaus on useimmiten olankohautus.

Ollaan maksettu hänen matkansa, hankittu puhelin ja siihen puheaikaa ja vielä 35 euroa annoin käyttörahaa kun ei näyttänyt hänellä olevan yhtään.

Eli miten ohjata häntä paremmin kun itse taidan odottaa liian suurta oma-aloitteisuutta? Kokematon olen teinin kanssa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvempi teini osaa esim. tehdä kotitöitä reippaasti. Kukkien kastelu ym. ei onnistu kun sitä ei ole tehnyt (jos siis äiti aina tekee). Sano vaan edelleenkin että mitä toivot teinin tekevän ja muista kiittää! Telkkarista voisitte laittaa tulemaan lastenohjelmia, perustele asia niin että lasten ei ole hyvä nähdä muuta. Ja sano että nettiä tyttö voi käyttää lasten mentyä nukkumaan. Kaikki eivät osaa olla luontevasti lasten kanssakaan. Keksi jotain kivaa mitä voivat tehdä lasten kanssa yhdessä, esim. pleikkarin pelaaminen, pihapelit, retki leikkipuistoon. Ei teini osaa vaan alkaa hoitamaan lapsia jos ei ole sitä tehnyt ennen. Homma alkaa toimia kun on yhteistä kivaa puuhaa jonka avulla tutustuvat.

Vierailija
2/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella, että ainakin yksi mun teineistä olisi juuri tuollainen. Hän on ujo ja arka eikä mitenkään oma-aloitteinen. Mutta kun pääsee kuorestaan ja tietää, mitä pitää tehdä, niin on todellakin ahkera ja tulee toimeen ihmisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin yritän toimiakin. Sanon selvästi mutta kohteliasti, mitä toivon hänen tekevän, ja kiitän siitä. On ollut aiemmin hoitamassa sukulaislapsia, taaperoikäisiä. Hän ei vaan ole luonteeltaan kovin pirteä tai innostava. Esim lapset lähteävän hänen leikeistään pois, koska vaan puhumattomana siirtelee palikoita eikä jututa tai edes vastaa lasten puheeseen.

Noh kaipa tämä tästä, tulipa koettua. :)

Vierailija
4/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä sisäleikkejä oikein osaa nuo teinit, varsinkaan jos ei ole omia sisaruksia, joiden kanssa puuhailee normaalisti. Ulos tekemään jotain lasten kanssa.

Ja tehkää lista niistä velvoitteista, joita teinin pitää hoitaa päivisin, niin voi hoitaa tehtävänsä ja sitten olla rauhassa. Inhottavaa, jos joutuu odottamaan käskyjä ja miettimään, mitä töitä se emäntä vielä mahtaa keksiä.

Vierailija
5/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on sellainen, että ei kaipaa ympärilleen aikuisia. Pelkästään lasten kanssa hän saattaa hyvinkin rentoutua ja jutella heille.

Vierailija
6/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä hän tosiaan tarvitsee selkeämmän ohjeistuksen. Istukaa alas yhdessä ja käykää läpi, mitä häneltä odotetaan (varmaan olette näin tehneetkin). Ja kirjatkaa ylös (hän kirjaa) nämä roskapussit, kukat ym. Ja lapsiin liittyvät asiat.

Ja kun/jos joku asia sujuu, niin siitä hyvää palautetta heti :o)

Vierailija
7/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kerran viikkoon, kun on tehnyt tietyt paperilla sovitut hommat esim.

- roskapussi ulos päivittäin

- lapset pihalle ja puistoon joka päivä esim. 1 h

- lautapelien pelaaminen lasten kanssa esim. 30 min.

- pihaleikit lasten kanssa 1h

- sisäleikit 1h

- pöydän kattaus

- tiskit

Siis ohjeista, miten odotat hänen käyttävän päivänsä ja milloin on vapaata aikaa ja nettiaikaa. Säännöt helpottavat. Laita siis ihan kellonaikoja, jotta teini voi siitä tarkistaa, mitä milloinkin pitäisi tehdä. Voit myös auttaa häntä luomaan lapsille esim. seikkailurataa tai opastaa satujen lukemisessa tai vaikkapa vaan musiikkituokiosta tanssin parissa. Anna hänen järkätä lapsille askartelutuokio tai vesivärimaalaushetki,mutta opasta ensin selkeillä ohjeilla. Voisitte vaikka aamuisin aamupalan jälkeen käydä läpi päivän tapahtumat, jotta homma sujuisi ja saisit itse keskittyä rauhassa omiin juttuihin.

Vierailija
8/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä ei. Kuinka monta viikoa ja kuinka monta tuntia päivässä oletat teinin tekevän töitä majoitus- ja ruokapalkalla + matkojen hinnalla? Miten toivoisit asian itse olevan, jos olisit tämä teini? Ainakin minä toivoisin, että olisi selvästi etukäteen sovitut työajat ja tehtävät. Työajan ulkopuolella voisin sitten hyvällä omallatunnolla tehdä omia juttujani, eikä tarvitsisi miettiä, olenko tehnyt tarpeeksi ja koska emäntä pyytää seuraavan kerran minua tekemään jotain.

Teillä ei ole ilmeisesti sovittuna selkeästi työaikoja, jolloin teinin on tavallaan pakko tehdä niitä omia juttuja lastenhoidon ohessa, koska muuten hänellä ei ole omaa aikaa ollenkaan. Minusta olisi reilumpaa sopia, että teini hoitaa lapsia esim. 8-12 ja 14-16, ja muun ajan hän saa sitten tehdä mitä haluaa.

Vierailija
9/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sinäkö kaikki? Oikein kapitalisti..pee olet, jos noin toimit?

Vierailija
10/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin viikon ajan. Hänen tehtävänään oli hoitaa kahta alle 5-vuotiasta lasta klo 9-16. Toinen perheen vanhemmista oli kyllä kotona, mutta tekemässä palkkatyötä toisessa huoneessa.

Jälkikäteen perheen äiti valitti minulle, että teini ei oma-aloitteisesti esim. tyhjentänyt tiskikonetta ja tehnyt vastaavia kotitöitä. Minä olin suoraan sanoen tyrmistynyt. Minusta 15-vuotiaalle oli jo ihan tarpeeksi työtä siinä, että hän hoiti kahta alle 5-vuotiasta kuusi tuntia päivässä ruoka- ja majoituspalkalla (maksoimme itse matkat).

Vierailija
11/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosiaan ole riittävän selkeästi sopinut velvoitteista. Sopimus oli että hän hoitaa 2 kertaa viikossa 2-3 tuntia lapsia. Vaikutti että ei ole liian iso kokonaisuus hallita. Lapset vain "karkaavat" häneltä, esim pitäisi porukan olla tunnin verran lähipuistossa, joka rajoittuu kotipihaamme jotta minä voin vaikka siivota autotallia ja yhtäkkiä lapset ovatkin autotallissa ja hoitaja vain toteaa, että "ne ei halua enää olla" ja menee sisälle omaan huoneeseensa. Vaikka siis on sekä lapsille että hoitajalla sanottu, että hän saa ja pitää komentaa lapsia.

Palkanmaksusta nimenomaan sovittiin, että sitä ei makseta, koska tämä järjestely mahdollistaa hänelle ison kaupungin kesätyömarkkinat eli näin sai kesätyön joka muutoin olisi jäänyt saamatta.

ap

Vierailija
12/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän kuuloista tu ap:n kuvaama meininki. Nuoren pitäisi olal koko ajan käytettävissä ja ilmeisesti oma-aloitteisesti ymmärtää tehdä kaikkea ap:n mieliksi. Ilmeisesti työtehtävistä eikä työajoista ole sovittu mitään eikä nuori saa edes kunnon palkkaa lastenhoidosta tai muista töistä??? Voi parkaa, pilaa varmaan kesälomansa ap:n kaltaisen orjapiiskurimarttyyrin hoteissa. Ei työaikoja, ei palkkaa - kuulostaa aikamoiselta kotitalousorjuudelta. Ap on tainnut haluta halvan pompoteltavan ja nyt haukkuu nuorta jo _laiskaksi_!! Voi helvetti, onneksi omat lapseni saivat ihan oikeita kesätöitä niin ei tarvitse kenenkään piikana juosta halveksittavana. Häpeä ap, teet huonon vaikutuksen teiniin "työnantajana".

Vierailija
13/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinille voi olla vaikea ymmärtää mitä kaikkea pitäisi tehdä ja lastenhoitokin vähän hassua jos olet kuitenkin kokoajan paikalla?

Sopisin teinin kanssa yhdessä kaikki hommat ja kuinka usein ne pitää tehdä. Kannattaa kirjoittaa paperille ylös, jotta teini voi ne sitten siitä tarkistaa. Mä en teininä olisi varmaan tajunnut seurata pitääkö kukkia kastella tai roskat viedä, varsinkin kun on toisen kotona (eikä ehkä tiedä kehtaako toisten asioita mennä ominpäin hoitamaan).

Lastenhoito sujuu varmasti parhaiten kun et ole itse läsnä vahtimassa.. voit aloittaa vaikka jollain pienellä kauppareissulla tms. Lastenhoitoonkin aina joku sovittu selkeä aika!

Vierailija
14/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ei ole kyse siitä mistä epäilet. Nuoren ei todellakaan tarvitse olla koko aikaa käytettävissä, hänellä on oma huone, jonne muut eivät mene ja kesälomareissun kulutkin on maksettu of course meidän pussista. Olen ihan samaa mieltä kanssasi ja itseasiassa nimenomaan nyt mahdollistan nuorelle kunnollisen työehtosopimuksen mukaisen kesätyöpaikan saamisen. Tästä saadun palkan hän saa kokonaan itselleen eli ns. työnhankkimiskuluja ei ole paitsi se menetetty vapaa-aika lastenhoitoon.

Tosiaan odotetut tehtävät pitää varmaan aina vain tarkemmin yksilöidä. Ajattelin vain että on joustavaa olla vaatimatta esim sitä roskapussin vientiä kello 16, vaan että vie sen samalla kun muutenkin menee ulos sitten jossain välissä.

Toinen ongelmaksi kokemani on hänen vähäpuheisuus, vaikka olen kysellyt koti-ikävästä ja vanhempiinkin on oltu yhteydessä ja aika paljon näytetty hänelle kaupunkia, sen tapahtumia, kutsuttu meidän seuraan esim iltapalalle tms, ettei kokisi olevansa joku ulkopuolinen talossamme. Tämä on kai luonnekysymys, eikä toista voi toki muuttaa. Tai sitten kesätyö väsyttää ja se koti-ikävä vaivaa kuitenkin.

ap

Vierailija
15/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että sulla on käsissäsi kermaperse jota ei ole kotonaan opetettu mitään tekemään.

Astetta kovempaa otetta kehiin, keskustelu suorin sanoin illalla lasten mentyä nukkumaan ja tavoitteet viikon ajalle; ellei suoriudu saa lähteä kotiinsa.

Ja en, en oloe natsimutsi vaan ihan tavallinen duunariäiti jolla on samanlaiset teinit. Eivät seiso työn vieressä ja todellakin vastaavat kun puhutellaan.

Ihme paapomista liikkeellä täällä!!

Vierailija
16/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suoraan sanottuna en ihmettele, jos on koti-ikävä ja netti kiinnostaa. "Iltapalalle seuraan kutsuminen" ei varsinaisesti kuulosta siltä, että nuori olisi otettu avosylin perheenjäseneksi. Pikemminkin kuulostaa siltä, että sillä on jossain oma nurkka, jossa se saisi olla, jos toteuttaisi myös ap:n ääneenlausumattomat toiveet.

Vierailija
17/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en katselisi kotonani kovin kauaa, tuohan on yksi kersa lisää sen sijaan että edes yrittäisi olla avuksi ja käyttää aivojaan?

Vierailija
18/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan päästä ikinä näkemään tätä asiaa samoin. Lue ihan ajatuksella, mihin muuhun vierastamme on kutsuttu kuin iltapalalle.

t. ap

Vierailija
19/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti on siinä, että oikeasti teillä asuvaa alaikäistä nuorta ei pitäisi tarvita "kutsua seuraan iltapalalle" tai mihinkään muuhunkaan, koska sen pitäisi olla itsestään selvää, että hän on tervetullut. Teillä ei selvästi ole. Jos sitten on vähänkään arka nuori, niin tuloshan on se, että sillä on ihan hirveä koti-ikävä.

Parempi olisi olla vaikka rehellisesti yksin kuin jossain, missä ei ole oikein tervetullut eikä hyväksytty.

Vierailija
20/25 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas kuulostaa nimenomaan ujolta. Ehka vanhemmat on pakottaneet tulemaan teille ujoudesta huolimatta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan