Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisoni ja väsymys

Vierailija
25.06.2012 |

Olen sairastanut reumaa useamman vuoden ja peruslääkityksen oletettiin viime talvena olevan siinä kunnossa, että minut siirrettiin reumapolilta tk:n hoitoon.

Nyt reuma on sitten päättänyt aktivoitua ja lääkäri määräsi minulle kortisonikuurin torstaina (ja alotin sen perjantaina). Kuurin aloituksen yhteydessä alkoi aivan järjetön väsymys. Nukuin juhannuksena yhteensä 40 tuntia (pe-su) ja viime yönäkin 9,5 tuntia. Silti olen ollut tänään tähän saakka kuin horroksessa.

Selitykseksi en kelpuuta, että reuma väsyttää. Kyllä se väsyttää, muttei se selitä näin yllättäen alkanutta väsymystä, aktivoituminen on kuitenkin tapahtunut hitaasti toukokuulta alkaen ja tämä väsymys tuli ihan yllättäen.

Onko joku muu saanut vastaavaa väsymystä pienehköllä kortisoniannoksella (10 mg/vrk)? Aikaisemmin ole ollut kuurin aloittamisen jälkeen todella virkeä ja aktiivinen, jopa yliaktiivinen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuna lääkityksenä menee trexan, oxiclorin ja salazopyrin (+Relifex kipuun). Nämä kaikki kropan sietämillä maksimiannoksilla. Trexania olisi teoriassa vara nostaa, mutta vetää isommalla annoksella hengityksen niin ahtaalle, ettei sitä voi käyttää.

Kortisonin olen nyt ottanut viitenä päivänä. Flunssan oireita ei ollut ennen kuurin aloitusta eikä nyt. Verenpainetta ei ole nyt mitattu, mutta normaali se yleensä on ollut.

Edellinen kokemus kortisonikuurista isommalla annoksela oli juur tuollainen durasell-kokemus. Siksi tämä yllättää entistä vahvemmin.

Katselen vielä tämän päivän ja soitan sitten lääkärille. Tämä väsymys vie työkyvyn. Olen jonkun sortin turvallisuusriskikin. Saapi sitten arvioida kortisonin tarpeen uudelleen ja laitella tarvittaessa eteenpäin lääkityksen arviointiin

Vierailija
2/13 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 6 kk kortisonia annoksella 60-5 mg, siis kuudesta kympistä lähdettiin ja pikkuhiljaa vähenneltiin, ja mulle kävi just noin. En herännyt ikään kuin ollenkaan, olin ihan kuin jossain pöllyssä koko päivän, sanoin ja tein asioita erityisesti töissä josta en enää tunnistanut itsenäni. Tein vuorotyötä, ja iltavuoron jälkeen kotiin ajellessani pelkäsin ajavani kolarin, oli jo sellainen väsymys että hällä väliä, en enää välitä mistään kunhan vaan pääsen nukkumaan. Lääkitys on nyt ohi ja olo taas normaali. Olo oli ehkä jotain sellaista että olisin jäänyt katujyrän alle ja vielä senkin jälkeen joku olisi lyönyt pampulla päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti toivon, että olo helpottaa kun annos laskee. Tosiaan tarkoitus on laskea pienimpään mahdolliseen annokseen, jolla tulee toimeen (lääkärin esimerkki oli 2,5 mg joka toinen päivä). Eli sinällään suoranaisesti ei ole tietoa kuurin lopusta, mikä hieman ärsyttää. Toisaalta kun on halu päästä eroon lääkkeesta, niin ei kai sitä loppuikäänsä joudu syömään.

Tänään on ollut ehkä vähän helpompi päivä ja aamulla olin lähes oireeton, joten huomenna otan pienemmän annoksen, jos se lähtisi osaltaan helpottamaan väsymystä.

Ap

Vierailija
4/13 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis pelkkä reuma ja tulehdus ja kipu, vaan se, että e kipu on syönyt sun voimia ja estänyt kunnolla lepäämästä jo pitkään, toukokuulta alkaen. kun sitten se kipu alkaa helpottaa, sun ruumis alkaa periä univelkoja. Nukut siis nyt kun taas pystyt.

Ootko sä nyt terveyskeskuslääkärillä vai reumapolilla? Onko toivoa punktioista? Eikö ne auttais tehokkaammin ja nopeammin?

Vierailija
5/13 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse olisi vain yhdestä tai kahdesta nivelestä, niin (punktio ja) kortisonipiikki olisi varmasti kaikin puolin helpompi. Etenkin jos syylliset olisivat isoja niveliä. Mutta varpaiden pikkuniveliin on tosi hankala pistää ja käsiinkin pitäisi pistellä moneen kohtaan. Eli sinällään systeeminen lääkitys on perusteltua. Etenkin kun olen kesätöissä kaukana tk:stani, joten monena päivänä pistäminen ei oikein onnistu - enkä todellakaan anna pistää molempiin käsiin samalla kertaa.

Tuo kiputeoria kuulostaa melko hyvältä. Voisin melkein ostaa sen. Tosin vähemmän olen öisin heräillyt tänä kesänä kuin aikaisemmin...

Vierailija
6/13 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kortisonipulssin(3päivää). Väsytti ja joka paikkaa särki,rytmihäiriöitä(syke tippui sekunnissa 80:stä 40:een ja rinnassa muljahteli),oksetti ja olo oli kaikkea muuta kuin hyvä. Pystynyt edes hiuksia harjaamaan ilman särkyä. Ei ollut kiva kokemus.

Vierailija
7/13 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kortisonipulsseja?

Vierailija
8/13 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää ihan samalla tavalla kuin useampien liian lyhyiden yöunien jälkeen tai toisena yövuorona 2-4 välillä. Siis sellainen kaiken voittava väsymys, joka nukuttaa melkein väkisin. Helpottaa vähitellen päivän mittaan, jos pysyy liikkeessä, mutta valtaa taas jos on paikallaan.

Parit päiväunet pystyisi hyvin nukkumaan ja siitä huolimatta yöuni on hyvälaatuista, mikä on minulle erittäin epätyypillistä. Yleensä nukun korkeintaan muutaman tunnin pätkiä ja katson välillä kelloa. Muutenkaan en ole mikään sikeäuninen, joten moinen olotila on todella ihmeellinen.

ap

toi 10mg ei ole iso annos olleskaa, joten ei pitäisi kyllä kovin hirveetä oolla....

entä verenpaine?? kortisoni nostaa sitäkin...????

montako päivää on kuurin jo mennyt???

mä sinuna soittaisin kyl lääkkeen määränneelle lääkärille tai polille, jossa tuota vaivaa hoidetaan..

kysy ekaks hoitsulta apua, se voi kysyä sit lääkäriltä.

mulla siis kortisonia mennyt vuosia, suuriakin annoksia 50 mg päivässä jne

nyt 5mg aamuisin, eikä oireita mitään ennää ole.

jos joku infektio tulossa ?? kortisonihan peittää infektioita.....

eli onko flunssa oireita

Vierailija
9/13 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siis väsytä, vaan vie unet ja laittaa liikkeeele...

mutta mulla nousi verensokerti pilviin kortison aloituksen jälkeen , ja se väsytti , nukuin istualleni.

eli milloin väsy alkaa ?

itsellä alkoi iltapäivällä, kun kortison vaikkutsu huipussaan, eli otin pillerit aamulla

jouduin aloittamaan isuliinitkin.

Vierailija
10/13 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää ihan samalla tavalla kuin useampien liian lyhyiden yöunien jälkeen tai toisena yövuorona 2-4 välillä. Siis sellainen kaiken voittava väsymys, joka nukuttaa melkein väkisin. Helpottaa vähitellen päivän mittaan, jos pysyy liikkeessä, mutta valtaa taas jos on paikallaan.

Parit päiväunet pystyisi hyvin nukkumaan ja siitä huolimatta yöuni on hyvälaatuista, mikä on minulle erittäin epätyypillistä. Yleensä nukun korkeintaan muutaman tunnin pätkiä ja katson välillä kelloa. Muutenkaan en ole mikään sikeäuninen, joten moinen olotila on todella ihmeellinen.

ap

Vierailija
11/13 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prednisolon väsyttää ainakin mua ihan hirveesti 

Vierailija
12/13 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta puolestaan tuntuu näin viikon Prednisolonia laskevalla annoksella aina 30mg stä 10:een saakka nauttineena, että olen pirteämpi kuin ennen kuuria. Käytän astman pahenemisvaiheen äärimmäisenä hoitomuotona tätä kortisonitablettikuuria. Täysillä menee muuten Formoterol ja Alvesco ja lisänä montelukasti, dg. keskivaikea astma. Ihanaa , kun henki taas kulkee :) :) Astmaatikkojen kokemuksia ko.lääkkeestä olisi mukava lukea! 

Katjuska

Vierailija
13/13 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään aamupäivällä kortisoonipiikin olkapäähän.Tuli iltapäivällä ihmeväsymystä.Verenpaine nousi ja sydämmen syke nousi myös..ihan epämääräinen olo.Nukahdin vain sohvalle.Nyt illal viel samaa,mut hieman jo helpompiolo.Vähän etovakin ollut olotila.

Siksi mietin voisko kortisooni piikki olla osasyynä.