Kysy ulkomailla asuvalta!
Moikka!
Jos olette muuttamassa ulkomaille, tai harkitsemassa sitä, niin vastaan mielelläni kysymyksiinne :) Muutenkin saa kysellä elämästäni Espanjan auringon alla.
Olen siis asunut nyt kolme vuotta Valenciassa ja täällä olen ollut matkatoimistossa töissä. Nyt olen kuitenkin äitiyslomalla. Perheeseeni siis kuuluu espanjalainen mies sekä kaksi tyttöä 6 kk ja 3.v
Laittakaa kysymyksiä tulemaan :)
Kommentit (16)
Minkälaisessa talossa asutte?
Aiotteko lopullisesti jäädä sinne, vai oletteko harkinneet muuttoa Suomeen?
Espanjassahan on siis tosi paljon työttömyyttä, mikä on tosi ikävä asia! Periaatteessa katukuvassa se ei niin näy, jotenki tuntuu että se on aika hiljainen ongelma, joka ns. lakaistaan maton alle.
Oman työni puolesta en pelkää, olen muutenkin ajatellut jäädä kotiäidiksi vähäksi aikaa. Miehelläni on oma firma, jossa olen jonkun verran tehnyt töitä.
Muutin mieheni perässä tänne, joten taloa en joutunut etsimään. Asutaan uima-altaalla varustetussa omakotitalossa.
Ei ainakaan vielä ole suunnitelmissa muutto Suomeen, koska miehellä on yritys täällä jne.
Jännä miten kolmessa vuodessa on tänne juurtunut, ettei osaa enään kuvitella elämää Suomessa. Kaikki joutuis taas aloittaan tavallaan alusta.
Onko mukava viettää siestaa suomalaisten pankkitukirahoilla. Suomessa veronmaksajat maksoi 90-luvulla itse omat pankkitukensa vaikka maa kieppui konkurssin partaalla. Aiotteko jotenkin kiittää edes köyhää Suomea joka antaa teille vähistään?
Mä en valitettavasti vastaa mitenkään Suomen tai Espanjan raha-asioista, joten en osaa sanoa.
puhutko siis espanjaa? Entä mitä kieliä aiotte lapsillenne opettaa?
Miksi joku espanjalainen ei ole paikallasi
Puhun espanjaa vain muutaman lauseen, joten miehen kanssa keskustellaan englanniksi. Lapsistamme tulee kaksikielisiä, minä puhun englantia ja mies espanjaa.
Matkatoimisto jossa olin töissä, on mieheni hyvän kaverin omistama. Sitä kautta sain töitä.
Tapasin mieheni kun olin reilu neljä vuotta sitten Espanjassa lomalla. Tarkemmin siis eräällä rannalla tavattiin, kun mies oli ulkoiluttamassa koiraansa, ja minä eksyneenä turistina menin kysymään häneltä reittiä hotellille. Hän sitten herrasmiehenä saattoi minut hotellille asti, ja pyysi seuraavana päivänä illalliselle :)
Olen 27.v
Miehelläni on oma ravintola, jossa olen tehnyt tarjoilija- ja toimistohommia.
Entä miksi et puhu lapsille suomea, onko englanti toinen äidinkielesi?
t. toinen espanjalaisen vaimo
Puhun espanjaa vain muutaman lauseen, joten miehen kanssa keskustellaan englanniksi. Lapsistamme tulee kaksikielisiä, minä puhun englantia ja mies espanjaa. Matkatoimisto jossa olin töissä, on mieheni hyvän kaverin omistama. Sitä kautta sain töitä.
On äärettömän typerää puhua omille lapsilleen jotain muuta kuin omaa äidinkieltään. Lapsenne voivat kyllä oppia englanninkin perheen yhteisenä kielenä, mutta sinun todella kuuluisi käyttää vahvinta tunnekieltäsi heidän kanssaan.
Sitä kannattaa puhua vain, jos se on sinun äidinkielesi. Mä itse asun Tanskassa ja lapsille puhun suomea. Mies on tanskalainen ja puhuu lapsille tietenkin tanskaa.
Kotona me miehen kanssa puhutaan kolmea kieltä eli tanskaa, suomea ja englantia. Ënglanti yritetään kitkeä pois tai ainakin mahdollisimman vähän käyttää sitä.
Lapsille pitäisi aina puhua omaa äidinkieltään.
varsinkin kun mieskin on vielä espanjalainen
miten pärjäät espanjassa englannilla kun ne puhuu niin surkeeta enkkua?
Pelkäätkö oman toimeentulon takia?