Mistä lähtien 30h/vko on kokopäivätyö?!
Selailenpa tässä MOL:ista työpaikkoja, kyseessä rekrytointifirma ja kaupan ala...
Kommentit (10)
18 tuntia viikossa tai enemmän = kokopäivätyö
18 tuntia viikossa tai enemmän = kokopäivätyö
minä olen työkkärissä työnhakijana vaikka mulla on nimenomaan tuo 30h/vko -sopimus...
Tämä kyllä kummasti vääristää työllisyyslukuja, kun valtaisa joukko naisia tekee palvelualalla osa-aikatyötä, jolla ei käytännössä elä. 30 tuntia viikossa on vielä sellainen määrä, että sen kun tienaa, niin sopivasti tippuu asumistuen piiristä eikä saa toimeentulotukea. On siis työssäkäyvä köyhä.
vaikka olisi töissä 40 h/viikko, ei mikään kiellä hakemasta toista työtä. 18 h lasketaan kokopäivätyöksi esimerkiksi työssäoloehdon kertymisessä.
[iminä olen työkkärissä työnhakijana vaikka mulla on nimenomaan tuo 30h/vko -sopimus...
[/quote]
onkin työssäoloehdon kerryttämisen raja. Jos työpaikassa noudatetaan 30h/viikko työtä, niin silloin se kokoaikatyö on 30h. Mutta jos työaika on se tavallinen 38.15/viikko, niin sen alle menevä on osa-aikatyötä.
Työttömyysturvalain 7 a §:n, jossa käsitellään työttömän oikeutta kieltäytyä osa-aikatyöstä, mukaan osa-aikatyönä pidetään työtä, jossa työaika on enintään 4/5 alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta
4) kokoaikatyöllä työsuhteessa tehtyä työtä, jossa työaika on enemmän kuin 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta; (22.12.2011/1439)
5) osa-aikatyöllä työsuhteessa tehtyä työtä, jossa työaika on enintään 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta; (22.12.2011/1439)
Työaika oli 32h/viikko ja mut laskettiin osa-aikaiseksi. Työpäivät oli arkena 6-6½h ja lauantaisin 7h. Osa-aikaisille ei kuulemma olisi tarvinnut antaa lauantaivapaita ollenkaan, mutta armollisesti antoivat joka toisen lauantain. Johtui ehkä siitä, että melkein kaikki olivat 32h-sopimuksella.
ja ihan on kokoaikatyö ;)