Me annettin lapsille raitis juhannus
Miten te teitte, yhden siiderin mammat?
Tuliko yhdestä siideristä 3, menikö perseet olalle?
Ihana kun voi nauttias elämästä raitiina ja antaa lapsille turvallisen koti.
Kommentit (56)
Tuliko yhdestä siideristä 3, menikö perseet olalle?Ihana kun voi nauttias elämästä raitiina ja antaa lapsille turvallisen koti.
mutta en kyllä turvallisesta kodista puhuisi. Millaistahan meno olisi ollut, jos sitä vielä viinalla olisi höystetty?
Mies ei ole juonut mitään, on ollut duunissa. Minä join aattona grillatessa keskikaljan ja pari lasia skumppaa. On käyty lapsen kanssa uimassa ja Sea Lifessä ja pyöräilemässä ymsyms. Lapsi ei vakuta traumatisoituneen alkoholin käytöstäni.
Raitis oli juhannus kerrostalo asunnossa kököttäessä. Vähän parempaa ruokaa sentään tein ja herkkujakin saivat.
Olisivat varmaaan olleet onnellisempia jossain mökillä järven rannalla, missä muitakin ihmisiä ja iloinen tunnelma. Ei varmaan olisi haitannut, vaikka olisi alkoholiakin aikuiset ottaneet, kunhan ei liian kännisää olisi olleet.
Me vanhemmat otettiin tosin pikkuisen punaviiniä grillauksen yhteydessä ja olutta saunan jälkeen. Mutta lapset saivat tyytyä mehuun.
pahis join enemmänkin kuin yhden lasillisen viiniä. Tosin jaoin sen monelle tunnille, enkä kyllä ollut kännissä. Ehkä käytökseni muuttui vähän rennommaksi ja puheliaammaksi, mutta lapset eivät näyttäneet järkyttyneiltä. Juon itse ainakin pari kertaa viikossa lasin pari, joten kyllä järkytystä riittäisi. No ymmärrän kyllä, että oman käytöksen arviointi on vaikeaa, mutta yritän parhaani :) Eikös sitä sanota, että lapsia pelottaa usein jo aikuisten muuttunut käytös, ja jos ajatellaan jotain hiljaista naista, joka alkoholin myötä alkaa kiekua naurusta (näitähän kuulee), niin en ihmettele. Omasta mielestäni suomalaisten pitäisi kuitenkin pyrkiä eroon nykyisestä todella ongelmakeskeisestä suhtautumisesta alkoholiin. Ei siihen oikeasti kuole, jos juo lasin viiniä, viiniharrastuksen myötä on vieläpä mielenkiintoista oppia analysoimaan väriä, tuoksua ja makua. Ja jos nautinnon kannalta ajatellaan, niin itse en edes nauti liiasta juomisesta, voin vain pahoin, enkä ymmärrä, miksi sellaista tavoitellaan.
Eli heti jos alkoa ottaa, niin sitä otetaan sitten kerralla pohojanmaan kautta. Mitään välimuotoa ei ole. Joko et ota ollenkaan tai sitten vedät änkyräkännit.
Meillä oli 6 aikuista ja jokainen napsutteli aaton ja eilisen aikana sekä viiniä että olutta/lonkkua. Mutta kenenkään käytös ei muuttunut. Voin lyödä satasen vetoa että lapset eivät todellakaan huomanneet kenenkään käytöksestä yhtään mitään juomiseen viittaavaa.
Sitä alkoa kun voi nauttia ihan sivistyneesti ruualla ja muutenkaan sitä ei kaadeta kerralla kurkkuun kun lasi saadaan käteen.
Itse join molempina päivinä ruualla lasin viiniä, saunassa oluen ja illalla lasten mentyä nukkumaan pari lasia viiniä lisää. En ollut humalassa enkä krapulassa seuraavana aamuna. Eikä kukaan muukaan seurueesta. Ei riidelty, ei änkyröity, käyttäydyttiin niin kuin normaalistikin.
Ikävä huomata, että löytyy raittiita aikuisia ihmisiä jotka osaavat oikeinkirjoituksen NOIN käsittämättömän huonosti :) Virheitä vilisevää tekstiä on ärsyttävä lukea.
Minuun nämä aloitukset kolahtavat siksi, että haluaisin antaa lapsilleni raittiin juhannuksen, joulun, viikonlopun ja oikeastaan koko elämän. Ylioppilasjuhlissa voitaisiin sitten ottaa lasillinen kuohuviiniä, jos tekee mieli.
Itse en käytä alkoholia juuri ollenkaan, eikä haittaisi, vaikka en saisi enää koskaan juoda yhtäkään lasillista viiniä tai saunasiideriä. Pidän paljon enemmän alkoholittomista juomista ja vesi on mielestäni hyvä ruokajuoma kaikkien ruokien kanssa.
Mies käyttää mielestäni liikaa alkoholia. Harva se ilta pitää juoda olutta. Välillä hän on myöhään illalla jopa hieman päihtynyt, mikä inhottaa minua. Aiemmin kyttäsin miehen alkoholimääriä, mutta nykyään koitan olla huomaamatta. En halua antaa kuvaa, että minä jotenkin päättäisin juodun alkoholin määrän. Mielestäni miehen pitäisi huolehtia siitä itse.
Minusta mieheni on alkoholisti. Hänelle kaksi viikkoa ilman kaljaa on ikuisuus. Hän ei silti ole kaatokännissä kuin ihan satunnaisesti baari-iltojen jälkeen. Näitä on noin kerran vuodessa. Hän hoitaa työnsä ja pärjää ihan ok, mutta minusta hänen alkoholin käyttönsä sotkee hänen elimistöään.
Yksi alkoholismin merkki on se, että läheiset ovat huolissaan alkoholin käytöstä. Silti minua arveluttaa, voiko sitä pitää merkkinä, kun tiedostan itsekin olevani yliherkkä ja toivovani sellaista alkoholin käyttöä, joka Suomessa on hyvin harvinaista.
Niin, että kyllä nämä aloitukset kolahtavat meihinkin, jotka emme itse käytä alkoholia mutta kärsimme läheisten alkoholin käytöstä.
Oltiin perjantaina huvipuistossa, mies tosin joi siellä yhden kaljan janoon. Kivaa oli muuten!
Illalla tultiin kotiin klo 21.30 ja kun lapset saatiin nukkumaan, niin join lasillisen punaviiniä. Yhden.
Lauantaina ruoan kanssa join toisen lasillisen. MIeskin joi yhden lasillisen.
Meidän ruokakulttuurimme kuuluu se, että osaamme nauttia niin ruokaa kuin juomaakin kohtuudella ja sopivasti. En juo humalahakuisesti enkä lähes koskaan yhtä lasillista enempää viiniä. Muutaman kerran viimeisen 10 vuoden aikana olen lasten nukkuessa saattanut juoda toisenkin lasin viiniä, mutta se on jo harvinainen tapaus.
Ymmärrän kyllä, että jos lapsuuden kokemukset ovat huonoja, ei alkoholiin osata suhtautua muuta kuin pelokkaalla tavalla, mutta valitettavasti tämän huomaa sitten teini-ikäisistä lapsistanne. Kaikki kielletty ja demonisoitu houkuttaa. Kun ei ole kokemuksia siitä, miten sitä alkoholia oikeasti kuuluu käyttää, vedetään överit. Eikä uskalleta kertoa vanhemmille.
Tuliko yhdestä siideristä 3, menikö perseet olalle?Ihana kun voi nauttias elämästä raitiina ja antaa lapsille turvallisen koti.
Kolmesta siideristä perseet olalle? Korkeintaan jollain 45-kiloisella.
Olet varmasti kännissä, kun et osaa kirjoittaakaan oikein.
pienten ja vähän isompiekin lasten vanhemmille jotka ovat jaksaneet olla raittina juhannuksen.
Hieno homma.
meillähän oli jopa lapsikin tämän palstan mukaan aivan räkäkännissä. Hän on kuitenkin vasta 23-vuotias ja joi kokonaisen siiderin juhannusaattona. Ja me hulttiovanhemmat me vasta paljon joimmekin, mies on juonut kymmenkunta olutta ja minäkin koko pullon punaviiniä. Hassua vaan, että tätä meidän "kännäämistä" ei varmaan lapset ole mitenkään huomanneet. Se kun on ajoittunut kolmen vuorokauden ajallekin.
ja alkaa heitellä herjoja.
Niin on aina ollut ja niin on aina oleva.
heh heh, suomalaiset naiset juovat aivan tajuttoman paljon ja se tosiaan näkyy siitä, että suomalaiset naiset ovat melkoisia ryhävalaita
Minäpä kerron nuorena ihmisenä miten meidän juhannusta vietettiin. Vanhemmat ottivat kaljaa ja viinaa niin että tuntui. Vaikka olisinkin ollut vaikka 4vuotias, en kokenut olevani mitenkään turvaton tai muutenkaan, totta kai toinen vanhemmista jätti perseet välistä mutta oli ottanut siltikin. Nyt teini ikäisenä nuorena kerron että olempa oppinut siitäkin. Tänä juhannuksena, otettiin porukalla juomaa, mutta tiesin mitä se tekee joten osasin olla paljon varovaisempi viinan suhteen. Joten huoli pois, ota vaikka 10