Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkö silmissä -1 ja -0,5 Tarvitseeko silmälaseja?

Vierailija
25.09.2014 |

Osaako kukaan sanoa, miten huono näkö on noilla arvoilla? Tarvitseeko välttämättä lasit?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toinen silmä -0.5 ja toinen -0.75. Hyvin pärjään ilman laseja kotona ollessa,ulkoillessa ja kaupungilla. Töissä tietokonehommissa täytyy olla lasit,muuten menee tihrustamiseksi. Tosin mulla on muös pientä hajataittoa.

Vierailija
2/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos kellään muulla kokemuksia? Olen kuullut, että jos laseja käyttää vaikkei tarvitsisi, näkö huononee rajusti, kun silmä laiskistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on käsittääkseni höpöhöpöä..

Vierailija
4/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toisessa -0,25 ja toisessa -0,75, ja tulee kyllä paha olo ilman laseja. Pitäis kyllä ehkä käydä tarkistuttamassa, ettei oo huonontunu, ku välillä tuntuu et laseillakin tulee paha olo.. Mutta siis silloinkin, kun varmasti ei ollut tuon enempää, niin en pystyny olla ilman laseja.

Vierailija
5/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on -1 molemmissa silmissä, en tarvitse laseja normaalissa arjessa.
Vieraassa paikassa autolla ajaessa en aina näe kadunnimiä, mut sen takia en vielä laseja hanki.

Vierailija
6/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huononee kyllä kun silmä tottuu siihen linssiin niin ei enää toimi itse niin hyvin.

Sain itse silmälasit 9-vuotiaana, nyt 43-v ja harva tietää et mulla on lasit. Toinen silmä -3.75 ja toinen -0.5.

Et niinkin pärjää.. ei siis ole piilareita. Elokuvissa, televisiota katsoessa ja tietokoneella ollessani käytän laseja ja muuten en. Ihan silmälääkärin lupa olla käyttämättä ;)

Fiksumpaa kai ois käyttää mut en vaan osaa.

Koneella kirjoittaessa tulee kyllä hirveästi kirjoitusvirheitä kun näytölle tarvitsen laseja, näppäimistön hahmottaisin paremmin ilman mutta en viitsi nostaa ja laskea niitä (laseja nenältä) koko ajan ja huomaan virheet vasta kun luen oman viestini palstalta..

Vierailija
7/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:57"]

Huononee kyllä kun silmä tottuu siihen linssiin niin ei enää toimi itse niin hyvin.

Sain itse silmälasit 9-vuotiaana, nyt 43-v ja harva tietää et mulla on lasit. Toinen silmä -3.75 ja toinen -0.5.

Et niinkin pärjää.. ei siis ole piilareita. Elokuvissa, televisiota katsoessa ja tietokoneella ollessani käytän laseja ja muuten en. Ihan silmälääkärin lupa olla käyttämättä ;)

Fiksumpaa kai ois käyttää mut en vaan osaa.

Koneella kirjoittaessa tulee kyllä hirveästi kirjoitusvirheitä kun näytölle tarvitsen laseja, näppäimistön hahmottaisin paremmin ilman mutta en viitsi nostaa ja laskea niitä (laseja nenältä) koko ajan ja huomaan virheet vasta kun luen oman viestini palstalta..

[/quote]

Minulla melkein sama! :) Luulin olevani ainoa outous mut onpahan näköjään muitakin :) :)

Vierailija
8/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 15 vuotta sitten ekoja laseja hankkiessa näkö -0.5 ja -0,75. Sain lasit, joita olen käyttänyt koko ajan valveilla ollessa. Tätä nykyä lasit -0,75 ja -1,2. Ei siis ihan hirveästi ole huonontunut. Kotona ollessa en periaattessa tarvitsisi laseja, mutta tiedostan liian hyvin sen eron, ärsyttää jos kaikki on vähän sumeareunaista. Ja hirveä vaiva etsiä ne lasit aina kun haluaa vaikka lukea jotain, vilkaista jotain koneelta tai telkkarista jne. Joten mieluummin pidän laseja koko ajan.

Vierailija
9/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muistaakseni -0,7-0,8 molemmissa, lasit olleet kohta 20 vuotta ja näkö pysynyt samana. Kohta alkaa tietysti ikänäkö vaivata... ilmankin laseja voin oll, mutta mieluummin en.

Vierailija
10/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on -2 ja -0,8, käytän laseja kun ajan autoa ja kun pitää nähdä tarkasti kauas, aikaisemmin käytin työskennellessäni koneella, mutta en enää ed. Eli lasit voi hankkia mutta niitä ei tarvitse koko aikaa käyttää. Lapselle on tärkeää että koulussa näkee "taululle" kunnolla.

Vierailija
11/30 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:47"]

Mulla on toinen silmä -0.5 ja toinen -0.75. Hyvin pärjään ilman laseja kotona ollessa,ulkoillessa ja kaupungilla. Töissä tietokonehommissa täytyy olla lasit,muuten menee tihrustamiseksi. Tosin mulla on muös pientä hajataittoa.

[/quote]

Sama minulla. Väsyneenä käytän myös autoa ajaessa. Joskus töissä unohtuu lasit ja pärjään kyllä, mutta olen todella väsynyt niiden päivien jälkeen, kun joudun skarppaamaan ihan eri tavalla.

Vierailija
12/30 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttenko rillit molemissa silmis +8

Vierailija
13/30 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toinen silmä -0.75 ja toinen -1.00. Näköni on optikon mukaan niin tarkka, että sen takia tulee huono olo ja tunne etten näe jos en pidä piilolinssejä tai laseja näinkin vähäisellä likinäköisyydellä. Olen käyttänyt laseja päivittäin jo siitä lähtien kun näkö yläasteella oli -0.25 ja -0.50. Esimerkiksi autoa en voisi ajaa ilman laseja kuin pakon edessä koska olo on ihan sokea ja tuntuu turvattomalta kun ei näe kunnolla.
.
Kotona pystyn jotenkin olla ilman, ulkoillessakin tulee huono olo kun pitäisi katsella omia jalkoja pidemmälle. Ja ihan höpöhöpöä on että näkö huonontuisi jos käyttää laseja, itselläni on näön huononeminen loppunut ihan itsestään ja se jopa parani yhdessä vaiheessa.

Vierailija
14/30 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kävi niin, että noin -1,5 likinäköisyys tekee sen, että näen lukea ilman laseja siinä missä kaverit kaivaa esiin lukulaseja. Näkö ei ole huonontunut siitä kun olin 16-v, vaikka olen käyttänyt laseja vuosikausia. Pärjään hyvin ilman rillejä nykyään ja käytän miinuslinssejä vain esim. elokuvateattereissa.

Vierailija
15/30 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toinen silmä -0.75 ja toinen -1.0 tai 1.25 en muista... Lasit on olemassa, mutta pidän niitä silloin kun huomaan silmien väsyvän. Käytännössä siis jos ajan pitkiä matkoja autoa tai kun katson tv:tä hämärässä, jolloin en meinaa saada selvää tekstityksestä. Muutoin pärjäilen ilman. Samat vahvuudet ollut ainakin 10vuotta...

Vierailija
16/30 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla molemmisaa silmissä -2.25 ja vähän hajataittoa. Päärjään ihan hyvin ilman normi arjessa, lasit kaivan päähän kun katson esim. telkkaria.

Vierailija
17/30 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköni on molemmissa silmissä -1.5 ilman hajataittoja tms, tai hivenen parempi - viimeisimmällä tarkistuskäynnillä sanottiin silmän vaikuttavan olevan vähän parempi kuin vanhan linssin vahvuudet antavat ymmärtää, mutta eivät lähde muuttamaan totutusta. Edellisesta tarkistuksesta ja lasihankinnasta olikin 10 vuotta, tapahtui ollessani noin 18 vuotias. Käytän laseja autoa ajaessa, elokuvissa tai teatterissa tai muissa tilanteissa, joissa on oleellista, että näkö on parhaimmillaan, muuten en. Pärjään aivan hyvin ilmankin. 

Jos olen käyttänyt laseja pitkän aikaa, vaikkapa tunteja, niiden pois ottaminen saa näön tuntumaan paljon huonommalta kuin se muuten on. Mielestäni lasit eivät sovi minulle ja koen ne vaivalloisiksi, enkä viitsi totutella käyttämään vakiosti. Piilarit eivät mulle käy. Näkö ei kuitenkaan 10 vuodessa ollut ainakaan huonontunut, että ehkä se, että vaadin jatkuvasti silmältä liikoja, voi olla jopa hyvä juttu? 

Vierailija
18/30 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on -1 molemmissa, en ole koskaan omistanut enkä tuntenut tarvivani laseja. Autoakin saan ajaa ilman.

Vierailija
19/30 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan siitä, koetko itse tarvitsevasi laseja. Jos tuntuu, että et näe kunnolla, niin hanki ihmeessä lasit, äläkä välitä siitä että jotkut sissit sinnittelisi -3 hajataitolla ilman laseja. Ja kuten jo todettu, lasien käyttäminen ei huononna näköä.

Minä hankin ensimmäiset lasit lukiossa -0,75 voimakkuuksilla (lisäksi hajataittoa), kun en enää nähnyt koulussa taululle, telkkaria katsoessa tekstityksiä tai bussipysäkillä saapuvan bussin numeroa. Helpotti kummasti elämää. :) Nykyään ollut jo pari vuotta -1,75 ja -2,25 enkä enää ole ilman laseja muuta kuin esim. uidessa ja saunoessa.

Vierailija
20/30 |
26.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme