Näkö silmissä -1 ja -0,5 Tarvitseeko silmälaseja?
Osaako kukaan sanoa, miten huono näkö on noilla arvoilla? Tarvitseeko välttämättä lasit?
Kommentit (30)
Noin pienillä vahvuuksilla ei tarvitse koko aikaisesti, vain silloin kun haluaa nähdä täysin tarkasti esim. autoa ajaessa tai tv:tä katsoessa.
Lasien käyttäminen ei huononna näköä, se huononee muutenkin jos on huonontuakseen. Huonontumisen tunne voi kuitenkin johtua omista tottumuksista. Olin itse aikanaan pitkään ilman laseja, ekat lasit olivat lähellä -3. Pärjäsin kotioloissa vielä ilman mutta ajokortin myötä oli pakko hankkia lasit. Kun totuin niitä pitämään niin tuntui etten näen enää juuri mitään ilman laseja vaikka optikon mittausten mukaan näkö oli huonontunut vain nimeksi. Subjektiivinen kokemus oli aivan toinen ja tämä varmasti johtui siitä että olin tottunut siristelemään silmiäni huomaamattani ja kun lasien kanssa tämä tapa jäi pois niin tuntui että näkö huononi.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:57"]
Huononee kyllä kun silmä tottuu siihen linssiin niin ei enää toimi itse niin hyvin.
Sain itse silmälasit 9-vuotiaana, nyt 43-v ja harva tietää et mulla on lasit. Toinen silmä -3.75 ja toinen -0.5.
Et niinkin pärjää.. ei siis ole piilareita. Elokuvissa, televisiota katsoessa ja tietokoneella ollessani käytän laseja ja muuten en. Ihan silmälääkärin lupa olla käyttämättä ;)
Fiksumpaa kai ois käyttää mut en vaan osaa.
Koneella kirjoittaessa tulee kyllä hirveästi kirjoitusvirheitä kun näytölle tarvitsen laseja, näppäimistön hahmottaisin paremmin ilman mutta en viitsi nostaa ja laskea niitä (laseja nenältä) koko ajan ja huomaan virheet vasta kun luen oman viestini palstalta..
[/quote]
No ei huonone, mulla on ollut samat arvot siitä lähtien kun lukiossa sain lasit. Eli yli 20v. Sulla nyt vaan on se näkö heikentynyt, eikä suinkaan silmä tottunut. Ne on kaksi ihan eri asiaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 16:51"]
Onkos kellään muulla kokemuksia? Olen kuullut, että jos laseja käyttää vaikkei tarvitsisi, näkö huononee rajusti, kun silmä laiskistuu.
[/quote]
Pikemminkin päinvastoin, varsinkin jos silmien näkökyvyssä on iso ero. Jos et käytä laseja niin saatat alkaa käyttää sitä parempaa silmää enemmän (ihan huomaamattasi) ja se huonompi laiskistuu ja näkö heikkenee entisestään. Kun käytät laseja niin silloin käytät molempia silmiä ja ne molemmat pysyy toiminnassa.
Mulla on -2,0 ja -2,5 ja hajataittoa, enkä edes omista laseja. Aikaisemmin oli rillit, mutta en niitä tykännyt käyttää kun mielestäni näen tarpeeksi hyvin ilmankin, ja muutama vuosi sitten kun ne hajos päätin etten osta uusia kun en kuitenkaan käytä
Mulla on ihan sama keissi kun sulla toinen silmä on heikompi kun toinen mutta silti pärjään ihan hyvin
Teinillä oli tuota luokkaa ja vähän hajataittoa päälle. Ainoa ongelma oli oikeastaan taululle näkeminen koulussa ja tv:n tekstit. Sanoi, että koko maailma kirkastui lasien kanssa ja puista erottaa nyt oksatkin.
Vierailija kirjoitti:
Onkos kellään muulla kokemuksia? Olen kuullut, että jos laseja käyttää vaikkei tarvitsisi, näkö huononee rajusti, kun silmä laiskistuu.
Miten selität sen, että olen käyttänyt rillejä 12-vuotiaasta lähtien, mutta n. 25 ikävuoden jälkeen näkö alkoi parantua, eli linsseistä piti alkaa ottaa miinuksia vähemmäksi? Ei siis päde tuo, että rillien käyttö aiheuttaisi näön heikkenemistä. Toki esim lapsena / nuorena likinäköisyydellä on taipumusta lisääntyä ajan mittaan, mutta aikuistuttua mun kokemuksen mukaan se näkö tasaantuu tiettyyn lukemaan ja jopa saattaakin alkaa parantua kuten minulla. Enimmillään mulla on ollut miinuksia toisessa silmässä yli -3, nyt on enää vähän päälle -2.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on -2,0 ja -2,5 ja hajataittoa, enkä edes omista laseja. Aikaisemmin oli rillit, mutta en niitä tykännyt käyttää kun mielestäni näen tarpeeksi hyvin ilmankin, ja muutama vuosi sitten kun ne hajos päätin etten osta uusia kun en kuitenkaan käytä
Mulla on suunnilleen saman verran, mutta en näe edes tekstejä tietokoneen näytöltä. En pystyisi siis tekemään töitäni ilman rillejä, autolla ajamisesta puhumattakaan.
Mulla oli nuorempana -1 näöntarkkuus, enkä koskaan käyttänyt laseja. Autoakin sain ajaa ilman. En kokenut tarvitsevani laseja yhtään mihinkään. Toki jossain luentosaleissa täytyi mennä suht eteen istumaan että näki taululle ja valkokankaalle, mutta eipä se mitään haitannut. Enemmän lasit olisi haitanneet.
Lähempänä neljänkympini ikää näkö alkoi parantua ja on nyt oikein hyvä. Hauskaa, että iässä jossa ennen hyvin nähneet alkaa tarvia lukulaseja, minulta vaan katosi lievä likinäköisyys ja näen hyvin lähelle ja kkauas.