Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisriippuvuus

Vierailija
20.06.2012 |

Mitä ajatuksia läheisriippuvuus herättää?

esim. www.laheisriippuvaiset.com/dokumentit/LAHEISRIIPPUVUUS.pdf

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus sisältää sen omakohtaisen alustuksen ja vaivannäön. Mä en ainakaan tällaiseen avaukseen, jossa ei ole muuta kuin pyyntö antaa lukemista aloittajalle anna itsekään mitään.

Vierailija
2/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni oli niin hyvin tuo kerrottu, etten lähtenyt referoimaan.

Vai elättekö te niin hektistä elämää, ettette jouda lukemaan linkkiä?

Jo käsite läheisriippuvainen oli itselleni outo ennenkuin tutustuin aiheeseen. Sana ei kerro sitä, mitä se oikeasti tarkoittaa.

Tuolla linkissä oli minusta mahtavan tutun kuuloisesti sanottu, että kun läheisriippuvainen alkaa asettamaan omia rajojaan, hän erehtyy luulemaan itseään narsistiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaista ynähdystä, jonka päivän aikana päästämme...

Vierailija
4/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän ihminen ei kestä ajatusta, että pitäisi hetken ajan tutkia omaa elämää. Toisten elämää jaksetaan vatvoa. Toisten elämästä löydetään ne virheet ja heikkoudet, omia ei kestä katsoa silmästä silmään.

Vierailija
5/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuo asiat oli ihan ennestään tuttuja. Yritän parannella itseäni terapian avulla.

Vierailija
6/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On koko ajan todella ristiriitainen olo. EN osaa elää hetkessä, enkä osaa pitää omia puoliani.

Olen huono ihminen, enkä pysty hengittämään läheisteni läsnä ollessa, mutta jos otan etäisyyttä edes tunnistaakseni omat tunteeni, mielletään se eristäytymiseksi ja sitten joudun todistelemaan muille omaa terveyden tilaani. Kunnossa se ei ole, mutta ei siihen auta se että muut päättävät olo tilan puolestani, eivätkä siedä sitä että teen itse omat ratkaisuni.

Olen kaikkien silmissä hankala ja se tuntuu pahalta. Tein mitä tahansa niin kukaan ei ole tyytyväinen ja jos minä itse olen, niin sille ei arvoa tahdota antaa. Vedotaan vaan mielenvikaisuuteen.

EN mä enää itekään tiedä mitä mieltä olen... Voimat niin loppu että tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta tehdä asioille mitään... En jaksaisi ottaa vastaan muiden ongelmia :(

Vierailija
7/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko kela-korvausta?

ja nuo asiat oli ihan ennestään tuttuja. Yritän parannella itseäni terapian avulla.

ap

Vierailija
8/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko olla lapsena lapsi?

Voimia sinulle!

On koko ajan todella ristiriitainen olo. EN osaa elää hetkessä, enkä osaa pitää omia puoliani.

Olen huono ihminen, enkä pysty hengittämään läheisteni läsnä ollessa, mutta jos otan etäisyyttä edes tunnistaakseni omat tunteeni, mielletään se eristäytymiseksi ja sitten joudun todistelemaan muille omaa terveyden tilaani. Kunnossa se ei ole, mutta ei siihen auta se että muut päättävät olo tilan puolestani, eivätkä siedä sitä että teen itse omat ratkaisuni.

Olen kaikkien silmissä hankala ja se tuntuu pahalta. Tein mitä tahansa niin kukaan ei ole tyytyväinen ja jos minä itse olen, niin sille ei arvoa tahdota antaa. Vedotaan vaan mielenvikaisuuteen.

EN mä enää itekään tiedä mitä mieltä olen... Voimat niin loppu että tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta tehdä asioille mitään... En jaksaisi ottaa vastaan muiden ongelmia :(

Vierailija
9/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mietitte, esimerkiksi sitä, millainen lapsi tulee sellaisesta lapsesta, jonka käskette olla hiljaa. Joku juuri aloitti keskustelun siitä.

Lapsi oppii sisäistämään, että minä en saa puhua. Toki on tilanteilta, joissa lapsen ei tarvitse olla kokoajan äänessä, se on kasvatusta.

Lapset ovat erilaisia. ns.kiltti lapsi imee kaiken itseensä, kokee olevansa huono lapsi.

Aikuisena voi sitten ihmetellä, että miksiköhän minä eristaydyn muista ja niin pois päin.

Vierailija
10/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etten viitsinyt lukea loppuun. Huono kieli laskee vääjäämättä myös sisällön arvoa mielessäni.

Tommy Hellstenin Virtahepo olohuoneessa käsittelee samaa teemaa. Siitä sain itselleni paljon. Suosittelen teosta aiheesta kiinnostuneille.

Vierailija
11/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhtautumistapasi kertoo ettei sillä sun sisäisellä lapsellasi ole kaikki ihan ok. Ja joo, olen elänyt läheisriippuvaisen elämää ja pitkällä terapialla olen päässyt ihan oikean elämäni alkuun

Vierailija
12/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en saa kelakorvauksia. Koen terapian erittäin hyödylliseksi ja olen sen avulla saanut uusia ajatusmalleja elämääni. Myös itsetuntoni ja itsearvostukseni on kohonnut, ja osaan tunnistaa ja ilmaista omia tunteitani paremmin.

Saatko kela-korvausta?

ap

Vierailija
13/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äitini on läheisriippuvainen.

Olen pitkään ihmetellyt sitä miksi hän ei huomaa ihmisten rajoja. Aivan kuin hän ei ymmärtäisi missä hän loppuu ja toinen (läheinen) ihminen alkaa.

Hän loukkaantuu syvästi mm. siitä että ei saa järjestellä aikuisten lastensa (yli 40-vuotiaiden) asioita, sisustaa heidän kotejaan, valita lastensa ja lastenlasten kavereita ymv.

Kun hänen hänen määräyksiään ja toiveitaan ei noudateta, alkaa hän sättimään ja haukkumaan itsekkääksi.

Minä en ymmärrä miten kukaan voisi olla itsekäs sillä perusteella, että valitsee itse paikan omalle sohvalleen ö.ö

Hyväähän vanha äitini kaikella sillä säätämisellä tarkoittaa. Yrittää huolehtia meidän asioista ettei meidän itse tarvitsisi kantaa huolta mistään.

Se vaan on hirveän ärsyttävää >:(

Siitä syystä pidänkin äitiini mahdollisimman paljon etäisyyttä.

Vierailija
14/15 |
20.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äitini on läheisriippuvainen.

Olen pitkään ihmetellyt sitä miksi hän ei huomaa ihmisten rajoja. Aivan kuin hän ei ymmärtäisi missä hän loppuu ja toinen (läheinen) ihminen alkaa.

Hän loukkaantuu syvästi mm. siitä että ei saa järjestellä aikuisten lastensa (yli 40-vuotiaiden) asioita, sisustaa heidän kotejaan, valita lastensa ja lastenlasten kavereita ymv.

Kun hänen hänen määräyksiään ja toiveitaan ei noudateta, alkaa hän sättimään ja haukkumaan itsekkääksi.

Minä en ymmärrä miten kukaan voisi olla itsekäs sillä perusteella, että valitsee itse paikan omalle sohvalleen ö.ö

Hyväähän vanha äitini kaikella sillä säätämisellä tarkoittaa. Yrittää huolehtia meidän asioista ettei meidän itse tarvitsisi kantaa huolta mistään.

Se vaan on hirveän ärsyttävää >:(

Siitä syystä pidänkin äitiini mahdollisimman paljon etäisyyttä.

jälleen kerran tuli selväksi että vaihtoehdot äitini läheisyydessä on myötäillä mitä hän sanoo tai olla hiljaa, koska kaikki muu on hänen mielensä tahallista pahoittamista. Huoh. Onneksi kohta lähdetään...

Vierailija
15/15 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen aloittanut blogin, jossa kerron mm. läheisriippuvuudestani: http://limeai.wordpress.com/

Tulkaa kattoon ja keskustelemaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi