Boikotoin uutisia perhesurmista
Heti alkuun haluan sanoa että kyyneleet valuvat poskillani jo tätä kirjoittaessa.
Minä hölmö menin taas MTV3 uutissivuille ja klikkasin tottuneesti pääuutisen luettavakseni. Perhesurma tietysti. Miksi ihmeessä luemme näitä uutisia????? Olen jo pidempään alkanut inhota uutisten, tässä tapauksessa mtv3:n tapaa uutisoida ja kaivaa kaikki mitä asiasta saa riepoteltua esille.. Talo kuvineen, pihapiireineen, perheen kuvausta sanallisesti, naapurikommentit.. MITÄ ME NIILLÄ TEEMME? Mikään ei tuotakaan tekoa estä eikä selitä. Mutta lähes jokainen meistäkin haluaa lukea tuosta kamalasta tapahtuneesta. Mässäilyä. Mässäillään ihmisten surulla ja väkivallalla. Itseäni alkoi jo yököttämään koko ajatus että tällaisella asiallakin voidaan rahastaa. Samallahan sivuilla pyörii kasa mainoksia.
Päätimme mieheni kanssa ettemme tule klikkaamaan enää yhtään ko. tapauksiin liittyviä uutisia auki.
Ihan puhtaasta inhimillisyydestä ja osanotosta kaikille joita tällaiset asiat ovat koskettaneet tai nyt koskettavat.
Todella pettynyt olen mediaan ja myös kaikkiin heihin jotka jollakin tavalla tällaisella asialla "itseään viihdyttävät uutisten muodossa"..
Itsekkin keitin kupin kahvia turvallisesti kotona lasten ollessa päiväunilla ja aloin uutisia selaamaan kunnes tajusin etten halua olla yksi utelias sivuilla kävijä muiden joukossa. Tästä näyttää tulleen ilmiö, hyvin sairas ilmiö ja osaksi itse syytän siitä myös median aiheen "mainostamista" lukuisilla uutisoinneillaan. Olemme me ihmiset sairaita myös kun "haluamme" nämä uutiset penkoa läpi.
Siispä boikotoin tällaisten uutisten lukemista, etenkin niiden asian lievesivujen joilla revitään kaikki irti asiasta... missään nimessä en halua sulkea silmiäni tältäkään uutiselta niin ettei se koskettaisi minun maailmaani. sillä se kosketti.
Kommentit (5)
Usein sama asia on useilla eri otsikoilla..
mtv3:en uutislähetyksessä pohdittiin tätä median osuutta koko kamaluuteen ja mun mielestä siinä tuli hyvin esiin se että kyllä mediankin on otettava kantaa tähän ja kerrottava kaikki. Kamalampaa se olisi jos mediassa ei asiaa huomioitaisi mitenkään ja se vaan lakastaisiin pois koko uutisvirrasta.
Ymmärrän sun pointin, mutta ei se ihan noin mene. Jos tällainen uutisointi estäisi edes yhden murhan niin hyvästähän se on. Tämäkin aihe on kansallinen ja toivottavasti siihen saadaan apua.
Mielestäni tällaisella uutisoinnilla ei mitenkään voida ennaltaehkäistä perhesurmia tapahtumasta. Päinvastoin se "tarjoaa" yhden vaihtoehdon sairaalle mielelle jos näitä koko ajan uutisoidaan kymmenin otsikoin monta päivää perätysten. Tottakai asiasta täytyy ja pitää uutisoida mutta ulkopuolisten ei tarvitse tietää ihan kaikkea aikä samaa asiaa usein eri otsikoin. Sairas mieli ehkä kokee sen niin että joku muukin on päätynyt sellaiseen vaihtoehtoon... mikä ei siis todellakaan ole vaihtoehto.
Mutta osaatteko te kertoa miksi luemme näitä??
Otsikoissa on jo ihan tarpeeksi. Tekee todella pahaa ajatella niitä lapsia enkä halua kiduttaa itseäni yhtään enempää lukemalla asiasta lisää.
Tiedän, että on TAAS tapahtunut perhesurma jossainpin Suomea ja se saa riittää minulle. En tarvitse lisätietoa.
tarjoavat mielenkiintoisen ikkunan suomalaiseen mentalitettiin.