Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskoni mielestä minun pitäisi hoitaa hänen lapsensa ilmaiseksi! Mielipiteitä?

Vierailija
19.06.2012 |

Itselläni on 2,5v ja 7kk ikäiset lapset ja olemme pian muuttamassa samaan kaupunkiin, jossa siskoni asuu. Aion jäädä vielä hoitovapaalle ainakin siihen asti, että nuorempi lapsistani täyttää 2v. Siskoni taas aikoo pian mennä töihin, jolloin kaksi hänen lapsistaan tarvitsisi hoitopaikan. Kolmas on vanhempi ja on jo koulussa. Nämä nuoremmat ovat 3v ja 6kk.

Siskoni on nyt sitä mieltä, että minun tulisi ottaa hänen lapsensa hoitoon, sillä "minähän olen nyt kuitenkin kotona". Ja tietysti ilmaiseksi. Samalla vaivalla kuulemma menevät. Aion kyllä vakavasti harkita, jaksanko hoitaa pitkiä päiviä noin montaa pientä... ja kyllä minun tulisi tästä mielestäni joku korvauskin saada.

Mitä mieltä olette, paljonko kehtaisin pyytää siskoltani palkkaa? Vai pitäisikö minun mielestänne heidät tosiaan ihan ilmaiseksi hoitaa? Kiitos mielipiteistänne!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytön juttu. Ei kukaan tollasta ehdota. Eikä kukaan tollasta edes harkitsisi ja täällä kyselisi mielipiteitä!

Vierailija
22/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja saat sen mukaan rahaa lapsista. Et tietenkään muuten suostu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siskosi lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa, sinun pitäisi saada vähintään se raha, jonka he saavat kotihoitotukena.

Muuten olisi syntisen väärin, että siskosi rahastaisi kelaa sinun kustannuksellasi eikä maksaisi sinulle mitään.

Sen lisäksi tietenkin kaikki kulut, mitä perhepäivähoitajakin saisi.

Vierailija
24/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko kodinhoidontukensa..

Mutta sekin on aika pieni...

Vierailija
25/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ensin kun luin kysymyksen, että ei tietenkään maksua- koska ilman muuta ajattelin että kyse esim. yhdestä viikonlopusta tms..

Jos olisin sinä, en ottaisi siskon lapsia ollenkaan hoitoon. Siis toki silloin tällöin ok, muttei joka päivä. Ihan jo uuvun pelkästä ajatuksestakin ;) Uskon että on paljon parempi ratkaisu kaikille että sisko hakee lapsilleen ihan "oikean" hoitopaikan.

Keskity sinä omiin lapsiisi, ovat vielä niin pieniä ja hoitovapaa aika lyhyt aika kuitenkin.

Jos ei siskosi ymmärrä, hän on melko lapsellinen ja itsekeskeinen ihminen, ei sille sitten mitään voi.

Vierailija
26/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintäänkin sen kotihoidon/yksityisen hoidon tuen verran, jonka siskosi saa nuoremmasta.

Satunnainen hoito on eri asia, mutta säännöllisestä hoidosta pitää jo maksaa (varsinkin kun he kuitenkin tuon tuen saavat).

Mulla oli myös mahdollisuus ottaa sisaruksen lapsi meille hoitoon (muutaman kuukauden omaani vanhempi), jonkin aikaa harkitsin, mutta en halunnut. Pari päivää viikossa olisi vielä mennyt, mutta koin jo oman lapsen hoitamisen suht raskaaksi ja ajattelin, että useamman lapsen kanssa ei ole samanlaista vapautta tulla ja mennä miten haluaa (kuin yhden oman). Hyvin ottivat mun kieltäytymisen ja ymmärsivät, eikä asia ollut mikään ongelma.

Vierailija
27/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et todellakaan suostu tuohon.

Vierailija
28/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsit kuitenkin suostumista, joten ehdotan, että mitä jos ottaisit siskon lapset yhdeksi päiväksi viikossa? Silloinkin pyytäisin kyllä korvauksen, säästyyhän siskolta päivähoitomaksuja. Siskosi nuorempi on vasta vauva, joten hänelle olisi varmasti ihanaa olla yksi päivä viikossa pienemässä porukassa. Omille lapsillesikin se olisi erityinen serkkupäivä. Muina päivinä voitte mennä ja tehdä omalla porukalla ja sitten yhden päivän olla enemmän kotona touhuamassa.

Vierailija
29/29 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teidänkin kommenttienne perusteella alkanut pohtimaan, että ehkä minun ei tosiaan kannattaisi ottaa siskoni lapsia hoitoon ollenkaan. Lapset ovat kyllä suloisia ja heistä olisi tietysti seuraa omille lapsilleni, mutta ehkä se olisi minulle liian rankkaa. Kuten joku kommentoikin, lähteminen neljän niin pienen lapsen kanssa muualle kuin pihalle/lähipuistoon olisi todella haastavaa.

Itse olen tosiaan päättänyt olla hoitovapaalla ja antaa aikaa ja läsnäoloa omille lapsilleni. Menisi tämä ajatus osittain hukkaan, kun en pystyisikään heille kaikkea aikaani antamaan. Täytyy nyt siskon kanssa jutella, toivottavasti hän ymmärtää asian. Ja minustakin oli kohtuutonta ja itsekästä häneltä kysyä hoitoa ilmaiseksi. Olemme siskoni kanssa aika erilaisia, hän usein muissakin asioissa tuntuu ajattelevan enemmän itseään ja omaa perhettään kuin muita. Ja hoidosta tosiaan saattaisi tulla erimielisyyksiä, siskoni on melko kärkäs ja kova neuvomaan... enpä jaksaisi hänen kanssaan joutua riitoihin tämän takia.

Sinänsä ajatuksena ihan kiva idea, että lapsilla olisi tuttu hoitaja ja serkukset voisivat leikkiä keskenään, mutta eipä taida nyt onnistua. Liian monta liian pientä lasta. Ehkä joskus myöhemmin, kun lapset ovat vanhempia, voisin vaikka yhden ottaa (palkalla), mutta aion kyllä itsekin siirtyä jossain vaiheessa takaisin työelämään.

Kiitos teille suuresti kommenteistanne! Sain lisää näkökantoja mietintöihini.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme