Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä toimia kun lapsen kaverit mussuttaa aina jotain herkkuja? ov

Vierailija
19.06.2012 |

Miten kannattaa mielestänne toimia, kun ystäväni lapset syövät jatkuvasti jotain hyvää esim. jätskiä, keksejä, mehuja ym. mutta omalleni en tahtoisi syöttää.

Vietämme siis todella paljon aikaa yhdessä, ja kaikki muu toimii, mutta ottaa päähän kun lapset ovat joka päivä ja kokoajan syömässä jotain hyvää, tuntuu kurjalta kieltää omaltani kun kaikki muut saavat... vinkkejä? Lapseni on vielä pieni, eikä meillä ole karkkipäivää tms käytössä, lähinnä herkutellaan kun on juhlia tai jossain kylässä kahvitellaan.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitkaa tapaamispaikat muualle kuin näiden lasten kotiin. Kodissaan ilmeisesti eniten saavat niitä herkkuja.

Jos tapaatte useammin teillä tai puistossa, ei kaveri ehkä ota niin paljoa herkkuja lapsilleen mukaan.

Sinä voit myös vuorostasi tarjota vaikka hedelmiä lapsille.

Kannattaa myös puhua kaverille oman lapsen ruokavaliosta (eli siitä että et halua antaa paljon herkkuja). Hienotunteinen kaveri kyllä ymmärtää jo siitä että kannattaa teidän aikana rajoittaa herkkujen antamista.

Vierailija
22/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pääsiäisen jälkeen ollut äitienpäivä, ylioppilasjuhla, valmistujaisjuhlia, omien lasten synttärit sekä lasten kaverisynttäreitä joita on vietetty sekä kerhossa että sen lisäksi oikeina synttäreinä. Pelkästään näistä kertyy toistakymmentä herkkuhetkeä. Lisäksi ollaan tehty parit reissut mummolaan, ja mummolla on aina herkkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku käy sääliksi sun lapsi :/

Ja kuka sä luulet olevas sanomaan tästä sun kaverille?? Kai nyt jokainen saa tarjota lapsilleen karkkia ja makeisia jos haluaa. Itse olet aika julma jos kiellät lapseltasi vaikka muutkin saavat syödä.

Enkä ymmärrä muutenkaan tota että lapsille ei anneta herkkuja kun aniharvoin, siitä vasta kehittyy vanhempana epäterveellinen suhde makeisiin.

Vierailija
24/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun toisen perheen ruokailutottumukset ja hammashygienia on jollekin kontrollifriikille niin tärkeitä asioita, että pitää oikein kaveruussuhteita niiden takia rajoittaa. Voi hyvää päivää...

Elämä on kuulkaa ihmeellistä, ne teidän mussukoiden reiättömät hampaat voivat joku päivä lohjeta pienessä pyöräkolarissa tai sängyn kulmaan. Paikan sekin vaatii ja menee ne hienot reiättömät hampaat siinä sitten ;)

Vierailija
25/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä osaa linkittää yhtään tutkimustakaan.

Mutta oma kokemus asiasta on, että olen itse 60-luvun pentuja, joilla oli karkkipäivä. Hampaani ovat edelleenkin hyvässä kunnossa ja vain 2 reikää, jotka ovat tulleet ekaluokalla ennen kuin karkkipäivä aloitettiin uusien tuulien mukana.

Omille lapsillenikin pidin karkkipäivää kun olin siihen tottunut. Kaikille neljälle oli yläasteen hammaslääkäri ylistänyt, että nykyaikana harvinaisen hyväkuntoiset hampaat. Ei yhtään reikää kenelläkään.

Ovat nyt aikuisia ja käsittääkseni yhdellä lapsella on yksi paikka hampaassa.

Joten ei se karkkipäivä nyt niin vaarallinenkaan ole ja ei tuhoa hampaita.

hampaiden kannalta paras, et on se karkki/ herkkupäivä vaan kerran viikossa. näin meillä. poikkeksia tähän tekee juhlat yms.

Karkkipäivä on pahaksi hampaille ja etenkin terveydelle.

Parempi syödä niin ettei karkkipäivä ole

Vierailija
26/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kukaan sitä odottanut kuin kuuta nousevaa. Useasti olivat hämmästyneitä kun tulivat perjantaina koulusta ja pöydällä odotti lauantaipussit, että ai, taasko se onkin karkkipäivä.

Ei siihen mitään suurempaa ideologiaa liittynyt. Oli vain tapa, mikä oli minun lapsuudessani. Ja se oikeastaan lähti äidilläni siitä, että kun minä menin kouluun, alkoi peruskoulu ja tuli uusia tuulia ja hammaslääkäri piti vanhemmille luentoa karkkipäivästä. Muuten en olisi varmaan saanut karkkia koskaan:)

Nyt karkkipäivän takia aloin saamaan markan joka perjantai ja sain koulun hyppytunnilla käydä ostamassa 10 merkkaria joka perjantai. Ai se oli juhlaa kun alkoi viikonloppu ja oli hyvä Viisikko odottamassa ja sai mutustaa ne kymmenen merkkaria.

Sama merkitys sillä karkkipäivällä oli omillekin lapsille. Perjantaina alkoi vapaat ja lauantaipussi odotti ja se syötiin ruoan jälkeen ja nautittiin kirjasta tai pikkukakkosesta tms.

Ja ihan terveitä ovat ja ei edes juoppoja tullut ja ei ylipainoisia, eikä mitään sellaista, mitä karkkipäivällä on peloteltu. Eivät edes nyt aikuisina ahmi karkkia kaksin kourin kun on vapaus ostaa karkkia milloin haluaa.

Tuo aiemmin kirjoittanut neljän äiti, kenellä itselläänkin oli karkkipäivä

eikä noi sitä odota kuin kuuta nousevaa.. tää nyt vaan on meidän tyyli rajoittaa napostelua :) toimii meillä erinomaisesti. sellasta lasta en ole vielä tavannut joka olis ollut 3 kuukautta ilman herkkuja.. kai niitä sitten on, kun täälläkin joku niin kertoi.

Vierailija
27/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina alkoi vapaat ja lauantaipussi odotti ja se syötiin ruoan jälkeen ja nautittiin kirjasta tai pikkukakkosesta tms.

Minusta 150 g kerralla karkkia mätettäväksi on todella paljon lapselle.

Vierailija
28/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisena "perjantaipullo" tai lupa mättää herkkuja napaan.Ei kovin tervettä.

Vierailija
29/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä osaa linkittää yhtään tutkimustakaan. Mutta oma kokemus asiasta on, että olen itse 60-luvun pentuja, joilla oli karkkipäivä. Hampaani ovat edelleenkin hyvässä kunnossa ja vain 2 reikää, jotka ovat tulleet ekaluokalla ennen kuin karkkipäivä aloitettiin uusien tuulien mukana. Omille lapsillenikin pidin karkkipäivää kun olin siihen tottunut. Kaikille neljälle oli yläasteen hammaslääkäri ylistänyt, että nykyaikana harvinaisen hyväkuntoiset hampaat. Ei yhtään reikää kenelläkään. Ovat nyt aikuisia ja käsittääkseni yhdellä lapsella on yksi paikka hampaassa. Joten ei se karkkipäivä nyt niin vaarallinenkaan ole ja ei tuhoa hampaita.

hampaiden kannalta paras, et on se karkki/ herkkupäivä vaan kerran viikossa. näin meillä. poikkeksia tähän tekee juhlat yms.

Karkkipäivä on pahaksi hampaille ja etenkin terveydelle. Parempi syödä niin ettei karkkipäivä ole

joka tosin ei oikomisineen ole missään yhteydessä karkkipäivään. Kolme lasta, yhdelläkään ei hampaissa reikiä, vaikka ei ole fluorattu eikä pidetty karkkipäiviä.

Vierailija
30/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kauan olen aaveella pyörinyt:)

Jätin tahallani selittämättä tarkemmin kun ajattelin, että odotetaan, koska tämä vastaus tulee.

Eli kun olivat pienempiä oli yksi lauantaipussi neljälle. Kun ensimäiset meni yläasteella ja pari nuorinta oli vitosella ja kutosella, oli tosiaan niin hirveää, että oli kokonainen se pienempi lauantaipussi jokaiselle:)

Ja ei, kukaan nuorista aikuisistani ei osta perjantaipulloa ja jokaisella on hyvä opiskelupaikka ja elämässä menee ihan hyvin:)

Eli äitini ei tuhonnut elämääni karkkipäivällä ja en ole tuhonnut lasten elämää karkkipäivällä:)

se, kenellä itsellän oli karkkipäivä jne...

Perjantaina alkoi vapaat ja lauantaipussi odotti ja se syötiin ruoan jälkeen ja nautittiin kirjasta tai pikkukakkosesta tms.

Minusta 150 g kerralla karkkia mätettäväksi on todella paljon lapselle.

Vierailija
31/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kenellä on eniten lapsia ja kenellä on vähiten ollut karkkipäiviä ja hampaitakaan ei ole pesty ja silti ei ole yhtään reikää :)

Halusin vain hiukan oikoa käsitystä siitä, että karkkipäivä olisi vaarallinen hampaille. Oman komeuksen mukaan se ei ole ja reikiä ei ole tullut.

Toki muillakin keinoilla pääsee samaan. Mutta ei karkkipäivä ole tuhonnut minun ikäluokkani hampaita ja terveyttä. Ihan olemme hyvähampaisia viiskymppisiä ja suurin piirtein terveitä.

Mutta katsotaan nyt, miten eri keinoin kirjoitustani voi vielä käsittää aaveetyyliin väärin:)

enkä osaa linkittää yhtään tutkimustakaan. Mutta oma kokemus asiasta on, että olen itse 60-luvun pentuja, joilla oli karkkipäivä. Hampaani ovat edelleenkin hyvässä kunnossa ja vain 2 reikää, jotka ovat tulleet ekaluokalla ennen kuin karkkipäivä aloitettiin uusien tuulien mukana. Omille lapsillenikin pidin karkkipäivää kun olin siihen tottunut. Kaikille neljälle oli yläasteen hammaslääkäri ylistänyt, että nykyaikana harvinaisen hyväkuntoiset hampaat. Ei yhtään reikää kenelläkään. Ovat nyt aikuisia ja käsittääkseni yhdellä lapsella on yksi paikka hampaassa. Joten ei se karkkipäivä nyt niin vaarallinenkaan ole ja ei tuhoa hampaita.

Karkkipäivä on pahaksi hampaille ja etenkin terveydelle. Parempi syödä niin ettei karkkipäivä ole

joka tosin ei oikomisineen ole missään yhteydessä karkkipäivään. Kolme lasta, yhdelläkään ei hampaissa reikiä, vaikka ei ole fluorattu eikä pidetty karkkipäiviä.

Vierailija
32/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laspet valitsee silloin noin eurolla irtokarkkeja. - joten ei tosiaan mikään kovin iso määrä.

Lähinnä otettiin päiv käyttöön niin ei tarvi joka kauppareissulla mankua, että ostetaan karkkia, kun tietää, että sitä saa lauantaina.

Esikoisen kanssa ei karkkipäivää vielä tarvittu, sillä hän ei syö kovin plajon herkkuja, vaikka tarjottais, mutta seuravien kanssa se on ollut tarpeen.

Muuten syödään karkkia sitten juhslissa yms erikoistilanteissa.

Aikuisena "perjantaipullo" tai lupa mättää herkkuja napaan.Ei kovin tervettä.

Vierailija
33/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi ap lapsesi kasvaa, sitä enemmän tulee tilanteita että toisilla lapsilla on jotain mitä omillasi ei tai he saavat tehdä jotain mitä teillä ei saa. Minusta On ihan luonnollista opettaa lapsille, että eri perheissä on eri tavat ja säännöt. Siitä se alkaa.

Minusta ei kannata hätääntyä ja harmitella tilannetta.

Vierailija
35/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

karkit eivät ole läheskään yhtä epäterveellisiä hampaille. Perunatärkkelys jää kiinni hampaan pintaan paljon pidemmäksi aikaa kuin sokeri, joten jos todella haluatte pelastaa lasten hampaat, älkää antako heille perunatuotteita. Sipsit ovat erityisen huonoja hampaille.

Nykytutkimuksen valossa olisikin hyvä pitää lapsilla perunapäivä karkkipäivän sijasta.

Vierailija
36/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi ap lapsesi kasvaa, sitä enemmän tulee tilanteita että toisilla lapsilla on jotain mitä omillasi ei tai he saavat tehdä jotain mitä teillä ei saa. Minusta On ihan luonnollista opettaa lapsille, että eri perheissä on eri tavat ja säännöt. Siitä se alkaa.

Minusta ei kannata hätääntyä ja harmitella tilannetta.

Mutta kun lapsi käy kaverillaan usein kylässä ja siellä mätetään karkkia ja muita herkkuja koko ajan, tai koko kesäkuun ajan syö leikkikentällä kaverin karkkeja kun omia ei ole mukana ja kaveri tarjoaa, niin sillä on myös terveysvaikutuksia. Vaihtoehdoiksi jää joko rajoittaa kyläilyä tai käskeä lapsi olemaan ottamatta karkkia, mikä taas lapsesta tuntuu hirveältä rajoittamiselta, jos kaveri syö - minusta julmaa. Sellainen kieltäminen ja karkinsyönnistä ison asian tekeminen nimenomaan tekee karkista kielletyn hedelmän.

Btw, minä rajoitin myös mummulla kyläilyä mässäämisen takia. Ennen käytiin kerran viikossa ja oltiin useamman tunnin, ja koko tuon ajan lapset mättivät kaksin käsin pullaa, keksiä, jätskiä, mehua, eineslihapullaa ja vaikka mitä. Jos lapsi ei pyytänyt, niin mummu tyrkytti koko ajan jotain. Äidilleni sanoin asiasta useamman kerran, mikä auttoi aina pariksi viikoksi kerrallaan. En todellakaan halunnut että lapset mättävät mummulla sokeria koko viikon edestä, joten käymme nykyään paljon harvemmin. Äitini pilasi minun hampaani jo ennen kouluikää antamalla minun juoda cokista ja syödä mitä vain milloin vain, samaa en halua lapsilleni.

Vierailija
37/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällähän on kehkeytynyt kunnon keskustelu aiheesta!

Lapsemme ovat siis sen verta pieniä vielä, että vietämme yhdessä aikaa niin, että myös vanhemmat ovat mukana. Käymme esim. rannalla, puistossa tai piknikillä yhdessä monta kertaa viikossa. Aina heillä on mukana pillimehut, jätskit tai keksit kaikille lapsille, minun lapseni mukaanlukien. On siinä sitten tosi vaikea sanoa (eli en ole vielä kertaaakaan saanut sanottua :D) ettei minun lapseni saisi niitä syödä kun muutkin kerran syövät. Varsinkin isoin lapsista syö kokoajan jotain, eikä äiti näe siinä mitään pahaa.

Minulla on kyllä aina xylitoli-pastillit mukana ja tarjoan niitä kaikille lapsille herkkujen jälkeen, mutta silti pelkään hampaiden ja terveyden puolesta. Enkä halua totuttaa lasta siihen, että jokapäivä vedetään sokeria.

En kyllä haluaisi rajoittaa näkemisiä sen vuoksi, olemme tosi läheisiä ja viihdymme hyvin yhdessä, varsinkin nyt kesällä on ihana touhuta kaikkea mukavaa kimpassa.

Vierailija
38/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan pillumehuja ja keksejä syövät, huh huh! Onhan tuo sellainen terveysriski, että sinun pitäisi varmaan käräyttää kaverisi lastensuojelijoille.

Vierailija
39/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvella sitten ei taas. Älä turhaan stressa! Kun lapsesi kasvaa tai niitö tulee enemmän huomaat, että tämä oli huolista pienimpiä - valitettavasti

täällähän on kehkeytynyt kunnon keskustelu aiheesta!

Lapsemme ovat siis sen verta pieniä vielä, että vietämme yhdessä aikaa niin, että myös vanhemmat ovat mukana. Käymme esim. rannalla, puistossa tai piknikillä yhdessä monta kertaa viikossa. Aina heillä on mukana pillimehut, jätskit tai keksit kaikille lapsille, minun lapseni mukaanlukien. On siinä sitten tosi vaikea sanoa (eli en ole vielä kertaaakaan saanut sanottua :D) ettei minun lapseni saisi niitä syödä kun muutkin kerran syövät. Varsinkin isoin lapsista syö kokoajan jotain, eikä äiti näe siinä mitään pahaa.

Minulla on kyllä aina xylitoli-pastillit mukana ja tarjoan niitä kaikille lapsille herkkujen jälkeen, mutta silti pelkään hampaiden ja terveyden puolesta. Enkä halua totuttaa lasta siihen, että jokapäivä vedetään sokeria.

En kyllä haluaisi rajoittaa näkemisiä sen vuoksi, olemme tosi läheisiä ja viihdymme hyvin yhdessä, varsinkin nyt kesällä on ihana touhuta kaikkea mukavaa kimpassa.

Vierailija
40/42 |
19.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveä tiukkapipo? :) Tuntuu vaan älyttömältä että joka päivä pitäisi jotain keksejä syödä ja juoda mehua, kun terveellisempiäkin vaihtoehtoja on. Kesän jälkeen nämä treffailut varmaan väkisinkin vähenevät, pitäisikö vaan purra hammasta ja toivoa että pikkuiseni hampaat ovat kunnossa vielä syksylläkin?

Ap

Että ihan pillumehuja ja keksejä syövät, huh huh! Onhan tuo sellainen terveysriski, että sinun pitäisi varmaan käräyttää kaverisi lastensuojelijoille.