Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oikea kuumeen raja on 38,0 eikä 37,5. Vanhemmat hysterisoivat lasten lämpöilyä.

Vierailija
18.06.2012 |

Kuumetta 37,5 astetta. Pitäisikö huolestua? Infektiolääkärit kertovat Kalevassa.

(COLOURBOX)

LINKKI

Koko uutinen Kalevan sivuilla

- Ihmisillä on aivan vääriä käsityksiä kuumeesta. Vanhemmat ovat huolissaan lapsen kuumeesta enemmän kuin tarvitsisi olla, infektiolääkäri professori Matti Uhari sanoo Kalevan haastattelussa.

Yleisesti ihmiset pitävät kuumeilun rajaa 37,5, mutta se ei ole lääketieteellinen raja.

- Oikeasti kuumeen raja on vasta 38 astetta, toteaa Uhari.

Monilla vanhemmilla on kuumefobia, kertovat lastenlääkärit. Myös kuumelääkkeitä käytetään turhan usein.

- Jos lapsi on sairas, lapsen yleistila on tärkeämpi asia kuin kuume, muistuttaa lääkäri Marjo Renko.

IL

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kärjistetyltä ja yksioikoiselta artikkelilta. Onhan infektiolääkäri myös voinut haluta provosoida tuolla lausunnollaan.

Toisaalta tieteellisesti voidaan varmaan asettaa joku tarkka raja, mutta jos perustuu samaan logiikkaan kuin esim. kasvukäyrät, niin ei tuolla määrittelyllä käytännössä tee mitään.

Vierailija
22/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim. normaali ruumiinlämpö on jopa alle 36 astetta, ja kun ja jos mulla on kuumetta 38, olen ihan helvetin kipeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella ei ole kuumetta, eli lämpö on vaikka 37,9, niin voi käskeä pois jaloista ulos leikkimään ja kouluun on mentävä.