Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikea kuumeen raja on 38,0 eikä 37,5. Vanhemmat hysterisoivat lasten lämpöilyä.

Vierailija
18.06.2012 |

Kuumetta 37,5 astetta. Pitäisikö huolestua? Infektiolääkärit kertovat Kalevassa.

(COLOURBOX)

LINKKI

Koko uutinen Kalevan sivuilla

- Ihmisillä on aivan vääriä käsityksiä kuumeesta. Vanhemmat ovat huolissaan lapsen kuumeesta enemmän kuin tarvitsisi olla, infektiolääkäri professori Matti Uhari sanoo Kalevan haastattelussa.

Yleisesti ihmiset pitävät kuumeilun rajaa 37,5, mutta se ei ole lääketieteellinen raja.

- Oikeasti kuumeen raja on vasta 38 astetta, toteaa Uhari.

Monilla vanhemmilla on kuumefobia, kertovat lastenlääkärit. Myös kuumelääkkeitä käytetään turhan usein.

- Jos lapsi on sairas, lapsen yleistila on tärkeämpi asia kuin kuume, muistuttaa lääkäri Marjo Renko.

IL

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt mitään vakavaa, mutta selvästi on flunssa ja kurja olo.

Kuumetta 37,5 astetta. Pitäisikö huolestua? Infektiolääkärit kertovat Kalevassa.

(COLOURBOX)

LINKKI

- Ihmisillä on aivan vääriä käsityksiä kuumeesta. Vanhemmat ovat huolissaan lapsen kuumeesta enemmän kuin tarvitsisi olla, infektiolääkäri professori Matti Uhari sanoo Kalevan haastattelussa.

Yleisesti ihmiset pitävät kuumeilun rajaa 37,5, mutta se ei ole lääketieteellinen raja.

Monilla vanhemmilla on kuumefobia, kertovat lastenlääkärit. Myös kuumelääkkeitä käytetään turhan usein.

- Jos lapsi on sairas, lapsen yleistila on tärkeämpi asia kuin kuume, muistuttaa lääkäri Marjo Renko.

IL

Vierailija
2/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt mitään vakavaa, mutta selvästi on flunssa ja kurja olo.

(COLOURBOX)

LINKKI

IL

Jos lapsi on sairas, lapsen yleistila on tärkeämpi asia kuin kuume, muistuttaa lääkäri Marjo Renko.

IL

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ruumiinlämpöni ei ole ikinä tiedettävästi noussut 39 asteeseen.

37 astetta omalla kohdallani tarkoittaa jo sistä että joudun makaamaan sängyssä.

Inhottavaa että tästä syystä mätkitään päähän. Minulla kun ei tieteen mukaan oikeasti ole kuumetta...

Vierailija
4/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen, myös lapsen kehon lämpötila on yksilöllinen juttu. Toiselle normaalilämpöä on 36,6, toiselle taas 37,4.

Lisäksi lämpötila riippuu siitä, mitataanko se kainalosta, pepusta tai korvasta. Peräsuolimittaus antaa korkeamman luvun.

Ja kolmas seikka on, muistetaanko lasta pitää levossa ja kevyella vaatetuksella vähintään vartti ENNEN mittausta. Leikkivän, runsaasti puetun lapsen mittaustulos voi helposti olla 38 astetta ilman, että hän on millään lailla sairas.

Siitä olen kollegan kanssa samaa mieltä, että yleiskunto on ratkaisevampi. Pienillä lapsilla nousee helposti kuume jopa yli 40 asteen ilman mitään erityistä kriisiäkin. Jos lapsella ei ole taipumusta kuumekouristuksiin ja hänen yleisvointinsa on suht hyvä, ei ole syytä lääkitä. Mutta taas jos kuumeetonkin lapsi on väsynyt ja kivuloisen oloinen, ilman muuta kipu/kuumelääkettä peliin vaan.

(LL)

Vierailija
5/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotiin esiin sitäkin, että lapsi voi olla todella sairas ilman kuumetta. Esimerkkinä tapaus jossa ilman kuumetta sairastanut lapsi oli kuollut infektioon...

Eli ei sais luottaa siihen kuumemittariin suuntaan eikä toiseen. Äiti tietää kyllä onko lapsi sairas vai e, ilman sitä mittaria

Vierailija
6/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut mä oon 37 asteen KUUMEESSA ihan naatti.

Mä en ymmärrä, että mitä tääkin kenellekkään kuuluu, normaali järjellä varustettu äiti tuntee kyllä lapsensakin.

Vierailija
7/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varsin tietoinen siitä, että ihmisen "oma lämpö" vaihtelee ja toinen tuntee itsensä sairaammaksi pikkulämmössä kuin toinen.

Tiedän myös, että lämpöä voidaan mitata joka rööristä, virtsarakosta varpaanpäihin, tarkoituksesta riippuen. Olen sh.

Löysin vain tällaisen otsikon, jonka arvelin herättävän kovasti mielipiteitä. Olen itsekin sitä mieltä, että kuummittareita tuijotetaan ihan liikaa, myös päivähoidossa ym. ammattilaisten käsissä. ap

Vierailija
8/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa mielestäni eniten. Vaikka meidän lapsella vauvana lämmön nousu jo yli 37,5:n oli ihan selvä merkki sairaudesta. Ulkopuolisen silmiin pirteä vauva, jolla oli lämpöä alle 38 päätyi suoraan osastolle tiputukseen, kun saatiin verikokeet otettua. Eli jos lapsi tuntuu kuumeiselta itsestäni, niin tulkitsen sen kuumeeksi, vaikka 38 raja ei ylittyisikään.

Vierailija
9/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varsin tietoinen siitä, että ihmisen "oma lämpö" vaihtelee ja toinen tuntee itsensä sairaammaksi pikkulämmössä kuin toinen.

Tiedän myös, että lämpöä voidaan mitata joka rööristä, virtsarakosta varpaanpäihin, tarkoituksesta riippuen. Olen sh.

Löysin vain tällaisen otsikon, jonka arvelin herättävän kovasti mielipiteitä. Olen itsekin sitä mieltä, että kuummittareita tuijotetaan ihan liikaa, myös päivähoidossa ym. ammattilaisten käsissä. ap

Ja hei, fakta on kumminkin se, että jos lapsella on kuumetta, hänellä EI ole mitään asiaa päivähoitoon, vaikka yleisvointi olisikin hyvä. Eli siinä mielessä kuumetta kannattaa kyllä mittailla, se on hyvä indikaatio tulehduksesta.

-LL-

Vierailija
10/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruumiinlämpö, normaali on 37,4. Jos on vähän flunssainen ole, niin silloin on reilusti yli 38. Jos on oikein kipeä niin menee helposti neljäänkymmeneen.

Tiedostan kyllä, että ruumiinlämpö on henkilökohtainen asia, mutta kieltämättä riipoo kun esim. työkaveri hakee saikkua kun on kuumetta joku 36,9... Miten silloin voi olla oikeasti sairas? Itse en jää saikulle edes siitä 38 ylityksestä.

Vierailija
11/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruumiinlämpö, normaali on 37,4. Jos on vähän flunssainen ole, niin silloin on reilusti yli 38. Jos on oikein kipeä niin menee helposti neljäänkymmeneen.

Tiedostan kyllä, että ruumiinlämpö on henkilökohtainen asia, mutta kieltämättä riipoo kun esim. työkaveri hakee saikkua kun on kuumetta joku 36,9... Miten silloin voi olla oikeasti sairas? Itse en jää saikulle edes siitä 38 ylityksestä.

itselleni ei koskaan nouse kuumetta flunssassa, sikainfluenssassakin lämpöä oli ekana iltana vain 37,5 ja sitten ei sitäkään... ja todella, todella kipeä olin.

Mieheni menee jopa alilämmön puolelle flunssaisena, lämpö laskee likelle 35:ttä.

-LL-

Vierailija
12/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on jo huono-olo.

samoin lapsista huomaan sen heti.

Vierailija
13/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla peruslämpö on jotain 36,5 ja kun mennään yli 37 olo tuntuu kipeältä. Lapsillani taas 38 astettakaan ei vielä riitä siihen että tuntisivat olonsa huonoksi.

Vierailija
14/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän perheessä KAIKKI on petikunnossa, jos lämpöä on 37!!

Meidän kaikkien normaalilämpö on alle 36!

Vierailija
15/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni ei koskaan nouse kuumetta flunssassa, sikainfluenssassakin lämpöä oli ekana iltana vain 37,5 ja sitten ei sitäkään... ja todella, todella kipeä olin.

Mieheni menee jopa alilämmön puolelle flunssaisena, lämpö laskee likelle 35:ttä.

-LL-

Alilämmöstä kun harvoin lääkärit puhuvat. Potilaat senkin edestä.

Toki sepsisessä voi olla alilämpöäkin, mutta se nyt onkin sitten jo toinen tarina.

Vierailija
16/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuume on yli 37 astetta. Lapsilla usein on lämpöä ilman kuumetta, mutta heilläkin on yksilöllistä vaihtelua. Kyllähän se olosta ja voinnista näkee onko lapsi kuumeinen. Siihen minä uskon, että jonkun ihmisen väittämää.

Vierailija
17/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimaisi tunnossa hoksaat varmasti, että artikkeli ei ole minun kirjoittamani. JOs otsikko ei sinua sinua miellytä, niin keskity itse sisältöön.

"Monilla vanhemmilla on kuumefobia, kertovat lastenlääkärit. Myös kuumelääkkeitä käytetään turhan usein."

ap, Iltalehden lisensiaatti ja kaikkien alojen erikoisasiantuntija

Vierailija
18/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-LL-

Alilämmöstä kun harvoin lääkärit puhuvat. Potilaat senkin edestä.

Toki sepsisessä voi olla alilämpöäkin, mutta se nyt onkin sitten jo toinen tarina.

Pari vuotta lähäriksi lukenut pullistelija. Alilämpö tunnetaan lääketieteessä vain hypotermian yhteydessä, joka taas on ihan eri asia kuin vilustuneena 35.4.

Vierailija
19/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei samalla kerro mistä mitattuna.

Vierailija
20/23 |
18.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi lapsella oli keuhkokuume ja lämpöä oli silloin max. 37,7. Samoin yksi lapsistamme on saanut kuumekouristuksia 38 asteen kuumeessa.

Meillä tosiaan siis yli 37 on kuumetta. Mutta ymmärrän että ap:lla se ei ole. Mutta ap voisi laajentaa hieman omaa ymmärtämystään.