Mikä on se painoindeksiraja, että joutuu
sokerirasitustestiin odottaessa? Miten painoindeksi laskettiin? Mulla on pituus 159 cm ja paino n. 60 kg
Kommentit (9)
No suurimmassa osassa kunnista tehdään, jos painoindeksi on yli 25. Ja se lasketaan jakamalla paino pituuden neliöllä.
Jos olet yli 25 v, niin se tehdään yleensä joka tapauksessa, vaikka olisi normaalipainoinen.
Ei ainakaan mulle tehty, vaikka olen 29 ja painoindeksi 22, koska riski pieni. Se vaihtelee paikkakunnittain, ei mene iän mukaan.
Ei ainakaan mulle tehty, vaikka olen 29 ja painoindeksi 22, koska riski pieni. Se vaihtelee paikkakunnittain, ei mene iän mukaan.
bmi oli 22, ei sukurasitetta, aiempi lapsi ei isokokoinen jne.
Onneksi tehtiin, rd todettiin.
ja aina on paino ollut suunnilleen tämä, eikä testiin ole määrätty. Kun aloin odottamaan viimeksi, olikin tullut tuo testimääräys (asun Riihimäellä) ja olisin joutunut siihen (en nyt enää muista sitä lukua, mutta oli juuri rajalla), mutta raskaus meni kesken. Nyt kun kohta on ensimmäinen neuvola uudessa raskaudessa, voisin ehkä ehtiä sen rajan alittaa pikku laihiksen avulla ;DD
Ap
bmi oli 22, ei sukurasitetta, aiempi lapsi ei isokokoinen jne.
Onneksi tehtiin, rd todettiin.
Joo, ja esim. Tampereella ei viime vuonna tehty iän perusteella, mutta tänä vuonna jo tehdään, sillä täällä on ruvettu noudattamaan käypä hoito -suositusta.
paino jaettuna pituuden neliöllä.
eli paino / (pituus x pituus)
Sinun tapauksessasi 60 / (1,59 x 1,59) jos muistan luvut oikein.
ja aina on paino ollut suunnilleen tämä, eikä testiin ole määrätty. Kun aloin odottamaan viimeksi, olikin tullut tuo testimääräys (asun Riihimäellä) ja olisin joutunut siihen (en nyt enää muista sitä lukua, mutta oli juuri rajalla), mutta raskaus meni kesken. Nyt kun kohta on ensimmäinen neuvola uudessa raskaudessa, voisin ehkä ehtiä sen rajan alittaa pikku laihiksen avulla ;DD
Ap
Onko lapsesi olleet alle 4500 g painoisia?
Siinä tapauksessa voi olla ettei tehdä, koska olet alle 25 painoindeksiltäsi.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../khp00076
Olisintehty iän takia (40), EnOlen muihinkaan testeihin suostunut.
Helsingissä raja on 25 vuotta tai BMI yli 25.
Painoindeksin voit laskea vaikka tuolla.
http://www.painoindeksi.org/