Kysymyksiä hoitovapaasta
Mä olen mielestäni tiennyt nämä joskus, mutta nyt en löydä faktaa mistään. Mukavaa, jos jollain on oikeaa tietoa! Tilanteeni on sellainen, että olen ilmoittanut palaavani hoitovapaalta aikaisintaan 1.1.2013, jolloin lapsi on vasta 2,5v, eli minulla olisi oikeus olla kotona vielä puoli vuotta tuon jälkeen.
- Onko niin, että voin yksipuolisesti ilmoittaa työnantajalle hoitovapaan jatkamisesta, kunhan teen sen 2kk ennen eli ennen lokakuun 2012 loppua? Vai pitääkö asia sopia erikseen? Voiko työnantaja vaatia sitovaa ilmoitusta jo nyt?
- Onko puolison työttömyys tarpeeksi painava syy keskeyttää hoitovapaa aiemmin kuin 1.1.2013?
- Hoitovapaahan ei kerrytä eläkettä?
- Voiko hoitovapaalta palata suoraan osittaiselle hoitovapaalle, eli voinko ilmoittaa (ja sitten sopia yksityiskohdat) tuolloin lokakuussa 2012 palaavani mutta vain osa-aikaisesti?
- Onko mitään pysyvää päätöstä nyt olemassa siitä, keskeyttääkö uusi raskaus hoitovapaan, vai onko tämä työnantajakohtainen? En löytänyt tessistä mitään tätä koskevaa. Lähinnä mietin siis onko taas 3kk palkallista, vaikkei välissä olisikaan töissä.. Tes ei mainitse hoitovapaan yhteydessä eikä palkallisen äitiysloman yhteydessä tästä mitään.
Kiitos!
Kommentit (9)
Mä olen mielestäni tiennyt nämä joskus, mutta nyt en löydä faktaa mistään. Mukavaa, jos jollain on oikeaa tietoa! Tilanteeni on sellainen, että olen ilmoittanut palaavani hoitovapaalta aikaisintaan 1.1.2013, jolloin lapsi on vasta 2,5v, eli minulla olisi oikeus olla kotona vielä puoli vuotta tuon jälkeen.
- Onko niin, että voin yksipuolisesti ilmoittaa työnantajalle hoitovapaan jatkamisesta, kunhan teen sen 2kk ennen eli ennen lokakuun 2012 loppua? Vai pitääkö asia sopia erikseen? Voiko työnantaja vaatia sitovaa ilmoitusta jo nyt?
- Onko puolison työttömyys tarpeeksi painava syy keskeyttää hoitovapaa aiemmin kuin 1.1.2013?
- Voiko hoitovapaalta palata suoraan osittaiselle hoitovapaalle, eli voinko ilmoittaa (ja sitten sopia yksityiskohdat) tuolloin lokakuussa 2012 palaavani mutta vain osa-aikaisesti?
- Onko mitään pysyvää päätöstä nyt olemassa siitä, keskeyttääkö uusi raskaus hoitovapaan, vai onko tämä työnantajakohtainen? En löytänyt tessistä mitään tätä koskevaa. Lähinnä mietin siis onko taas 3kk palkallista, vaikkei välissä olisikaan töissä.. Tes ei mainitse hoitovapaan yhteydessä eikä palkallisen äitiysloman yhteydessä tästä mitään.Kiitos!
Niin kuin tienaisi 675,?? € kuukaudessa.Googlasin sen, kun miehen kans tuli puhetta:)
Sinulla on oikeus hakea hoitovapaata kaksi kertaa saman lapsen hoitoa varten. Jos siis et ole aiemmin hakenut hoitovapaata kuin kerran, voit omalla ilmoituksellasi hakea sitä vielä toisen kerran tuolloin lokakuussa. 2kk ennen hoitovapaan jatkumista riittää.
Tätä sinun on kysyttävä työnantajaltasi.
Nykyään kerryttää.
Osittaista hoitovapaata työnantajan ei ole pakko myöntää, jos sen järjestelemisestä koituisi kohtuuttomasti haittaa. Lisätietoja mol.fi -> työsuhdeasiat -> perhevapaat
- Onko mitään pysyvää päätöstä nyt olemassa siitä, keskeyttääkö uusi raskaus hoitovapaan, vai onko tämä työnantajakohtainen? En löytänyt tessistä mitään tätä koskevaa. Lähinnä mietin siis onko taas 3kk palkallista, vaikkei välissä olisikaan töissä.. Tes ei mainitse hoitovapaan yhteydessä eikä palkallisen äitiysloman yhteydessä tästä mitään.
Uskoisin, että on työehtosopimuskohtainen. Meillä (kvtes, ovtes) voi jäädä suoraan hoitovapaalta äitiyslomalle ja saa palkan 72 ensimmäiseltä arkipäivältä.
Katsoin tietty kelan sivut ensin, mutten löytänyt sieltä vastausta näihin. Lisäksi joskus kun olen kysynyt puhelimitse, sanovat että pitää selvittää työnantajan kautta, että kelalle ei kuulu kuin kotihoidontuki ja mahd.äitiyspäiväraha.
Jos asiaa ei ole tessissä mainittu, mistähän se katsotaan? Aiemmat käytännöt, onkohan meillä niitä... Laki ei taida mainita.
Pitänee kysyä työnantajalta.
t.ap
Olen käsittänyt, että osittainen hoitovapaa on pakko myöntää, mutta että siitä pitäää neuvotella, ja jos ei löydy sopimusta, sitten oli joku lakisääteinen tapa jakaa se?
perhevapaista.
http://www.mol.fi/mol/fi/02_tyosuhteet_ja_lait/011_tyosopimus/06_perhev…
"Työntekijä voi saada lapsen hoitamiseksi osittaista hoitovapaata koulun toisen lukuvuoden (heinäkuun), tai mikäli lapsi kuuluu pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin, kolmannen lukuvuoden loppuun. Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhemman osalta oikeus jatkuu kunnes lapsi täyttää 18 vuotta.
Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen on, mikäli työntekijä on ollut saman työnantajan palveluksessa yhteensä vähintään puoli vuotta viimeisen vuoden aikana. Työnantaja voi kieltäytyä työntekijän vuorokautisen tai viikoittaisen työajan lyhentämisestä vain, jos järjestelystä aiheutuu työnantajan toiminnalle vakavaa haittaa."
Katsoin tietty kelan sivut ensin, mutten löytänyt sieltä vastausta näihin. Lisäksi joskus kun olen kysynyt puhelimitse, sanovat että pitää selvittää työnantajan kautta, että kelalle ei kuulu kuin kotihoidontuki ja mahd.äitiyspäiväraha.
Jos asiaa ei ole tessissä mainittu, mistähän se katsotaan? Aiemmat käytännöt, onkohan meillä niitä... Laki ei taida mainita.
Pitänee kysyä työnantajalta.
t.ap
Työnantaja myöntää itse perhevapaat. Joskushan on oikeus olla perhevapaalla, mutta Kela ei maksa siitä mitään (esim. jos isä jää hoitovapaalle esikoisesta, kun äiti jää äitiyslomalle toisesta lapsesta -> isällä on oikeus hoitovapaaseen, mutta ei hoitorahaan).
voi muistaakseni jatkaa kerran yksipuolisella ilmoituksella. Jos keskeytät hoitovapaan uuden äitiysloman vuoksi ja olet vakituisessa työsuhteessa, saat kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta normaalin liksan niin kuin edelliselläkin kerralla.
Jos joku muu osais vastata noihin muihin kysymyksiisi:)