Mitä ekotekoja teet?
Kierrätätkö? Oletko kasvissyöjä? Suositkoi lähiruokaa? Onko sulla jotain hyviä vinkkejä, miten jokapäiväisessä elämässä säästää luonnonvaroja?
Kommentit (19)
- kierrätän biojätteen, pullot/tölkit ja paperin
- meillä ei ole autoa, kuljemme molemmat pyörällä
- asumme keskustassa, kaukolämpö/puulämmitteisessä talossa
- käytämme ekosähköä ja kulutus on alle 2000 KWh/vuodessa
- ostan lihat, maidot ja kananmunat luomuna, muita harkinnan mukaan
- syömme kasvispainotteisesti, lihaa noin kerran viikossa
- käytän kuukuppia
- pesuaineet ovat biohajoavia
- emme hanki lapsia
Suunnittelen pölynpoisto, sekä -sidontajärjestelmiä teollisuudelle, miten voidaan estää haitallisten aineiden (esim. polttoaine) valumia maastoon tietynlaisilla väliaikaisilla työmailla, meluntorjuntaa, lasken miten saadaan siirrettyä tavaraa prosessivaiheesta toiseen kustannutehokkaasti sekä mahdollisiman vähän luontoa/energiaa kuormittaen. yms.
Kalastan itse kalani, poimin marjani, sieneni ja kasvatan omat salaattini, pyöräilen ennemmin kuin käytän autoa, kierrätän ja koitan olla ostamatta turhaa krääsää (huonolla menestyksellä).
lajittelen jätteet, koska olen tottunut siihen. Olen köyhis, joten en osta luomua.
Olen kaupassa töissä, joten en oikeasti usko, että yksittäisten kuluttajien jätteidenlajittelulla on suurta merkitystä. Paljon suurempi merkitys on sillä, miten yritykset toimivat, lajittelevatko ym. Jos Matti Meikäläinen tilaa kerran vuodessa postista lähetyksen, joka on pakattu pahviin, ja Matti Meikäläinen heittää tuon pakkauspahvin tavalliseen roskikseen, on tuo kuin hyttysen paska valtameressä. Kaupassa tulee joka päivä RULLAKOLLISIA pahvia, Matti Meikäläisen kierrätys ei siis ole missään suhteessa siihen, mikä määrä tulee joltain yrityksiltä.
lajittelen jätteet, koska olen tottunut siihen. Olen köyhis, joten en osta luomua.
Olen kaupassa töissä, joten en oikeasti usko, että yksittäisten kuluttajien jätteidenlajittelulla on suurta merkitystä. Paljon suurempi merkitys on sillä, miten yritykset toimivat, lajittelevatko ym. Jos Matti Meikäläinen tilaa kerran vuodessa postista lähetyksen, joka on pakattu pahviin, ja Matti Meikäläinen heittää tuon pakkauspahvin tavalliseen roskikseen, on tuo kuin hyttysen paska valtameressä. Kaupassa tulee joka päivä RULLAKOLLISIA pahvia, Matti Meikäläisen kierrätys ei siis ole missään suhteessa siihen, mikä määrä tulee joltain yrityksiltä.
Käytän kuukuppia ja sitä ennen käytin kestositeitä. Mulla ei ole ajokorttia. Komposti on seuraavana hankintalistalla.
paperin ja sekajätteet.
Muuten olen vherpiipertäjien ykkösvihollinen.
Terveisiä täältä kaukaa, viiden tähden hotellista. :)
Kierrätän aikasta hyvin:
- ongelmajäte
- lääkkeet
- metalli
- lasi
- ser
- biojäte
- paristot
- paperi
- kartonki
- hyväntekeväisyys
- kirppikset
- huutis
- duunissa lisäksi vielä energiajäte
- en ole kasvissyöjä, mutta syön kasvisvoittoisesti eli en ole mikään karppaajakaan kyllä, joka vetäisee puoli kiloa päivässä lihaa
- suosin luomua, lähiruokaa, reilun kaupan tuotteita, kierrätettyjä vaatteita, ajattomuutta, en vaihda huonekaluja / sisustusta muodin mukaan, ostan laadukkaita tavaroita, käytän vähäpäästöistä hybridi-autoa (joo, tiedän, et tää ei ole vielä kovin ympäristöystävällistä, mutta haluan tukea tätä kehityssuuntaa), asun paikassa, jossa arkipäivän toimintoihin ei tarvitse autoa (paitsi siitepölyallergiani takia työmatkaan), emme lennä ulkomaille, yritän opastaa muita ympäristöystävällisempään elämään, asumme suht pienessä asunnossa, hankin mieluummin hopeakoruja kuin kultakoruja, keitän perunoiden keitinveden vedenkeittimellä ensin, käyn lyhyissä suihkuissa ja suht harvoin, en valuta vettä muutenkaan turhaan, en käytä juuri kosmetiikkatuotteita, tyyliin 2 ripsaria vuodessa ehkä menee ;-)
Paheitakin minulla on, johtuen lähinnä astmastani. Esim. kuivausrumpu hurisee tämän tästä, samoin ilmanputsari on koko ajan päällä ja helteillä ilmastointilaite.
Kulutan siis vähän vettä, sähköä ja kemikaaleja siivoamiseen. Meillä on kyllä sitten vähän likaista ja epäsiistiä.
Meillä ei ole autoa. Siksi ollaan paljon kotona eikä tule käytyä missään huvittelupaikoissakaan niin kuin jotkut käyvät.
Ostan vihreää sähköä. Se oli halvin tarjous, kun kilpailutin.
En kierrätä, en lajittele, en ole kasvissyöjä, en suosi lähiruokaa. Panttipullot vien kauppaan.
Meidän kaupassa on pahvipuristin, biojäteastiat, kirkkaan muovin- ja värillisen muovinkeräys, liiketunnistimella toimivat valot useimmissa paikoissa (ei tietty myymälässä, mutta sieltäkin valot sammuvat yön ajaksi.) Pakastinten ja kylmäaltaiden päällä on kannet energian säästämiseksi, maito/kylmäkaappien eteen lasketaan verhot yöksi samasta syystä. Lisäksi löytyy vielä asiakkaille paristojen keräyslaatikko..
Henkilökohtaisessa elämässä: kompostoimme biojätteemme, ostamme mahd. paljon luomua, sammutamme (turhat) valot, lämmitämme taloa ja saunan puilla, kasvatan itse joitain vihanneksia/yrttejä, kierrätämme pullot/tölkit/paristot/paperit.. En/emme käytä turkikisia, emme syö punaista lihaa. Mies kalastaa paljon, minä marjastan ja sienestänkin jonkun verran.. Kyllähän näitä pikku juttuja riittää..
Kirjoitin, että mielestäni yksittäisen ihmisen tai talouden kulutus ja siinä tehtävät ekovalinnat ovat todella minimaalisia verrattuna yritysten tekemiin valintoihin näissä asioissa.
ostan mahd paljon tavaraa käytettynä.
Lähinnä kierrätän pullot ja tölkit ja joskus asioin kirppiksellä...
Kirjoitin, että mielestäni yksittäisen ihmisen tai talouden kulutus ja siinä tehtävät ekovalinnat ovat todella minimaalisia verrattuna yritysten tekemiin valintoihin näissä asioissa.
selkeemmin. Sun tekstistä sai ihan toisen kuvan kuin mitä ilmeisesti tarkoitit..
Kastelen kukkaset sadevedellä.
Pyöräilen lasten kanssa sen sijaan että kulkisimme autolla.
Kierrätän paperin, pahvin, biojätteen, pienmetallin, SERin.
Kasvatan omalla pihalla vihanneksia.
Otan kauppaan aina oman kauppakassin mukaan.
Parsin vaatteet jos niissä on reikiä.
- emme osta kaupasta muovipusseja, vaan pakkaamme tavarat kangaskasseihin ja koreihin
- säästämme talouspaperin käyttöä siten, että meillä on vauva-aikojen sideharsoista tehtyjä "kasvorättejä" joihin lapset pyyhkii suun syömisen jälkeen
- kastelemme ulkona sadevedellä
- meillä on pelkästään vihreetä sähköä ja maalämpö
- kierrätämme (lasi, kartonki, paperi, bio, muovi, metalli, ongelmajäte, paristot ym)
- emme kuljeta lapsiamme autolla kouluun
- talvella sisälämpö on max. 21 astetta
- emme jätä laitteita valmiustilaan
- emme lutraa vedellä ja lapsetkin ovat hyvin sen oppineet (juuri mummiaan toruivat, kun vesi valui :) )
- olemme vähentäneet naudanlihan syöntiä
- ostamme aina luomua ja lähiruokaa, jos se on laadultaan vähintään yhtä hyvää kuin tavallinen eikä törky kallista
- kasvimaalla kasvaa mm. perunaa, porkkanaa, marjoja
- kun menemme kylään, on meillä omat vuodevaatteet mukana
paheitakin on lukuisia...
Mutta ole kiltti ÄLÄ opasta muita siitä, miten pitäisi elää. Kiitos! Todella ärsyttävä tapa.
Kierrätän aikasta hyvin:
- ongelmajäte
- lääkkeet
- metalli
- lasi
- ser
- biojäte
- paristot
- paperi
- kartonki
- hyväntekeväisyys
- kirppikset
- huutis- duunissa lisäksi vielä energiajäte
- en ole kasvissyöjä, mutta syön kasvisvoittoisesti eli en ole mikään karppaajakaan kyllä, joka vetäisee puoli kiloa päivässä lihaa
- suosin luomua, lähiruokaa, reilun kaupan tuotteita, kierrätettyjä vaatteita, ajattomuutta, en vaihda huonekaluja / sisustusta muodin mukaan, ostan laadukkaita tavaroita, käytän vähäpäästöistä hybridi-autoa (joo, tiedän, et tää ei ole vielä kovin ympäristöystävällistä, mutta haluan tukea tätä kehityssuuntaa), asun paikassa, jossa arkipäivän toimintoihin ei tarvitse autoa (paitsi siitepölyallergiani takia työmatkaan), emme lennä ulkomaille, yritän opastaa muita ympäristöystävällisempään elämään, asumme suht pienessä asunnossa, hankin mieluummin hopeakoruja kuin kultakoruja, keitän perunoiden keitinveden vedenkeittimellä ensin, käyn lyhyissä suihkuissa ja suht harvoin, en valuta vettä muutenkaan turhaan, en käytä juuri kosmetiikkatuotteita, tyyliin 2 ripsaria vuodessa ehkä menee ;-)
Paheitakin minulla on, johtuen lähinnä astmastani. Esim. kuivausrumpu hurisee tämän tästä, samoin ilmanputsari on koko ajan päällä ja helteillä ilmastointilaite.
kierrätän biojätteet.
Haluaisin kompostorin, tuo biojäteastia on mielestäni naurettavaa pelleilyä. Pakollinen kaupungissa omakotitaloasujille. Ei ol eollut vielä varaa ostaa kompostoria.
Ostan vain suomalaista lihaa.
Aikaisemmin kasvatettiin omat kasvikset kesällä.