Olen käynyt Kallion lukion, haluatko kysyä minulta jotain?
Kommentit (58)
Että taide- ja urheilulukioissa saa vapautuksia muista aineista vaikka muissa erikoislukioissa ei saa?
ei ollut samaan aikaan Kallion lukiossa kuin Elena Leeve. Joku muu kirjoittelee tuolla omiaan..
Enkä tiedä, haluanko edes laittaa tänne kaikkia nimiä.
ap
Minä vuonna valmistuit,itse valmistuin 1994.Tai sanotaan nyt et kirjoitin ylioppilaaksi ettei joku smartass heti hyökkää ;)
Viittaan siis tuohon oman onnensa seppään.
yksi nykyjään julkisuudessa näyttelijänä ollut naishenkilö (ei megatunnettu, nykyjään taitaa olla kiinnitys yhden kaupungin kaupunginteatteriin) ja yksi tekstintuottajana itsensä elättävä, joka on julkaissut ainakin kaksi romaania. Muut taitaa olla suht tavisammateissa mutta monet korkeakoulutettuja.
Yhdestä luokkalaisesta ja hänen uravalinnnastaan oli useita vuosia sitten juttu Cosmopolitanissa kuinka "hän päättäväisesti raivasi tiensä unelma-ammattiinsa" ja oli niin oman onnensa seppä. Cosmopolitanin jutussa vaan jätettiin mainitsematta englantilainen yksityiskoulu sekä tämä hyvämaineisen lukion käyminen ja keskiluokkainen, varakas perhetausta, joka kumma kyllä myöskin toimi mahdollistajana sille, että hän saattoi päätyä tähän unelma-ammattiin.
Meillä oli paljon normia pidemmät päivät ja treenejä esim. viikonloppuisin. Jos olisi vielä ollut ns. normiainnet siihen päälle eipä olisi ehtinyt edes välissä kotiin.
Oi, niitä Armas Paavolan aikoja...
Esko Lukkarinen, matikan ja fysiikan ope, mahtava tyyppi!
silloin kun kävin tuota lukiota 2000- luvun alkupuolella, sieltä haettiin jatkuvasti "näyttelijöitä" salkkareihin. mua ei kiinnostanut mutta pari mun kaveria pääsi sarjaan.
Että taide- ja urheilulukioissa saa vapautuksia muista aineista vaikka muissa erikoislukioissa ei saa?
Noihin lukioihin yritetään valkata sisään sellaiset lahjakkuudet, jotka ottavat sen verran vastuuta opiskeluistaan, että kuitenkin lukevat tutkinnon joillain painotuksilla. Ja silloin munkin aikana oli opiskelijoita, jotka kyllä lukivat niitä bilsan ja mantsan kursseja enemmän, koska tiesivät, että aikovat niitä kirjoittaa.
Niin siis kyse ei ole täydellisestä vapautuksesta, vaan muistan tuon, että oli pakollisia bilsan kursseja kaksi, joista Kalliossa oli pakko lukea vain yksi. Eli ei suuri määrä "vapautusta".
silloin kun kävin tuota lukiota 2000- luvun alkupuolella, sieltä haettiin jatkuvasti "näyttelijöitä" salkkareihin. mua ei kiinnostanut mutta pari mun kaveria pääsi sarjaan.
En ollut ollenkaan teatteriin orientoitunut Kalliossa, mun "jutut" oli kuvis, kirjallinen ja liikunnanllinen. Eli jos olis ollut joku ilmoitus (ja varmasti silloinkin on ollut), niin tuskin olisin mennyt. Hmm - olin avustajana yhdessä Taikin lyhytelokuvassa ja jossain tv-elokuvassa ja näihin kai etsittiin ihmiset meidän ilmotustauluilta.
ap
Mutta mun luokanvalvoja oli Tuovi S.
Kun penkkarilaulujen aika koitti, kaikkien muistama äidinkielenopettaja evästi: "Älkää laulako Tuoville Uralin pihlajoita, hän on kuullut sen jo tarpeeksi monta kertaa"
:D:D
oliko luokallanne/samaan aikaan joku sellainen "staratyyppi", josta kaikki odottivat, että hän tulee olemaan Suomessa tunnettu? Ja tuliko hänestä?
Mun samanikäisissä oli yksi naisnäyttelijä, jonka kaikki varmasti muistavat. Hänellä ei ole vaan natsannut siten, että olisi koko Suomen tietoisuudessa. Vaikka annettavaa on.
Kyllä esim. Olarin matematiikka- ja luonnontiedelukiossa saa vapautuksia muiden aineiden pakollisista kursseista jonkin verran. Jokaisesta pakollisesta aineesta pitää kuitenkin lukea vähintään yksi pakollinen kurssi.
t yksi viimeisistä alkuperäisistä....
Mä olin Kallion lukiossa samaan aikaan kuin Elena Jeeve. Jasper Pääkkönen sai kenkää kun oli Salkkareiden takia niin paljon pois.
Minäkin olin samaan aikaan Elenan ja Jasperin kanssa. Muita samoihin aikoihin Kalliossa olleita, nyt enemmän tai vähemmän julkkiksia: Olavi Uusivirta Krista Kosonen, Heikki Paasonen...
Olihan siellä kiinnostavaa ja osaavaa porukkaa. Yksi luokkakaveristani on julkaissut kehutun esikoisteoksen, useampi on opiskellut TeaK:issa tai SibA:ssa. Koulutovereiden joukosta löytyy myös mm. taikuri, muutamakin sirkustaiteilija sekä useita ääni- ja valoteknikoita, muusikoita ja tanssijoita. Ja tietysti läjäpäin toimittajia ja opettajia.
Kuulun niihin, jotka todella viihtyivät Kalliossa. Tunsin jo opiskeluaikana olevani etuoikeutettu, kun sain käydä niin kiinnostavaa koulua. Minun pelastukseni oli, että halusin ja päädyin Kallioon enkä esim. Ressuun tai SYK:iin, johin keskiarvoni olisi silloin riittänyt. Kalliossa uskalsin rentoutua ja olla oma itseni - en kokenut lahjakkaiden joukossa kilpailupaineita vaan kiitollisuutta siitä, että sain tehdä yhteistyötä niin persoonallisten tyyppien kanssa. :) Pääsin eroon turhasta pingottamisesta ja uskalsin keskittyä itseäni kiinnostaviin asioihin (Kalliossa erityisesti kirjallinen ilmaisu, puheilmaisu ja musiikki).
en tietenkään ollut ap. :)
AP:lle toivotan vain hyvää jatkoa ja kysyn: mikä sinusta tuli isona ja vastasiko se sitä, mistä lukioaikoina haaveilit?
Nro 41 tai jotain
en tietenkään ollut ap. :)
AP:lle toivotan vain hyvää jatkoa ja kysyn: mikä sinusta tuli isona ja vastasiko se sitä, mistä lukioaikoina haaveilit?
Nro 41 tai jotain
että olit kirjoittanut "minuna" niin siellä varmaan oli joku "allekirjoitus" ap.
Enihau, olen niitä "en tiedä, mikä minusta tulee isona" -ihmisiä. Ihana lukea, että sinulle Kallio oli niin positiivinen kokemus. Minulle aivan ei ollut, mikä liittyy moneen seikkaan. Olen siis edelleen keksimässä, mitä minusta "voisi tulla isona". Niin, eli Kallion jälkeen hieman sellainen fiilis, että täytyy aina selittää, miksi minusta ei tullut jotain suurta.:) Ehkä ymmärrät tämän tunteen. Lukion jälkeen hain eräälle alalle mutta en sitten alannut tähdätä sille varsinaisesti. On tietysti hyvä kysymys, pitäisikö.
Ihania viestejä tässä ketjussa on vanhoilta kalliolaisilta.:) Toivottavasti olitte huomanneet tämän:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288473268172.html
ap
Silloin siellä oli hirmuinen määrä nykypäivän muusikoita, näyttelijöitä ym. Maantiedon, bilsan ja kemian sai pois kun otti tilalle ilmaisuaineita. Tosi vaativa lukio ja vaikeaa oli myös sinne pääseminen. Tykkäsin!