Jos vapaana oleva koira juoksee tielle ja jää alle
niin kuka maksaa eläinlääkärikulut?
Tai jos joku väistää eteen juoksevaa irrallaan olevaa koiraa ja oma auto menee rutulle + kenties itsekin saa vammoja, kuka korvaa?
Mielenkiinnosta kysyn.
Kommentit (20)
Toisessa autoilija, jos ei osu koiraan.
maksaa kaiken. Toki jos koiralla on vastuuvakuutus saa sieltä jotain. ja omistajan kotivakuutus saattaa korvata jotain.
mut älä kuitenkaan tahallas päälle aja...
koiran omistaja, koska on vastuussa koirastaan. Mutta kannattaa huomata, että vasta vähän aikaa sitten oikeus totesi ettei metsällä olleen miehen tarvinnut korvata koiransa aiheuttamaan kolaria. Metsästyksessä saa pitää koiraa irti, ja mies oli laskenut koiran irti niin kaukana tiestä, että oikeus katsoi miehen huolehtineen riittävän hyvin siitä, että koira ei aiheuttaisi onnettomuuksia.
eläimen heitteille jättö varmasti on kyllä rikos. jos ajat koiran päältä olisi hyvä etsiä omistaja. vaikka se henkiin jäisikin olisihan se kiva tietää miten on käynyt.
Tieliikennelaki sanoo, että ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla. Päättele siitä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 19:20"]
Tieliikennelaki sanoo, että ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla. Päättele siitä.
[/quote]
Mites tää nyt liittyi aiheeseen?
Kokemuksesta tiedän että koiranomistaja molemmissa tapauksissa. Meidän oma koira juoksi kesällä isäni viereltä tielle ja jäi ihan tuttumme auton alle. Auto meni lunastukseen ja koiralle tuli eläinlääkärireissu. Kotivakuutus korvasi lunastetun auton, omavastuu taisi olla jotain 700 MARKAN luokkaa silloin. Koira selvisi ja autonomistajat uuden auton. Enemmän nämä päälleajajatkin kuitenkin oli huolissaan koirasta.
Kaverin koiraa puolestaaan väisti ihan tuntematon ihminen ojaan niin että joutui sairaalaan. Koska koiranomistaja oli tiedossa olivat he korvausvelvollisia.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 19:56"]
[/quote]
Liityiskö vaikka siten, että ei voi ajaa eläimen päälle, jos noudattaa lakia ja ajaa siten, että saa autonsa pysähtymään sillä ajoradan osalla, joka on näkyvissä?
[/quote]
Minäkään en kyllä tajua tätä.. "edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla"..Mitä nyt tarkoittaakaan.
[/quote]
Ei koiraa välttämättä ehdi edes nähdä jos vaikka pihalta laukkoo tielle.
Itse en saanut edes hirvien noustessa tielle autoa pysähtymään ajoissa, vaikka ajoin ihan rajoitusten mukaan, mutta kun hämärässä nöin hirven vasta kun oli jo tielle tulossa. Ojaan oli väistettävä. Onneksi tajusin edes sen verran ajatella.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 19:56"]
[/quote]
Liityiskö vaikka siten, että ei voi ajaa eläimen päälle, jos noudattaa lakia ja ajaa siten, että saa autonsa pysähtymään sillä ajoradan osalla, joka on näkyvissä?
[/quote]
[/quote]
Koiranomistajan velvollisuus on myös maksaa auton vakuutuksen omavastuu tai korvata muuten, jos auto vahingoittuu.
Minä en ainakaan väistä mitään peuraa pienempää eläintä. Jokaisen autolla ajavan kannattaisi muistaa tämä turvallisuusohje. Väistämisestä voi seurata katastrofi.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:18"]
Koiranomistajan velvollisuus on myös maksaa auton vakuutuksen omavastuu tai korvata muuten, jos auto vahingoittuu.
Minä en ainakaan väistä mitään peuraa pienempää eläintä. Jokaisen autolla ajavan kannattaisi muistaa tämä turvallisuusohje. Väistämisestä voi seurata katastrofi.
[/quote]
Kyllä minä ainakin olen lapsia aina väistänyt, vaikka ne peuraa pienempiä ovatkin...
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:27"]
[/quote]
Kyllä minä ainakin olen lapsia aina väistänyt, vaikka ne peuraa pienempiä ovatkin...
[/quote]
onko lapsi mielestäsi eläin? Mielenkiintoista..
Miten kukaan voi tällaisessa asiassa rinnastaa lapsen ja eläimen!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2013 klo 20:27"]
[/quote]
[/quote]
Kannattaisiko mennä takaisin kouluun jos ei tiedä että lapsikin on eläin. Huhhuh.
Riippuen onko metsästystilanteessa ja irtipitoaika lain määrittelemällä tavalla. Jos metsästystilanteessa maksat itse, jos ei niin koiran omistaja vastuussa. Tietenkin huomioon ottaen irtipitoaika.
Riippuu myös onko rasitetie, jos on niin koirahan on omalla tontillaan ja silloin on ajajan vika
Tuttuni sai sakot sen lisäksi, että koira kuoli. Myös auton vauriot tietenkin joutui korvaamaan.
[/quote]
Kuule, se ei tarkoita, että sekunnin murto-osassa, koska se on mahdotonta. Autoissa on jarrutusmatkat ja nämä otetaan kyllä huomioon. Kannattaisi koulussa fysiikan tunnilla kuunnella perusasiat.
Tuossa sulle vähän opiskeltavaa: http://www.avainkouluttaja.fi/jarrutusmatkalaskuri
Myös silloin jos ja kun koira on päässyt vapaaksi "vahingossa" maksaja on omistaja.
Jos omistajaa ei löydy niin kunta tekee koiralle mitä huvittaa ja liikennevakuutus maksaa auton ja ihmisen menot.