Amikseen sitten pääsee kutosen keskiarvolla
ainakin sähköpuolelle. Vieläkö joku hehkuttaa ammattikoulun paremmuutta kontra lukiokoulutus.
Kommentit (57)
Mulla ei edes ole peruskoulun päästötodistusta, mutta amiksen oon käyny. On kiva duuni ja palkalla elää. Mikä tässä nyt on niin vaahtoamisen aihetta? Olisinko jotenkin onnellisempi ja parempi jos ois korkeakoulupohjat? Varmaan sitten niin. Ootte te jotkut kyllä koomisia. Ja niin fiksujakii...
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:07"]
Mikä uutinen tuo nyt on? Ei amikseen tarvita edes kutosen keskiarvoa, vaan viitonen riittää ihan joka linjalle. Ja onhan se selvä, että amis ja lukio ovat ihan ERI tason kouluja, ei niiden ole tarkoitus ollakaan samanlaisia. Amikseen menee ne, joilla ei älli tai kärsivällisyys riitä teoreettiseen lukioon ja lukioon menee ne, jotka tähtää yliopistoon tai muuhun korkeakoulutukseen. Jonkun on tehtävä perusduunarihommatkin eli ns. paskaduunit ja sitä varten tarvitaan amiksen käyneitä. Kaikille ei riitä asiantuntijatason hommia akateemisella koulutuksella.
[/quote]
Provohan tämä kommentti on, mutta haksahdan nyt kuitenkin: Lukioon menee ne, keillä ei ole tulevaisuuden suunnitelmat selvät. Amikseen menee ne, ketkä tietävät mitä haluavat tulevaisuudessa tehdä. Nykyään kukaan opettaja ei suosittele lukiota kenellekään ensimmäisenä vaihtoehtona, vaan opettajat suosittelevat amista, varsinkin, jos tiedetään mitä halutaan työkseen tehdä.
p.s olisin joutunut lukioon, mutta menin kertaamaan, jotta pääsin haluamalleni alalle amikseen, minne ei alle 8 keskiarvolla päässyt.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:28"]
Oikeasti tosi ärsyttävää lukea näitä amiksenmollaus-kommentteja. :( Tajuatteko te, että jos haaveena on päästä esim. kokiksi, ei lukiollla tee paskaakaan ja ainoa paikka saada kokin tutkinto on amiksen kautta?? Myönnän, että luokallani oli useampi ei-niin-fiksu tapaus, mutta nämä olivat sellaisia jotka hidastivat muiden opiskelua eikä heistä pitänyt kukaan, joka olisi halunnut tosissaan keskittyä opiskelemaan eikä leikkimään yläastetta. Ei se ole muillekaan opiskelijoille mukavaa, jos nämä tietyt tyypit jättävät tulematta tunneille ja kirjaimellisesti istuvat sitten valmiiseen pöytään..! Törkeimmät toivat kaverinsakin mukanaan, kun open silmä vältti.
[/quote]
Kokkilinjoille yms, menee yleensä ne jotka ei muualle pääse. Siksi ei turha huudella sen arvostuksen perään. Sama homma autojen rassaamisen ja levyseppähitsaajien kanssa. Sitten tätä porukkaa on työkkäreiden listat täynnään kun työpaikkoja ei vaan ole.
[/quote]
Mä en tiedä yhtään kokkia, levyseppähitsaajaa tai autokorjaajaa, joka muuten olisi työtön. Noilla aloilla on hirveästi töitä! Itse ehdin kokin papereilla olla työtön vajaan viikon, kun pääsin töihin valmistumisen jälkeen. Ja kokiksi hain sen takia, että ruoanlaitto on intohimoni, haluan tehdä työtä sen parissa, missä olen hyvä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:07"]
Mikä uutinen tuo nyt on? Ei amikseen tarvita edes kutosen keskiarvoa, vaan viitonen riittää ihan joka linjalle. Ja onhan se selvä, että amis ja lukio ovat ihan ERI tason kouluja, ei niiden ole tarkoitus ollakaan samanlaisia. Amikseen menee ne, joilla ei älli tai kärsivällisyys riitä teoreettiseen lukioon ja lukioon menee ne, jotka tähtää yliopistoon tai muuhun korkeakoulutukseen. Jonkun on tehtävä perusduunarihommatkin eli ns. paskaduunit ja sitä varten tarvitaan amiksen käyneitä. Kaikille ei riitä asiantuntijatason hommia akateemisella koulutuksella.
[/quote]
Provohan tämä kommentti on, mutta haksahdan nyt kuitenkin: Lukioon menee ne, keillä ei ole tulevaisuuden suunnitelmat selvät. Amikseen menee ne, ketkä tietävät mitä haluavat tulevaisuudessa tehdä. Nykyään kukaan opettaja ei suosittele lukiota kenellekään ensimmäisenä vaihtoehtona, vaan opettajat suosittelevat amista, varsinkin, jos tiedetään mitä halutaan työkseen tehdä.
p.s olisin joutunut lukioon, mutta menin kertaamaan, jotta pääsin haluamalleni alalle amikseen, minne ei alle 8 keskiarvolla päässyt.
[/quote]
ja perkele, pakko muuten vielä sanoa, että kohdallani tapahtui vielä tämä vitsi: Kävinpäs tuossa kerran huoltsikalla, tankkasin ja otin kahvin. Minulla tosiaan on suht uusi auto, pari vuotta vanha. Kassallahan oli tuttuja, lukion käynyt tuttu, joka vielä 5 vuoden jälkeen asui vanhempiensa luona, ajaa äitinsä autoa, kun varaa ei ole omaan ja oli kyrpiintynyt, että meni lukioon, kun ei parempaa duunia saa kuin huoltsikan kassa. Olettehan kuulleet tämän: Amis ajaa ferrarilla mäkkärin autokaistalle, jossa on töissä lukion käynyt, joka ei parempaakaan paikkaa saa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 12:06"]
Itselläni oli peruskoulun päättötodistus 9,2 ja menin lukioon, kirjoitin E:n paperit ja siitä menin amikseen autopuolelle. Ottaa päähän että tuhlasin kolme vuotta lukiossa (kaiken mitä siellä opin olisin halutessani oppinut itsenäisestikin) ja sen jälkeen 2,5v amiksessa - tuon pari vuotta olisin voinut olla työelämässä jos olisin alunperin tiennyt mitä haluan.
Nyt olen rekkakuski ja teen juuri sitä mitä haluan ja missä olen hyvä.
[/quote]
Mun luokalta yksi lukion parhaista oppilaista on kuulemma linja-autokuski, ollut vuosia. En yhtään tiedä onko valmistunut, mutta joskus kai opiskeli jotain kaupallista alaa.
Kävin itse aikanaan ammattikoulun ja keskiarvoni oli tuota luokkaa. Ihan hyvin olen elämässäni kuitenkin pärjännyt. Mikä on hieman outoa on tosin se, että olen Mensan jäsen ja huippuälykäs, mutta peruskoulussa en pärjännyt. Näin jälkeenpäin toki ymmärrän asian paremmin, sillä peruskoulussa jankutetaan sitä samaa asiaa kerta toisensa jälkeen, joka menee fiksulla koululaisella jakeluun jo ensimmäisellä kerralla. Turhautuuhan moisesta nopeasti.
Nykyään suurin tarve on nimenomaan ammattiosaajista eikä korkeakoulun käyneistä (joita on nykyään lähes kaksi kolmas osaa nuorista), joten pilkkaamasi amis on hyvä vaihtoehto.
Putkimiehen homma on niin hanurista, ettei sitä kukaan tee ilman kunnollista korvausta.
Vierailija kirjoitti:
miten paljon 1993 syntyneistä on tullut TE-toimiston asiakkaiksi kesäkuussa tietyllä paikkakunnalla ja ovatko he ylioppilaita vai suorittaneet ammatillisen tutkinnon. Jostain syystä amiksesta tullaan enemmän työkkäriin kuin lukiosta, vaikka molemmista koulutusväylistä se olisi ihan mahdollista.
Tiesitkö, että lukiolainen ei pääse suoraan "kortistoon" eli ei saa työttömyyskorvausta heti kun on todistus kädessä? Siksi kesän aikana ei ole vielä samana vuonna ylioppilaaksi kirjoittaneita työttömyystilastoissa ainakaan työmarkkinatuen tai päivärahan saajina.
Lukiohinkin pääsee alle 6:n keskiarvolla, eräitä elittilukioita lukuunottamatta. Ammattikoulussakin on linjoja, joille on oltava yli 8:n keskiarvo. Varsinkin kaksoistutkintolinjoilla on korkeampi keskiarvoraja. Alinta sisäänpääsykeskiarvoa voivat pudottaa ne vähemmistösukupuolen hakijat, jotka saavat jotain ylimääräisiä pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Amis ajaa ferrarilla mäkkärin autokaistalle, jossa on töissä lukion käynyt, joka ei parempaakaan paikkaa saa.
Elävässä elämässä tilanne on pikkuisen toinen. Ei sentään ferrarilla aja, mutta omalla palkkatulolla kokonaan maksetulla uudehkolla autollaan kuitenkin. Mutta vastahan tuo vain 3 vuotta on ollut töissä. Lukioon menneistä ikätovereista suurin osa vielä opiskelee, siis ne jotka eivät ole kaupan kassalla tai mäkkärillä.
Vierailija kirjoitti:
ainakin sähköpuolelle. Vieläkö joku hehkuttaa ammattikoulun paremmuutta kontra lukiokoulutus.
No ei tarvita edes kutosta, vitosellakin pääsee. Amis on järkyttävä paikka, ei se mikään koulu ole vaan nuorten kuonaosaston säilytyspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihailtavaa akateemisessa tutkinnossa on?
Eikö päätavoite ole, että jokainen löytää oman alansa ja saa tehdä sitä työtä missä viihtyy?
Peruskoulun todistus ei muutenkaan kerro juuri mitään älykkyydestä vaan enemmänkin opiskelutaidoista ja -valmiuksista. Moni jolla on oppimisvaikeuksia, pärjää huonosti peruskoulussa vaikka älykkyydeltään on aivan väestön keskitasoa.
Mieheni joka pääsi peruskoulun läpi rimaa hipoen, pääsi onneksi aikanaan ammattikouluun ja tekee nyt töitä 4000€ kuukausipalkalla.
Itse akateeminen, peruskoulussa aikanaan hyvin pärjännyt, tienaan todella paljon vähemmän.
Molemmat teemme työtä mistä pidämme. Kumpi meistä on luuseri? Vai onko kumpikaan?
Miksi kumpikaan olisi luuseri? Amista en ole käynyt mutta varmaan moni allekirjoittaa että lukio on näistä kahdesta haastavampi? Itse kyllä arvostan akateemista koulutusta enemmän kuin toisen asteen ammatillista koulutusta. Ei tämä ihmisarvo kysymys ole
Millä keskiarvolla pääse putkiasentajaksi 2016
Hyvä että pääsee kutosenkin ka.lla vai ajattelitko, että heikosti pärjäävät ei saisi opiskella ammattia ?
Vierailija kirjoitti:
Kysy tätä syksyllä, kun valintatiedot ovat valmiit. Vieläkö miesvaltaiselle alalle lähtevä tyttö saa lisäpisteitä? Ainakin ensimmäisellä sijalla olevaan valintaan saa jotain ylimääräistä.
Silti minä luulen, että ei se ole LVI-linjaa ensimmäiseksi toiveeksi laittanut tyttö, joka sinne menee pienimmällä keskiarvolla vaan se poika, jonka suunnitelmat ovat olleen niin epärealistiset, että joutuu loppujen lopuksi menemään sinne, missä sattuu olemaan vapaa paikka.
Sitäkin sattuu, että ykköstoiveessaan varasijalle jäänyt on saanut sieltä opiskelupaikan, ja vielä hänen jälkeensä on tullut uusia aloittajia, jotka eivät ole sinne koskaan hakeneetkaan, vaan tulevat lähinnä viranomaisten määräyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy tätä syksyllä, kun valintatiedot ovat valmiit. Vieläkö miesvaltaiselle alalle lähtevä tyttö saa lisäpisteitä? Ainakin ensimmäisellä sijalla olevaan valintaan saa jotain ylimääräistä.
Silti minä luulen, että ei se ole LVI-linjaa ensimmäiseksi toiveeksi laittanut tyttö, joka sinne menee pienimmällä keskiarvolla vaan se poika, jonka suunnitelmat ovat olleen niin epärealistiset, että joutuu loppujen lopuksi menemään sinne, missä sattuu olemaan vapaa paikka.
Sitäkin sattuu, että ykköstoiveessaan varasijalle jäänyt on saanut sieltä opiskelupaikan, ja vielä hänen jälkeensä on tullut uusia aloittajia, jotka eivät ole sinne koskaan hakeneetkaan, vaan tulevat lähinnä viranomaisten määräyksestä.
Mä hain joskus putkiasentajan opintoihin. Paikalliseen lukioon pääsi alle seiskan keskiarvolla, kun taas putkipuolelle ei päässyt alle kasin keskiarvolla.
Seuraavana vuonna taas lukioon oli vaikeampi päästä kuin putkipuolelle ja sen kyllä huomas luokkien tasosta.
Meidän luokalta yksi ei valmistunut ajallaan, luokan fiksuin, mutta ei saanut aikaiseksi tulla kouluun, kun taas vuotta nuoremmista vain kolme opiskelijaa oli valmistumassa ajallaan.
Pääsisköhä putkiasentajaksi 7.6 keskiarvolla tai 7.7
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 20:28"]
Oikeasti tosi ärsyttävää lukea näitä amiksenmollaus-kommentteja. :( Tajuatteko te, että jos haaveena on päästä esim. kokiksi, ei lukiollla tee paskaakaan ja ainoa paikka saada kokin tutkinto on amiksen kautta?? Myönnän, että luokallani oli useampi ei-niin-fiksu tapaus, mutta nämä olivat sellaisia jotka hidastivat muiden opiskelua eikä heistä pitänyt kukaan, joka olisi halunnut tosissaan keskittyä opiskelemaan eikä leikkimään yläastetta. Ei se ole muillekaan opiskelijoille mukavaa, jos nämä tietyt tyypit jättävät tulematta tunneille ja kirjaimellisesti istuvat sitten valmiiseen pöytään..! Törkeimmät toivat kaverinsakin mukanaan, kun open silmä vältti.
[/quote]
Kokkilinjoille yms, menee yleensä ne jotka ei muualle pääse. Siksi ei turha huudella sen arvostuksen perään. Sama homma autojen rassaamisen ja levyseppähitsaajien kanssa. Sitten tätä porukkaa on työkkäreiden listat täynnään kun työpaikkoja ei vaan ole.
[/quote]
Ei sitten kokkipuolellekaan tuosta vain pääse, koska hakijoita on yleensä paljon.
Itse hain laivakokkipuolelle. Hakijoita oli muistaakseni 120 ja 20 pääsi sisään (ja tuokin oli iso ryhmä, yleensä kuulemma otettiin sisään vain 15 opiskelijaa).
Niin ja käytännössä laivakokin ja ravintolakokin opinnoilla ei ole mitään eroa. Laivakokkiopiskelijat käyvät Basic Trainingin, siinä ero.