Lue keskustelun säännöt.
Minkä ikäisen annatte yöpyä poika-tai tyttöystävän kanssa
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.
Kirjaudu sisään
Raja on 18. Muu ei tule kuuloonkaan, ja jälkikasvu tietää sen. Muutoin saavat oleilla kumman tahansa kotona, ja kaikenlaista osallistumista perheiden yhteisiin puuhiin ja harrastuksiin olemme tukeneet. Mutta kotileikkejä ei leikitä alaikäisinä. Kokeilkoot seksiä niissä rajoissa, jotka nyt on annettu.
En viitsi edes perustella tätä asiaa laajemmin. En sönkötä, että antakaa lasten olla lapsia. Ei lasten tarvitse antaa, koska he eivät halua. Minä pyrin osaltani vain huolehtimaan, että lapset ja nuoret eivät tee asioita, joihin en arvele heidän kypsyytensä riittävän.
Jaa niin... missä ovat muut ankarat isät? Olen jo nyt saanut myönteistä palautetta asetetuista suhteellisen tiukoista rajoista. Ideahan on, että niiden sisällä saa olla vapaasti. Turvallista ja kun rajoihin sitoutuminen on tullut tavaksi jo aikanaan, myös helppoa. Ei tarvitse joka viikonloppu riidellä, että saako nuori mennä sinne tai tänne tai tehdä sitä tai tätä. Nuorilla näyttää olevan erittäin hyvä taju siitä, mikä on sääntöjen henki. Pikkuasioihinkaan ei ole monesti tarvinnut puuttua.
En sitten tiedä, olenko tyranni. Kuitenkin minulla on usein perheeni kesken mukavaa. Ja kun omia kokemuksiani joidenkin vanhempien kertomuksiin, olen entistä vakuuttuneempi oikeasta toimintatavastani. Rajat on, ja niiden ylittämisestä tulee tuntuva seuraamus. Sallituissa puitteissa olen tietoisesti tukenut nuorten omaehtoisia hankkeita taloudellisesti ja auttamalla.
Ehkä lapseni ovat helppoja. Voi olla, että joku muu lapsi ei olisi sopeutunut, vaan kapinoinut lujasti. Siitä huolimatta olen sitä mieltä, että ankaruus ja lempeys käyvät käsi kädessä. Ja ankaruuteen kuuluu asiallisten rajojen asettaminen nuorten seurustelulle.