Perennapenkistä.. Miten
saa kivan näköisen penkin? Olen jo kaivanut penkin, siellä on multaa ja kivetys reunoilla. Olen tällännyt siihen kukkia(en siis vielä istuttanut), mutta se näyttää jotenkin hassulta. Varmaan kun taimet on suht. pieniä eikä niitä voi istuttaa vieri viereen.
Auttaisko jos laittaisin koristekatetta päälle? Istutetaanko perennat yleensä niin että samat aina ryhmissä? Äääh, pitikin alkaa. :/
Kommentit (13)
Ja etenkin perennapenkissä. Eikä nuo muutkaan kyllä oikeasti sovi yhteen.
Minkä kokoinen penkki ja montako kasvia ostit?
Älä pliis pistä riviin niitä, ei kasvit luonnossakaan kasva rivissä. Aivan kamalan näköistä. Ainoa rivi minkä voin ymmärtää on se, että laitat ne kuunliljat kiertämään sen penkin reunoja. Sitten niiden taakse se särkynyt sydän ja sitten oliko siinä koivunagervo (jos se on tosiaan pakko laittaa siihen penkkiin) ja syysleimuako oli myös? Toinen oikealle ja toinen vasemmalle taakse.
Siis täytyypi vaihtaa paikkaa, särkynyt sydän taakse ja ne koivuangervot kuunliljojen taakse keskelle.
Mulla on särkynyt sydän ihan erikseen.
Näyttää tyhmältä ja ihan sama miten laitat.
mun puutarhuri-tuttava saneli mulle näitä nimiä jos ne ei passaa yhteen? No, sen näkee mitä noista tulee. Ainahan ne voi kaivaa ylös ja laittaa jotain muuta. ;) -ap
Koivuangervo sopii perennapenkkiin. Onko tuttavallasi penkki jossa nuo kasvit? Mene katsomaan miten hän on ne laittanut.
jolla saa perennapenkin näyttämään paremmalta, laita aina pariton määrä kutakin tainta: 1 tai 3 kpl näyttää paremmalta kuin 2 jne.
Ja perus: matalat eteen, korkeat taakse ja riveiksi tai ryhmiksi samaa kasvia, ei ripotellen
floksi eli syysleimu tulee korkeaksi. Nyt vielä matala, kesän kuluessa nousee penkin takaa muiden ylle.
Mielestäni ap:n paikka ei liian aurinkoinen.
Seinustalle saattaisin hoidettavuuden takia laittaa esim. angervot vasemmalle taakse, leimut keskelle taakse, särkyneen sydämen oikealle taakse ja kaikkien eteen kapeasti kuuliljaa.
Ei se ole niin vakavaa, jos ei tänä kesänä tule mieleisen näköistä, niin nuo kasvit kestää kyllä paikanvaihdoksiakin.
Ja ainahan voit ostaa väleihin ja ympärille yhden kesän kesäkukkia mielesi mukaan.
jospa googlaisit joitakin puutarh-aiheisia nettisivuja, ostat pari puutarhalehtä tai katsot vinkkejä vaikka telkkarista.
Onko paikka aurigossa vai varjossa vai jotain siltä väliltä?
puoleenpäivään saakka aurinkoinen ja iltapäivän varjossa. Ostin koivuangervoa, jalokuunliljoja syysleimua, särkynyttäsydäntä.
suurimmat kasvit taakse, jos penkkiä katsotaan
vain yhdestä suunnasta...jos penkki sellasessa paikassa, että sitä voi ihastella vaikka joka puolelta, niin sitten ne suurimmat keskelle ja matalat reunustoille. Ihan hyvältä penkki varmasti näyttää, kunhan kasvit ensin juurtuu ja kasvavat. Ensi kesänä se näyttää jo paljon paremmalta, mitä nyt ekana kesänä :-)
Mulla on särkynyt sydän ihan erikseen.
Näyttää tyhmältä ja ihan sama miten laitat.
Älä laita niitä tiukkaan, vaikka nyt tuntuisikin, että ne näyttävät orvoilta siinä harvassa asetelmassa. Mitä enemmän jätät tilaa kasvaa, sitä enemmän ne kasvaa.
Levitä juurille katetta, vaikka nyt tuntuisikin, että ne näyttävät vielä orvommilta siinä koristehiekkakentällään törröttämässä.
Katteella varmistat, ettei sinne väliin pääse pesiytymään monivuotisia rikkaruohoja. Niiden perkaaminen olisi helvettiä sekä sinulle että perennoille. Haketta, koristesoraa, mistä vain pidät. Perennat pitää kaikesta. Yksi kivan näköinen vaihtoehto on täyttää välin pienillä maanpeitekasveilla. Älä laita niitäkään liian tiukkaan.
Katso perennojen korkeudet ja kukinta-ajat ja rakenna ryhmä niiden perusteella, ettei käy niin, että yksi peittää toisen juuri kukinnan hetkellä.
Itse laitan tästä lähin samat samaan riviin. Pari vuotta sitten istuttamani iiris-päivänlilja-vuorottelurivi on tullut liian ahtaaksi, kumpikaan ei jaksa kasvaa ja juuripaakut on tosi vaikea kaivaa ylös. Helpompi olisi, jos iiris korkeampana ja myöhemmin kukkivana olisi takana ja päivänlilja matalampana alkukesän kukkijana etualalla, johon se sitten kukittuaan maastoutuisi, antaen parrasvalon iirikselle.
Mieti vielä siltäkin kannalta, mitkä noista ovat ns. maatiaisperennoja eli viihtyvät paikoillaan ikuisesti ilman hoitoakin, ja mitkä jalostettuja eli sellaisia, joita sun pitää ehkä muutaman vuoden välein siirrellä ja muuten hoidella.
ensinnäkin koivuangervo on pensas, mutta pieni sellainen ja särkynytsydän kasvaa sitä isommaksi. Mutta mikään noista ei ole korkea taustakasvi.
Laita kesäkukkia parina ekana vuonna lisäksi, niin penkki ei ole tyhjä.
Kuunliljojakin on montaa eri kokoa, onko noi pieniä vai isoja mitä ostit ja onkohan niille liian aurinkoinen paikka.
kuvia koivuangervosta. Hyvin sopii.