Voiko lähihoitaja tai sairaanhoitaja jäädä työttömäksi?
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mua kiinnostaa onko joku lähihoitaja tai sairaanhoitaja ollut työttömänä ja jos niin minkä takia.
ap
Kommentit (58)
Lähihoitajalla on töitä ihan niin paljon kun jaksaa, pienemmilläkin paikkakunnilla. Itsekin olen kokoajan päätyön ohessa juoksemassa keikoilla siellä täällä. Itseä saa syyttää jos tällä koulutuksella työttömäksi jää. Ainakin nykyään, tulevaisuudesta ei kukaan tiedä tietysti.
Enkä itse edes menee vanhuspaikkoihin, siis palvelukoteihin, vaan olen terveyskeskuksissa ja sairaaloissa vuodeosastoilla. Eli saati sitten vielä jos laskee mukaan vanhustyön hoivapaikat.
Eräs sairaanhoitaja joutui selkänsä takia sairauslomalle niin usein, ettei määräaikaista sopimusta jatkettukaan. Nyt on työtön, ei siis sairauslomalla.
Tämä on hänelle jo toinen ammatti (koulutus) ja tuohon määräaikaiseen paikkaankin hakeutui raskaasta ja ennen kaikkea kiireisestä vanhusosaston työstä.
Työttömissä on myös niitä, joilla on jotain terveysongelmia, työpaikkojen räätälöiminen heille yhdessä työnantajien kanssa pitäisi olla TE-keskuksen tärkeimpiä tehtäviä.
Itse olen lähihoitaja ja kammoan itse työtä. Työkaverit ovat tosi ilkeitä ja tiuskivat ja äyskivät ja puhuvat selän takana paskaa ja kun kerran silmätikuksi joutuu niin saa kyllä sitä olla. Tällä alalla on kieroutuneita ihmisiä ja ei voi kun ihmetellä miten ovat edes alalla ja vielä hoitavat toisia ihmisiä. Itselläni selkäongelmia ja on ollut välillä vaikeaa saada nostoapua. Siksi en ole enää vanhuspuolella. Ennenkaikkea kuhean huono työilmapiiri. Palkkaus olisi yksi asia jota tulisi nostaa, työaikojen omatoiveet. Uuden ihmisen perehdytyksestä pitäisi saada jokin palkanlisä niin asennekin olisi erilaista. Paljon olisi korjattavaa että työntekijät pysyisivät lähihoitajan työssä...
Mun ystävä valmistui lapsi- ja perhetyöhön suuntautuneeksi lähihoitajaksi noin 35-vuotiaana. Oli ensimmäisenä vuonna valmistumisen jälkeen välillä työtön, välillä pätkätyössä päiväkodissa. Enemmän kuitenkin töissä kuin työtön, mutta välillä parin kk pätkiä työtönkin. Sen jälkeen on töitä riittänyt ihan putkeen, jatkuvasti.
Olen tahallaan työtön lh. Mulle riitti ne paskahommat. En hae edes alan töitä. Rauhassa saan olla ,koska hakijoita avoimiin paikkoihin riittää. Tämä siis Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Olin muutaman kuukauden työtön. Ole lähihoitaja/ensihoidon ko. En koe että olen ammatiltani perseenpesijä, joten en sellaisiin töihin tahtonut. Paikkakunnallani ei siihen aikaan ollut kuin vanhustöitä niin olin hetken ilman töitä. Onneksi olen nyt vakituisessa työsuhteessa perustason ensihoitajana.
Eli käytännössä olet autokuski :)
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei ensimmäiseen viestiin tarvitse kirjoittaa, että olet ap :-D Et ehkä tietä ap:lla tarkoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:21"]
Täällä kirjoittelee yksi työtön lähihoitaja.
Eipä ole paikkakunnallani töitä tarjolla ja kunnan mahti päätös sairaanhoitopiirin kanssa evätä sijaisien ottamiset.Ja en pysty muuttamaan töiden perässä toisaalle saati menemään 100 kilsan päähän töihin.
Mikset pysty?
Laiskuus estää
Voi toki olla hetkellisesti työttömänä, mutta ei nuo kyllä kauaa työttöminä todellakaan ole. Molissakin jatkuvasti hirveästi hoitajan paikkoja avoinna, on vakituisia työsuhteita, määräaikaisia, sijaisuuksia, keikaktyötä ja ties mitä muutakin.
Kaikki mun tuntemat lähärit, sairaanhoitajat ja muut amk- tutkinnot (sosiaali-ja terveysalalta), ovat työllistyneet välittömästi koulun jälkeen ja suoraan vaan koulun penkiltä duuniin. Suurin osa ollut duunissa jo opiskeluaikana, melkein kaikki.
En tiedä pienistä kunnista, mutta pk-seudulla on aina hyvä tilanne.
Mikähän on muuten palkka Ruotsissa sairaanhoitajilla? Suomessa se on vuorotyössä sitä 3000e paikkeilla tai muutaman satasen yli, Norjassa yli 5000e/kk, mites Ruotsissa? Suomalaiset hoitsuthan pääsee samalla tutkinnolla Norjaankin töihin ja tommosella palkalla..
En usko, että siellä Rutsissa niin huvin tienaa, kun sieltäkin aika moni Norjassa käy työt tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mua kiinnostaa onko joku lähihoitaja tai sairaanhoitaja ollut työttömänä ja jos niin minkä takia.
ap
Oletko ihan viisas?? Nimeä yksikin ammatti, josta mielestäsi muka ei voi työttömäksi jäädä? No, ei voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu...
Exlähi kirjoitti:
Itse olen lähihoitaja ja kammoan itse työtä. Työkaverit ovat tosi ilkeitä ja tiuskivat ja äyskivät ja puhuvat selän takana paskaa ja kun kerran silmätikuksi joutuu niin saa kyllä sitä olla. Tällä alalla on kieroutuneita ihmisiä ja ei voi kun ihmetellä miten ovat edes alalla ja vielä hoitavat toisia ihmisiä. Itselläni selkäongelmia ja on ollut välillä vaikeaa saada nostoapua. Siksi en ole enää vanhuspuolella. Ennenkaikkea kuhean huono työilmapiiri. Palkkaus olisi yksi asia jota tulisi nostaa, työaikojen omatoiveet. Uuden ihmisen perehdytyksestä pitäisi saada jokin palkanlisä niin asennekin olisi erilaista. Paljon olisi korjattavaa että työntekijät pysyisivät lähihoitajan työssä...
Eikä vain työkaverit; yleensä ne ovat parempia kuin pomot.
Tälle alalle valitaan surkeita esimiehiä, nimenomaan naisia, jotka ottavat silmätikkuja, sekaantuvat joka pikkuasiaan, sekoittavat jatkuvasti prosesseja, ovat "muka" työntekijöiden puolella, ei mitään johtaja-ominaisuuksia, koska ei lasketa suurta intoa komentaa ja määräillä. Kaikin puolin paskoja, jotka kuvittelevat itse olevan jotain johtajatyyppiä.
Terveisiä vaan A:lla alkavan ison yrityksen A:lla alkavalle paikkakunnalle. Kauheä ja kykenemätön ämmä siellä johdossa.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on muuten palkka Ruotsissa sairaanhoitajilla? Suomessa se on vuorotyössä sitä 3000e paikkeilla tai muutaman satasen yli, Norjassa yli 5000e/kk, mites Ruotsissa? Suomalaiset hoitsuthan pääsee samalla tutkinnolla Norjaankin töihin ja tommosella palkalla..
Lähäreillä ei kyllä Suomen maaseudulla ole mitään 3000€/kk palkkoja lisineen. Just menee yli 2000€/kk.
Satunnaisia sijaisuuksia on tarjolla, vakipaikkaa ei. Tai jos vakipaikan saakin niin se on just sellainen äärimmäisen raskas paikka, ettei siihen kukaan halua. Pätkää, sijaisuuksia, työttömyyttä. En tosiaan arvannut alaa opiskellessani 90-luvulla, että töitä olisi näin vähän tarjolla kuin mitä on ollut. Jäin heti valmistuttuani työttömäksi kun alkoivat säästää työntekijöissä ja sijaisissa. Kyllä on sylettänyt ja kaduttanut, että menin tätä alaa ylipäätään opiskelemaan.
Teen pätkäsijaisuuksia, välillä työttömänä. Teen osastonsihteerin töitä