Voiko lähihoitaja tai sairaanhoitaja jäädä työttömäksi?
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta mua kiinnostaa onko joku lähihoitaja tai sairaanhoitaja ollut työttömänä ja jos niin minkä takia.
ap
Kommentit (58)
Olen lähihoitaja ja töitä olisi vaikka muille jakaa. Jäin kuitenkin tarkoituksella työttömäksi, koska lopetin tällä alalla. En pysty olla enää lähihoitaja, mulle riitti. Etsin nyt varsinaisen oman alani, kaupallisen alan, töitä. Lähihoitajaksi kouluttautuminen oli virhe.
Kaikilla aloilla riittää työttömiä. Myös sairaanhoitajia ja lähihoitajia on työttöminä. Kuitenkin tällä alalla työttömyys ei pitäisi olla yhtä suuri ongelma, kuin esimerkiksi it-alalla.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:02"]
Tiedän pari, mutta silloin kyllä syy on ihan hoitavassa itessään. Törkeää laiminlyöntejä, lääke epäselvyyksi yms
[/quote]Tää on niin vaikeaa tällä alalla, kun jos meet sijaiseksi ni pitäisi osata tehdä heti kaikki oikein. Mutta kun joka paikassa on omat sääntönsä ja juttunsa, jotka pitää opetella.
Esim. joku lääke on jaettu dosetissa aamuun, mutta sitä ei annetakaan aamulla vaan myöhemmin jossakin välissä. Eli lääke pitää poistaa sieltä aamulääkkeiden seasta. Huoh. ja tiedä nämä sitten heti kaikki kun perehdtyskin on ihan paska.
Vakituisetkin tekee vitusti virheitä, mutta ne sysätään aina sijaisen niskoille. Ja suureen ääneen epäillään kaikkia koko ajan. Ja auta armias, jos sut otetaan jostakin syystä kaiken kyräilyn kohteeksi, ni siinä sitten oot ja yrität tehä parhaasi, kun koko ajan jonkun mielestä teet jotakin väärin :( Tai sua epäillään jostakin!
Ja toi ylihysterisointi yltyy joskus liiallisuuksiin. Eli joku ryhmä ihmisiä alkaa hysterisoimaan toisiaan jotakin yhtä työntekijää vastaan.
Itselläni oli onnea että olen saanut töitä sairaanhoitajana jo 15-vuotta. Koulutuksen sain Suomessa mutta välittömästi valmistuttuani muutin takaisin Ruotsiin. Useamman vuoden tein töitä Ruotsissa ja nykyään olen taas Tukholmassa. Pari vuotta olin myös Norjassa ja opin siinä ohessa nynorskan perustat. Kuukausipalkka Tukholmassa on 34.800 kr + yölisät. Teen 80% yötyötä vanhustenhoidossa ja tällä hetkellä mukava ja rauhallinen työ kunnalle. Aikaisemmat kokemukset ovat mm vuokra-alalta ja yksityisistä vanhainkodeista joista Carema Care (ovat vaihtaneet yrityksensä nimen) oli todellinen pohjanoteeraus. Täällä Ruotsissa on aina suurkaupungeissa pulaa sairaanhoitajista ja itse uskon että asunto on suurin este ihmisten muuttamiselle. Onnea työnhakuun!
Nykyään on melkein jokapaikassa sijaiskiellot :( entisessä työpaikassa oli lupa pyydettävä ylihoitajalta sijaisen ottamiseen, hyvä syy oltava tietysti. Kaikki rahat valuu pomojen pussiin niin on karsittava työvoimasta. Työttömänä en tosin koskaan ole ollut muuten kuin omasta tahdostani pari viikkoa. Tällöinkin halusin vain pitää lomaa, työt odottivat ja en työkkärin listoille ilmoittautunut.
Alalla on pätkätyöläisiä vaikka millä mitalla, ja siinä välissä ovat työttömiä. Pari tapausta tiedän, kun ovat kyseenalaistaneet jatkuvien pätkien ketjuttamisen, niin on sanottu "pidämme huolen ettet ikinä pääse alan töihin tällä paikkakunnalla", ainakin omien sanojensa mukaan on kyse tästä. Kuulemma vakinaistetut olleet esim. osastonhoitajien tuttavien jälkikasvua tms. Mikä on totuus, en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:21"]
Täällä kirjoittelee yksi työtön lähihoitaja.
Eipä ole paikkakunnallani töitä tarjolla ja kunnan mahti päätös sairaanhoitopiirin kanssa evätä sijaisien ottamiset.
Ja en pysty muuttamaan töiden perässä toisaalle saati menemään 100 kilsan päähän töihin.
[/quote]
Mikset pysty?
On paikkakuntia, joissa hoitajia liikaa työpaikkoihin nähden eli työttömiä hoitajia kyllä on. Kesällä on kova tarve sijaisista, mutta talvella osa on vailla työtä.
Tiedän pari, mutta silloin kyllä syy on ihan hoitavassa itessään. Törkeää laiminlyöntejä, lääke epäselvyyksi yms
Kun kunnille tulee paljon pakkosäästämistä, niin supistavat toimintojaan, eivät ota sijaisia jne. Suhdanteet vaikuttavat. 1980- luvulla oli töitä paljon hoitoaloilla, sait valita työvuorot ja tehdä millaista työpäivää halusit. -90- luvun alussa hoitajia oli paljon työttöminä, kun kokonaisia sairaaloita suljettiin. Osa lähti tuolloin töihin Norjaan, Englantiin, Saudeihin ja osa siirtyi kokonaan muihin töihin.
Pienemmillä paikkakunnilla ei uusille hoitajilla ole aina töitä, yksityissektori puutuu ja henkilökunnan vaihtuvuus on vähäistä. Onnekkaana saatat päästä äitiysloman sijaiseksi.
Joten luultavasti työttömyys vaanii nytkin hoitoalaa, kun kuntien on pakko supistella budjettejaan : (
Olen työtön lähihoitaja. Edellisestä paikasta lähdin viiden työvuoron jälkeen koska vaatimukset olivat mielestäni kohtuuttomat. Olen nyt ollut kuukauden työttömänä, muutamia hakemuksia lähettänyt. En kyllä usko että jään työttömäksi pitkäksi ajaksi.
Olin muutaman kuukauden työtön. Ole lähihoitaja/ensihoidon ko. En koe että olen ammatiltani perseenpesijä, joten en sellaisiin töihin tahtonut. Paikkakunnallani ei siihen aikaan ollut kuin vanhustöitä niin olin hetken ilman töitä. Onneksi olen nyt vakituisessa työsuhteessa perustason ensihoitajana.
Täällä kirjoittelee yksi työtön lähihoitaja.
Eipä ole paikkakunnallani töitä tarjolla ja kunnan mahti päätös sairaanhoitopiirin kanssa evätä sijaisien ottamiset.
Ja en pysty muuttamaan töiden perässä toisaalle saati menemään 100 kilsan päähän töihin.
Itse jäin työttömäksi eron jälkeen, koska sydän ei anna periksi laittaa lapsia vuorohoitoon. Päivätöistä turha haaveilla Oulussa.
Itselle riitti perseen pesu, haluan lähihoitajana sairaalaan töihin. Odottelen että kutsu kävisi....
Itse ajattelin jäädä työttömäksi, kun sijaisuuteni loppuu vuodenvaihteessa. Asun kyllä pk-seudulla, jossa töitä on koko ajan, mutta ansiosidonnainen viehättää enemmän. Tiedä sitten onnistuuko tuo edes, vai yrittääkö työkkäri tunkea töihin väkisin.
Onko niin että ei ole pakko ottaa vastaan mitä tahansa töitä lähihoitajana? Voi siis kieltäytyä hoitotyöstä joka rasittaa liikaa huonoa selkääni?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 20:02"]
[/quote]
Ei todellakaan aina ole syy hoitajassa vaan siinä, ettei töitä yksinkertaisesti ole. Turha yleistää. Jossain etelässä ei taida olla työllistymisessä olla ongelmaa, mutta muualla Suomessa voi olla.