Kokemuksia kondromalasiasta, elikkäs rustonpehmentymätaudista?
Onko teistä rakkaista av:laisista vertaistukea? ): Alkaa pikkuhiljaa nyppimään vähän väliä liikuntakyvyttömiksi menevät nilkat ja suuren suuret polvikivut. Aaaargh!!
Kommentit (4)
Olin 13v kun alkoi polvikivut vaivata.meni useampi vuosi ennen kuin viimenen diagnoosi tuli,kondromalasia.kivut oli ihan helvvv...ja urheilusta tuli tosi vaikeeta.napsin yläasteenkin läpi vahvoja särkylääkkeitä että pysyin kasassa jotenkin.on tullut ravattua lääkärissä kymmeniä kertoja ja jossain vaiheessa lopetin.hankin polvilumpiotuen ja sitkuttelin.sit 20v ekan raskauden aikaan huomasin ettei polvikipu ollutkasn enää aina jokapäivästä tai edes niin tuskallista.nyt olen 25 ja nämä muutamat vuodet oon päässyt aika helpolla.mistä lie johtuu.molemmissa polvissa todettu sama homma mutta kipuilevat eniten urheillessa tai rappuja ym kulkiessa.joskus taas tulee näitä lepokipujakin ja sit taas saa olla varovainen ettei revi hiuksiaan päästä kun koskee niin kovaa. oletko kauan jo sairastanut?onko kivut ihan jokapäiväisiä?
Itse olen 17 tällä hetkellä, ja kipuja on ollut kyllä todella pienestä pitäen, olin reippaasti alle 10v. Mutta olinhan vain laiska ja huomionkipeä lapsi, joka valehteli niinkin vakavalla asialla kuin kivuilla, sillä eihän nyt lapsen polvet voi olla joka päivä kipeät!
Rasituskipu on juuri niitä pahimpia, samoin portaat. "Kävelen" nykyään jalkatukien ja kyynärsauvan varassa, paitsi että tällä nimenomaisella hetkellä en kävele ollenkaan. Lääkäri sanoi, että polvien virheasennot ovat painaneet nilkkaan johtavia hermoratoja lyttyyn, jolloin nilkat puutuvat aina silloin tällöin täysin liikuntakyvyttömiksi. Hoitona tuet+keppi, särkylääkkeet ja reisilihaksia vahvistava fysioterapia, eli aikaa menee ): Polvet ovat aina ja tauotta (paitsi joskus kevyen kävelyn aikana) kipeät, mutta pelkkien kipujen kanssa eläisin kyllä helpolla. Muttakunei, nämä nilkat ):
mutta itsellä myös kondromalasia (polvissa) oli pahimmillaan 17-vuotiaana. En pystynyt istumaan polvet koukussa esimerkiksi autossa vuosikausiin kovin pitkään aikaa kun kivut tuntuivat raastavilta. Ja sitten, reippaasti yli parikymppisenä kivut vähitellen lakkasivat, ja nyt yli kolmekymppisenä en ole muistanut koko asiaa pitkään aikaan. Lumilautailun jouduin lopettamaan kokonaan, olen sitä pari kertaa yrittänyt uudelleen mutta silloin polvet reagoivat. Muuten voin harrastaa lähes mitä tahansa urheilua.
Tsemppiä kuntoutukseen. Toivottavasti saat kivun hallintaan. Lihasten kuntoutus kannattaa todella, itselläni salitreeni auttoi hyvin, juuri reisilihasten harjoittaminen.
Kaikissa, missä polvilla pitää suorittaa koukkuliikettä, tuntuu kuin polvitaipeessa sijaitsevat jänteet napsuisivat pois paikoiltaan ja takaisin paikoilleen, paikoiltaan, paikoilleen.. Onneksi on terveysmotivaatio huipussa, muuten en jaksaisi :D
t. ap joka oli myös siis nro 2 ja unohti mainita ap:destaan kyseisessä viestissä.
Olin 13v kun alkoi polvikivut vaivata.meni useampi vuosi ennen kuin viimenen diagnoosi tuli,kondromalasia.kivut oli ihan helvvv...ja urheilusta tuli tosi vaikeeta.napsin yläasteenkin läpi vahvoja särkylääkkeitä että pysyin kasassa jotenkin.on tullut ravattua lääkärissä kymmeniä kertoja ja jossain vaiheessa lopetin.hankin polvilumpiotuen ja sitkuttelin.sit 20v ekan raskauden aikaan huomasin ettei polvikipu ollutkasn enää aina jokapäivästä tai edes niin tuskallista.nyt olen 25 ja nämä muutamat vuodet oon päässyt aika helpolla.mistä lie johtuu.molemmissa polvissa todettu sama homma mutta kipuilevat eniten urheillessa tai rappuja ym kulkiessa.joskus taas tulee näitä lepokipujakin ja sit taas saa olla varovainen ettei revi hiuksiaan päästä kun koskee niin kovaa. oletko kauan jo sairastanut?onko kivut ihan jokapäiväisiä?