Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisen "loma" Suomessa

Vierailija
13.06.2012 |

Häihin tulimme mutta nyt saamme ravata joka päivä monessa kyläpaikassa "kun TÄYTYYHÄN teidän käydä meilläkin". Tuttavat jotka muuten eivät ole pitäneet mitään yhteyttä kärttävät kyläilemään. Joitakin on ollut ikävä mutta suurella osalla käyn vain velvollisuudesta, koska muuten syytetään ylpeäksi. Vielä ois viikko jäljellä tätä. MIssä on se mun rauhallinen Suomen järvimaisema ja rantasauna jossa ei tarvitse kenenkään kassa puhua small talkia ja kerrata samoja kuulumisia... (joo kaduttaa että emme käyneet pelkästään häissä)

Huhhuh, pääsispä takas kotiin ja töihin lepäämään!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kukaan pakota ravaamaan kylässä enkä välitä mitä ihmiset ajattelee. Me yleensä vuokrataan asunto tai mökki viikoksi ja kutsutaan hyviä ystäviä sinne jos huvittaa. Joskus ei tavata ketään Suomenreissulla. Saat ihan itse päättää!

Vierailija
2/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ensimmäistä kertaa ulkosuomalaisena lomalla?

Vuokraa se mökki ja nauti ihanasta Suomen kesästä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut pitavat sinua "ylpeana"? Ethan edes tapaa heita jollet itse mene heidan luokseen.

Ja aivan. Ilmoita tutuille ja sukulaisille etta missa olette ja milloin, saa tulla kaymaan.

Jos teilla on mokki tai muu tila niin mikset jarkkaisi vaikka sauna/grilli-iltaa, ja sano etta talloin on bileet, tulkaa kaymaan, olisi kiva tavata. Majoitus yhdeksi yoksi/viikonlopuksi jarjestyy mahdollisuuksien mukaan. Kun ilmoittavat tulevansa, pida hyvat rajat silla kuinka kauan voivat olla, esim. sano etta teilla on Tallinnan matka varattu aikaisin maanantaille.

Jos et halua majoittaa, mainitse laheisia majoitusmahdollisuuksia, tai kehoita ottamaan teltta ja makuupussit mukaan.

Eikohan tuolla karsiudu jo suuri osa, ja ehka jaljelle jaavia haluatkin tavata.

Vierailija
4/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista kertaa, ekalla kerralla sama juttu ja kuulemma loukkasinkin muutamaa kun en käynyt.

Majoitumme sukulaisille.

Vierailija
5/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö. Jos suuttuvat niin suuttukoon. Itse olin ennen ulkosuomalainen, mutta tein juuri sitä mitä halusinkin aina kun tulin "kotiin". Minulle kun Suomi on aina ollut koti. Nyt muutama ystävä käy aina kesäisin Suomessa ja pyytelee koska nähtäisiin. Ei ole vain niin helppoa kahden lapsen, työn jne. kanssa matkustaa 500km moikkaamaan, joten jätän pakosta väliin. Nykyään ajattelen vain perheeni parasta.

Vierailija
6/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se rasittavaa,kun pitäs joka paikkaan mennä.Mä olen jo ns.vanha ulkosuomalainen,yli 15v.asunut muualla.Alkuvuosina vielä kierreltiin kaikkien luona,nykyisin sanon,että me tultiin lomalle, meitä saa tulla moikkaamaan ja olen siitä erittäin iloinen, mutta me ei lähdetä minnekään. Jotkut on ottaneet nokkiinsa, mutta se in sitten vain niin. Yleensä ymmärtäväisimpiä ivat kaverit, jotka itse ovat asuneet ulkomailla ja tietävät tilanteen.

Vierailija
7/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tänä kesänä edes viitsi lähteä Suomeen ko syystä. En jaksa.

Rakkaat ystävät ja sukulaiset ovat toki tervetulleita tänne meitä tapaamaan. Yksi kesäviikonloppu olisi vielä vapaana, joten pitäkääpä loput kiirettä :)

Vierailija
8/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista kertaa, ekalla kerralla sama juttu ja kuulemma loukkasinkin muutamaa kun en käynyt. Majoitumme sukulaisille.

Kun itsellesikin alkaa selvita ettei se ulkosuomalaisuus niin ihmeellista ole (voiko teita edes viela ulkosuomalaisiksi kutsua?) niin lakkaat va:littamasta siita mita ihmiset ajattelee.

Vierailija
9/22 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy täällä useammin niin tuollainen loppuu.

Minä asun taas Suomessa mutta iso osa sukuani asuu muualla maailmalla (yhdessä maassa). Kun kävin siellä nuorempana niin en saanut hetkenkään rauhaa. Rupesin käymään useammin niin minun käynneistäni tuli niin tavallista että sain jo lomaillakin.

Tämä on siis kokemukseni mukaan ihan tavallista kaikilla meistä, joilla on sukulaisia eri maassa kuin itse asumme.

Vierailija
10/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista kertaa, ekalla kerralla sama juttu ja kuulemma loukkasinkin muutamaa kun en käynyt. Majoitumme sukulaisille.

Kun itsellesikin alkaa selvita ettei se ulkosuomalaisuus niin ihmeellista ole (voiko teita edes viela ulkosuomalaisiksi kutsua?) niin lakkaat va:littamasta siita mita ihmiset ajattelee.

Ei ole ihmeellistä minusta, ja siksi häiritseekin olla tutuille ja sukulaisille joku "juhlakalu" joka on pakko saada tavata... ja kysellä ne samat asiat kuin kaikki muutkin.

Sanoin otsikossa ulkosuomalainen, olisiko siihen pitänyt selittää "puolitoista vuotta ulkomailla asuneen, vakituisesti sinne muuttaneen suomalaisen henkilön "loma"?

Ja kaikille kiitos vinkeistä, täytynee vaan alkaa itsekkääksi. En tapaa ainakaan niitä uudestaan, jotka tapasin jo häissä (ja käskivät käydä heilläkin). Samoin omia kavereitani voisin pyytää yhteen paikkaan enkä käy kaikilla erikseen, vaikka kuinka yrittäisivät.

Vierailija
11/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytynee vaan alkaa itsekkääksi. En tapaa ainakaan niitä uudestaan, jotka tapasin jo häissä (ja käskivät käydä heilläkin). Samoin omia kavereitani voisin pyytää yhteen paikkaan enkä käy kaikilla erikseen, vaikka kuinka yrittäisivät.

Tottakai jokainen haluaa olla itsekäs ja esitellä omaa kotiaan. Ja on myös helpompi olla kotona ja odottaa että sä juokset kylään. Vieraana ilman autoa on vielä erityisen vaikeaa järkkäillä kyytejä ympäri Suomea kyläilemään.

Jos ette voi asua vuokra-asunnossa, mökissä tai hotellissa, on pakko olla sosiaalinen. Ei toisten nurkissa voi heittäytyä täysin vain lomailemaan tai pyytää sinne vieraita. Suosittelisin siis ehdottomasti jotain muuta majoitusta kuin sukulaiset.

Me tehdään aina niin, että joku kaveri tai sukulainen pitää tapaamisen tai illanistujaiset, johon tulee sitten kaikki ne jotka meitä haluaa nähdä. Kuluihin osallistutaan suurimmalta osalta tietysti, jos me kerran niitä tapaamisia halutaan. Tai sitten pyydetään vaan porukkaa johonkin ravintolaan. Erikseen ei käydä kylässä kuin kaikkein lähimmillä.

Kyllä te vielä opitte itsekkäiksikin! Ja ne kaveritkin menettää kiinnostuksensa kunhan olette olleet viisikin vuotta pois... Ei ole enää yhteisiä puheenaiheita kun elämä on ihan erilaista ja tunnetaan eri ihmisiä jne.

Vierailija
12/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla aika kuluu yksinkin. Metsässä kävelyä sukulaisten koiran kanssa, kaupungilla kuljeskelua, kahviloissa yksin käyntiä, suomalaisten ruokatuliaisten ostelua, saunomista, saunomista, saunomista jne. Jotenkin se, että minulla on suhde myös Suomeen paikkana, ilman ihmisiä, unohtuu, en ehdi nautiskella noista yksinäisistä huveistani olenkaan kun koko ajan ruinataan jonnekin.

Vierailija
13/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitat, kun olet itse lähtenyt tuollaiseen mukaan. Olisit vuokrannut sen mökin järven rannalta, jostakin kaukaa kaikista tuttavista ja sukulaisista ja mennyt sinne oikeasti lomailemaan. Ne muutamat ystävät olisit voinut tavata hyvin muutamassa erässä ennen tai jälkeen mökkeilyn ja sanoa muille, että vietätte aikaa oman perheen kesken, kun muulloin ei ole aikaa siihen ylellisyyteen.

Vierailija
14/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä on joka kerta samanlaista, luulin että viime kerrasta opittiin.

Vierailija
15/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme asuneet ulkomailla 16v ja kaikki lapsemme ovat syntyneet tänä aikana. Tietysti kaikkia sukulaisia kiinnostaa tavata meitä "erilaisia" ja nähdä miten lapset ovat kasvaneet.

Me suunnittelemme melkein kaikki tapaamiset etukäteen. Järjestämme 3-4 isompaa tapaamista jonkun sikulaisen luona vuorotellen tyyliin äisin puolen serkut, isän puolen serkut jne. Kun tiedämme matkamme ajankohdan, kysymme kuka sukulaisista haluaa emännäksi/isännäksi. Aina on joku ilmoittautunut :)

Emmekä suostu koko lomaa toistennurkissa yöpymään. Aluksi tuntui hullulta "tuhlata rahaa yöpymiseen" muttaodemmällä tähtäimellä on kiva vuokrata mökki meille ja tehdä niinkuin huvittaa.

Vierailija
16/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löyltää hyvä balanssi. Mulle perhe on tärkein, ja siitä sit kaverit sen mukaan mitä ehtii. Aina pyrin edes yhtä kaveria näkemään, ja se vaihtee sen mukaan kenelle käy tapaaminen. Tosin kaikkien kanssa ollaan yhteydessä netin kautta.

Vierailija
17/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

käymään. Tuntee olonsa tervetulleeksi ja kaivatuksi. Kiva nähdä ystäviä ja sukua kun on vuoden kaivannut.

Me kyllä aina vetäydytään muutamaksi päiväksi jonnekin mökille tms. lepäilemään ja ilmoitetaan että silloin ei lähdetä minnekään. Sinne saa tulla meitä kyllä katsomaan.

Rasittavaa on sen sijaan jos joku suuttuu siitä että ei tule käymään. Vaikka matka on odotettu niin on se aika raskaskin pitkine lentomatkoineen, aikaeroineen ja kun vielä asuu usein muiden nurkissa. Jossain vaiheessa iskee aina se haikeus kun kotiin lähdön aika koittaa. Rentouttavampaa on kyllä lomailla jossain muualla, sen allekirjoitan, mutta silti Suomeen on kesäisin päästävä!

Vierailija
18/22 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muuten syytetään ylpeäksi.

on tämä. Jos haluat mieluummin ravata kylässä kuin kestää sen, että sinua syytetään ylpeäksi, niin ole hyvä ja kärsi.

Vierailija
19/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska muuten syytetään ylpeäksi.

on tämä. Jos haluat mieluummin ravata kylässä kuin kestää sen, että sinua syytetään ylpeäksi, niin ole hyvä ja kärsi.

Kai olen silti pään sisällä kusipää kun istun kyläpaikan sohvalla ja toivon olevani jossain muualla..

Vierailija
20/22 |
15.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdä kaikkia sukulaisia, koska ulkomailla asuessa ei ole ketään.

Terv toinen ulkomamma joka rakastaa sukuloida

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi