Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paastoamisesta

Vierailija
13.06.2012 |

Olen nestepaastolla, kaloreita saan arviolta 300-400 päivässä. Tavoitteena on saada hieman painoa pois, virkeyttä elämiseen ja olemiseen ja mahalaukun kutistettua että saan myös kutistettua hervottomat ruoka-annokseni.

Kysymys on nyt sitten että kauanko kuuria voi jatkaa. Olen ylipainoinen joten vararavintoa on riittämiin. Olen fyysisesti kaikin puolin terve. Löydän kuitenkin ristiriitaisia ohjeita netistä.

Näin sanoo Vogel.fi:

"Periaatteessa paasto sopii kaikille terveille aikuisille, ensikertalaiselle kuitenkin korkeintaan viikon mittaisena." Rivien välistä luen siis että paastota voi kauemminkin.

Sitten taas artikkeli sivulta fit.fi:

"Paastossa pitäisi aina pysytellä alle viikossa, perehtyä aiheeseen ja miettiä, miksi paastoaa."

Olo on minulla hyvä ja energinen, nälkä vaivaa muttei pahasti. Odottelen vielä sitä ketoosiin pääsyä että lähtisi enimmät näläntunteet. Tämä on päivä kolme.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enempää ei pidä paastota, alkaa tulla ongelmia proteiinin ja ravinteiden puutoksesta. Jos haluat jatkaa siitä eteenpäin, vaihda ketoosissa myös pitäviin VLCD-valmisteisiin joissa toisin kuin paastopaketeissa, on mukana lisättynä proteiinit, rasvat, välttämättömät hivenaineet.

Vierailija
2/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt siitä miten helposti tämä meni, oikein kiva. Kuinka paljon menetetystä painosta tulee takaisin kun rupeaa siirtymään kaloripitoisempaan ruokaan? Toisin sanoen onko se säästöliekki sitten niin tulessa että 800kcal dieetilläkin painonlasku loppuu?

Paljon tyhmiä kysymyksiä. :)

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt siitä miten helposti tämä meni, oikein kiva. Kuinka paljon menetetystä painosta tulee takaisin kun rupeaa siirtymään kaloripitoisempaan ruokaan? Toisin sanoen onko se säästöliekki sitten niin tulessa että 800kcal dieetilläkin painonlasku loppuu?

Paljon tyhmiä kysymyksiä. :)

-ap-

Taustaksi kerron että olen kokenut terveyspaastoilija, tuli jossain iässä paastottua yleensä joka kevät 1-3 viikkoa kehon puhdistusmielessä ja lueskeltua siksi myös paljon paastosta tietoa.

Sellaista säästöliekkiä ei onneksi ole olemassakaan jolla ei 800 kcal päivittäisellä energiansaannilla laihtuisi. Keho ei halutessaankaan pysty niin pienellä energiamäärällä toimimaan ilman että on otettava rasvaa varastoista energiaksi. Minulla ei ole tullut paastoista koskaan minkäänlaista säästöliekki-ilmiötä eli ei perusenergiankulutus ole laskenut mihinkään paaston takia.

Mutta kun alat syömään normaalimmin paino hieman todennäköisesti nousee kehoon palautuvan suuremman nestemäärän takia. Tämä ei ole kuitenkaan tietysti lihomista, koska lihominen on rasvan kertymistä rasvasoluihin, mutta punnittu paino kyllä nousee. Se paljonko nestettä palaa riippuu siitä, paljonko nestettä kropassa oli ennen paastoa, ja paljonko sitä on lähtenyt paastolla. Jos painosi on pudonnut todella paljon sanotaan nyt 4 kg viikon paastossa, siitä on todennäköisesti pari kiloa nesteen poistumista ja tuo neste palaa kun alat syödä tavallista ruokaa. Jos taas nestetasapainon muutos on ollut pienempi ei välttämtätä tule paljoakaan painon muutosta nestetasapainon vaihtelun takia.

Vierailija
4/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jos jollain on kokemuksia lukisin mielelläni!

Vierailija
5/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiesit, että ketoosi on hengenvaarallinen elimistön myrkytystila ja tosi yleinen epäterveelliseksi osoitetulla karppaus-ruokavaliolla. Tuollainen ääriruokailu kuulostaa ortoreksialta ja suosittelen hakeutumaan jonkun amamtti-ihmisen puheille. Ravitsemusterapeutit osaavat opastaa terveellisten elämäntapojen pariin. Niihin ei karppaus-ketoosit ja muu huuhaa kuulu.

Vierailija
6/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran myös lueskelin kun paasto oli ajankohtaista, mutta tuolla toisella vastaajalla näyttää olevan opit paremmin hallussa kun itseltäni taas on unohtunut. =) Kokemuksia siis kuitenkin on.

Ekan kerran paastosin viikon, normaalipainon sisällä lähti vähän yli 5 kg. Aloin syödä hissukseen, ja paino jatkoi hetken vielä laskua. Sen jälkeen se vakiintui noin 3 kg vähemmäksi, kuin oli lähtötilanteessa.

No, oon tyypillinen jojo, olen koko aikuisikäni vaihdellut elomassaani n. 70-75 kilon sisällä ilman kummempia dieettejä tai kyttäämisiä. Paaston jälkeen olin pitkään 68-kiloinen, mutta siitä se on taas hivunnut "omapainooni", joka on 73.

Toisen kerran paastosin 5 päivää rennommalla otteella, söin koko ajan lisäksi kasviksia ja passasin siksi suolihuuhtelutkin. Painoa putosi pari kg, en sen kummemmin kytännyt, se kun ei ollut tavoitteena.

Omien kokemusteni perusteella tuo viikon täyspaasto oli huomattavasti miellyttävämpi kokemus kuin toinen lepsuilupaasto, jossa olin suuren osan ajasta melko voimaton ja väsynyt. En siis varmasti päässyt ketoosiin, olin vain turhan vähillä kaloreilla ja siksi uupunut, verrattuna ensimmäiseen energiseen olotilaan.

Kolmas päivä on hyvä päivä (ja päivät sen jälkeen), anna mennä vaan, tsemppiä! =)

Vierailija
7/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiesit, että ketoosi on hengenvaarallinen elimistön myrkytystila ja tosi yleinen epäterveelliseksi osoitetulla karppaus-ruokavaliolla. Tuollainen ääriruokailu kuulostaa ortoreksialta ja suosittelen hakeutumaan jonkun amamtti-ihmisen puheille. Ravitsemusterapeutit osaavat opastaa terveellisten elämäntapojen pariin. Niihin ei karppaus-ketoosit ja muu huuhaa kuulu.

Paastoilla on ihmiskunnassa hyvin pitkä perinne, niin nälkäjaksojen pakottamana kuin myös esim. hengellisistä tai terveydellisistä syistä harjoitettuna. Ei ole havaittu että kohtuullisesta paastoamisesta olisi terveeelle aikuiselle ihmiselle minkäänlaista haittaa, joskaan nyt ei lääketieteellisiä hyötyjäkään ole osoitettu olevan.

Ortoreksian kanssa viikon-parin paastolla ei ole mitään tekemistä. Monen paastoajan suhde ruokaan on ihan terve eikä mitenkään pakkomielteinen kuten ortorektikolla. Minäkään en ole koskaan ollut mikään pakkomielteinen terveysruoan syöjä ja epäterveellisten ruoka-aineiden kammoaja ja niin vaan on tullut paastoiltua muuten vaan ja olen mukavaksi tavaksi sen kokenut. Mulla ei ole syynä ollut edes painonpudotus vaan ihan vaan se että on tuntunut että joskus on kiva antaa ruoansulatuselimistölle lepoa ja jotenkin kokea "hengen voitto aineesta", se että pystyy olemaan tahtonsa päätöksestä syömättäkin välillä eikä ole ruoan orja.

Ketoosi ei myöskään ole vaarallinen tila. Taidat sekoittaa nyt diabeetikkojen ketoasidoosiin. Terveelle ihmiselle ei ketoasidoosia kehity vaikka paastoaa tai karppaa ketoosissa, vaan haima pystyy insuliininerityksellä säätelemään veren ketoainepitoisuutta ja estämään näin veren liian happamoitumisen (sen asidoosin). Ketoosi ilman asidoosia on ihan luonnollinen ihmisen fysiologinen tila jolla on ollut merkitystä esim. nälkäkausien yli selviämisessä.

Vierailija
8/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ortorektikkoa, anorektikkoa tai muutakaan minusta ei saa tekemälläkään. :) Silloin tuskin olisin ylipainoinen. Ajattelin tätä ihan tehostarttina muutoksella terveempiin elintapoihin, ts. kohtuulliset annokset terveellistä ruokaa.

-ap-

Vierailija
9/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt iski pahin nälkä ja himot mitä koko aikana on ollut. Ja "nyt" tarkoittaa siis kolmannen paastopäivän iltaa. Ruisleipä makoili niin viekoittelevan näköisenä pöydällä että melkein sorruin.

Sanokaa joku että tämä on se vaikea alku jonka jälkeen helpottaa, niin jaksan taas huomiseen... Pakko kyllä jaksaa joka tapauksessa.

"hengen voitto aineesta"

Tätä toivotaan.

Vierailija
10/16 |
13.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt iski pahin nälkä ja himot mitä koko aikana on ollut. Ja "nyt" tarkoittaa siis kolmannen paastopäivän iltaa. Ruisleipä makoili niin viekoittelevan näköisenä pöydällä että melkein sorruin.

Sanokaa joku että tämä on se vaikea alku jonka jälkeen helpottaa, niin jaksan taas huomiseen... Pakko kyllä jaksaa joka tapauksessa.

"hengen voitto aineesta"

Tätä toivotaan.

Kun hiilarivarastot on ihan loppu mutta ketoosi ei vielä kunnolla käynnistynyt. Vuorokauden kuluessa todennäköisesti helpottaa jo. Jos alkaa pää kovin särkeä voi ottaa särkylääkkeen, ja jos ihan tolkuttomasti huimaa niin pienen määrän vaikka rasvatonta maitoa tai piimää.

Vierailija
11/16 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hiilarivarastot on ihan loppu mutta ketoosi ei vielä kunnolla käynnistynyt. Vuorokauden kuluessa todennäköisesti helpottaa jo. Jos alkaa pää kovin särkeä voi ottaa särkylääkkeen, ja jos ihan tolkuttomasti huimaa niin pienen määrän vaikka rasvatonta maitoa tai piimää.

Itse asiassa päätä särkee nyt ihan kiitettävästi, mutta pärjää kyllä ilman särkylääkettä. Nälkää ja himoja olisi mutta aion sinnitellä vielä. Se että pääsisi ketoosiin pian antaa voimia jaksaa. Pikkasen huimaa, mutta se taitaa olla lähinnä suolanpuutetta. Lounas onkin siis vettä ja ripaus suolaa. ;)

ap

Vierailija
12/16 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittasin äsken mielenkiinnosta verensokerin, joka olikin 3,7. Visikin mittailla joskus jatkossakin.

ap

Vierailija
13/16 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittasin äsken mielenkiinnosta verensokerin, joka olikin 3,7. Visikin mittailla joskus jatkossakin.

ap

voi laskea ennen ketoosin käynnistymistä jopa sinne vähän 3 päälle, sen alle kroppa ei yleensä päästä. Olo on tuossa vaiheessa useimmilla aika huono, ja siksi usein suositellaan että paaston 3-4. päivä jätetääisiin aikaan jolloin ei ole pakko olla töissä esim. viikonloppuun.

Mun kokemus on muuten myös, että mitä kokeneempi paastoaja on, sitä nopeammin ketoosi käynnistyy. Muistan että ensimmäisellä kerralla paastotessa oli 3-4. päivä ihan kamalia, oksensinkin sietämättömän päänsäryn takia kun olin vielä niin puritanisti että puhdistuskuurilla ei muka voinut ottaa särkylääkettä. Sen jälkeen ketoosin on käynnistynyt jo 2. päivän jälkeen ja ilman erityisen kovia siirtymävaiheen oireita, eli entisen sietämättömän päänsäryn ja huimauksen sijaan lähinnä hieman näläntunnetta ja huterahkoa oloa.

Vierailija
14/16 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten huolestu turhaan sokereista. :)

Saisi nyt vain pian olla tämä päivä ohi, parempaa huomista toivoen. Nyt ruokatauolla ollessani huomaan että näläntunne meni ohi vesituopillisella.

Kyllä tämä tästä. :) Viikonloppu jännittää kun silloin ei ole töissä eli on enemmän aikaa pohtia syömisiä.

ap

Vierailija
15/16 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on bioanalyytikko ammatiltaan eli on tullut itseltä mittailtua ketoaineita ja verensokereita paastotessa mielenkiinnosta aika lailla ja seurattua näiden muutosten yhteyttä koettuun oloon :D

Vierailija
16/16 |
14.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa uteliaisuus olla ammattivamma.

ap