Saako teillä lapsi kaapia taikinakulhon?
Meillä mies on suuttunut kamalasti, kun on nähnyt lapsemme kaapivan kulhon, ja vaatinut lupaamaan että en enää koskaan anna tehdä niin. Miehen mielestä kaapiminen on vaarallista, sillä taikinassa on raakaa kananmunaa. Itse en ole osannut pitää vaarallisena, kun itse lapsena sain kaapia kulhon äitini leivottua.
Kommentit (13)
Mies jo nimitti mut lähes maailman huonoimmaksi äidiksi tämän taikina-jutun takia, mikä mulle tuli ihan yllätyksenä...
Kiitos kaikille. Nyt voin sanoa miehelle, että palstalaiset ovat puolellani!;)
Ap
Minä vain leivon todella harvoin, mutta itse saib kaapia aina pienenä.
ja pyydäpä miestäsi miettimään missä kaikessa on raakaa kananmunaa ja sitten viisaana kerrot kun ei osaa vastata
mm. nämä
-majoneesi
-suklaamousseohjeita on joihin laitetaan raakaa keltuaista
-tartarpihvi lihasta
-graavilohitartar
- jotkut tekee parfaita niin etteivät kypsennä riittävästi keltuaisia tai ei ollenkaan, näitä ohjeita on nähty (itse toki kypsennän aina vesihauteessa)
Lisäksi voit muistuttaa että jotkut juo munatotia ja rohkeimmat vetää raakoja kananmunia saadakseen proteiinia.
terveisin keittiömestari
Kiitos kaikille. Nyt voin sanoa miehelle, että palstalaiset ovat puolellani!;)
Ap
Ymmärrän, jos miehesi on kotoisin jostain sellaisesta maasta, jossa kananmunat eivät ole yhtä puhtaita kuin Suomessa.
Kerro hänelle, että tässä maassa elintarvikehygienia on ollut jo ennen EU:a huippuluokkaa ja kananmunat turvallisia raakoinakin. Raaka KANA on vähän eri asia, tai siis broileri.
Mutta vastauksena kysymykseen: ei vaan minä itse. Lapset kaalivat omia taikinoitaan - käyttivät muuten pienenä tuota samaa sanaa.
Ja myös munien tuoreudesta. Jos munat lähestyy viimeistä käyttöpäivää, en anna kenenkään nuolla kulhoa. Jos on tuoreita munia, annan kyllä lasten nuolla kulhon tietoisena siitä riskistä että munasta jotain voisi tulla.
En malta odottaa että pääsen pätemään noilla tiedoilla miehelleni. Etenkin, kun pasha on hänen herkkuaan.:)
Ja mieheni on Marokosta, kun joku sitä kysyi. Ehkä siis siinä syy tähän meidän kinaan...
Ap
paras hetki äidin leipoessa! Kyllä kotimaiset kananmunat turvallisia ovat.
ja maistella taikinaakin. Joskus jopa tehdään pelkkää taikina ja syödään sitä. ;-D Yli 40v olen ja aina syönyt taikinaa.
Suomalaisissa kananmunissa on tosi harvoin salmonellaa.